Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Σε ύφεση και αστάθεια οδηγούνται οι τιμές των ναύλων

Η Fitch Ratings αναθεώρησε τις παγκόσμιες προβλέψεις της οι οποίες αφορούν τον κλάδο της ναυτιλίας για το 2016.
Η πρόβλεψη κατηγοριοποιήθηκε πλέον σε «αρνητική» από «σταθερή», όπως ήταν το 2015.
Ο οίκος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας ανακοίνωσε ότι αναμένουμε υποτονική παγκόσμια ανάπτυξη του εμπορίου γεγονός που σε συνδυασμό με την οικονομική επιβράδυνση στις αναδυόμενες αγορές, θα οδηγήσει σε ύφεση και αστάθεια στις τιμές των ναύλων.
Στον τομέα του ξηρού φορτίου και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα υπάρξει περαιτέρω πίεση, ενώ στα δεξαμενόπλοια η αγορά θα συνεχίσει σε πιο καλά επίπεδα.

Πηγή: http://www.naftikachronika.gr/2015/12/15/se-yfesi-kai-astatheia-odigountai-oi-times-ton-navlon/

Τροποποίηση συμβάσεων αυτοκινητοδρόμων στα προαπαιτούμενα

Την κύρωση των συμφωνιών για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης των έργων μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης δύο αυτοκινητόδρομων προβλέπει το νομοσχέδιο, με τα 13 προαπαιτούμενα που κατατέθηκε το Σάββατο στη Βουλή, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».
Πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και του κλάδου Λεύκτρου-Σπάρτης, όπως επίσης και του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας. Το μεγάλο έργο για την Πελοπόννησο θα πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι τον Αύγουστο του 2016, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η αναθεώρηση.
Με την ψήφιση των σχετικών διατάξεων, στόχος είναι, όπως αναφέρεται και στην εισηγητική έκθεση, «να καταστεί εφικτή η επανεκκίνηση και ολοκλήρωση του έργου μέσω της εξασφάλισης της βιωσιμότητάς του και της χρηματοδότησής του με ιδιωτικά δανειακά κεφάλαια».
Για το έργο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και Λεύκτρου Σπάρτης, μεταξύ άλλων, στην εισηγητική έκθεση αναφέρεται ότι:
- Το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει να υποστηρίξει την εξυπηρέτηση των δανείων του έργου κατά τη διάρκεια της περιόδου επιδοτούμενης λειτουργίας σε περίπτωση και μόνο στον βαθμό όπου αυτό θα καταστεί απαραίτητο μέσω της καταβολής πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας.
Η πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας δεν θα ξεπεράσει τα 330 εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές ή τα 168 εκατ. ευρώ σε καθαρή τρέχουσα αξία.

