Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

ΠΑΘΕ: Τα μεγάλα έργα που ολοκληρώνουν την βασική οδική αρτηρία της Ελλάδας

Μετά από 3 χρόνια λήθαργου και μάλιστα εν μέσω χειμώνα οι κατασκευές για την ολοκλήρωση του βασικού οδικού διαδρόμου της χώρας ξαναρχίζει. Ο γνωστός ΠΑΘΕ που μας ταλαιπωρεί στις μετακινήσεις μας, υπόσχεται πλέον, μέσα από τις εταιρείες διαχείρισης να ολοκληρώσει τα ημιτελή τμήματα και σε 2,5 χρόνια όλες μας οι μετακινήσεις να είναι ασφαλείς.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΘΕ
Η λέξη προέρχεται από τα αρχικά των πόλεων που ορίζουν την διαδρομή. Είναι ο οδικός άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι. Το μήκος του άξονα ξεπερνά τα 740 χιλιόμετρα και σήμερα έχει πολλούς «νονούς» καθώς ανά τμήματα υπάρχει και άλλη εταιρεία που θα τον διαχειρίζεται.

Πολλά από τα τμήματα του ΠΑΘΕ έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια και οι «τρύπες» που έχει για να μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο κλειστό σύγχρονο αυτοκινητόδρομο είναι περίπου 175 χιλιομέτρων. Ας δούμε τι κατασκευάζεται για να ολοκληρωθεί η μετατροπή του δρόμου σε κλειστό αυτοκινητόδρομο.

ΠΑΤΡΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ
Μέχρι τις αρχές του 2016 θα δούμε να ολοκληρώνεται αυτό το τμήμα που έχει μήκος περίπου 130χλμ. Οι παραδόσεις θα γίνονται τμηματικά και από το 2015 θα βλέπουμε κομμάτι-κομμάτι να παραδίδεται στην κυκλοφορία. Την κατασκευή και διαχείριση του δρόμου έχει η εταιρεία ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ.

ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΕΛΕΥΣΙΝΑ
Το τμήμα αυτό μήκους 64 χιλιομέτρων έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια και το διαχειρίζεται πλέον η εταιρεία ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ.

ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
Είναι το αστικό τμήμα του ΠΑΘΕ, έχει μήκος 25 χιλιόμετρα,  βρίσκεται στην Αττική και την διαχείριση του έχει η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ. Είναι πλήρως ολοκληρωμένο από το 2004.

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ- ΛΑΜΙΑ
Το τμήμα αυτό είναι ολοκληρωμένο εδώ και χρόνια. Έχει μήκος 195 χιλιόμετρα και την διαχείριση του έχει η εταιρεία ΝΕΑ ΟΔΟΣ. Σε αυτό το τμήμα θα γίνουν έργα στις στροφές της Υλίκης που θα βελτιώσουν  την διαδρομή.

ΛΑΜΙΑ-ΡΑΧΕΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
Εδώ υπάρχουν δύο έργα σε εξέλιξη που προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2015. Πρόκειται για την παράκαμψη Λαμίας, με 2,5 χιλιόμετρα και την παράκαμψη Στυλίδας που περιλαμβάνει 17,5 χιλιόμετρα. Το ενδιάμεσο τμήμα είναι ολοκληρωμένο εδώ και χρόνια.   Να σημειώσουμε πως αυτά τα δύο έργα είναι δημόσια και έρχονται από το 2007, σταμάτησαν λόγω προβλημάτων και εκκινήθηκαν και πάλι το 2012. Την διαχείριση αυτού του τμήματος έχει η ΝΕΑ ΟΔΟΣ.

ΡΑΧΕΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ-ΚΛΕΙΔΙ ΗΜΑΘΙΑΣ
Εδώ έχουμε τα σημαντικότερα έργα του ΠΑΘΕ. Μιλάμε για το τμήμα Ευαγγελισμός-Σκοτίνα μήκους 25χλμ που περιλαμβάνει την παράκαμψη των Τεμπών και του Πλαταμώνα. Στη θέση τους θα υπάρχουν 3 σήραγγες μήκους 11χλμ, μία εκ των οποίων θα είναι 6χλμ και όταν λειτουργήσει θα είναι η μεγαλύτερη όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρα τα Βαλκάνια.

