Πέμπτη 14 Μαΐου 2015

Reuters: Δεσμευτικές προσφορές για το 51% του ΟΛΠ ζήτησε η κυβέρνηση

Δεσμευτικές προσφορές από τρεις εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Cosco, για το 51% του ΟΛΠ ζήτησε η κυβέρνηση, σύμφωνα με όσα μετέδωσε το Reuters.
Το ΤΑΙΠΕΔ άναψε το «πράσινο φως» για την πώληση του 51% του ΟΛΠ, αντί για το 67,7% της αρχικής προκήρυξης, ζυγίζοντας τις αντιδράσεις υπουργών και συνδικαλιστών από τη μία και τις πιέσεις των εταίρων και του Πεκίνου από την άλλη.
Σε συνεδρίαση του, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ εξέτασε τους νέους όρους της προκήρυξης του διαγωνισμού, τους οποίους γνωστοποίησε σε όλους τους επενδυτές που είχαν περάσει στη β΄ φάση του διαγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι στη β' φάση είχαν περάσει η κινεζικών συμφερόντων Cosco, η ολλανδική APM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk), η Ports of America, η ICTS και η Utilico.
Οι αλλαγές στους όρους της προηγούμενης προκήρυξης, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορούν, με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, τη διάθεση του 51% του ΟΛΠ, έναντι του 67,7% του αρχικού διαγωνισμού, χωρίς να αποκλείεται να υπάρχει ρήτρα ότι η διάθεση του υπόλοιπου 16,7% θα γίνει σταδιακά και θα συνδεθεί με την πρόοδο στις επενδύσεις, που θα δεσμευθεί να υλοποιήσει ο προτιμητέος επενδυτής, το τίμημα και το ετήσιο μίσθωμα. Επιπλέον αλλαγή, πέραν του ποσοστού πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ, φέρεται να είναι και η αύξηση του ετήσιου μισθώματος που θα καταβάλλει ο πλειοδότης επενδυτής στο Δημόσιο.

Ιδιωτικοποιήσεις για να έρθει συμφωνία

Με τους δανειστές να επιμένουν πολύ στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων και τα κρατικά ταμεία να ξεμένουν από ρευστότητα η κυβέρνηση, παρά τις προεκλογικές αναφορές της -ενίοτε και δεσμεύσεις- τις έντονες αντιδράσεις στο εσωτερικό της, αλλά και των συνδικαλιστών, αποφάσισε το ξεπάγωμα μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων που είχαν ξεκινήσει, ως δείγμα καλής θέλησης, έναντι των πιστωτών και με απώτερο στόχο να υπάρξει συμφωνία άμεσα. 
Όπως δήλωναν, στις αρχές του μήνα, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ με «πολιτική απόφαση» θα κινηθούν οι μεγάλοι διαγωνισμοί σε αεροδρόμια, ΟΛΠ, ΟΛΘ και τραινοσε, αλλά και ο ΔΕΣΦΑ, όπου παρατηρείται έντονη κινητικότητα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Παραμένει το πρόβλημα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λήμνου με το Λαύριο

Το θέμα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας της Λήμνου συζητήθηκε εκ νέου στο υπουργείο Ναυτιλίας. Ειδικότερα ο δήμαρχος Λήμνου κ. Δημήτρης Μαρινάκης  και οι εκπρόσωποι των φορέων της Λήμνου κ. Παναγιώτης Τσανταρλιώτης και κ. Μιχάλης Χρυσάφης συναντήθηκαν, την Τρίτη, με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, αρμόδιο για θέματα ναυτιλίας, κ. Θεόδωρο Δρίτσα στο γραφείο του στο υπουργείο, ενώ στη συνέχεια συμμετείχαν στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο δήμαρχος και οι εκπρόσωποι των φορέων επεσήμαναν για άλλη μία φορά στον κ. Δρίτσα τις σοβαρές επιπτώσεις της διακοπής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου με το Λαύριο για τις τοπικές κοινωνίες των δύο νησιών, εκφράζοντας την αγωνία τους και ζητώντας την επίσπευση των διαδικασιών για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Κατά τη συνάντηση, ο κ. Δρίτσας, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση για το θέμα, δεδομένου ότι το υπουργείο βρίσκεται στη φάση της εξέτασης του εγγράφου υπομνήματος της αναδόχου εταιρείας της συγκεκριμένης δρομολογιακής γραμμής.
Και σημειώνεται ότι από την τοποθέτηση του κ. Δρίτσα διαπιστώθηκε, πάντως, η πρόθεση από πλευράς του υπουργείου να επιλυθεί το πρόβλημα, εξαντλώντας τα περιθώρια του νομικού πλαισίου που διέπει τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας μεταξύ υπουργείου και ακτοπλόων.
Επίσης, στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών τέθηκε προ ημερησίας διατάξεως το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα δύο νησιά εδώ και 24 ημέρες,  αποκλεισμένα από το λιμάνι του Λαυρίου.
Στη συνεδρίαση του Σ.Α.Σ., ο δήμαρχος επεσήμανε ότι δεν είναι δυνατόν το Συμβούλιο να έχει 82 θέματα στην ημερήσια διάταξη και ούτε ένα να μην αφορά τη Λήμνο που αντιμετωπίζει το σοβαρότερο συγκοινωνιακό πρόβλημα. «Βρισκόμαστε στις 15 Μαΐου και ακόμη δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια», είπε ο κ. Μαρινάκης.
Παράλληλα, ζητήθηκε η προέκταση των δρομολογίων από Πειραιά προς Μυτιλήνη μέσω Χίου, που εκτελούν σήμερα ακτοπλοϊκές εταιρείες, έως ότου αποκατασταθεί η σύνδεση με το Λαύριο.
Το αίτημα αυτό τέθηκε και στον κ. Δρίτσα, ο οποίος απάντησε ότι το συγκεκριμένο αίτημα έχει εξεταστεί και στο παρελθόν, αλλά δεν ικανοποιήθηκε από πλευράς των ακτοπλόων. Δεσμεύθηκε πάντως ότι θα το θέσει εκ νέου.
Ο δήμαρχος Λήμνου τόνισε για το θέμα ότι: «Λαμβάνοντας υπόψη τη χρονική συγκυρία και σε συνεννόηση με τον Έπαρχο και τη Δήμαρχο Αγίου Ευστρατίου, θα αναμένουμε έως την ερχόμενη Παρασκευή 15 Μαΐου τα αποτελέσματα των χειρισμών του υπουργού και όποιας παρέμβασης του Σ.Α.Σ. προς τον υπουργό, εξαντλώντας με αυτόν τον τρόπο κάθε περιθώριο ανοχής προς το υπουργείο».

Ανησυχία ΣΕΒΕ για τις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του λιμανιού Θεσσαλονίκης

