Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Η νέα διαπραγμάτευση για τον Μορέα. Οι πρόσθετες εξασφαλίσεις που κέρδισε το ελληνικό δημόσιο

Στη νέα διαπραγμάτευση για τον Μορέα και τις πρόσθετες εξασφαλίσεις του ελληνικού δημοσίου αναφέρθηκε, στη Βουλή, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, έχοντας έντονη αντιπαράθεση με τον βουλευτή της ΝΔ, Κωστή Χατζηδάκη.  
Η ομιλία του Χρ. Σπίρτζη   
Πήρα το λόγο για να απαντήσω στις δύο ερωτήσεις του κ. Χατζηδάκη και θα ξεκινήσω από τη δεύτερη, σχετικά με το αν θα ψηφίζαμε την παραχώρηση με τη διαπραγμάτευση που κάνατε εσείς και η απάντηση είναι όχι, δεν θα την ψηφίζαμε. Δεν θα την ψηφίζαμε και σήμερα, κ. Χατζηδάκη, γιατί μάλλον είτε δεν είστε επιμελής, είτε σκόπιμα είδατε μόνο το κομμάτι που εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Δεν είδατε τα υπόλοιπα. Να σας τα πούμε, λοιπόν και σε πολιτικό επίπεδο και σε σχέση με την κοινωνία και σε διαχειριστικό επίπεδο, για να ενημερωθεί και το κοινοβούλιο και να αιτιολογήσουμε γιατί δεν θα ψηφίζαμε τη διαπραγμάτευση που κάνατε εσείς και ψηφίζουμε τη διαπραγμάτευση που κάναμε εμείς.
Πρώτον, λοιπόν, δεν είδατε το μνημόνιο υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου, όχι το μνημόνιο που μας κληροδοτήσατε εσείς. Αυτό περιλαμβάνει πάρα πολλές υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου, τις οποίες έχουμε εξαγγείλει και για τους άλλους αυτοκινητόδρομους, που είναι, πρώτον, ότι με το πέρας του έργου, που προβλέπεται να γίνει τον Αύγουστο του 2016, θα έχει παραδοθεί η μελέτη και μέσα σε 18 μήνες θα έχει μπει αναλογικό υβριδικό σύστημα διοδίων και αυτό γίνεται βέβαια με δαπάνη του παραχωρησιούχου.
Δεύτερον, υπάρχουν κλιμακωτές εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι και το 70% για συχνούς χρήστες του αυτοκινητόδρομου που είναι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών από όπου διέρχεται.
Τρίτον, είναι ελεύθερη η πρόσβαση για τα άτομα με αναπηρία.
Τέταρτον, όπου έχουμε μόνιμους κατοίκους και δεν έχουμε παράπλευρο οδικό δίκτυο, θα είναι ελεύθερη η μετακίνηση στα όρια του καλλικρατικού δήμου και θα υπάρχει ειδικό τιμολόγιο για όπου υπάρχουν μόνιμοι κάτοικοι και η εργασία είναι σε άλλο δήμο και χρησιμοποιείται αυτοκινητόδρομος.

Μάλιστα, γίνεται ειδική μνεία στους κατοίκους του Σπαθοβουνίου – επειδή αναφέρθηκε - και οι υπόλοιποι δήμοι θα προκύψουν μετά από καταγραφή και συμφωνία μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του παραχωρησιούχου.
Επίσης, επειδή δεν κατορθώσαμε να κάνουμε αυτό που έγινε στο δημοψήφισμα – η υπηρεσιακή Κυβέρνηση, όχι εμείς – προβλέπεται ότι οπότε έχουμε εκλογές δεν θα έχουμε πληρωμή διοδίων, για να διευκολύνονται οι εκλογείς, οι πολίτες μας, είτε αυτές είναι εθνικές εκλογές, είτε άλλες.
Μέσα σε αυτήν τη συμφωνία που κάναμε ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να κάνει συγκεκριμένες μελέτες το νομό Μεσσηνίας – μπορείτε να τα διαβάσετε – που δεν υπήρχαν μέσα στην παραχώρηση και που ο προϋπολογισμός τους είναι για 10 εκατ. ευρώ.
Περνάμε στα διαχειριστικά. Τα προηγούμενα ήταν τα ανταποδοτικά. Όπως γνωρίζετε, ο Μορέας είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που δεν είχε σταματήσει το 2011. Είχε σταματήσει το 2013, διότι ήταν ο μόνος αυτοκινητόδρομος που είχε προβλεφθεί από την αρχική σύμβαση του 2008 να έχουμε εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση των τραπεζών σε σχέση με τους άλλους αυτοκινητόδρομους, όπου είχαμε χρηματοδότηση των τραπεζών στο τέλος.
