Δευτέρα 24 Αυγούστου 2015

Αυτοκινητόδρομος Ε65: Στο Κηπουρειό Γρεβενών θα καταλήγει το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία

Στον αυτοκινητόδρομο του Ε65 όλοι μιλάμε για την ανάγκη κατασκευής του νότιου τμήματος από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα για να συνδεθεί ο αυτοκινητόδρομος με τον ΠΑΘΕ και να προσελκύσει περισσότερους οδηγούς.

Οι φωνές όμως που μιλούν για αναγκαιότητα της κατασκευής του βόρειου τμήματος από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία είναι πολύ λιγότερες. Μία από αυτές είναι και ο Μενέλαος Κωνσταντάκος, ένα από τα παλαιότερα και πιο ιστορικά στελέχη του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ με καριέρα που μέτρησε 35 χρόνια.

Σήμερα ο κος Μενέλαος Κωνσταντάκος είναι συνταξιούχος αλλά έχει τιμηθεί ως επίτιμος Γ. Διευθυντής στο σημερινό Υποδομών και η ενασχόληση του με τα έργα δεν έχει σταματήσει καθόλου. Μιλώντας στο ypodomes.com εξέφρασε την αγωνία του να κατασκευαστεί το βόρειο τμήμα του Ε65.

«Τον άξονα αυτό τον σχεδιάζαμε από τη δεκαετία του 1980 και υπήρχε μία λογική στη χάραξη του. Σκοπός είναι να συνδέεται εύκολα με την Ήπειρο και κατ` επέκταση με τον υπό υλοποίηση άξονα της Αδριατικής που φτάνει μέχρι τη Σλοβενία και την Αυστρία.»

Όταν βγήκε η απόφαση για το «κούρεμα» του Ε65 όλοι μιλούσαν για ένα προβληματικό άξονα ο οποίος χάνοντας τα άκρα του θα έμενε ένας απομονωμένος αυτοκινητόδρομος ο οποίος θα εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά τις τοπικές μετακινήσεις, χάνοντας την αξία του ως ένα δρόμο που συνδέει  διαφορετικές περιοχές, θα συνδέεται με τους υπόλοιπο οδικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων.

Το νότιο και το βόρειο τμήμα υπάρχουν στη νέα σύμβαση (του 2013) και η αγωνία είναι αν τελικά τα χρήματα του ΕΣΠΑ φτάνουν για να μπορέσουν να ολοκληρωθούν και τελικά ο Ε65 να γίνει ένας «κανονικός» αυτοκινητόδρομος.

Όμως ο κος Κωνσταντάκος βλέπει ένα «λάθος» στη χάραξη. Όπως λέει στο ypodomes «η μετατόπιση της χάραξης του βόρειου τμήματος από την περιοχή του Μετσόβου στην περιοχή του Γρεβενών (στο Κηπουρειό) είναι λάθος επιλογή. Όλη η στρατηγική χάραξη που επιλέχθηκε ήταν να μπορέσει ο Ε65 να έρθει κοντά στην Ήπειρο και να έχει εύκολη σύνδεση με την Ηγουμενίτσα, τα Ιωάννινα και τον άξονα της Αδριατικής. Τώρα απομακρύνεται από αυτόν και η απόσταση μεγαλώνει κατά 25χλμ.»

Το βόρειο τμήμα του Ε65 είναι αυτή τη στιγμή «παγωμένο». Αυτό για 2 σημαντικούς λόγους:
Α) γιατί εκείνη η αρχική χάραξη δημιουργούσε περιβαλλοντικά προβλήματα  και έπρεπε να επιλεγεί μία εναλλακτική που επιπλέον λόγω της νέου οικονομικού περιβάλλοντος να είναι όσο πιο οικονομικό γίνεται. Η παραχωρησιούχος προχώρησε σε νέα μελέτη όπου προτείνει νέα ανατολική όδευση του δρόμου και κατάληξη στην περιοχή Κηπουργειό Γρεβενών, απόσταση 22χλμ ανατολικότερα. Η πρόταση ακόμα δεν έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Υποδομών.