Το έργο αυτό θα μας απαλλάξει από την επικίνδυνη διάβαση των Τεμπών. Η ολοκλήρωση των έργων προβλέπεται να γίνει το δεύτερο εξάμηνο του 2015. Την διαχείριση αυτού του τμήματος που έχει μήκος 230χλμ έχει η ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ.

ΚΛΕΙΔΙ ΗΜΑΘΙΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ΧΑΛΑΣΤΡΑ)
Αυτό το τμήμα 13 χιλιομέτρων ανήκει σε δύο αυτοκινητόδρομους. Και στον ΠΑΘΕ (σαν μέρος του κύριου οδικού διαδρόμου της χώρας) και στην Εγνατία Οδό ως μέρος του βασικού της άξονα. Είναι πλήρως ολοκληρωμένος εδώ και πολλά χρόνια. Την διαχείριση του τμήματος έχει η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ΧΑΛΑΣΤΡΑ)-ΕΥΖΩΝΟΙ
Είναι το βόρειο άκρο του ΠΑΘΕ και διαθέτει 71χλ αυτοκινητόδρομου. Μας συνδέει με την γειτονική χώρα των Σκοπίων και τα έργα έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια. Την διαχείριση του δρόμου έχει η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ.

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/endiaferouses-eidiseis/item/23095-%CF%80%CE%B1%CE%B8%CE%B5-%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B1-%CE%AD%CF%81%CE%B3%CE%B1-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%81%CF%8E%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%81%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82

Καταβάλλονται 866 εκατ. στις κατασκευάστριες των 4 αυτοκινητοδρόμων

Η αρχή έγινε. Μετά τη συμφωνία, το χρήμα ξεκίνησε να ρέει άφθονο προς τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Ολυμπία Οδό, τη Νέα Οδό, την Κεντρική Οδό και τις κοινοπραξίες των κατασκευαστών των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, σύμφωνα με την «Καθημερινή».  
Μην περιμένετε, όμως, να δείτε... οργασμό εργασιών στα εργοτάξια κατά την εορταστική έξοδο. Το τελικό πλάνο με βάση το οποίο θα επανεκκινηθούν τα έργα οριστικοποιείται αυτές τις ημέρες και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το νέο έτος.
Στόχος είναι μέχρι τον Μάρτιο οι εργασίες να κινούνται στον μέγιστο δυνατό ρυθμό, καθώς τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης είναι οριακά. Την προηγούμενη Δευτέρα. λοιπόν, μετά την υπερπροσπάθεια που κατέβαλαν οι υπηρεσίες των υπουργείων, ο νόμος 4219/2013, με τον οποίο κυρώθηκαν οι τροποποιήσεις στις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης δημοσιεύθηκε και τέθηκε σε ισχύ. Οπως προέβλεπαν οι αναθεωρημένες συμφωνίες, το Δημόσιο θα ενέκρινε την ίδια ημέρα τη διάθεση ενός μεγάλου τμήματος των αποζημιώσεων και της χρηματοδότησης για κάθε έργο, συνολικά 866 εκατ. ευρώ.
Τα χρήματα αυτά καταβλήθηκαν ως εξής:
1. Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 248 εκατ. ευρώ.
2. Νέα Οδός: 178,5 εκατ. ευρώ.
3. Κεντρική Οδός: 175,3 εκατ. ευρώ.
4. Ολυμπία Οδός: 264,8 εκατ. ευρώ.
Οι εκταμιεύσεις των ποσών αυτών ξεκίνησαν και θα ολοκληρωθούν μέχρι και τις αρχές του Ιανουαρίου. Παράλληλα, θα ολοκληρωθεί η διαδικασία για την «επιστροφή» μέσω ΕΣΠΑ του κομματιού εκείνου που είναι επιλέξιμο (η Ε.Ε. θα καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του χρηματοδοτικού κενού των έργων, αλλά όχι τις αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές).
Η επόμενη δόση της χρηματοδοτικής συμβολής θα δοθεί ως εξής:
- Νέα Οδός: στις 11 Μαρτίου 2014 θα καταβληθούν 100,5 εκατ. ευρώ, τελευταία δόση της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής συν 74 εκατ. ευρώ της πρόσθετης.
- Κεντρική Οδός: στις 15 Μαρτίου 2014 θα καταβληθούν 42,8 εκατ. ευρώ της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, συν 8,5 εκατ. ευρώ της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.
- Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: στις 30 Απριλίου 2014 θα καταβληθούν 97,8 εκατ. της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.
Η Ολυμπία Οδός θα αργήσει, καθώς η δεύτερη δόση της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής (30 εκατ.) θα καταβληθεί σε 67 μήνες (5,5 χρόνια). Βέβαια, μέχρι το τέλος του 2015 το Δημόσιο θα πρέπει να έχει εξοφλήσει τις αποζημιώσεις παραχωρησιούχων και κατασκευαστών ως εξής: Ολυμπία οδός 263 εκατ. ευρώ, Αυτοκινητοδρομος Αιγαίου 114 εκατ. ευρώ, Νέα Οδός 201,5 εκατ. ευρώ και Κεντρική Οδός 89,5 εκατ. ευρώ.

