Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015

Νέοι όροι στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ, στα πρότυπα του ΟΛΠ

Στη μεταβολή των όρων του διαγωνισμού στον ΟΛΘ προχωράει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Η αλλαγή των όρων που έχει ήδη συμφωνηθεί θα πραγματοποιηθεί την επόμενη Πέμπτη, κατά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με την «Καθημερινή».  
Οι νέοι όροι του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ θα προσαρμοστούν στο πλαίσιο εκείνο που έχει προδιαγράψει ο αντίστοιχος διαγωνισμός του ΟΛΠ.


Ετσι, το ΤΑΙΠΕΔ και η ελληνική κυβέρνηση θα προχωρήσουν στη διάθεση ποσοστού 51% του μετοχικού κεφαλαίου αρχικά και στη συνέχεια, στη διάθεση του 16% των μετοχών εντός μιας πενταετίας, ανάλογα και με την εξέλιξη των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει ο προτιμητέος επενδυτής.
Ο προτιμητέος επενδυτής που θα επιλεγεί θα ασκεί τα δικαιώματα ψήφων του 67% του μετοχικού κεφαλαίου.
Σημειώνεται ότι, βάσει του αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος που παρουσίασε το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, μέχρι το τέλος Αυγούστου θα έπρεπε να τροποποιηθεί κατάλληλα η διακήρυξη του διαγωνισμού (RFP), ενώ μέσα στον Σεπτέμβριο να παρουσιαστεί το πρώτο σχέδιο της νέας Συμφωνίας Παραχώρησης (CA) του λιμένα.
H οριστικοποίησή της αναμένεται μέχρι τέλους του έτους, έτσι ώστε τον Φεβρουάριο του 2016 να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων επενδυτών.
Αν το χρονοδιάγραμμα αυτό τηρηθεί, τότε είναι εφικτό ο ΟΛΘ να αλλάξει χέρια μέχρι τον Ιούνιο του 2016, οπότε και αναμένεται η κύρωση της σύμβασης πώλησης του 51% από την ελληνική Βουλή. Οι παραπάνω κινήσεις επιβεβαιώνουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει ενεργό και στην προεκλογική περίοδο.
Σίγουρα μεγάλες αποφάσεις δεν μπορεί να λάβει –και πιθανόν αυτό να βολεύει και τους ενδιαφερόμενους επενδυτές– αλλά οπωσδήποτε κινείται, προετοιμάζοντας το έδαφος ώστε το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων να προχωρήσει άμεσα, μόλις υπάρξει νέα κυβέρνηση.

O Πειραιάς στα 40 ισχυρότερα λιμάνια του κόσμου. Το 2010 ήταν στην 93η θέση

Επιπλέον θέσεις κατέκτησε το λιμάνι του Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη της ανταγωνιστικότητας και για πρώτη φορά στην ιστορία του περιλαμβάνεται μεταξύ των 40 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».
Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά έφερε το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στην 39η θέση της παγκόσμιας κατάταξης λιμένων, με κριτήριο τον αριθμό των διακινούμενων containers (teu), σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Lloyd’s List με τίτλο «Containerisation International Top 100 ports».
Ο Πειραιάς συνέχισε την ανοδική κίνηση που καταγράφει τα τελευταία χρόνια και σύμφωνα με τη Lloyd’s List/Containerisation International κατέβηκε τέσσερις θέσεις στη λίστα των 100 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου, από την 43η θέση που ήταν το 2013.

Το 2012 βρισκόταν στην 46η θέση, το 2011 ο Πειραιάς ήταν στην 76η θέση της σχετικής κατάταξης και το 2010 στην 93η θέση!
Δηλαδή, μέσα σε τέσσερα χρόνια κέρδισε 54 θέσεις στον χάρτη του παγκόσμιου ανταγωνισμού με κριτήριο τον αριθμό των διακινούμενων TEU, γεγονός που αποδίδεται στην αποτελεσματικότητα υλοποίησης της πολιτικής στρατηγικών συνεργασιών με μεγάλους terminal operators, όπως είναι η Cosco στην οποία παραχωρήθηκαν τον Νοέμβριο του 2008 οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Σύμφωνα με την ίδια κατάταξη, ο Πειραιάς βρίσκεται πλέον στην πρώτη δεκάδα και συγκεκριμένα στην όγδοη θέση μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμανιών και στην τέταρτη θέση μεταξύ των λιμανιών της Μεσογείου, πίσω από τα λιμάνια της Algericas, της Valencia και του Port Said, κερδίζοντας μια θέση σε σύγκριση με το 2013.
Γενικότερα, σύμφωνα με τη λίστα της LloydsLits «Containerisation International Top 100 ports», τις δέκα πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν λιμάνια από την Ασία, με το λιμάνι της Σαγκάης να κρατά την πρώτη θέση και της Σιγκαπούρης τη δεύτερη θέση.
Στην Ευρώπη, το μεγαλύτερο λιμάνι είναι του Ρότερνταμ, που παραμένει στην 11η θέση παγκοσμίωςΠάντως, σε αντίθεση με την κρίση που πλήττει τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, λόγω της αυξημένης προσφοράς χωρητικότητας, τα λιμάνια εμφανίζουν ικανοποιητικές αποδόσεις.
Το 2014 ο ρυθμός ανάπτυξης των 100 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου διπλασιάσθηκε σχεδόν σε σύγκριση με το 2013.

Το 2013, στα 100 μεγαλύτερα λιμάνια η διακίνηση containers αυξήθηκε κατά 3%, ενώ πέρυσι η αύξηση έφτασε το 5,6% στα 539 εκατ. teu καθώς όπως αναφέρει η έκθεση οι επιπτώσεις της μεγάλης ύφεσης του 2008 άρχισαν να διαλύονται. Για τον Πειραιά η έκθεση αναφέρει ακόμη ότι το 2014 διακίνησε 3.585.155 teu, αυξημένα κατά 13% σε σύγκριση με τα 3.163.755 teu του 2012.
Παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει η Ελλάδα, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, ο Πειραιάς, συνέχισε να κινείται ανοδικά σημειώνεται στην έκθεση. Μετά το άλμα του 19,5% στη διακίνηση το 2013 πέτυχε μία ακόμη διψήφια άνοδο το 2014 κατά 13,3%.
Ωστόσο, η ΣΕΠ, η θυγατρική της Cosco Pacific, αύξησε τη διακίνηση containers κατά 18,5%, λίγο κάτω από τα 3 εκατ. teu έναντι 2,5 εκατ. teu ένα χρόνο πριν.
Η Cosco δήλωσε ότι οι προσπάθειες στον τερματικό σταθμό του Πειραιά για να διευρύνει το μερίδιο αγοράς του στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Αντίθετα, ο προβλήτα που διαχειρίζεται ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς σημείωσε πτώση 7,6% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, από 644.100 teu σε 598.251 teu.
Τέλος, η έκθεση αναφέρεται στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και σημειώνει ότι η Cosco ενδιαφέρεται για την απόκτησή του, όμως λόγω της γενικότερης κατάστασης στην Ελλάδα δεν είναι βέβαιο πότε θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης.

Συνολικές προβολές σελίδας