Το έργο έτρεχε, λοιπόν. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έθεσε θέμα ότι με τον κυκλοφοριακό φόρτο που είχε προβλεφθεί δεν έβγαινε το έργο και δεν μπορούσαν να αποπληρωθούν τα δάνεια και ζήτησε να υπάρχει εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για 300 εκατ. ευρώ αν συνέχιζαν οι ίδιοι κυκλοφοριακοί φόρτοι. Αυτή ήταν η αναθεώρηση που έπρεπε να γίνει και αυτό ήταν που στείλατε εσείς στο Ελεγκτικό Συνέδριο σκέτο.
Τι πρόσθετο βάλαμε; Εκτός από τα προηγούμενα που σας είπα, που είναι δεσμεύσεις μας πριν τις εκλογές και τις υλοποιούμε μετά τις εκλογές, βάλαμε τον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών 12% που δεν υπήρχε και δεν υπήρχε και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις που εσείς διαπραγματευτήκατε.
Κάναμε μια σκληρή διαπραγμάτευση για τις αποζημιώσεις που προβλέπονται από τη σύμβαση που εσείς είχατε υπογράψει το 2008 και για τον παραχωρησιούχο και για τον κατασκευαστή και θα γίνω πολύ αναλυτικός σε αυτό και θα σας δώσω και τα χαρτιά για να τα έχει η Βουλή και θα πούμε συγκεκριμένα ποια είναι αυτά.

Διαβάζω από τα ενημερωτικά σημειώματα προς τον κ. Καλογιάννη, τα οποία είναι υπηρεσιακά έγγραφα τα οποία θα καταθέσω. «Η συνολική αποζημίωση, σύμφωνα με τις ίδιες αρχές που δέχεται το Υπουργείο για τα λοιπά έργα παραχώρησης, την οποία θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος σε περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί την 31/12/2013, δηλαδή μετά από μέτρα περιορισμού των καθυστερήσεων και επιτάχυνσης των εργασιών, θα είναι 42.800.000 ευρώ συν 44.100.000 ευρώ, σύνολο αποζημίωσης με επιτάχυνση 86.900.000».
Αυτή είναι η συνολική αποζημίωση του παραχωρησιούχου επί Καλογιάννη. Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται, «επομένως θα μπορούσε καταρχήν να γίνει αποδεκτή δαπάνη επιτάχυνσης μη υπερβαίνουσα το 30% της δαπάνης των επηρεαζόμενων εργασιών, ήτοι ίση με 42 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση αυτή εκτιμάται ότι η συνολική αποζημίωση που θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος θα ανερχόταν στο ποσό των 86 εκατ. συν 42.128.900 ευρώ». Αυτά είναι επί κ. Καλογιάννη με ημερομηνία 27/11/2012. Θα σας τα δώσω μετά για να τα έχετε σε φωτοτυπία.
Επί κ. Χρυσοχοΐδη, «άρα η συνολική αποζημίωση την οποία θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος σε περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί στις 3 Ιουνίου 2014 θα είναι 58 εκατ., που ήταν τα μέτρα περιορισμού των καθυστερήσεων, συν 64.274.000, που είναι η επιτάχυνση των εργασιών, συνολικά 122.274.000 ευρώ».
Παρακάτω, μπαίνει ότι επομένως θα μπορούσε καταρχήν να γίνει αποδεκτή δαπάνη επιτάχυνσης μη υπερβαίνουσα του 25% της δαπάνης των εργασιών είτε ίση με 31.500.000 ευρώ πρόσθετα σε αυτά. Και όσον αφορά τον κατασκευαστή, περιλαμβανομένης της δαπάνης επιτάχυνσης, θα ήταν 58.000.000 συν 31.000.000, 89.500.000. Σήμερα, με τη συμφωνία που κάναμε είναι στα 56.000.000 οι δαπάνες αποζημίωσης.
Ξέρετε τα εκατομμύρια δεν είναι στραγάλια. Γιατί αλλιώς, θα κάνατε και εσείς τέτοια διαπραγμάτευση και θα το κατεβάζατε στα 56.000.000. Όταν επίσης, η εκτίμηση του ανεξάρτητου μηχανικού που είχατε προβλέψει να μπει με συγκεκριμένο τρόπο σύμβασης, δηλαδή να επιλέγεται και να πληρώνεται από τους παραχωρησιούχους είναι 72.000.000. Και όταν σε αυτή τη συμφωνία δε μιλάμε για το 2013-2014 αλλά για το 2015. Δηλαδή, έχουμε πρόσθετες αποζημιώσεις για 1,5 χρόνο ακόμη.
Επίσης, θέλω να σας πω και θα τον καταθέσω αυτό τον πίνακα, είναι πολύ χρήσιμος σε σχέση με τις άλλες παραχωρήσεις που αναθεωρήσατε εσείς. Αναθεωρήσατε τον ΠΑΘΕ τμήμα Ράχες Κλειδί, αυτοκινητόδρομο Αιγαίο, αποζημίωση κατασκευαστή 84.000.000 παραχωρησιούχου 56.000.000.
