Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

World Bank: Φτιάξτε υποδομές, μειώστε γραφειοκρατία για την ανάπτυξη των logistics

Ναι μεν, αλλά. Η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες να αναδειχθεί σε διαμετακομιστικό κόμβο, ωστόσο ο κλάδος των logistics βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρά προβλήματα, όπως η έλλειψη ξεκάθαρου ρυθμιστικού πλαισίου, συνεργιών στην παροχή υπηρεσιών και  υποδομών, τα οποία στερούν σημαντικό κομμάτι της δυναμικής του.
Της Βάσως Βεγιάζη
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας, στελέχη της οποίας εντοπίζουν μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά το περιβάλλον για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα, όπως ανέφεραν σε σχετική εκδήλωση που διεξήχθη στο αμφιθέατρο του υπουργείου Μεταφορών (φωτό).  
Κατ' αρχάς, προτείνονται μεταρρυθμίσεις ευρείας κλίμακας, οι οποίες όμως απαιτούν και σημαντικές επενδύσεις, όπως π.χ. βελτιώσεις σε οδικές μεταφορές, σιδηρόδρομο, λιμάνια, απελευθέρωση μεταφορών (ολόκληρη η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας βρίσκεται στο επισυναπτόμενο αρχείο στο τέλος).
Προς την κατεύθυνση αυτή άμεσες προτεραιότητες είναι η ηλεκτροκίνηση της βασικής σιδηροδρομικής γραμμής, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ενίσχυση των υποδομών που συνδέουν την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη, μέσω των Βαλκανίων. Η World Bank προτείνει και πρωτοβουλίες μικρότερης κλίμακας που θα συμβάλουν στην ενίσχυση της βιωσιμότητας των υφιστάμενων επιχειρήσεων, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και την αποδοτικότητα για την ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα.

Προς την κατεύθυνση αυτή οι εμπειρογνώμονες της Παγκόσμιας Τράπεζας σημειώνουν ότι πρέπει, μεταξύ άλλων, να ληφθούν μέτρα για την απλούστευση και την επιτάχυνση της εκτέλεσης των αδειών για την κατασκευή αποθήκης, την απλούστευση της διαδικασίας προκειμένου κάποιος να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες Logistics κ.λπ.
Σύμφωνα με την έκθεση της World Bank, που παρουσιάσθηκε σε εκδήλωση παρουσία των υπουργών Μεταφορών Μιχ. Χρυσοχοϊδη και Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, η Ελλάδα θα πρέπει:
-να εστιάσει στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών,
-να στηρίξει τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας προωθώντας τη σταδιακή κατάργηση ή τη μετατροπή της χαμηλής ποιότητας άτυπων ομάδων σε καλά ανεπτυγμένα πάρκα logistics,
-να θεσπίσει κανονισμούς που απλοποιούν την αδειοδότηση, την ενθάρρυνση των επενδύσεων στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και τη χρήση της εξωτερικής ανάθεσης υπηρεσιών logistics,
-να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσία για την ασφάλεια και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές,
-να αποσαφηνίσει το πεδίο εφαρμογής, τη φορολογία και τους όρους λειτουργίας των υπηρεσιών logistics,
-να συνεχίσει τον εξορθολογισμό των τελωνειακών και των φορολογικών διαδικασιών διευκολύνοντας το διεθνές εμπόριο.
Το ζητούμενο η βέλτιστη σχέση χρόνου και κόστους
Η χώρα μας για να καταφέρει να γίνει πραγματικά ανταγωνιστική, ανέφερε ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Logistics και επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θ. Ζηλιασκόπουλος, θα πρέπει να πετύχει τον βέλτιστο συνδυασμό χρόνου και κόστους.
"Θα πρέπει σε τρεις μέρες και με κόστος λιγότερο από 500 ευρώ ανά TEUs να μπορούμε να φτάνουμε στην Ευρώπη. Αλλιώς το χάσαμε το παιχνίδι, γιατί ο βόρειος δρόμος (τα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης) θα είναι πάντα πιο φθηνά", τόνισε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας την ανάγκη να υποστηριχθούν οι σιδηροδρομικές μεταφορές.
Από την πλευρά του ο Εμπορικός Διευθυντής της PCT/Cosco κ. Τάσος Βαμβακίδης αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα του λιμανιού του Πειραιά να γίνει πύλη της Ευρώπης από και προς την Ασία, υποστήριξε ότι, η ύπαρξη εντός της Ελεύθερης Ζώνης της PIRAEUS CONSOLIDATED & DISTRIBUTION CENTER με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις προσφέρει την δυνατότητα Cross-docking, με αλλαγή μεταφορικού μέσου, μειώνοντας το χρόνο και το κόστος τόσο σε ξηρό, όσο και σε ψυχόμενο φορτίο.
Η εταιρεία έχει καταφέρει να έχει πολλές εβδομαδιαίες αφίξεις πλοίων από την Κίνα και την Άπω Ανατολή, καθώς επίσης και ένα σημαντικό δίκτυο πλοίων Feedering για τα περιφερειακά λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, της Βορείου Αφρικής και της Βαλκανικής, παράλληλα με την δυνατότητα για Μαύρη Θάλασσα και την Μ. Ανατολή.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον κ. Βαμβακίδη και στον ανταγωνισμό. Εστιάζοντας στην Τουρκία, ο Εμπορικός Διευθυντής της PCT σημείωσε ότι επιδοτεί και ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία, για την ανάπτυξη υποδομών, σύγχρονων λιμανιών και δικτύων.
"Στα 5 λιμάνια της Κωνσταντινούπολης προστίθεται το Asya Port δυναμικότητας 2.500.000 TEUS, το οποίο διεκδικεί  τα διακινούμενα φορτία από και προς την Βαλκανική και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας", υπογράμμισε ο κ. Βαμβακίδης.
Σύμφωνα με την κ. Mona Haddad, Sector Manager της World Bank, ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας χαρακτηρίζεται από έντονο κατακερματισμό, χαμηλή διείσδυση στο εσωτερικό, καθώς μόλις το 20% των επιχειρήσεων, έναντι 80-90% στην Ευρώπη, αναζητά σε εξωτερικούς συνεργάτες τις υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ το 95% των φορτηγών ανήκει σε μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με το στέλεχος της World Bank, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα γραφειοκρατίας, αφού, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, χρειάζονται ένα σωρό χαρτιά για να πωληθεί ένα φορτηγό, ενώ μεγάλος απών από την υπόθεση είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο που δεν βρίσκεται ακόμη στην κατάσταση που απαιτείται, ώστε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες εμπορευματικής μεταφοράς.

