Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014

Αύξηση κυκλοφορίας στις εισόδους της Εγνατίας Οδού. Τα αποτελέσματα μελέτης

Αύξηση των αφίξεων αλλοδαπών κατέγραψαν την περίοδο 2002-2012 όλες οι οδικές πύλες της "Εγνατίας Οδού", κυρίως οι (μεθοριακοί σταθμοί) Εύζωνοι και το Ορμένιο, με εξαίρεση τις οδικές πύλες της Κακαβιάς και του Προμαχώνα, που κατέγραψαν μειώσεις κατά 62% και 36%, αντίστοιχα, σύμφωνα με το ΑΠΕ.
Εντυπωσιακή, εξάλλου, είναι η αύξηση των αφίξεων αλλοδαπών στον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων, όπου, από 249.463 αφίξεις το 1996 και 719.897 αφίξεις το 2002, καταγράφονται περίπου 1,5 εκατομμύριο αφίξεις το 2012. Χαρακτηριστικός δε, είναι ο διπλασιασμός- σχεδόν-των αφίξεων αλλοδαπών στους Ευζώνους μεταξύ των ετών 2005 και 2012.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από μελέτη που εκπόνησε το "Παρατηρητήριο" της Εγνατίας Οδού ΑΕ και αφορά τον δείκτη "Κίνηση στους Μεθοριακούς Σταθμούς" στη Ζώνη Επιρροής IV (αποτελείται από τις 5 περιφέρειες διέλευσης της Εγνατίας Οδού: Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία-Θράκη) της Εγνατίας Οδού. Ο δείκτης εκτιμά τις διασυνοριακές μετακινήσεις από και προς τις Περιφέρειες διέλευσης της Εγνατίας Οδού σε αυτές. Η σκοπιμότητα του δείκτη έγκειται στη διερεύνηση των επιδράσεων του άξονα στις διασυνοριακές μετακινήσεις.
Τα πρωτογενή στοιχεία προέρχονται από τα τελωνεία των αντίστοιχων τελωνειακών σταθμών και αφορούν τόσο τα εισερχόμενα όσο και τα εξερχόμενα οχήματα στην Ελλάδα κατά σταθμό εισόδου τους.
"Σίγουρα ένα σωστό οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων προσφέρει τα μέγιστα και στη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων" επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της "Εγνατία Οδός ΑΕ" Πάρις Σαββαΐδης, ερωτηθείς για τη μελέτη.
Σχετικά με τις οδικές αφίξεις αλλοδαπών στην Ελλάδα (αυτές δεν μπορούν να αποδοθούν αποκλειστικά ή κυρίως στην τουριστική κίνηση, καθώς συμπεριλαμβάνονται και οι αφίξεις αλλοδαπών για λόγους εργασίας, π.χ. οικονομικοί μετανάστες, επιχειρηματίες κ.λπ.), πρέπει να επισημανθεί, καταρχήν, ότι όλες βρίσκονται στη Ζώνη IV και συνδέονται είτε άμεσα (Κήποι Έβρου) είτε μέσω Κάθετου Άξονα με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού.
Έτσι, στις αφίξεις αλλοδαπών με όλα τα μεταφορικά μέσα για την περίοδο 2008-2012 σε επίπεδο χώρας "κυριαρχούν" οι αεροπορικές μεταφορές με ποσοστό 71,64%, ενώ στη Ζώνη IV οι οδικές μεταφορές είναι αυτές που υπερτερούν και ανέρχονται σε ποσοστό 73,07% των συνολικών αφίξεων.
Σε επίπεδο χώρας, οι οδικές αφίξεις, οι οποίες εκ των πραγμάτων συνδέονται άμεσα ή μέσω των καθέτων αξόνων με την Εγνατία Οδό, αντιπροσωπεύουν το 21,89% των συνολικών αφίξεων με όλα τα μέσα για ολόκληρη τη χώρα.