Το Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα, Ολύμπια Οδός δηλαδή 223.000.000 αποζημίωση παραχωρησιούχου 34.000.000. Την Ιόνια Οδό, αποζημίωση κατασκευαστή 106.500.000, αποζημίωση παραχωρησιούχου 95.000.000. Και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας αποζημίωση κατασκευαστή 83,5 εκατομμύρια, αποζημίωση παραχωρησιούχου- γιατί ήταν το μικρό κομμάτι της Ε65- 6.000.000.
Έναντι αυτών που σήμερα εμείς σας φέρνουμε που είναι 56,5 εκατομμύρια αντί για τα εκατομμύρια που είχατε εσείς καταλήξει και την αποζημίωση του παραχωρησιούχου που είναι 23.000.000. Επομένως, φαντάζομαι ότι καταλαβαίνετε τι κάναμε τόσους μήνες, από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα.
Για να μην συνεχίσουμε τις δεσμεύσεις που κληρονομήσατε στη χώρα, για να φύγουμε από τη κρίση, για να ολοκληρωθεί το έργο και να μη πληρώνουμε άλλου είδους ρήτρες όπως πληρώσαμε παραδείγματος χάριν στην υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης.
Αυτά είναι όλα έργα με τη σφραγίδα σας κύριε Χατζηδάκη, τη σφραγίδα της παράταξης σας, είναι έργα του κυρίου Σουφλιά, είναι έργα που έγιναν χωρίς μελέτες, είναι έργα που έφεραν τη χώρα εδώ που την έφεραν, γιατί θα μπορούσαν να γίνουν με άλλο τρόπο συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ή παραχωρήσεων και να μην είμαστε στο σήμερα.
Ενώ μπορούσατε να κάνετε έργα συμπράξεων και παραχωρήσεων, που δεν θα ήταν σε αυτή τη λογική αλλά θα ήταν στη δική μας λογική που θα ήταν πραγματικά αναπτυξιακά έργα και σήμερα θα είχαν ολοκληρωθεί. Μιλήσατε για το ΕΣΠΑ, σε σχέση με τις υποδομές.
Επειδή το χειριστήκατε το θέμα και εσείς και άλλοι στην αίθουσα, στο ΕΣΠΑ υπήρχαν 21 δις για τις υποδομές. Η μη διαπραγμάτευση που κάνατε για το νέο ΕΣΠΑ για το ΣΕΣ, έφερνε στις υποδομές 4,5 δις. Σχεδόν το σύνολο των 4,5 δις ήταν δεσμευμένο από παλιά έργα. Τόσο πολύ είχατε τρέξει, τόσο πολύ είχατε βάλει τις διαδικασίες που θα είχαμε τις απορροφήσεις, θα είχαν ολοκληρωθεί τα έργα και όλα τα υπόλοιπα.
Οι παραχωρήσεις που εσείς είχατε διαπραγματευτεί, είχατε βάλει ημερομηνία ολοκλήρωσης 31/12/2015. Φέτος τα Χριστούγεννα, θα πηγαίνατε να κάνετε δήθεν εγκαίνια. Σε ποια πράγματα θα κάνατε εγκαίνια; Σαν τα εγκαίνια που είχατε κάνει και τις προηγούμενες φορές.
Είσαστε πολλοί καλοί στα εγκαίνια χωρίς να ολοκληρώνονται τα έργα, είσαστε πάρα πολλοί καλοί στην κριτική έργων που έχετε την ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση τους και τα έχουμε χρυσοπληρώσει. Είσαστε πάρα πολλοί καλοί, στο να δεσμεύετε τη χώρα με πράγματα που δεν τη συμφέρουν, που δεν είναι σύμφωνα με το δημόσιο συμφέρον, με το συμφέρον του πολίτη.
Και ναι, αυτό είναι σε όλα τα έργα που κληρονομήσαμε, είναι από τα έργα που μας έχετε κάνει κριτική γιατί τα κρατάμε κολλημένα και με βάσει αυτό, λέγατε ότι ήταν και όλα κολλημένα αφού ήταν αυτό που παραλάβαμε κολλημένο και το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης. Που σύντομα και αυτό θα επανεκκινηθεί πάλι με τροποποιήσεις. Και όχι με τις λύσεις και τις συμβάσεις που εσείς είχατε δεσμεύσει τη χώρα και τον ελληνικό λαό.
Ολοκληρώνοντας επειδή εμείς αυτά που λέμε τα τηρούμε, όπως βλέπετε στην αναθεώρηση του Μορέα δε φέρνουμε ότι διαπραγματευτήκατε εσείς, γιατί θα το καταψηφίζαμε και σήμερα που είμαστε κυβέρνηση τόσο απλά, και από τα νούμερα της διαχείρισης και από τις αλλαγές που γίνονται. Είναι προφανές αυτό. Έτσι; 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας