Τροποποίηση των όρων στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πρώτον, επιδιώκει τη μείωση των διοδίων και τον προσδιορισμό τους με δείκτες που θα λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση των πολιτών. Δεύτερον, την ελεύθερη διέλευση των πολιτών στο όριο του δήμου, όπου δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική διέλευση.
Τρίτον,
πενήντα τουλάχιστον ελεύθερες διελεύσεις των μόνιμων κατοίκων για
είκοσι πέντε χιλιόμετρα από τη μόνιμη κατοικία τους, όπου επίσης δεν
υπάρχει ασφαλής εναλλακτική διέλευση.
Τέταρτον,
ελεύθερη διέλευση των κατοίκων με ειδικές ανάγκες. Πέμπτον, την
εγκατάσταση ενός ενιαίου ηλεκτρονικού, αναλογικού χιλιομετρικού
συστήματος χρέωσης των χρηστών. Έκτον, τη διακοπή των διώξεων των
πολιτών που αντέδρασαν στην εφαρμογή αυτών των αντικοινωνικών συμβάσεων.
Τα
ανωτέρω ανέφερε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Χρήστος Σπίρτζης, σε ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Μάκη Βορίδη, σχετικά
με τον Μορέα.
Ειδικά, για τον Μορέα, το υπουργείο Υποδομών θα επιδιώξει τη μεγιστοποίηση των συμφερόντων του δημοσίου, αναφορικά με τη χρηματοδότηση του έργου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, από τα 905 εκατ. ευρώ του έργου
(844 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός και τα 68 εκατ. ευρώ της αποζημίωσης
καθυστέρησης έναρξης της παραχώρησης), έχουν δοθεί από το Δημόσιο 359
εκατ. ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 128 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ
(το δάνειο της οποίας ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ) και 828 εκατ. ευρώ
από εμπορικές τράπεζες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο των ομιλιών στη Βουλή
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ:
Κύριε Υπουργέ, εισαγωγικώς, εμένα δεν θα μου απαντήσετε όπως στους
προηγούμενους: «Η μνημονιακή Κυβέρνηση», «οι προηγούμενοι κάνανε»,
«παραλάβαμε, κάναμε, ράναμε». Εμένα θα μου πείτε τι πράξατε, ως
Υπουργός. Έτσι; Όχι με αυτό το ύφος απαντήσεων ότι εγώ παρέλαβα και
έκανα και έρανα. Παραλάβατε ό,τι παραλάβατε, ξέρατε τι παραλαμβάνατε και
πάμε τώρα στο τι έχετε κάνει. Γιατί, προσέξτε, δεν ξεκίνησε προ τριάντα
ημερών η διακυβέρνηση από τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Έχετε πέντε μήνες. Άρα
έχετε πεπραγμένα.
Έρχομαι στο θέμα μας: «ΜΟΡΕΑΣ». Εγώ λοιπόν θέλω εδώ μία ξεκάθαρη απάντηση. Τι σκέφτεστε να κάνετε με το έργο;
Το έργο αυτό είναι ολοκληρωμένο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κυρία Πρόεδρε,
σε ποσοστό 92,5%. Τι μας μένει ακόμα να κάνουμε; Μας μένει η
περιφερειακή της Καλαμάτας και μας μένει και ο δρόμος που συνδέει με τα
Λεύκτρα, επομένως ουσιαστικά με τη Σπάρτη.
Είναι
κεντρικά και τα δύο τα ζητήματα: Η περιφερειακή της Καλαμάτας, όπως
αντιλαμβάνεστε, εντάσσεται στο σύνολο του σχεδιασμού των αξόνων, στην
προοπτική. Δεν το έχετε αρνηθεί, αλλά ακούω γι’ αυτό αν υπάρχει κάποιος
καινούριος σχεδιασμός. Δεν το έχετε αρνηθεί όμως.