Τα στοιχεία μόνο για τις οδικές αφίξεις αλλοδαπών συνολικά για την περίοδο 1996-2012 δείχνουν ότι, αύξηση αφίξεων παρουσιάζουν όλες οι οδικές πύλες με εξαίρεση τη Δοϊράνη, η οποία ύστερα από διακυμάνσεις διατήρησε εντέλει τις αφίξεις αλλοδαπών στα ίδια επίπεδα.
Παρόμοια εντυπωσιακή πορεία παρουσιάζει και ο σταθμός των Κήπων από το 2008 και έπειτα, αν και την περίοδο 2010-2011 εμφάνισε μείωση. Για την περίοδο 2008-2012, τα μεγαλύτερα ποσοστά οδικών αφίξεων στη χώρα παρουσιάζουν- κατά μέσο όρο -οι σταθμοί Ευζώνων (30%), Κρυσταλλοπηγής (18%) και Προμαχώνα (17%). Σε σχέση με τη μεταβολή των οδικών αφίξεων για την περίοδο αυτή, οι σταθμοί Κήπων, Ευζώνων και Κακαβιάς παρουσιάζουν αύξηση 144%, 90% και 84% αντίστοιχα, ενώ ο σταθμός Προμαχώνα παρουσιάζει μείωση 28%.
Το 2012, τα περισσότερα διερχόμενα οχήματα καταγράφηκαν στο συνοριακό σταθμό του Προμαχώνα (σύνορα Βουλγαρίας), ακολουθεί ο σταθμός της Κρυσταλλοπηγής (σύνορα Αλβανίας, με 495.346 οχήματα) και στην τρίτη θέση βρίσκεται ο μεθοριακός σταθμός των Κήπων (σύνορα Τουρκίας, με 443.093 οχήματα).
Εξάλλου, για πρώτη φορά, το 2012, ο μεθοριακός σταθμός της Νίκης (σύνορα ΠΓΔΜ) ξεπέρασε σε συνολική κίνηση (191.576 οχήματα) τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (σύνορα Αλβανίας, με 140.727 οχήματα).
Την περίοδο 2006-2012, η συνολική κίνηση των διερχόμενων οχημάτων κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 209,30% και 88,54% στους μεθοριακούς σταθμούς της Νίκης και της Κρυσταλλοπηγής, αντίστοιχα,(σύνορα ΠΓΔΜ).

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης: Σε δημοπράτηση το τμήμα Πάνορμος-Εξάντης στο Ρέθυμνο

Μετά από μεγάλη αναμονή τελικά  το Υπουργείο Υποδομών βγάζει και επίσημα σε δημοπράτηση το έργο της μετατροπής σε αυτοκινητόδρομο το οδικό τμήμα Πάνορμος-Εξάντης στο Ρέθυμνο. Το τμήμα ανήκει στον βασικό οριζόντιο οδικό άξονα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη.

Πρόκειται για τμήμα που θα μετατραπεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με όριο ταχύτητας τα 120χλμ./ώρα. Το τμήμα αυτό φυσικά είναι σχετικά μικρό με μήκος 9.960 μέτρα και θα περιλαμβάνει την μετατροπή του τμήματος σε κλειστό αυτοκινητόδρομο που θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με αρχή την υφιστάμενη γέφυρα Γεροποτάμου και ολοκλήρωση την περιοχή του οικισμού Εξάντης.

Το οδικό έργο «Πάνορμος – Εξάντης» του ΒΟΑΚ στον Ν. Ρεθύμνου, έχει προϋπολογισμό 64.500.000 Ευρώ και θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα φετινά έργα.  Η δημοπράτηση του έργου ορίστηκε για τις 4 Μαρτίου 2014 και η ολοκλήρωση του είναι 48 μήνες. Αν όλα πάνε καλά τα έργα θα ξεκινήσουν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2018 ή τις αρχές του 2019.

Το έργο αποτελεί την πρώτη μεγάλη δημοπράτηση του 2014 και δίνει ελπίδες για ενεργοποίηση και πάλι της προσπάθειας για την συνολική αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του ΒΟΑΚ. Σαν έργο το τμήμα Πάνορμος-Εξάντης έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ καθώς χρηματοδοτείται από από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας».