Υπηρεσίες χαμηλού κόστους και ρίσκου για εταιρείες του κλάδου των logistics

H νέα οικονομική κατάσταση την οποία βιώνουν όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου των logistics και των μεταφορών στην Ελλάδα έχει οδηγήσει τα περισσότερα στελέχη στο να εφαρμόζουν στρατηγικές των οποίων κύριοι στόχοι είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους, η διατήρηση του επιπέδου εξυπηρέτησης, η βιωσιμότητα (sustainability) της επιχείρησης, η αύξηση της εξωστρέφειας, καθώς και η δημιουργία συνεργιών & δικτύων (clusters), με άλλες εταιρίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.  
Παρακάτω, παρουσιάζονται τέσσερις υπηρεσίες χαμηλού κόστους και ρίσκου, οι οποίες καλύπτουν τις παραπάνω ανάγκες αφού λειτουργούν ως εργαλεία προστιθέμενης αξίας στις εταιρίες που τις εφαρμόζουν. Οι εν λόγω υπηρεσίες προσφέρονται από την Optilog Advisory Services (www.optilog.gr).
Υπολογισμός ανθρακικού αποτυπώματος
Ο υπολογισμός των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στο μεταφορικό έργο που εκτελεί μια εταιρία είναι σημαντικός για δύο λόγους:
α) υποστηρίζει το φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ της εταιρίας το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο μάρκετινγκ για την προσέγγιση νέων πελατών,
β) μέσω του υπολογισμού, αναδύονται αδυναμίες στο σχεδιασμό και στην εκτέλεση των δρομολογίων όπως για παράδειγμα μικρή πληρότητα φόρτωσης οχήματος, παραπάνω διανυθέντα χιλιόμετρα, τα οποία έχουν άμεση σχέση με το λειτουργικό κόστος μιας εταιρίας, κτλ.
Παράλληλα είναι σημαντικό να τονισθεί ότι τα επόμενα χρόνια η Ε.Ε. θα θέσει σε κάθε εταιρία ένα ανώτατο όριο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Κάθε εταιρία που υπερβαίνει αυτό το όριο θα πρέπει είτε να πληρώνει πρόστιμο ή να αγοράζει περίσσια εκπομπών από ανταγωνίστριες εταιρίες (χρηματιστήριο ρύπων).
Κοστολόγηση μεταφορικού έργου
Η κοστολόγηση του μεταφορικού έργου που προσφέρει μια εταιρία (εάν είναι μεταφορική εταιρία) ή που της παρέχεται ως υπηρεσία (π.χ. μέσω Δ.Χ. οχημάτων) είναι ιδιαίτερα σημαντική για την μείωση κρυφών εξόδων που συνήθως δεν λαμβάνονται υπόψη.