Είναι αυτό που θα συνδέσει με την Τσακώνα. Άρα, γίνεται ουσιαστικά με
αυτοκινητόδρομο πια -και ολοκληρώνεται- ο γύρος της Πελοποννήσου, όταν
ολοκληρωθούν τα έργα. Η περιφερειακή λοιπόν της Καλαμάτας είναι
σημαντική για την ίδια την Καλαμάτα.
Στα
Λεύκτρα, είναι σημαντικό το ζήτημα, γιατί συνδέει πλέον με
αυτοκινητόδρομο τη Σπάρτη. Είναι ένα έργο τεράστιο για τον Νομό
Λακωνίας, που από όλους τους νομούς της Πελοποννήσου έχει απομείνει ο
μόνος με το παλιό οδικό δίκτυο. Πρόκειται για ένα τεράστιο ζήτημα για
την τουριστική ανάπτυξη του Νομού, τεράστιο ζήτημα για τη διακίνηση των
προϊόντων, τεράστιο ζήτημα για την μετακίνηση των πολιτών.
Το
έργο είναι ολοκληρωμένο κατά 92,5%. Όπως ξέρετε, υπήρχε ένα ζήτημα
αναδιαπραγματεύσεως της συμβάσεως. Είμαι βέβαιος ότι αυτά τα ξέρετε.
Αυτή η αναδιαπραγμάτευση, λόγω ουσιαστικά της διαφοροποίησης των
οικονομικών στοιχείων του έργου, έχει ολοκληρωθεί εν σχεδίω και ενεκρίθη
από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις κρατικές ενισχύσεις, ώστε να μην
υπάρξει πρόβλημα με τις κρατικές ενισχύσεις. Υπάρχει λοιπόν σχετική
απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Βρισκόμαστε
στο σχέδιο της συμφωνίας της τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης και
δεν προχωράει. Θα προχωρήσει; Εδώ, θέλω τα πεπραγμένα σας, τη βούλησή
σας για το τι θα κάνει η Κυβέρνηση σας και τι θα κάνει ο Αναπληρωτής
Υπουργός ο κ. Σπίρτζης για αυτό το μεγάλο ζήτημα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Ευχαριστούμε τον κ. Βορίδη.
Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού: Κύριε Βορίδη, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τις αξιολογήσεις σας για το πώς απαντάω στις επίκαιρες ερωτήσεις.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Τι να κάνουμε; Διαλεκτικό είναι αυτό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού: Δεν σας αρέσει, αλλά θα μας επιτρέψετε να θυμίζουμε τι πέρασε ο ελληνικός λαός τα πέντε τελευταία χρόνια.
Προφανώς,
θα δεσμευόμαστε για τις λύσεις που θα δίνουμε εμείς. Το ξέρω ότι σας
ενοχλεί αυτό, με αυτά που έχετε κάνει. Τι να κάνουμε, όμως; Εμείς
θέλουμε να τα θυμίζουμε.
Επίσης,
σας συγχαίρω που βγαίνετε έξω από τα γεωγραφικά όρια της περιφέρειάς
σας και ενδιαφέρεστε για την Καλαμάτα και τη Σπάρτη.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Έχω υπάρξει στο Υπουργείο σας, όπως γνωρίζετε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού: Το ξέρω. Το γνωρίζω.
Ο
Αυτοκινητόδρομος «ΜΟΡΕΑΣ» είναι η μόνη σύμβαση παραχώρησης που δεν
αναθεωρήθηκε το Δεκέμβριο του 2013. Γνωρίζετε τις θέσεις της Κυβέρνησης
για τις υπάρχουσες συμβάσεις παραχώρησης. Κατά τη γνώμη μας, αυτές είναι
συμβάσεις που δεν λαμβάνουν καμία μέριμνα για την οικονομική κατάσταση
της χώρας, για τις δυνατότητες των πολιτών να χρησιμοποιήσουν τους
αυτοκινητόδρομους. Οι συμβάσεις αυτές δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις αναπτυξιακές συνθήκες που πρέπει να διαμορφώσουμε για να βγούμε από την κρίση
και τις δυσμενείς συνθήκες και τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί
στις τοπικές κοινωνίες και στους δήμους από όπου διέρχονται.