Οι παραχωρησιούχοι, λοιπόν, εξασφάλισαν ποσά πέρα από κάθε προσδοκία για την ολοκλήρωση της κατασκευής (και ακολούθως για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας). Η «μπάλα», όμως, τώρα βρίσκεται στο δικό τους γήπεδο. Οπως αναφέρουν στην «Κ» στελέχη των κοινοπραξιών, τις ημέρες αυτές πραγματοποιούνται διαδοχικές συσκέψεις προκειμένου, μέχρι το τέλος του έτους να έχει οριστικοποιηθεί το τελικό πλάνο της κατασκευής. Το Δημόσιο θα πρέπει να ενημερωθεί για το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εξέλιξης των εργασιών, καθώς οι κατασκευαστές έχουν δεσμευθεί ότι μέχρι τον Μάρτιο θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα έργα.
Πρόσληψη προσωπικού
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο οι παραχωρησιούχοι όσο και οι κατασκευαστές έχουν πλέον ξεκινήσει την πρόσληψη προσωπικού σε διάφορες θέσεις και ειδικότητες, αλλά απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά σε τοπικό επίπεδο για ευνόητους λόγους. Υπενθυμίζεται ότι οι τέσσερις κοινοπραξίες έχουν λάβει τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τα έργα στις αρχές του 2016.
Η μόνη από τις τέσσερις κοινοπραξίες που είχε δηλώσει ότι θα ολοκληρώσει νωρίτερα τα έργα είναι αυτή του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, της οποίας το αρχικό χρονοδιάγραμμα αναφερόταν σε παράδοση των σηράγγων στην κυκλοφορία τον Μάιο του 2015.

H συμμαχία Maersk, MSC και CMA αλλάζει το σκηνικό στις μεταφορές

Το πρώτο ουσιαστικό βήμα, σε κανονιστικό επίπεδο, για την υλοποίηση της «P3 alliance» έκαναν πριν από λίγες ημέρες οι τρεις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών στον κόσμο, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».
Η δανεζική Maersk Line, η ιταλοελβετική MSC και η γαλλική CMA CGM κατάφεραν να αποφύγουν τον «ύφαλο» που τους είχαν στήσει οι «φορτωτές» (εισαγωγείς, εξαγωγείς, ναυλωτές) και κατάφεραν να πείσουν τις αρχές των ΗΠΑ, Ε.Ε. και Κίνας ότι δεν πρόκειται για συγχώνευση εταιρειών, αλλά για «συμμαχία».  
Σημειώνεται ωστόσο ότι η P3 διαφέρει από τα υπόλοιπα alliance των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών, στο σκέλος της διαχείρισης, αφού ο στόλος των τριών εταιρειών θα βρίσκεται υπό τη σκέπη μιας εταιρείας, που θα έχει έδρα τη Σιγκαπούρη.  
Παρ' όλα αυτά οι αρχές των τριών κρατών συμφώνησαν ότι δεν πρόκειται για συγχώνευση, αλλά για συμμαχία, και προτίθενται να εξετάσουν το ζήτημα μέσα στο 2014 και να δώσουν το «πράσινο φως», ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία της.