Β) γιατί προς το παρόν δεν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση του από το νέο ΕΣΠΑ καθώς ο σχεδιασμός είναι σε εξέλιξη.

Η πιο «φρέσκια» είδηση είναι η συμφωνία του Υπουργείου Υποδομών με την Κ/Ξ Κεντρική Οδός για την ολοκλήρωση του έργου με παράταση κατά 18 μήνες και συμφωνία για κατασκευή τόσο του νότιου όσο και του βόρειου τμήματος, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάτι περισσότερο από αυτό (χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα κλπ).

Για την επιλογή της ανατολικής χάραξης με κατάληξη το Κηπουρειό το ypodomes απευθύνθηκε στην κοινοπραξία παραχώρησης όπου έλαβε την παρακάτω απάντηση: «Η εταιρία παραχώρησης «Οδός Κεντρικής Ελλάδος Α.Ε», κατέθεσε - όπως προβλεπόταν από τη συμφωνία αναδιάρθρωσης του έργου παραχώρησης το Δεκέμβριο του 2013 – εγκαίρως την  τροποποιητική μελέτη χάραξης του βόρειου τμήματος του έργου (Τρίκαλα - Εγνατία), που θα συνδέσει τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος - Ε65 με την Εγνατία Οδό. Το εν λόγω τμήμα, καθώς και το νότιο άκρο του αυτοκινητοδρόμου από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα, είχαν χαρακτηριστεί ως «αναβαλλόμενα» στη συμφωνία αναδιάρθωσης του 2013, με την κατασκευή τους να μετατίθεται για το μέλλον.

Βάσει της νέας μελέτης, η οποία και αναμένει την τυπική έγκριση των αρμοδίων αρχών, η σύνδεση του αυτοκινητοδρόμου με την Εγνατία Οδό θα γίνει στο ύψος του Κηπουρειού Γρεβενών. Η εν λόγω χάραξη, αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή καθώς ξεπερνιούνται τα προβλήματα του παρελθόντος, ενώ εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του συνόλου του έργου, καθώς και η σύνδεσή του με το μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας»


Από την πλευρά του ο κος Κωνσταντάκος επισημαίνει πως η αλλαγή χάραξης απομακρύνει τον Ε65 από την Ήπειρο και την Αδριατική Οδό και χάνεται η ευκαιρία ανάδειξης του κάλλους της Δυτικής Θεσσαλίας. «Η αλλαγή χάραξης πέραν της επιβάρυνσης με επιπλέον χιλιόμετρα θα επιφέρει πλήγμα στην προσέλκυση και ανάδειξη των σημαντικών σημείων της περιοχής, όπως η Καλαμπάκα που είναι το δεύτερο σημαντικότερο μέρος της Ορθοδοξίας μετά το Άγιον Όρος.»

Το ypodomes απευθύνθηκε και στον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστό που ήταν κατηγορηματικός: «η νέα όδευση μειώνει κατά 50% το κόστος, εξαλείφει τα περιβαλλοντικά προβλήματα και τον κατασκευαστικό χρόνο, εμείς ως Περιφέρεια επιδιώκουμε την κατασκευή όλου του Ε65 από Λαμία έως Εγνατία και θέλουμε να ξεκινήσει η κατασκευή τους το συντομότερο δυνατό».

Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com

Μισές αλήθειες... περνούν από τις μπάρες διοδίων. Η ακτινογραφία των εξαγγελιών του υπ. Υποδομών