Η
δική μας πρόταση, με δεδομένο ότι κληρονομήσαμε πέντε συγκεκριμένες
συμβάσεις παραχώρησης, είναι καθαρή. Κληρονομήσαμε πέντε, όχι τέσσερις.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Πέντε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού: Πέντε.
Πρώτον,
δεν θα υποχρεώσουμε τον ελληνικό λαό να πληρώσει δισεκατομμύρια ευρώ σε
ρήτρες από τη μη εφαρμογή των συμβάσεων που κληρονομήσαμε. Άρα, θα
τηρήσουμε και τις πέντε συμβάσεις όπως ισχύουν.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Θα τις τηρήσετε;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού: Το
ξαναλέω: Και τις πέντε συμβάσεις, όχι τις τέσσερις που αναθεωρήσατε
εσείς. Και τις πέντε θα τις τηρήσουμε, όπως ισχύουν σήμερα.
Οι
μόνες διαφορές που θα υπάρχουν, κύριε Βορίδη, είναι ότι θα υπάρχει
πλέον αυτό που ήταν υποχρέωση της πολιτείας και δεν γινόταν ποτέ: ο
έλεγχος. Θα υπάρχει έλεγχος στα έργα, έλεγχος στο τι αναφορές μάς δίνει ο
ανεξάρτητος μηχανικός. Βέβαια, θα προωθούνται κι οι υποχρεώσεις της
πολιτείας –η αρχαιολογία, οι απαλλοτριώσεις κ.λπ.- για να μην πληρώνει ο
ελληνικός λαός ρήτρες.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Συγγνώμη, τι θα κάνει η Αρχαιολογία;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού: Θα
ολοκληρώνονται οι αρχαιολογικές εργασίες και οι απαλλοτριώσεις, που
είναι ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με τις συμβάσεις, γιατί εδώ
και δεκατρία χρόνια τώρα δεν έχουν ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα ο
ελληνικός λαός, ο Έλληνας πολίτης να πληρώνει πρόσθετο κόστος στους
παραχωρησιούχους. Αυτό όφειλαν στα τέσσερα έργα που πριν δύο χρόνια
ήρθαν στη Βουλή…Η αναθεώρηση των συμβάσεων έχει προβλεφθεί. Δεν
προβλέφθηκε τίποτα. Το έχω ξαναπεί: Στην αρχή ο κ. Σουφλιάς δεν
ήξερε, δεν ρώταγε και έβαλε ότι στους έξι μήνες θα έχουν τελειώσει όλα.
Μετά από έντεκα χρόνια δεν ήξερε κανείς ποιες απαλλοτριώσεις μένουν και
ποιες αρχαιολογικές εργασίες;
Δεύτερον,
επιδιώκουμε και διαπραγματευόμαστε την αλλαγή των όρων των συμβάσεων.
Συγκεκριμένα: Πρώτον, τη μείωση των διοδίων και τον προσδιορισμό τους με
δείκτες που θα λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση των πολιτών.
Δεύτερον, την ελεύθερη διέλευση των πολιτών στο όριο του δήμου τους όπου
δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική διέλευση. Τρίτον, πενήντα τουλάχιστον
ελεύθερες διελεύσεις των μόνιμων κατοίκων για είκοσι πέντε χιλιόμετρα
από τη μόνιμη κατοικία τους, όπου επίσης δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική
διέλευση. Τέταρτον, την ελεύθερη διέλευση των συμπολιτών μας με ειδικές
ανάγκες και για ειδικές κατηγορίες. Πέμπτον, την εγκατάσταση ενός
ενιαίου ηλεκτρονικού, αναλογικού χιλιομετρικού συστήματος χρέωσης των
χρηστών. Έκτον, τη διακοπή των διώξεων των πολιτών που αντέδρασαν στην
εφαρμογή αυτών των αντικοινωνικών συμβάσεων.