Εκπρόσωποι των τριών ρυθμιστικών αρχών - της Αμερικανικής Ομοσπονδιακής Επιτροπής Ναυτιλίας, της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του υπουργείου μεταφορών της Κίνας- δήλωσαν μετά τη συνεδρίαση που έγινε στην Ουάσιγκτον: «Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν διαπιστώσει ότι η P3 δεν αποτελεί συγχώνευση εταιρειών, αλλά μια συμμαχία. Αυτό σημαίνει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα εγκριθεί, αλλά θα περιλαμβάνει ρήτρες για την προστασία τρίτων όπως οι φορτωτές, οι προμηθευτές καυσίμων αλλά και οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες, από το ενδεχόμενο να υπάρξει καθορισμός τιμών και αθέμιτος ανταγωνισμός».
Θα ελέγχει το 43% στο θαλάσσιο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης
Σημειώνεται ότι εφόσον υλοποιηθεί κατά γράμμα ο σχεδιασμός των τριών μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών στα containerships, η λειτουργία της εταιρείας θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του εξαμήνου του 2014, αλλά η τελική έγκριση δεν αναμένεται πριν από το τέλος του επόμενου έτους. 
Πιο συγκεκριμένα, οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές δεν έχουν ακόμη λάβει τα έγγραφα που έχουν ζητήσει από τις τρεις εταιρείες, ώστε να εξετάσουν σε βάθος την υπόθεση,  ενώ η ομοσπονδιακή ναυτιλιακή επιτροπή των ΗΠΑ θα εξετάσει και πάλι το θέμα στις αρχές του επόμενου έτους μετά την αποστολή επιπλέον ερωτήσεων στις τρεις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ωστόσο, οι εμπλεκόμενοι με τις μεταφορές των φορτίων αναμένεται να συνεχίσουν την εκστρατεία που έχουν ξεκινήσει από το καλοκαίρι, προκειμένου να σταματήσουν την ανάπτυξη της P3. 
Εάν τελικά εγκριθεί, η νέα συμμαχία θα ελέγχει κατ' εκτίμηση 43% της χωρητικότητας στο θαλάσσιο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, το 41% της αγοράς του Ατλαντικού και περίπου το 24% της αγοράς του Ειρηνικού.
Αντιδρούν οι φορτωτές
Η πρώτη αντίδραση κατά της ανάπτυξης της P3 προήλθε από το Global Shippers’ Forum (GSF), το οποίο με έγγραφό του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά και προς τις ΗΠΑ εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του.
Οι φορτωτές υποστηρίζουν ότι η P3 είναι δυνατόν να «αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού» και θέτουν θέματα ανταγωνισμού. Ωστόσο, θέση πήρε και η China Shipowners’ Association, η οποία κάνει ανοικτά λόγο για προσπάθεια των τριών ευρωπαϊκών εταιρειών να δημιουργήσουν μονοπώλιο και να «χειραγωγήσουν» τους ναύλους, κάτι που όπως σημειώνουν είναι ξεκάθαρα απαγορευμένο. 
Σημειώνεται πάντως ότι η εξέταση της υπόθεσης P3 από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ, Ε.Ε. και Κίνας γίνεται παράλληλα με τον έλεγχο 14 από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών για πιθανή εναρμόνιση τιμών, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και την αντίστοιχη υπηρεσία της Ρωσίας. 
Η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την ανακοίνωση της επίσημης διαδικασίας έρευνας, ήρθε μετά τη σφοδρή αντίδραση του European Shippers’ Council (φορτωτές). 
Οι φορτωτές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μετά τις ταυτόχρονες, όπως ισχυρίζονται, ανακοινώσεις των μεγαλύτερων liners του κόσμου για αυξήσεις ναύλων, κατέθεσαν τον έντονο προβληματισμό τους στην DG Comp.

Πηγή: http://metaforespress.gr/naftilia/item/6190-h-symmaxia-maersk-msc-kai-cma-allazei-to-skiniko-stis-metafores.html

Συνολικές προβολές σελίδας