Αλλαγές στον χάρτη των διοδίων δεσμεύεται ότι θα φέρει το υπουργείο Υποδομών, το τοπίο των εξαγγελιών του όμως παραμένει ομιχλώδες.
Οριστική συμφωνία με τους δύο από τους τέσσερις παραχωρησιούχους δεν έχει ακόμα υπογραφεί, παρότι παρουσιάστηκε ως δεδομένη, κάποια από τα «ευεργετικά» μέτρα που εξαγγέλθηκαν... ισχύουν ήδη, ενώ άλλα αφορούν χρονικά μετά τρία χρόνια, σύμφωνα με την «Καθημερινή».
Η δε «διαπραγμάτευση» για τη συνολική, οριζόντια μείωση των διοδίων σε όλη τη χώρα θα βρεθεί υπό την αίρεση των τραπεζών και της Ε.Ε., αν ποτέ ολοκληρωθεί.
Οι εξαγγελίες που έκανε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, τρεις ημέρες πριν από τον Δεκαπενταύγουστο και αφορούσαν αποκλειστικά τις κοινοπραξίες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, έδιναν την εντύπωση ότι επίκεινται σημαντικές αλλαγές.
«Σήμερα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συμφωνία αλλαγών για δύο από τις πέντε παραχωρήσεις», ανέφερε, παρουσιάζοντας 8 ενέργειες που περιλαμβάνονται σε αυτήν.
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε τη δωρεάν διέλευση από τα πλευρικά διόδια για τους μόνιμους κατοίκους των δήμων Ωρωπού, Θηβαίων και Ορχομενού, την παροχή επιπλέον εκπτώσεων σε όσους χρησιμοποιούν καθημερινά τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Λαμίας (τμήμα Μεταμόρφωσης - Σκάρφειας) για να μεταβούν στον χώρο εργασίας τους και τη δωρεάν διέλευση στα ΑμεΑ.
Σε δεύτερο επίπεδο, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι θα εκπονηθεί άμεσα «μελέτη εφαρμογής πλήρως αναλογικών χρεώσεων (ανά χιλιόμετρο διανυόμενης διαδρομής), η οποία και θα εφαρμοστεί στο τέλος της περιόδου κατασκευών», ενώ θα μετατεθεί η λειτουργία των πλευρικών διοδίων Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου για το τέλος του 2018, με παροχή δωρεάν διέλευσης για τους δημότες Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου.
Επίσης, ότι «ο παραχωρησιούχος θα ανακαλέσει τις ποινικές διώξεις (sic) και τις αγωγικές αξιώσεις κατά των κοινωνικών δικτύων πολιτών και των ανθρώπων που μετείχαν στις κινητοποιήσεις και τα κινήματα».
Τέλος, επανέλαβε την πρόθεσή του για οριζόντια μείωση των διοδίων σε όλο το μήκος των αυτοκινητοδρόμων, σημειώνοντας ότι «για τον λόγο αυτό θα συνταχθεί νέα οικονομοτεχνική μελέτη, θα συμφωνηθεί με τις τράπεζες και θα κατατεθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Οι ανακοινώσεις του, ωστόσο, είχαν μια σειρά από... μισές αλήθειες. Κατ’ αρχήν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», δεν έχει ακόμα υπογραφεί συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και τους δύο παραχωρησιούχους, ώστε οι όροι αυτοί να λάβουν την τελική τους μορφή.
Επομένως, δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο λ.χ. ότι θα δοθούν δωρεάν διελεύσεις σε όλους τους μόνιμους κατοίκους Ωρωπού, Θηβών και Ορχομενού από όλα τα πλευρικά διόδια, καθώς μεγάλα τμήματα των δήμων αυτών διαθέτουν παραδρόμους.
Οσον αφορά τα ΑμεΑ, η εξαγγελία είναι κενή περιεχομένου, καθώς η διέλευσή τους γίνεται εδώ και αρκετά χρόνια δωρεάν. Για τις αξιώσεις του παραχωρησιούχου από όσους δεν πλήρωναν διόδια, η ανάκληση των ποινικών διώξεων δεν είναι δυνατή εφόσον ο παραχωρησιούχος... δεν έχει δικαστική εξουσία.
Αυτό που πιθανότατα έχει σε πρώτο επίπεδο συμφωνηθεί είναι να αποσυρθούν οι αγωγές και να «χαριστούν» όσα από τα διόδια δεν πληρώθηκαν μέχρι κάποια ημερομηνία.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η διατύπωση του κ. Σπίρτζη, όταν αναφερόταν στην αναλογική χρέωση των διοδίων. Από τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης και την αναθεώρησή τους (που έχουν όλες κυρωθεί με νόμο), οι παραχωρησιούχοι δεν έχουν υποχρέωση επιβολής αναλογικής χρέωσης στα διόδια, αλλά υποχρέωση εκπόνησης μελέτης για το κατά πόσον αυτή είναι εφικτή.
Γι’ αυτό άλλωστε και ο αναπλ. υπουργός αναφέρθηκε σε «μελέτη εφαρμογής αναλογικών χρεώσεων». Στην πραγματικότητα η αναλογική χρέωση πολύ δύσκολα θα εφαρμοστεί στις εθνικές οδούς: για παράδειγμα, μόνο στο τμήμα Μεταμόρφωσης - Σκάρφειας υπάρχουν περίπου 50 είσοδοι και έξοδοι, επομένως θα απαιτούνταν η δημιουργία ισάριθμων σταθμών διοδίων, κάτι που δύσκολα θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος εφόσον δεν υποχρεούται από τη σύμβαση.
Κατά τα λοιπά (όπως έχει αναφέρει η «Κ»), αμφίβολο είναι και το αποτέλεσμα της αποκαλούμενης από το υπουργείο διαπραγμάτευσης για οριζόντιες μειώσεις στα διόδια. Το επιχείρημα του κ. Σπίρτζη ότι είναι προς το συμφέρον όλων των πλευρών η αυξομείωση του ύψους των διοδίων, ανάλογα με τη χρήση τους από τους οδηγούς και την οικονομική κατάσταση είναι λογικό.
Ωστόσο, θα πρέπει να βρεθεί ένα λειτουργικό μοντέλο, το οποίο θα «καθοδηγεί» τον τρόπο μεταβολής. Και, το πιο δύσκολο, να πεισθούν παραχωρησιούχοι, τράπεζες και Ε.Ε. να αναθεωρήσουν εκ νέου τις συμβάσεις που αναθεώρησαν ύστερα από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων στο τέλος του 2013. Επομένως, δεν θα πρέπει να αναμένεται άμεσα...

Παράπονα των οδικών μεταφορέων για τον Χρ. Σπίρτζη. Τι ζητούν για το ΑΒS και τις μεταβιβάσεις

Την άμεση αποκατάσταση αδικιών ζητά, με επιστολή του, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το ΠΣΧΕΜ, δηλώνοντας ότι ο κλάδος θα αντιδράσει δυναμικά, εάν δεν δικαιωθεί.
«Είναι αδιανόητο και προσβλητικό για τον κλάδο ο αρμόδιος υπουργός Χρ. Σπίρτζης να μην έχει συναντηθεί με εκπροσώπους του, από την ημέρα που ανέλαβε καθήκοντα μέχρι και σήμερα, να μην έχει υλοποιήσει κανένα αίτημα και παράλληλα, να εκδίδει καταστρεπτικές - για τον κλάδο - υπουργικές αποφάσεις, εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην επιστολή.
Ειδικότερα, το ΠΣΧΕΜ αιτείται τα ακόλουθα:
-Κατάργηση της ΥΑ-ΦΑ1/30747/1136/1-7-2015 που αφορά το ABS, ζητώντας να εφαρμοστεί το καθεστώς που ισχύει σε όλες τι χώρες της ΕΕ (η επίμαχη απόφαση για το ΑΒS στο επισυναπτόμενο αρχείο).
-Κατάργηση της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 3887/2010 που αφορά τις μεταβιβάσεις που πραγματοποιούνται μετά τις 30-9-2015.
-Κατάργηση των «φωτογραφικών», όπως υποστηρίζει, Υπουργικών Αποφάσεων  που αφορούν την αύξηση του τονάζ και την αύξηση των τελών τεχνικού ελέγχου.
«Εάν ο κύριος υπουργός δεν μας δεχθεί άμεσα και δεν προβεί στην αποκατάσταση των αδικιών που έχουν επιβληθεί στον κλάδο δεν έχουμε άλλη επιλογή από την δυναμική διεκδίκηση και λύση των δίκαιων αιτημάτων μας», καταλήγει η επιστολή. 


Συνολικές προβολές σελίδας