Επίσης μια τέτοια υπηρεσία θα μπορούσε να βοηθήσει μια εταιρία στο να πάρει μια απόφαση, εάν θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί το δικό της στόλο οχημάτων ή εάν θα δώσει σε τρίτους (outsourcing) αυτή την λειτουργία.
Σε κάθε περίπτωση, η δυνατότητα που μπορεί να έχει μια εταιρία να ελέγχει και να επεξεργάζεται πλειάδα δεικτών απόδοσης (KPIs), να κάνει what-if scenarios, έτσι ώστε να βρίσκει τη βέλτιστη λύση και να προσφέρει δυναμική τιμολόγηση ανά πελάτη είναι ιδιαίτερα σημαντική για την αύξηση της πελατειακής της βάσης και για τη μείωση του λειτουργικού της κόστους.
Logistics εφαρμογές σε περιβάλλον cloud computing
Τα τελευταία χρόνια έχει εισέλθει δυναμικά και στον χώρο των logistics εφαρμογών η χρήση του cloud computing. Ειναι μια σχετικά νέα τεχνολογία, η οποία μπορεί να υποστηρίξει πληροφοριακά συστήματα logistics μιας εταιρίας, χωρίς η τελευταία να πρέπει να δαπανήσει εξ’ αρχής κεφάλαιο για την αγορά του απαραίτητου λογισμικού (S/W) και υλικού (H/W).
Πιο συγκεκριμένα, με ένα κόστος της τάξης των 20-40 ευρώ μηνιαίως, μια εταιρία logistics ή μεταφορών έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιει λογισμικά (π.χ. WMS, ERP, συστήματα δρομολόγησης και διαχείρισης στόλου οχημάτων, κτλ) ως υπηρεσία (Pay as a Service) χωρίς να έχει οποιαδηποτε δέσμευση.
Μια τέτοια περίπτωση ειναι η cloud εφαρμογή Megaventory.com, η οποία αποτελεί στην ουσία ενα καινοτόμο ERP για ΜμΕ επιχειρήσεις.
Εκπαίδευση (executive seminars)
Πολύ σημαντικό ρόλο στη λήψη σωστών αποφάσεων, αλλά και στη διαμόρφωση μιας βιώσιμης στρατηγικής για κάθε εταιρία παίζει και η εκπαιδευση των στελεχών της. Δεν ειναι τυχαίο οτι ολες οι μεγάλες εταιρίες, ειδικά στο εξωτερικό, δαπανούν σημαντικά χρηματικά ποσά ετσι ωστε τα στελέχη τους να ενημερωνονται για τις τάσεις στον χώρο των logistics, να εκπαιδευονται σε νέα εργαλεία και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για τη μειωση του κόστους και την αυξηση της εξυπηρετησης των πελατών τους καθώς και για να έρχονται σε επικοινωνια με συναδελφους τους για την ανταλλαγη απόψεων αλλά και για δικτύωση.  
Οι παραπάνω υπηρεσίες, εάν εφαρμοστούν σωστά μπορούν να μειώσουν σημαντικά τα λειτουργικά κόστη μιας εταιρίας, να αυξήσουν την παραγωγικότητα της εταιρίας, ενώ παράλληλα να συμβάλλουν θετικά στη δημιουργία ενός φιλικού προς το περιβάλλον προφίλ.