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει :
-Διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού στο μεγαλύτερο μέρος της
-Παράπλευρο οδικό δίκτυο
-Τον Ανισόπεδο Κόμβο Πάνορμου
-Μία γέφυρα, επέκταση και κατασκευή νέων Κάτω Διαβάσεων, επεκτάσεις υφιστάμενων οχετών.
Στο έργο υπάρχει δικαιώμα προαίρεσης: για την κατασκευή του ημικόμβου Γεροποτάμου και του ημικόμβου Σκεπαστής προϋπολογισμού 1.219.512 ευρώ εκτός ΦΠΑ.

Ο ..ΡΙΓΜΕΝΟΣ ΒΟΑΚ
Το έργο του ΒΟΑΚ που εκτελείται εδώ και χρόνια έχει ουσιαστικά μείνει πίσω. Αν και το 2012 είχε αξιοθαύμαστη απόδοση χρημάτων  καθώς με 35εκ.ευρώ ήρθε 4ο σε απορροφητικότητα πίσω από Αττικό Μετρό, Εγνατία και ΕΡΓΟΣΕ ωστόσο τα νούμερα είναι μάλλον απογοητευτικά.

Σε σύνολο 310εκ.ευρώ μόλις τα 43 χιλιόμετρα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος ενώ ακόμα και έργα που εκτελούνται σήμερα όπως η παράκαμψη Μαλίων και το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό δεν μετατρέπουν τα τμήματα αυτά σε αυτοκινητόδρομο. Ο λόγος είναι πως οι μελέτες με τις οποίες κατασκευάστηκαν αυτά τα τμήματα ήταν παλιές και για να μην χαθούν τα χρήματα από τα διάφορα ΚΠΣ κατασκευάστηκαν χωρίς όμως να αποτελούν την ορθή λύση που είναι η πλήρης μετατροπή του βασικού οδικού άξονα της Κρήτης σε αυτοκινητόδρομο.

Ευτυχώς και το Γούρνες-Χερσόνησος που κατασκευάζεται και το Πάνορμος-Εξάντης είναι έργα σύγχρονα που μετατρέπουν αυτά τα τμήματα σε κλειστό αυτοκινητόδρομο δύο λωρίδων με ΛΕΑ.

Μεταξύ 8/1 – 12/2 η χορήγηση των αδειών ΕΔΥΜ από το υπ. Μεταφορών

Τη χορήγηση από 08-01-2014 µέχρι και 12-2-2014 των πολυµερών αδειών ΕΔΥΜ 2014, σε όλους τους αιτούντες, εφόσον προηγουµένως καταθέσουν τα βιβλία Ε∆ΥΜ 2013 και τα τυχόν ελλείποντα δικαιολογητικά, αποφάσισε το υπουργείο Μεταφορών.  
Σε περίπτωση που δεν παραλάβουν το βιβλίο ΕΔΥΜ για το 2014, µέχρι την οριζόµενη ηµεροµηνία, το βιβλίο θα θεωρείται αδιάθετο και µπορεί να διατεθεί σε άλλον αιτούντα.
Ο ενδιαφερόµενος σε αυτή την περίπτωση, και εφόσον εξακολουθεί να επιθυµεί την άδεια ΕΔΥΜ υποχρεούται να υποβάλει εκ νέου αίτηση, η οποία θα ληφθεί υπόψη µε βάση τον αριθµό πρωτοκόλλου.
Νέες αιτήσεις για χορήγηση αδειών θα ικανοποιούνται µέχρι εξαντλήσεως του υπολοίπου. Αιτήσεις για δεύτερο βιβλίο ΕΔΥΜ θα υποβάλλονται µετά την 01-04-2014, εφόσον υπάρχουν διαθέσιµες άδειες και οι ενδιαφερόµενοι διαθέτουν τουλάχιστον δύο φορτηγά κατηγορίας Euro III και άνω, και έκαναν χρήση τουλάχιστον 25 φύλλων από το πρώτο βιβλίο της ΕΔΥΜ 2013. 

Συνολικές προβολές σελίδας