- Το ελληνικό Δημόσιο εγγυάται προς τους δανειστές την καταβολή από τους μετόχους του παραχωρησιούχου ενός πρόσθετου ίδιου κεφαλαίου που θα ισοδυναμεί με 10 εκατ. ευρώ, σε περίπτωση όπου ο παραχωρησιούχος αποτύχει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του αναφορικά με την αναβαλλόμενη πρόσθετη δεσμευτική επένδυση.
- Οι μέτοχοι του παραχωρησιούχου αναλαμβάνουν να καταβάλλουν πρόσθετα ίδια κεφάλαια για την κάλυψη ενός μέρους του χρηματοδοτικού κενού, ποσού ίσου με 10 εκατ. ευρώ ως πρόσθετη δεσμευτική επένδυση, επιπλέον των 112,2 εκατ. ευρώ της δεσμευτικής επένδυσης που ήδη έχει εισρεύσει το έργο. Το προκαταβολικό ποσό δεσμευτικής επένδυσης έχει προγραμματιστεί να καταβληθεί τον Μάρτιο του 2016.
- Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να ολοκληρώσει τις απομένουσες κατασκευαστικές εργασίες το αργότερο μέχρι τα τέλη Αυγούστου του 2016, ενώ παραιτείται από το μεγαλύτερο μέρος των αξιώσεών του για καταβολή αποζημιώσεων από το ελληνικό Δημόσιο οι οποίες ανέρχονται σε 106,6 εκατ. ευρώ.
- Οι δανειστές, μεταξύ άλλων, μειώνουν τα δάνεια που έχουν δεσμευτεί για το έργο κατά 40 εκατ. ευρώ, γεγονός που θα οδηγήσει στην περαιτέρω μείωση των χρηματοδοτικών εξόδων κατά τη διάρκεια της περιόδου επιδοτούμενης λειτουργίας.
Οσον αφορά το έργο του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, η εισηγητική έκθεση αναφέρει ότι θα μειωθεί η ονομαστική απόδοση από 8,45% σε 7,49%. «Η συμφωνία αυτή είναι επωφελής για το Δημόσιο καθώς αποκαθίστανται οι προβλέψεις εσόδων που αναμένεται να λάβει το Δημόσιο, τα οποία και αποτιμώνται σε περίπου 105 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, με την κύρωση των συμφωνιών επέρχονται οι ακόλουθες επιπτώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό και ειδικότερα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων:
- Για το έργο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, το ΓΛΚ αναφέρεται σε ενδεχόμενη δαπάνη σε βάρος του ΠΔΕ ύψους έως 330 εκατ. ευρώ, ποσό που μπορεί να προκύψει από την καταβολή πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας κατά το χρονικό διάστημα από την 1-7-2016 έως τον Φεβρουάριο του 2033.
Επίσης, μπορεί να προκύψει δαπάνη 10 εκατ. ευρώ λόγω εγγύησης εκ μέρους του Δημοσίου σε περίπτωση μη καταβολής εκ μέρους του παραχωρησιούχου, της αναβαλλόμενης δεσμευτικής επένδυσης όπως αυτή προβλέπεται στη Συμφωνία Τροποποίησης. Τέλος, γίνεται λόγος για μείωση της συμβατικής υποχρέωσης του Δημοσίου προς αποζημίωση του παραχωρησιούχου μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου κατά 106,6 εκατ. ευρώ.
- Για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, το ΓΛΚ αναφέρεται σε διασφάλιση είσπραξης εσόδων του Δημοσίου, τα οποία αποτιμώνται σε 105 εκατ. ευρώ.

Οι 4 άξονες της Ένωσης των Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Φορέων (ECSA)

Σε τέσσερις άξονες, που περιλαμβάνουν 16+1 προτάσεις για την ανάπτυξη της ναυτιλίας, στηρίζεται ο «χάρτης πολιτικών» που παρουσίασε η Ενωση των Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Φορέων (ECSA), εν όψει της επικείμενης αναθεώρησης της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη ναυτιλία, μέσα στο 2017, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».
Πιο συγκεκριμένα, οι τέσσερις άξονες αφορούν την ανάδειξη της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε «ηγέτη» σε παγκόσμιο επίπεδο, την ανάπτυξη της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, την ανάδειξη της ναυτιλίας ως μια βιώσιμη λύση για τις μεταφορές, και τέλος τη συμβολή της ναυτιλίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα.
«Αυτό που πραγματικά θέλουμε να δείξουμε στην επίτροπο Μεταφορών κα Violeta Bulc είναι ότι οι προτάσεις μας είναι συμβατές με τους ευρύτερους στόχους πολιτικής που έχει θέσει η Επιτροπή», σημείωσε ο πρόεδρος της ECSA Thomas Rehder.