Επομένως,
σε περίπτωση που όλες οι παραχωρήσεις ή ομοειδείς παραχωρήσεις –εσείς
ξέρετε ποιες είναι ομοειδείς παραχωρήσεις, επειδή έχετε περάσει από το
Υπουργείο- συμφωνήσουν στα παραπάνω, θα έρθει η νέα συμφωνία στο
Κοινοβούλιο για ψήφιση. Επομένως, θα έρθει και η σύμβαση του «ΜΟΡΕΑ».
Αν
δεν συμφωνήσουμε με τους παραχωρησιούχους για τις προαναφερόμενες
αλλαγές που λαμβάνουν ισότιμα υπόψη και τις ανάγκες του έργου, αλλά και
τις ανάγκες της κοινωνίας, δεν θα τροποποιηθεί η σύμβαση του «ΜΟΡΕΑ» και
πρέπει ο παραχωρησιούχος να συνεχίσει και να ολοκληρώσει το έργο με τη
σύμβαση που έχει.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Το λόγο έχει ο κ. Βορίδης για τρία λεπτά.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Κύριε
Υπουργέ, εσείς βεβαίως θα απαντάτε όπως θέλετε και εμείς βεβαίως θα
τοποθετούμαστε επί των απαντήσεών σας. Και παρεμπιπτόντως, επειδή κάνετε
αυτές τις υπομνήσεις «Τι πέρασε ο ελληνικός λαός» και όλα αυτά τα ωραία
και ηχηρά, εγώ θα σας πρότεινα, με όλη την εκτίμηση, -γιατί και με άλλη
ιδιότητά σας έχουμε συνεργαστεί- να κρατάτε μικρό καλάθι, γιατί με αυτά
που ακούω, αυτά τα οποία πέρασε ο ελληνικός λαός θα είναι χάδι μπροστά
στη μνημονιακή Αριστερά την οποία θα εκπροσωπείτε σε κανένα τριήμερο.
Όμως, εν πάση περιπτώσει, γι’ αυτά οψόμεθα.
Έρχομαι,
όμως, στο διά ταύτα. Εσείς από ό,τι καταλαβαίνω, κύριε Υπουργέ,
μπαίνετε σε μία λογική συνολικής επαναδιαπραγματεύσεως των συμβάσεων,
διότι αν αλλάξετε αυτά τα δεδομένα -κι εγώ να μην ανοίξω τη συζήτηση
ευρύτερα για τις συμβάσεις, γιατί αυτό επίσης είναι μια μεγάλη συζήτηση
και είναι σημαντικό που το λέτε και το λέτε με καθαρό τρόπο- εδώ υπάρχει
ένα τεράστιο ζήτημα. Το τεράστιο ζήτημα είναι ότι στην πραγματικότητα
πρέπει να εξασφαλίζεται η οικονομική βιωσιμότητα των έργων που, όπως
ξέρετε, σε πολύ μεγάλο βαθμό συνδέεται με τον κυκλοφοριακό φόρτο,
συνδέεται με τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει πάνω σε αυτό και συνδέεται
προφανώς και με το κόστος λειτουργίας της παραχώρησης, τον χρόνο, τα
διόδια. Όλα αυτά είναι πράγματα που είναι διαπραγματευμένα.
Εσείς,
λοιπόν, μπαίνετε σε μία εξαρχής, από ό,τι καταλαβαίνω, συζήτηση και
αυτό, πρώτον, κοστίζει πάρα πολύ χρόνο όπου το έργο παραμένει στάσιμο.