Την ανησυχία και τον έντονο προβληματισμό του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) για τις νέες καθυστερήσεις στην όποια αναπτυξιακή προσπάθεια σχετικά με το λιμάνι Θεσσαλονίκης εκφράζει ο Πρόεδρός του Δρ Κυριάκος Λουφάκης. Η ανησυχία αυτή επιτάθηκε από τις χθεσινές ανακοινώσεις του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στη Γενική Συνέλευση της ΟΛΘ ΑΕ για την εκλογή νέας διοίκησης ότι, σε αντίθεση με τις εξελίξεις στον ΟΛΠ, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν εντάσσεται σήμερα στην πρώτη γραμμή προτεραιότητας των θεμάτων που θα προχωρήσουν, αλλά θα εξεταστεί σε έτερο χρόνο, ώστε να υπάρχουν χρονικά περιθώρια για να εξεταστούν όλες οι λεπτομέρειες. Συνεπώς, η όποια απόφαση για το λιμάνι μετατίθεται και είναι άμεσα συναρτημένη με την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων της Ελληνικής Κυβέρνησης με τους θεσμούς και την επίτευξη ή όχι συμφωνίας.
Λυπούμαστε πραγματικά, διότι αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων ότι η Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν συνειδητοποιήσει τη σημασία και την προοπτική ανάπτυξης του λιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Βόρειας Ελλάδας, και δη της Θεσσαλονίκης, να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην Ανατολική Μεσόγειο και αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία των επιχειρήσεών της περιοχής, εξαγωγικών και μη. Δεν γίνεται αντιληπτή η  δυνατότητα της ανάπτυξης του λιμανιού να αλλάξει την μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής. Διότι δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Όπως έχουμε επανειλημμένα επισημάνει, η ανάπτυξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης ως διαμετακομιστικό κέντρο και η απορρόφηση φορτίου 1 εκατ. TEUs μπορεί μεσοπρόθεσμα να αποφέρει συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των €1,5-2,5 δις, που ισοδυναμεί με το 6-10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Ειδικότερα η Θεσσαλονίκη, λόγω γεωγραφικής θέσης, έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός (transit) για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Η εγγύτητά της σε μεγάλες πόλεις της ΝΑ και Κεντρικής Ευρώπης της δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και την καθιστά ελκυστική για εταιρίες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.
Αντίθετα με την αναβλητικότητα στην όποια απόφαση για το μέλλον του λιμανιού Θεσσαλονίκης, προχωρά σήμερα η λήψη οριστικών αποφάσεων από την Κυβέρνηση για τη διαδικασία για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, με τη Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να προτείνει, σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, εναλλακτικές λύσεις για τη συνέχιση του διαγωνισμού.
Πιστεύουμε ότι με την απόφαση αυτή «θυσιάζεται» η Θεσσαλονίκη και ένα μεγάλο όφελος για την περιοχή και την χώρα για ένα μικρότερο όφελος που θα προκύψει από την περαιτέρω ανάπτυξη του Πειραιά. Θα χαθεί και η τελευταία ευκαιρία για το λιμάνι Θεσσαλονίκης, το οποίο θα απαξιωθεί πλήρως και θα παραμείνει, συνεχώς αποδυναμωμένο, ένα περιφερειακό λιμάνι ήσσονος σημασίας για τη Μεσόγειο.Διότι η Θεσσαλονίκη πλεονεκτεί έναντι του Πειραιά για τα transit φορτία (αυτά που φθάνουν ως το λιμάνι και μετά με χερσαία μέσα στον τελικό προορισμό τους).
Αντίθετα  ο Πειραιάς είναι ένα λιμάνι μεταφόρτωσης (τα φορτία μεταφορτώνονται από μεγάλα πλοία σε άλλα μικρότερα για να φθάσουν σε άλλα λιμάνια-τελικούς προορισμούς). Φιλοδοξεί όμως ο Πειραιάς να παίξει και τον ρόλο του λιμανιού transit. Σήμερα στην προσπάθειά του αυτή έχει το τεράστιο πρόβλημα της κακής σιδηροδρομικής σύνδεσης. Αν ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου προηγηθεί της αξιοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το συγκριτικό του πλεονέκτημα μειώνεται σημαντικά έναντι του Πειραιά, με ορατό τον κίνδυνο απαξίωσής του.
Η σημερινή δυναμική του λιμανιού με την ετήσια διακίνηση 400.000 containers που, χάρη και στις προσπάθειες της προηγούμενης διοίκησης, επανήλθε στα προ κρίσης όρια και η προοπτική της ετήσιας διακίνησης 2εκ. containers, όπως είχε εκτιμηθεί από την Hutchison το 2008 δείχνουν την απόλυτη αναγκαιότητα σύμπραξης με μεγάλο πάροχο του εξωτερικού. Και επειδή η θαλάσσια μεταφορά είναι ολιγοπωλιακή, η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει τον όγκο διακίνησης που από τη θέση της δικαιούται, χωρίς στρατηγική συνεργασία με διεθνή εταιρία του κλάδου.
Ζητούμε η Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να αντιληφθούν την κρισιμότητα της κατάστασης για το λιμάνι Θεσσαλονίκης και το ρόλο του για την τοπική και περιφερειακή οικονομία, την παραγωγή, τις εξαγωγές, τις μεταφορές-logistics και την απασχόληση και να προχωρήσουν άμεσα την όποια αναπτυξιακή διαδικασία παράλληλα με το λιμάνι του Πειραιά. Σε αυτή την προσπάθεια ελπίζουμε ότι θα συμβάλλει στο μέγιστο δυνατό βαθμό και η νέα Διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ στην οποία ο ΣΕΒΕ εύχεται κάθε επιτυχία στο έργο της.

Συνολικές προβολές σελίδας