«Οι προτάσεις αυτές», υπογράμμισε ο πρόεδρος της ECSA, «περιλαμβάνουν σειρά πολιτικών για την ενίσχυση της θέσης της Ε.Ε. σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα της ναυτιλίας, μέτρα που θα διευκολύνουν την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς για τη ναυτιλία, γεγονός που θα δώσει ώθηση και στο ναυτιλιακό cluster, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, ενώ θα συμβάλει και στη μείωση εκπομπών CO2 στην Ευρώπη μέσω της στροφής επιβατών και φορτίων από τη στεριά στη θάλασσα».
Η 17η και τελευταία πρόταση αφορά την καλύτερη και πιο έξυπνη υιοθέτηση κανονιστικών διατάξεων στη ναυτιλία. Ειδικότερα θα πρόκειται για ένα checklist που θα καθιστά βέβαιο ότι οι κανονισμοί που προωθεί η Ε.Ε. θα προσθέτουν υπεραξίες και θα μπορούν να εφαρμοστούν σε διεθνές επίπεδο.  
Η Ευρώπη σε ρόλο ηγέτη
Ο πρώτος άξονας πολιτικής, η Ευρώπη σε ρόλο ηγέτη, περιλαμβάνει τέσσερις προτάσεις. Η πρώτη πρόταση είναι η ανάδειξη των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών cluster απέναντι στα παγκόσμια ναυτιλιακά κέντρα.
Η ECSA σημειώνει ότι οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να μπορούν να προσφέρουν πολύ υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε εξαιρετική τιμή. Χώρες εκτός Ε.Ε. προσφέρουν σε ναυτιλιακές εταιρείες που εδρεύουν εκεί ένα πολύ χαμηλό φορολογικό πλαίσιο ή ακόμα και αφορολόγητο επιχειρηματικό καθεστώς.
Τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη έχουν αναγνωρίσει την πραγματικότητα αυτή και έχουν θέσει σε εφαρμογή φιλικά προς τη ναυτιλία πλαίσια λειτουργίας. «Ως εκ τούτου, οι κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις παραμένουν ο ακρογωνιαίος λίθος της πολιτικής της ευρωπαϊκής ναυτιλίας», σημειώνει η ECSA.
Δεύτερη πρόταση είναι η εξασφάλιση της πρόσβασης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στις αγορές. Το ελεύθερο εμπόριο βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής της Ε.Ε. και έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο για την οικονομική ανάπτυξη των τελευταίων δεκαετιών. Η πρόσβαση στις ναυτιλιακές αγορές ορισμένων χωρών, ωστόσο, παραμένει περιορισμένη λόγω του προστατευτισμού.
Η Ε.Ε., αναφέρει η ECSA, θα πρέπει να επιδιώξει την επίτευξη πλήρους αμοιβαιότητας, τόσο σε πολυμερή φόρα όσο και μέσω διμερών συμφωνιών.
Οι προτάσεις μας είναι συμβατές με τους ευρύτερους στόχους πολιτικής που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τονίζει ο πρόεδρος της ECSA Thomas Rehder. 