Άρα στην πραγματικότητα «παγώνετε» τα έργα σε μία χρονική στιγμή που η
οικονομία δεν έχει κανένα περιθώριο. Δεύτερον, αναφέρεστε σε ένα έργο το
οποίο είναι ολοκληρωμένο κατά 92,5%. Τι να επαναδιαπραγματευτεί κανείς για το σύνολο του έργου όταν έχει μείνει 7,5% του έργου για να ολοκληρωθεί;
Δεσμεύετε
τις περιοχές, χωρίς το έργο να ολοκληρώνεται με όλες τις ευεργετικές
συνέπειες. Προσέξτε, εγώ δεν σας λέω για τις προσλήψεις τώρα εργατών και
την αύξηση της εργασίας και όλα αυτά, που είναι κι αυτά. Εγώ λέω:
ευεργετικές συνέπειες από την ίδια τη λειτουργία του έργου. Τα έργα
υποδομής δεν γίνονται για να διασκεδάσουμε. Δεν πληρώθηκαν και
πληρώνονται όλα αυτά τα χρήματα γιατί έτσι ή για να φτιάξουμε θέσεις
εργασίας. Πληρώνονται γιατί έχουν τεράστιο οικονομικό αποτέλεσμα. Είναι
πολύ μεγάλης σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες. Περιμένουν να ανοιχτούν
αυτά τα έργα, γιατί αυτόματα ουσιαστικά ανθίζει η οικονομική ανάπτυξη
της περιοχής με το να διευκολύνεται η μετακίνηση. Και λέτε ότι θα τα
«παγώσετε» αυτά σε μια διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης.
Σας
θυμίζω, κύριε Υπουργέ -γιατί το έχετε ζήσει τώρα αυτό, εσείς τα ξέρετε
αυτά, δεν είστε από τους αδαείς άλλους συναδέλφους σας που δεν έχουν
επαφή με τα αντικείμενα- ότι την τελευταία φορά που αποπειράθηκε να
γίνει αυτό, τα έργα «παγώσανε» για τέσσερα χρόνια.
Εδώ
διατρέχετε έναν πολύ μεγάλο κίνδυνο, διότι καλό είναι να λέμε τι θα
γίνει με την αρχαιολογία, η οποία έχει τη δική της ευθύνη, εγώ θα πω,
όπως και με το δικαστικό σύστημα που έχει τις δικές του ευθύνες για το
θέμα των απαλλοτριώσεων, όπως και με τη διοίκηση που επίσης έχει ευθύνες
για το θέμα των απαλλοτριώσεων, αλλά εσείς βάζετε ένα ζήτημα αλλαγής
των οικονομικών δεδομένων του έργου.
Ουσιαστικά
αφήνετε το έργο έκθετο αυτή τη στιγμή. Διαπραγματευμένη σύμβαση, με
εγκρίσεις, τελειωμένη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λέτε ότι δεν θα την
προχωρήσετε. Και μιλώ ειδικά για τον «ΜΟΡΕΑ», παρότι κατά τη γνώμη μου
υπάρχει μια ευρύτερη αναλογία, δεν το διαφοροποιώ. Πάντως, ο «ΜΟΡΕΑΣ»
έχει το εξής πρόσθετο χαρακτηριστικό: είναι σχεδόν τελειωμένο. Δεν
μπορεί να μην προχωρήσετε σε μια απόφαση για να ολοκληρωθεί η διεργασία
αυτή και, αντιθέτως, να βάλετε όλους αυτούς τους ωραίους μαξιμαλιστικούς
στόχους που θα ανοίξουν συνολικά τη διαπραγμάτευση για το οικονομικό
αντικείμενο του έργου και τη βιωσιμότητά του.
Εμένα,
η άποψή μου, κύριε Υπουργέ -και το λέω ξεκάθαρα- είναι ότι πρέπει να
τελειώσει το έργο. Είναι σημαντικό για την περιοχή. Το περιμένουν οι
κάτοικοι. Είναι σχεδόν ολοκληρωμένο. Είναι κρίμα από τον Θεό το να
εμμείνετε σε κάτι για το οποίο σας ξαναλέω ότι είχαμε προηγούμενη
εμπειρία αυτής της πολιτικής. Την είχαν ακολουθήσει οι προκάτοχοί σας
-δεν θέλω να τους ονοματίσω- οι οποίοι ουσιαστικά «πάγωσαν» τους
αυτοκινητοδρόμους αφήνοντάς τους ημιτελείς.
