Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

«Φουρτούνα» στο λιμάνι από την επίσκεψη Γιάννη Βαρουφάκη στη Cosco

Αντί να πάει ο υπουργός Ναυτιλίας ή ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, πήγε ο υπουργός Οικονομικών. Ο Γιάννης Βαρουφάκης επισκέφθηκε, αιφνιδιαστικά και χωρίς να ενημερωθεί (σχεδόν) κανείς, τις εγκαταστάσεις της Cosco στον Πειραιά.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, συνοδευόμενος από τον Κινέζο πρέσβη Ζου Ξιαολί και τη διοίκηση της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco), επιθεώρησε - για αρκετή ώρα - τις εγκαταστάσεις της κινεζικής εταιρείας στον Πειραιά.
Η επίσκεψη του ΥΠΟΙΚ δημιούργησε ποικίλα ερωτήματα, πέρα από την προφανή διαπίστωση ότι, οποιαδήποτε επίσκεψη Έλληνα αξιωματούχου στην Cosco, προάγει τις ελληνο-κινεζικές σχέσεις. Τα ερωτήματα είναι τα ακόλουθα:  
1.Ο Γιάννης Βαρουφάκης ενστερνίζεται τη δημόσια τοποθέτηση του αν. υπουργού Ναυτιλίας Θεόδωρου Δρίτσα, περί ακύρωσης του διαγωνισμού πώλησης του 67% των ΟΛΠ και ΟΛΘ;
2. Η δήλωσή του ότι «προχωρούμε μπροστά και εδραιώνουμε νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για μια πολύ μακροπρόθεσμη και ιδιαίτερα κερδοφόρα συνεργασία» είναι αρκετά γενικόλογη. Το ΥΠΟΙΚ, εάν συμφωνεί με την ακύρωση της πώλησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ, θα προτάξει τη μέθοδο των επιμέρους παραχωρήσεων;
3.Γιατί πήγε μόνος του ο υπουργός; Πόσω μάλλον, όταν μόλις, πριν από μερικές ημέρες, ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, πάλι από τον Πειραιά, είχε αναφερθεί στο «σεβασμό των κινεζικών επενδύσεων» και στη Cosco ειδικότερα.     
4.Γιατί επιμένουν οι Κινέζοι να πάρουν «όλο το μαγαζί»; Αφού πήραν αυτό που ήθελαν, το δυτικό τομέα της προβλήτας ΙΙΙ, γιατί εμμένουν στην απόκτηση όλου του ΟΛΠ;
Και σε αυτήν την περίπτωση, αργά ή γρήγορα, η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να ξεκαθαρίσει τη θέση της. Άλλωστε, ο διαγωνισμός του ΟΛΠ βρίσκεται στο στάδιο της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.  


Η πτώση στα ναύλα των πλοίων ξηρού φορτίου οδηγεί σε πτωχεύσεις εταιρειών

Αρνητική συνεχίζει και παραμένει η εικόνα του δείκτη BDI, έχοντας παρουσιάσει πτώση κατά 78% από τον Δεκέμβριο του 2013 που ο δείκτης βρισκότανε στις 2.277 μονάδες με τις συνέπειες να αρχίζουν να γίνονται εμφανής, καθώς μέσα στον Φεβρουάριο 3 εταιρείες αναγκάστηκαν να μπουν σε καθεστώς χρεοκοπίας, σύμφωνα με τον οίκο G.Moundreas.
Στις αρχές Φεβρουαρίου, λόγω των ζημιών από τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, έκανε την αρχή η Copenship από την Aσία, ύστερα η κινεζική Winland Ocean Shipping Corp. και ακολούθησε η Daebo International Shipping Co Ltd από την Νότια Κορέα.
Κοινή διαπίστωση και των 3 εταιρειών είναι πως η αγορά βρίσκεται στα χειρότερα επίπεδα από το 1980, με κύριο χαρακτηριστικό την πτώση της ζήτησης, από την Κίνα, σε συνδυασμό με την υπέρ-προσφορά πλοίων.
Οι εισαγωγές της Κίνας τον Ιανουάριο μειώθηκαν κατά 19,9%, συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2013, ενώ η οικονομία της αναπτύσσεται με τον χαμηλότερο ρυθμό των τελευταίων 24 ετών. Αξίζει να επισημάνουμε πως η μεταφορά ενός φορτίου Coal, με Panamax, από την Ινδονησία στην Νότιο Κίνα κοστίζει (Freight Rate) 3.000 δολάρια την ημέρα, συγκριτικά με 6.000 δολάρια την ημέρα πριν ένα χρόνο.
Επιπροσθέτως, εκτός από την μειωμένη ζήτηση για Capes και Panamax, όπως αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό πλοίων που βρίσκονται idle στην περιοχή της Singapore, Hong Kong και Νότιας Αφρικής, σύμφωνα με τα στοιχεία από το Reuters Ship Tracking, αρνητικά είναι και τα στοιχεία για την προσφορά των συγκεκριμένων πλοίων, καθώς με εκτιμήσεις της Clarkson ο αριθμός των πλοίων υπό παραγγελία για τα επόμενα 3 χρόνια ανέρχεται στο 39% του υπάρχοντος στόλου.

Συνολικές προβολές σελίδας