Η τρίτη πρόταση της ECSA αφορά το έργο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), ο οποίος είναι ο μοναδικός φορέας που μπορεί να διασφαλίσει την εφαρμογή των κανονισμών για τη ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές θεωρούν ότι η Ε.Ε. θα πρέπει να δεσμευτεί για την ενίσχυση του ρόλου του ΙΜΟ και να αποφεύγει τη λήψη περιφερειακών μέτρων.
Σε σπάνιες περιπτώσεις όπου η μονομερής δράση καθίσταται πολιτικά επιτακτική ανάγκη, η Ε.Ε. θα πρέπει να καταβάλει προσπάθειες ώστε να γεφυρώσει το χάσμα και να εμπλουτίσει το έργο του ΙΜΟ και όχι να υπονομεύει τη διαδικασία.
Η τελευταία πρόταση του συγκεκριμένου άξονα αφορά την κύρωση των διεθνών συμβάσεων. H ECSA θεωρεί ότι τόσο η Ε.Ε. όσο και τα κράτη-μέλη θα πρέπει να επικυρώνουν έγκαιρα τις πολιτικές που προκρίνει ο ΙΜΟ.
Ναυτιλία μικρών αποστάσεων
Συνολικά πέντε προτάσεις έχει καταθέσει η ECSA για την ενίσχυση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στην Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, αφορούν τον προσδιορισμό όλων των εμποδίων που σήμερα δυσχεραίνουν την καθιέρωση των θαλάσσιων διαδρόμων εντός της Ε.Ε., την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς για τη ναυτιλία, την απλοποίηση των διαδικασιών για τις τακτικές θαλάσσιες συνδέσεις με τρίτες κοντινές χώρες, τη διασφάλιση της πρόσβασης στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών, και την οικονομική ενίσχυση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.
Η ECSA επισημαίνει ότι μετά το τέλος του προγράμματος Marco Polo εγκαταλείφθηκε το πρόγραμμα χρηματοδότησης νέων θαλάσσιων διαδρόμων στην Ευρώπη. Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές προτείνουν μια εναλλακτική προσέγγιση για τη χρηματοδότηση, βάση της οποίας θα είναι οι υποδομές τόσο στην ξηρά όσο και στα πλοία, καθώς και η περιβαλλοντική αναβάθμισή τους.
Στροφή στη θάλασσα
Ακόμα ένας στρατηγικής σημασίας άξονας για τη ναυτιλία είναι η ανάδειξή της ναυτιλία ως μια βιώσιμη λύση για τις μεταφορές. Η ναυτιλία, αναφέρει η ECSA, έχει βελτιώσει κατά πολύ τις περιβαλλοντικές επιδώσεις της τα τελευταία χρόνια. Η πρώτη πρόταση για τον συγκεκριμένο άξονα είναι να αναγνωριστεί η υψηλή ενεργειακή απόδοση της ναυτιλίας και να δοθούν κίνητρα για την αφομοίωση των νέων τεχνολογιών.
Οι τέσσερις άξονες
-Ανάδειξη της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε «ηγέτη» σε παγκόσμιο επίπεδο,
-Ανάπτυξη της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων,
-Ανάδειξη της ναυτιλίας ως μια βιώσιμη λύση για τις μεταφορές,
-Συμβολή της ναυτιλίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα.
Σύμφωνα με την ECSA, η Ε.Ε. μπορεί να διευκολύνει τις επενδύσεις σε νέες πράσινες τεχνολογίες, με την υποστήριξη project που αφορούν την έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και με την έγκαιρη και ορθή εφαρμογή της οδηγίας για την ανάπτυξη υποδομών για τη χρήση εναλλακτικών (πράσινων) καυσίμων.
Ταυτόχρονα, η δεύτερη πρόταση αφορά την καθιέρωση ενός απλού και προσαρμοσμένου συστήματος πρόσβασης στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Για παράδειγμα, η ECSA φέρνει το πρόγραμμα Horizon 2020 και το συνδέοντας την Ευρώπη. Η χρηματοδότηση, τονίζουν οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές, θα πρέπει να είναι διαφανής, να μη στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και να επιτρέπει τη συμμετοχή και των μικτότερων εταιρειών.
Ο Οδηγός για τη χρηματοδότηση από την Ε.Ε., που συντάχθηκε από το European Sustainable Shipping Forum (ESSF), θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο προς την κατεύθυνση αυτή.
Θέσεις εργασίας
Η συμβολή της ναυτιλίας στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα «περνάει» μέσα από:
-την υποστήριξη της εκπαίδευσης των ναυτικών, αλλά και των δοκίμων στην Ευρώπη,
την εξασφάλιση ειδικού προγράμματος για τη ναυτιλία στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων
-της απασχόλησης των νέων,
-τη δημιουργία πλατφόρμας της Ε.Ε. για την ανάδειξη των βέλτιστων πρακτικών προώθησης της σταδιοδρομίας σε επαγγέλματα στη ναυτιλία,
-τη μείωση του διοικητικού φόρτου για τους ναυτικούς και
-την ενίσχυση του δημόσιου διαλόγου.

Η νέα διαπραγμάτευση για τον Μορέα. Οι πρόσθετες εξασφαλίσεις που κέρδισε το ελληνικό δημόσιο

Στη νέα διαπραγμάτευση για τον Μορέα και τις πρόσθετες εξασφαλίσεις του ελληνικού δημοσίου αναφέρθηκε, στη Βουλή, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, έχοντας έντονη αντιπαράθεση με τον βουλευτή της ΝΔ, Κωστή Χατζηδάκη.  
Η ομιλία του Χρ. Σπίρτζη   
Πήρα το λόγο για να απαντήσω στις δύο ερωτήσεις του κ. Χατζηδάκη και θα ξεκινήσω από τη δεύτερη, σχετικά με το αν θα ψηφίζαμε την παραχώρηση με τη διαπραγμάτευση που κάνατε εσείς και η απάντηση είναι όχι, δεν θα την ψηφίζαμε. Δεν θα την ψηφίζαμε και σήμερα, κ. Χατζηδάκη, γιατί μάλλον είτε δεν είστε επιμελής, είτε σκόπιμα είδατε μόνο το κομμάτι που εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Δεν είδατε τα υπόλοιπα. Να σας τα πούμε, λοιπόν και σε πολιτικό επίπεδο και σε σχέση με την κοινωνία και σε διαχειριστικό επίπεδο, για να ενημερωθεί και το κοινοβούλιο και να αιτιολογήσουμε γιατί δεν θα ψηφίζαμε τη διαπραγμάτευση που κάνατε εσείς και ψηφίζουμε τη διαπραγμάτευση που κάναμε εμείς.
Πρώτον, λοιπόν, δεν είδατε το μνημόνιο υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου, όχι το μνημόνιο που μας κληροδοτήσατε εσείς. Αυτό περιλαμβάνει πάρα πολλές υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου, τις οποίες έχουμε εξαγγείλει και για τους άλλους αυτοκινητόδρομους, που είναι, πρώτον, ότι με το πέρας του έργου, που προβλέπεται να γίνει τον Αύγουστο του 2016, θα έχει παραδοθεί η μελέτη και μέσα σε 18 μήνες θα έχει μπει αναλογικό υβριδικό σύστημα διοδίων και αυτό γίνεται βέβαια με δαπάνη του παραχωρησιούχου.
Δεύτερον, υπάρχουν κλιμακωτές εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι και το 70% για συχνούς χρήστες του αυτοκινητόδρομου που είναι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών από όπου διέρχεται.
Τρίτον, είναι ελεύθερη η πρόσβαση για τα άτομα με αναπηρία.
Τέταρτον, όπου έχουμε μόνιμους κατοίκους και δεν έχουμε παράπλευρο οδικό δίκτυο, θα είναι ελεύθερη η μετακίνηση στα όρια του καλλικρατικού δήμου και θα υπάρχει ειδικό τιμολόγιο για όπου υπάρχουν μόνιμοι κάτοικοι και η εργασία είναι σε άλλο δήμο και χρησιμοποιείται αυτοκινητόδρομος.

Μάλιστα, γίνεται ειδική μνεία στους κατοίκους του Σπαθοβουνίου – επειδή αναφέρθηκε - και οι υπόλοιποι δήμοι θα προκύψουν μετά από καταγραφή και συμφωνία μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του παραχωρησιούχου.
Επίσης, επειδή δεν κατορθώσαμε να κάνουμε αυτό που έγινε στο δημοψήφισμα – η υπηρεσιακή Κυβέρνηση, όχι εμείς – προβλέπεται ότι οπότε έχουμε εκλογές δεν θα έχουμε πληρωμή διοδίων, για να διευκολύνονται οι εκλογείς, οι πολίτες μας, είτε αυτές είναι εθνικές εκλογές, είτε άλλες.
Μέσα σε αυτήν τη συμφωνία που κάναμε ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να κάνει συγκεκριμένες μελέτες το νομό Μεσσηνίας – μπορείτε να τα διαβάσετε – που δεν υπήρχαν μέσα στην παραχώρηση και που ο προϋπολογισμός τους είναι για 10 εκατ. ευρώ.
Περνάμε στα διαχειριστικά. Τα προηγούμενα ήταν τα ανταποδοτικά. Όπως γνωρίζετε, ο Μορέας είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που δεν είχε σταματήσει το 2011. Είχε σταματήσει το 2013, διότι ήταν ο μόνος αυτοκινητόδρομος που είχε προβλεφθεί από την αρχική σύμβαση του 2008 να έχουμε εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση των τραπεζών σε σχέση με τους άλλους αυτοκινητόδρομους, όπου είχαμε χρηματοδότηση των τραπεζών στο τέλος.
Το έργο έτρεχε, λοιπόν. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έθεσε θέμα ότι με τον κυκλοφοριακό φόρτο που είχε προβλεφθεί δεν έβγαινε το έργο και δεν μπορούσαν να αποπληρωθούν τα δάνεια και ζήτησε να υπάρχει εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για 300 εκατ. ευρώ αν συνέχιζαν οι ίδιοι κυκλοφοριακοί φόρτοι. Αυτή ήταν η αναθεώρηση που έπρεπε να γίνει και αυτό ήταν που στείλατε εσείς στο Ελεγκτικό Συνέδριο σκέτο.
Τι πρόσθετο βάλαμε; Εκτός από τα προηγούμενα που σας είπα, που είναι δεσμεύσεις μας πριν τις εκλογές και τις υλοποιούμε μετά τις εκλογές, βάλαμε τον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών 12% που δεν υπήρχε και δεν υπήρχε και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις που εσείς διαπραγματευτήκατε.
Κάναμε μια σκληρή διαπραγμάτευση για τις αποζημιώσεις που προβλέπονται από τη σύμβαση που εσείς είχατε υπογράψει το 2008 και για τον παραχωρησιούχο και για τον κατασκευαστή και θα γίνω πολύ αναλυτικός σε αυτό και θα σας δώσω και τα χαρτιά για να τα έχει η Βουλή και θα πούμε συγκεκριμένα ποια είναι αυτά.

Διαβάζω από τα ενημερωτικά σημειώματα προς τον κ. Καλογιάννη, τα οποία είναι υπηρεσιακά έγγραφα τα οποία θα καταθέσω. «Η συνολική αποζημίωση, σύμφωνα με τις ίδιες αρχές που δέχεται το Υπουργείο για τα λοιπά έργα παραχώρησης, την οποία θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος σε περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί την 31/12/2013, δηλαδή μετά από μέτρα περιορισμού των καθυστερήσεων και επιτάχυνσης των εργασιών, θα είναι 42.800.000 ευρώ συν 44.100.000 ευρώ, σύνολο αποζημίωσης με επιτάχυνση 86.900.000».
Αυτή είναι η συνολική αποζημίωση του παραχωρησιούχου επί Καλογιάννη. Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται, «επομένως θα μπορούσε καταρχήν να γίνει αποδεκτή δαπάνη επιτάχυνσης μη υπερβαίνουσα το 30% της δαπάνης των επηρεαζόμενων εργασιών, ήτοι ίση με 42 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση αυτή εκτιμάται ότι η συνολική αποζημίωση που θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος θα ανερχόταν στο ποσό των 86 εκατ. συν 42.128.900 ευρώ». Αυτά είναι επί κ. Καλογιάννη με ημερομηνία 27/11/2012. Θα σας τα δώσω μετά για να τα έχετε σε φωτοτυπία.
Επί κ. Χρυσοχοΐδη, «άρα η συνολική αποζημίωση την οποία θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος σε περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί στις 3 Ιουνίου 2014 θα είναι 58 εκατ., που ήταν τα μέτρα περιορισμού των καθυστερήσεων, συν 64.274.000, που είναι η επιτάχυνση των εργασιών, συνολικά 122.274.000 ευρώ».
Παρακάτω, μπαίνει ότι επομένως θα μπορούσε καταρχήν να γίνει αποδεκτή δαπάνη επιτάχυνσης μη υπερβαίνουσα του 25% της δαπάνης των εργασιών είτε ίση με 31.500.000 ευρώ πρόσθετα σε αυτά. Και όσον αφορά τον κατασκευαστή, περιλαμβανομένης της δαπάνης επιτάχυνσης, θα ήταν 58.000.000 συν 31.000.000, 89.500.000. Σήμερα, με τη συμφωνία που κάναμε είναι στα 56.000.000 οι δαπάνες αποζημίωσης.
Ξέρετε τα εκατομμύρια δεν είναι στραγάλια. Γιατί αλλιώς, θα κάνατε και εσείς τέτοια διαπραγμάτευση και θα το κατεβάζατε στα 56.000.000. Όταν επίσης, η εκτίμηση του ανεξάρτητου μηχανικού που είχατε προβλέψει να μπει με συγκεκριμένο τρόπο σύμβασης, δηλαδή να επιλέγεται και να πληρώνεται από τους παραχωρησιούχους είναι 72.000.000. Και όταν σε αυτή τη συμφωνία δε μιλάμε για το 2013-2014 αλλά για το 2015. Δηλαδή, έχουμε πρόσθετες αποζημιώσεις για 1,5 χρόνο ακόμη.
Επίσης, θέλω να σας πω και θα τον καταθέσω αυτό τον πίνακα, είναι πολύ χρήσιμος σε σχέση με τις άλλες παραχωρήσεις που αναθεωρήσατε εσείς. Αναθεωρήσατε τον ΠΑΘΕ τμήμα Ράχες Κλειδί, αυτοκινητόδρομο Αιγαίο, αποζημίωση κατασκευαστή 84.000.000 παραχωρησιούχου 56.000.000.
Το Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα, Ολύμπια Οδός δηλαδή 223.000.000 αποζημίωση παραχωρησιούχου 34.000.000. Την Ιόνια Οδό, αποζημίωση κατασκευαστή 106.500.000, αποζημίωση παραχωρησιούχου 95.000.000. Και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας αποζημίωση κατασκευαστή 83,5 εκατομμύρια, αποζημίωση παραχωρησιούχου- γιατί ήταν το μικρό κομμάτι της Ε65- 6.000.000.
Έναντι αυτών που σήμερα εμείς σας φέρνουμε που είναι 56,5 εκατομμύρια αντί για τα εκατομμύρια που είχατε εσείς καταλήξει και την αποζημίωση του παραχωρησιούχου που είναι 23.000.000. Επομένως, φαντάζομαι ότι καταλαβαίνετε τι κάναμε τόσους μήνες, από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα.
Για να μην συνεχίσουμε τις δεσμεύσεις που κληρονομήσατε στη χώρα, για να φύγουμε από τη κρίση, για να ολοκληρωθεί το έργο και να μη πληρώνουμε άλλου είδους ρήτρες όπως πληρώσαμε παραδείγματος χάριν στην υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης.
Αυτά είναι όλα έργα με τη σφραγίδα σας κύριε Χατζηδάκη, τη σφραγίδα της παράταξης σας, είναι έργα του κυρίου Σουφλιά, είναι έργα που έγιναν χωρίς μελέτες, είναι έργα που έφεραν τη χώρα εδώ που την έφεραν, γιατί θα μπορούσαν να γίνουν με άλλο τρόπο συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ή παραχωρήσεων και να μην είμαστε στο σήμερα.
Ενώ μπορούσατε να κάνετε έργα συμπράξεων και παραχωρήσεων, που δεν θα ήταν σε αυτή τη λογική αλλά θα ήταν στη δική μας λογική που θα ήταν πραγματικά αναπτυξιακά έργα και σήμερα θα είχαν ολοκληρωθεί. Μιλήσατε για το ΕΣΠΑ, σε σχέση με τις υποδομές.
Επειδή το χειριστήκατε το θέμα και εσείς και άλλοι στην αίθουσα, στο ΕΣΠΑ υπήρχαν 21 δις για τις υποδομές. Η μη διαπραγμάτευση που κάνατε για το νέο ΕΣΠΑ για το ΣΕΣ, έφερνε στις υποδομές 4,5 δις. Σχεδόν το σύνολο των 4,5 δις ήταν δεσμευμένο από παλιά έργα. Τόσο πολύ είχατε τρέξει, τόσο πολύ είχατε βάλει τις διαδικασίες που θα είχαμε τις απορροφήσεις, θα είχαν ολοκληρωθεί τα έργα και όλα τα υπόλοιπα.
Οι παραχωρήσεις που εσείς είχατε διαπραγματευτεί, είχατε βάλει ημερομηνία ολοκλήρωσης 31/12/2015. Φέτος τα Χριστούγεννα, θα πηγαίνατε να κάνετε δήθεν εγκαίνια. Σε ποια πράγματα θα κάνατε εγκαίνια; Σαν τα εγκαίνια που είχατε κάνει και τις προηγούμενες φορές.
Είσαστε πολλοί καλοί στα εγκαίνια χωρίς να ολοκληρώνονται τα έργα, είσαστε πάρα πολλοί καλοί στην κριτική έργων που έχετε την ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση τους και τα έχουμε χρυσοπληρώσει. Είσαστε πάρα πολλοί καλοί, στο να δεσμεύετε τη χώρα με πράγματα που δεν τη συμφέρουν, που δεν είναι σύμφωνα με το δημόσιο συμφέρον, με το συμφέρον του πολίτη.
Και ναι, αυτό είναι σε όλα τα έργα που κληρονομήσαμε, είναι από τα έργα που μας έχετε κάνει κριτική γιατί τα κρατάμε κολλημένα και με βάσει αυτό, λέγατε ότι ήταν και όλα κολλημένα αφού ήταν αυτό που παραλάβαμε κολλημένο και το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης. Που σύντομα και αυτό θα επανεκκινηθεί πάλι με τροποποιήσεις. Και όχι με τις λύσεις και τις συμβάσεις που εσείς είχατε δεσμεύσει τη χώρα και τον ελληνικό λαό.
Ολοκληρώνοντας επειδή εμείς αυτά που λέμε τα τηρούμε, όπως βλέπετε στην αναθεώρηση του Μορέα δε φέρνουμε ότι διαπραγματευτήκατε εσείς, γιατί θα το καταψηφίζαμε και σήμερα που είμαστε κυβέρνηση τόσο απλά, και από τα νούμερα της διαχείρισης και από τις αλλαγές που γίνονται. Είναι προφανές αυτό. Έτσι; 

Συνολικές προβολές σελίδας