Και καταλήγοντας θα σας πω ότι όλα αυτά έγιναν επί ζημία του Δημοσίου, διότι τις ξέρετε τις ρήτρες που υπάρχουν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Θα καταθέσω και μία.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Επί ζημία του δημοσίου! Η πολιτική αυτή της καθυστέρησης δεν κατέληξε ποτέ επ’ ωφελεία του δημοσίου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Ευχαριστούμε τον κ. Βορίδη.
Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Ευχαριστώ.
Κύριε
Βορίδη, μάλλον δεν με καταλάβατε. Είπα δύο πράγματα: Το πρώτο που είπα
ότι είναι θα τηρήσουμε τις υπάρχουσες συμβάσεις και τις πέντε.
Συγκεκριμένα στον Μορέα, βεβαίως, υπάρχει το θέμα της ΕΤΕπ και θα
αναφερθώ ειδικά σε αυτό.
Επομένως,
δεν υπάρχει κανένας λόγος να κολλήσουν τα έργα, όπως είχαν κολλήσει στο
παρελθόν, ούτε για ένα χρόνο ούτε για δύο ούτε για τέσσερα. Τηρούμε τις
συμβάσεις. Το κράτος προφανώς, σύμφωνα με τις συμβάσεις, θα είναι αυτό
που πρέπει να είναι και οι παραχωρησιούχοι το ίδιο. Δεν μπορεί να είναι
μόνο το κράτος στη μειονεκτική πλευρά της τήρησης των συμβάσεων.
Τώρα
δεν είναι το κράτος, με εξαίρεση –γιατί εγώ θέλω να λέμε αλήθεια στο
Κοινοβούλιο- μια μικρή καθυστέρηση από το Γενικό Λογιστήριο, για να
πληρωθούν λόγω της κρίσης. Πιστεύω ότι μέχρι αύριο θα το έχουμε
τελειώσει αυτό με τη μεγάλη διαπραγμάτευση ή μέχρι την Πέμπτη.
Και μη βιάζεστε να πανηγυρίζετε.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Δεν πανηγυρίζουμε
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Μη βιάζεστε να πανηγυρίζετε, γιατί δεν θα ευχαριστηθείτε.
Η
γνώμη μου είναι ότι είναι πρόκληση για τον ελληνικό λαό που υποφέρει
έξι χρόνια να συζητάμε για το πώς διασφαλίζονται χωρίς ρίσκο οι
ιδιωτικές τράπεζες, μια και μιλάμε για το συγκεκριμένα έργο και για τις
παραχωρήσεις, χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η οικονομική κατάσταση του
κράτους και των πολιτών.
Η
Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είναι κατανοητό απ’ όλους ότι έχει άλλο
ρόλο. Δεν είναι ιδιωτική. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι χωρίς την αλλαγή
φιλοσοφίας όλων των μερών για έργα παραχώρησης, που θα λαμβάνει ισότιμα
υπ’ όψιν και την κοινωνία και τα έργα, θα προχωρήσουμε σε νέα συμφωνία.
Αυτοδεσμευτήκατε
εσείς. Καλά κάνατε. Η υπόθεση, όπως ξέρετε, έστεκε για πάρα πολλούς
μήνες στα ντουλάπια του Υπουργείου, είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο και
περιμένουμε να δούμε αν το Ελεγκτικό Συνέδριο θα το εγκρίνει ή όχι.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Αν πει ναι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Θα δούμε. Δεν είναι δεσμευτικό για την Κυβέρνηση. Εμείς πιστεύουμε άλλα πράγματα και θα σας τα εξηγήσω τώρα.
Ο
συνολικός προϋπολογισμός του έργου, κύριε Βορίδη, είναι 844.500.000.