Κλειστά τα Τέμπη 12 -13 Νοεμβρίου, από τις 07.00 έως τις 20.00

Κλειστή θα παραμείνει η κοιλάδα των Τεμπών, το διήμερο 12 και 13 Νοεμβρίου, από τις 07.00 το πρωί έως τις 08.00 το βράδυ προκειμένου να πραγματοποιηθούν εργασίες συντήρησης.
Για τις δυο αυτές μέρες οι εναλλακτικές διαδρομές που θα ακολουθούνται είναι:
-για τα επιβατικά αυτοκίνητα ο ανατολικός άξονας μέσω των παραλίων του νομού,
-για τα φορτηγά ο κεντρικός άξονας μέσω Ελασσόνας και
-ο δυτικός άξονας μέσω γέφυρας Μουργκάνη και Γρεβενών.

Για πρώτη φορά “Βραβεία Αριστείας στα Logistics”. Πληροφορίες για το διαγωνισμό

Από τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013, ξεκινά η υποβολή συμμετοχών για τα Βραβεία Αριστείας στα Logistics (The Hellenic Awards for Logistics Excellence), που πραγματοποιούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) - μέσω των Βραβείων Αριστείας στα Lostictics - δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες ή και φυσικά πρόσωπα που θα διακριθούν με καινοτόμες λύσεις στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, να διαγωνισθούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για το «Ευρωπαϊκό Βραβείο Αριστείας στα Logistics» (The European Award for Logistics Excellence).
Τα βραβεία του ILME στοχεύουν στην ανάδειξη των τριών καλύτερων ελληνικών προτάσεων, οι οποίες έχουν ήδη εφαρμοσθεί στην πράξη και προάγουν την καινοτομία στην εφοδιαστική αλυσίδα. Στη συνέχεια, στα πρότυπα του «Champions League», οι τρεις καλύτερες υποψηφιότητες από κάθε εθνικό διαγωνισμό θα λάβουν μέρος στην τελική φάση για το «European Award for Logistics Excellence», που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Logistics (ELA - European Logistics Association).
Στο νικητή του ευρωπαϊκού βραβείου δίνεται η δυνατότητα διεθνούς προβολής, αλλά και χρήσης ειδικού λογοτύπου για την ανάδειξή του ως «πρώτου μεταξύ πρώτων». Το Ευρωπαϊκό Βραβείο Αριστείας στα Logistics έχει πλέον αναδειχθεί ως ένα από τα πιο σημαντικά βραβεία στο χώρο των logistics και η κατάκτησή του αποτελεί στόχο πολλών ευρωπαϊκών εταιρειών.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ILME, η οικονομική ύφεση διεθνώς και ειδικότερα στην Ελλάδα αποτελεί τη μέγιστη πρόκληση και πρέπει να ανταποκριθούμε με εξωστρέφεια συμμετέχοντας και ανταγωνιζόμενοι σε διεθνές περιβάλλον για την καταξίωση των ελληνικών Logistics.
Το ILME πιστεύει θερμά στην ενεργή συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στον ευρωπαϊκό αυτό θεσμό που αποτελεί σημαντική ευκαιρία για κάθε ελληνική επιχείρηση να προωθήσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο τις υπηρεσίες ή/και τα προϊόντα της και προσκαλεί όλους τους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν την υποψηφιότητά τους έως τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014.
Αίτηση μπορεί να υποβάλλουν εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους ή φυσικά πρόσωπα εφόσον δραστηριοποιούνται στο χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι υποψηφιότητες θα κριθούν με βάσει τα κριτήρια που έχει θεσπίσει ο ΕLA και η ελληνική επιτροπή αξιολόγησης αποτελείται από έγκριτους ακαδημαϊκούς και επαγγελματίες στο χώρο των logistics.
Το εγχείρημα υποστηρίζεται ενεργά από την Κρητική Εταιρεία Logistics (LAC - Logistics Association of Crete), καθώς και από την πρωτοβουλία Up Greek Logistics, η οποία και αποτελεί το όχημα επικοινωνίας και επιχειρηματικής δικτύωσης του ΙLME.
Η υποβολή των συμμετοχών ξεκινά τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013.
Την ίδια ημέρα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ILME οι όροι του διαγωνισμού. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με την οργανωτική επιτροπή (ΙΛΜΕ - Λίνα Πάλλη και LAC - Νεκτάριος Κανακαράκης) στο awards@hilme.gr.

Συνολικές προβολές σελίδας