Πρόσθετα σ’ αυτά δόθηκαν 68.445.375,92 ευρώ λόγω καθυστέρησης της
υπογραφής της σύμβασης με απόφαση του τότε Υπουργού της Νέας Δημοκρατίας
κυρίου Σουφλιά. Θα την καταθέσω αυτήν την απόφαση.
(Στο
σημείο αυτό ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και
Τουρισμού κ. Χρήστος Σπίρτζης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν
έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της
Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Εσείς
που έχετε κάνει και σ’ αυτό το Υπουργείο, κύριε Βορίδη, το έχετε δει
ξανά; Έχετε διατελέσει Υπουργός σ’ αυτό το Υπουργείο. Θα υπογράφατε συμφωνία για αποζημίωση επειδή υπήρξε καθυστέρηση υπογραφής της σύμβασης έξι μήνες και οχτώ μήνες; Ρωτάω.
Είναι
κοντά στα 70 εκατομμύρια. Δεν έχει υπολογιστεί καν στο
χρηματοοικονομικό μοντέλο. Θα το βάλουμε; Δεν έχουν υπολογιστεί και άλλα
πράγματα, βεβαίως, στο χρηματοοικονομικό μοντέλο, όπως το κόστος των
απαλλοτριώσεων, λες και είναι σε άλλο έργο, λες και δεν τα πληρώνει ο
ελληνικός λαός και το ελληνικό δημόσιο. Τέλος πάντων. Το ξεπερνάμε και
αυτό.
Απ’
αυτά, λοιπόν, τα 905 εκατομμύρια, τα αρχικά συν τα καθυστερούμενα, που
δεν προβλέπονταν κιόλας ή παίζεται αν προβλέπονταν -δεν ήταν και τόσο
καθαρό- έχουν δοθεί 359 εκατομμύρια από το ελληνικό δημόσιο, οι
παραχωρησιούχοι έχουν πάρει 128 εκατομμύρια από τα 150 από την Ευρωπαϊκή
Τράπεζα Επενδύσεων και 828,7 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα στοιχεία που
μας δίνει η υπηρεσία, από τις εμπορικές τράπεζες.
Αθροιστικά
είναι πολύ μεγαλύτερο. Θέλω να σας πω γιατί. Γιατί μέρος τους είναι ο
μακροπρόθεσμος δανεισμός που έχει προβλεφθεί και ένα άλλο μέρος είναι ο
βραχυπρόθεσμος και, προφανώς, θα την αποπληρώσουν από τη συμμετοχή του
κράτους.
Είναι
προφανές -το ξέρετε- ότι ο ΜΟΡΕΑΣ έχει μία διαφορά σε σχέση με τις
άλλες παραχωρήσεις. Οι τράπεζες χρηματοδοτούσαν το έργο αυτό από την
αρχή, ενώ στις άλλες παραχωρήσεις δεν το παραχωρούσαν από την αρχή.
Είχαν το πάνω χέρι και είπαν: «Θα φύγουμε από τα έργα, γιατί δεν έχουμε
βάλει ένα ευρώ, αν δεν μας δώσετε μεγαλύτερο επιτόκιο, εξασφάλιση κ.λπ.»
Εδώ,
όμως, δεν ισχύει αυτό, επειδή μιλάμε για διαπραγμάτευση, για να δούμε
τις διαφορές του πώς διαπραγματεύεται αυτή η Κυβέρνηση.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Αυτές τις έχουμε αντιληφθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Θα δούμε και το αποτέλεσμα.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Αυτές τις έχουμε δει. Τέσσερα δισεκατομμύρια μέχρι αυτήν τη στιγμή. Εάν είναι να κάνετε έτσι τη διαπραγμάτευση, μην την κάνετε!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Θα
δείτε πώς διαπραγματεύεται αυτή η Κυβέρνηση και για τις παραχωρήσεις
και συνολικά σε σχέση με την προηγούμενη και τις προηγούμενες, γιατί δεν
είναι μόνο η προηγούμενη.
ΠΡΟΕΔΡΕΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Κύριε Υπουργέ, παρακαλώ ολοκληρώστε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Τελειώνω, κυρία Πρόεδρε. Θέλω να το καταλάβει ο κ. Βορίδης, γιατί ήταν και στο ίδιο Υπουργείο.
Ακόμα
και εάν πρέπει να διασφαλίσουμε τα χρήματα που δάνεισε η ΕΤΕπ, θα
συμφωνήσουμε στα εξής, για τον εξής λόγο: Πρώτον, προβλέπει η ΕΤΕπ 23%
χαμηλότερο φόρτο για τριάντα χρόνια από ό,τι οι υπόλοιπες ιδιωτικές
εμπορικές τράπεζες. Γιατί θα το συμφωνήσουμε αυτό έτσι;
Δεύτερον, σε διατήρηση ενός υψηλού και σταθερού επιτοκίου βάσης. Δηλαδή, το Euribor ήταν πάνω από 4,5%, ενώ σήμερα είναι κοντά στο μηδέν. Κυμαίνεται συν πλην στο μηδέν. Θα πάμε να συμφωνήσουμε σε 4,5%;
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Μα, δεν θα έμπαινε αλλιώς η ΕΤΕπ. Το ξέρετε, κύριε Υπουργέ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Δεν θα έμπαινε η ΕΤΕπ. Να συμφωνήσω μαζί σας.
Τότε
γιατί οι όροι της ΕΤΕπ, που δεν θα έμπαινε η ΕΤΕπ, θα πρέπει να
συμπαρασύρουν και τις ιδιωτικές τράπεζες και τη χρηματοδότησή τους; Οι ιδιωτικές τράπεζες και ο παραχωρησιούχος θα πάρουν το ρίσκο ότι έχουν μια σύμβαση ή θα τα φορτώσουν όλα στον ελληνικό λαό; Για ποιο λόγο;
Δηλαδή,
πήγατε στα μαγαζάκια που έκλεισαν και χρωστούσαν στις τράπεζες και
είπατε ότι θα τους διασφαλίσετε τα δάνεια και χωρίς διαπραγμάτευση;
Κύριε
Βορίδη, δεν κρατάμε τέτοια στάση, αλλά δεν θα φέρουμε μια παραχώρηση
στη Βουλή, χωρίς να υποχωρήσουν στις επτά γενικές αρχές που θέτουμε ή
έστω σε κάποιες, με συμφωνία των παραχωρησιούχων. Και αυτό πιστεύω ότι
είναι απόλυτα καθαρό.
Διαφορετικά,
θα πρέπει οι παραχωρησιούχοι να συνεχίσουν τη σύμβαση που έχει το
ελληνικό δημόσιο και εκείνοι στα χέρια τους και να την υλοποιήσουν.
Πρέπει να κάτσουμε να εξετάσουμε, επειδή καίγεστε για την περιμετρική της Καλαμάτας και τη Σπάρτη.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Και εσείς καίγεστε!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού): Και
εγώ καίγομαι. Πρέπει, λοιπόν, να κάτσουμε να εξετάσουμε εάν συμφέρει
περισσότερο να δοθούν αυτά τα χρήματα στις ιδιωτικές τράπεζες ή στον
παραχωρησιούχο ή συμφέρει το υπόλοιπο να βγει δημόσιο έργο. Να μην
εξετάσουμε τι συμφέρει το ελληνικό δημόσιο; Να το δούμε!
Επομένως,
έχουμε πέντε συμβάσεις. Τις τηρούμε με θρησκευτική ευλάβεια και με
θρησκευτική ευλάβεια περιμένουμε και τις απόψεις των παραχωρησιούχων να
συμφωνήσουν σε αυτές τις αλλαγές, κάτι που οφείλουν και στην ελληνική
κοινωνία και στο ελληνικό κράτος.
Πηγή: