Δευτέρα 11 Μαΐου 2015

Π. Σκουλικίδης: Tα φορτηγά Δ.Χ. πληρώνουν ακριβά το τίμημα της κρίσης

Την κατάργηση των δύο φωτογραφικών, όπως τις χαρακτηρίζει, υπουργικών αποφάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ και την αύξηση του τονάζ, ζητεί ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών, Πέτρος Σκουλικίδης.
Ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ναυτεμπορική», χαρακτηρίζει την αύξηση του τονάζ στους 42 τόνους ως ένα μέτρο που έπληξε τα φορτηγά κοινού φόρτου, αφού τα περισσότερα από αυτά κινούνται με το δρομολόγιο και όχι με τον τόνο.
Επίσης, καταγγέλλει ότι η αύξηση των τελών τεχνικού ελέγχου στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ έγινε προκειμένου να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα, αδιαφορώντας για την οικονομική ζημία που προκαλείται στον κλάδο.
?????????????????????????????????????????????????????????
  Π. Σκουλικίδης: Τα κόμιστρα είναι στο χαμηλότερο επίπεδο
Συνοπτικά, όπως αναφέρει ο κ. Σκουλικίδης, ο κλάδος των φορτηγών Δ.Χ. αποτελεί ένα από τα πρώτα «θύματα» του μνημονίου, αφού ο νόμος 3887/10 επέβαλε άναρχη απελευθέρωση, οδηγώντας σε οικονομική καταστροφή τους ιδιοκτήτες, μηδενίζοντας την αξία της άδειας.
Τα κόμιστρα δε είναι στο χαμηλότερο επίπεδο, τουλάχιστον κάτω 20%-25% από το 2010. Σαν να μην έφτανε αυτό, σε ποσοστό άνω του 40% τα φορτηγά Δ.Χ. είναι ανενεργά ή και έχουν παύσει τη λειτουργία τους.
«Είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα 33.000 φορτηγά Δ.Χ. πλήρωσαν ακριβά το τίμημα της κρίσης, έχοντας χάσει το 52% του τζίρου από το 2009 και δουλεύοντας με κόμιστρα κάτω από το 20% του λειτουργικού κόστους, όπως φανερώνει πρόσφατη μελέτη του ΙΜΕΤ», αναφέρει ο κ. Σκουλικίδης.
Αξιο αναφοράς, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΧΕΜ, είναι ότι η υπάρχουσα κυβέρνηση ανέδειξε την καταστροφή του κλάδου από την άναρχη απελευθέρωση, καταψηφίζοντας το σχετικό νομοσχέδιο, οπότε με ενδιαφέρον αναμένεται η στάση που θα κρατήσει απέναντι στα αιτήματα του κλάδου.
Πολλά από αυτά χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Ωστόσο, δεν έχει υπάρξει μέχρι στιγμής καμία ουσιαστικά εξέλιξη, εξαιτίας και της καθυστέρησης που επήλθε στον διορισμό τόσο του αν. υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη όσο και της γενικής γραμματέως Μεταφορών Πέτης Πέρκα, με την οποία συναντήθηκε δύο φορές το συνδικάτο σε καλό κλίμα.
Από την άλλη πλευρά, όπως υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ, διάφορα μέτρα που υιοθετήθηκαν, όπως το νομοσχέδιο για τον έλεγχο των τριγωνικών συναλλαγών, κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.
Αυτό διότι μεταφορικές επιχειρήσεις, ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Βουλγαρία και την Κύπρο, καταφεύγουν σε αθέμιτες πρακτικές, με αποτέλεσμα την υποκλοπή έργου από τους Ελληνες αυτοκινητιστές, αλλά και τεράστιες απώλειες στα δημόσια ταμεία της χώρας.
Εκπτώσεις στα διόδια
Το ΠΣΧΕΜ, σύμφωνα με τον κ. Σκουλικίδη, έχει θέσει ως προτεραιότητα στο υπουργείο Οικονομίας και Υποδομών την κατάργηση δύο υπουργικών αποφάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης.
Η πρώτη έχει να κάνει με την αύξηση του τονάζ των φορτηγών και η δεύτερη με την αύξηση των τελών τεχνικού ελέγχου των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Ειδικότερα, η αύξηση του τονάζ στους 42 τόνους είναι ένα μέτρο που έπληξε τα φορτηγά κοινού φόρτου, αφού τα περισσότερα από αυτά κινούνται με το δρομολόγιο και όχι με τον τόνο.
Βάζοντας δύο τόνους παραπάνω, γίνονται λιγότερα δρομολόγια, περίπου 8% ημερησίως. Ως εναλλακτική, το συνδικάτο έχει αντιπροτείνει το τονοχιλιόμετρο.
Oι όροι και προϋποθέσεις για την προσωρινή ακινησία φορτηγού ΔΧ
Η αύξηση του τονάζ στους 42 τόνους έπληξε, κυρίως, τα φορτηγά κοινού φόρτου
Πέρα των ανωτέρω, κρίσιμο ζήτημα αποτελεί η εφαρμογή της απαλλαγής, από τον οαεε, όσων έθεσαν και θέτουν τα φορτηγά σε ακινησία, αλλά και εκείνων που έχουν κλαπεί τα φορτηγά, μέχρι να θέσουν νέο φορτηγό σε κυκλοφορία.
Επίσης, μεγάλο θέμα αποτελούν τα διόδια. «Εχουμε ακούσει πολλά για κοινωνικά και χαμηλότερα τιμολόγια από τον υπουργό Οικονομίας και Υποδομών Γιώργο Σταθάκη, όσο και τον αναπληρωτή υπουργό Χρήστο Σπίρτζη», επισημαίνει ο κ. Σκουλικίδης, υπογραμμίζοντας τα ακόλουθα:
«Ο κλάδος αιτείται έκπτωση διοδίων 50%, αφού για τα φορτηγά δεν υπάρχει εκπτωτική πολιτική. Σήμερα, μια νταλίκα χρειάζεται 217 ευρώ στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το ποσό είναι υπερβολικό».
Το πρόβλημα με τις άδειες για τις δεξαμενές από την Πυροσβεστική
Πέρα των ανωτέρω, σε νομοθετικό επίπεδο, ο νόμος 3887/10 παρείχε στους ιδιοκτήτες φορτηγών Δ.Χ. τη δυνατότητα, σαν αντισταθμιστικό όφελος, να διαθέτουν μια δεξαμενή, η οποία θα αδειοδοτούνταν μόνο με ένα πιστοποιητικό πυρασφάλειας. Ωστόσο, το αντισταθμιστικό αυτό όφελος ουδέποτε ενεργοποιήθηκε, αφού η Πυροσβεστική δεν δίνει τις σχετικές άδειες, δηλώνοντας ότι χρειάζονται πρόσθετα πιστοποιητικά από την πολεοδομία.
«Φαίνεται ότι θέλουν να οδηγήσουν τον κλάδο στα ιδιωτικά πρατήρια και δεδομένου ότι η νομοθεσία γι’ αυτά προβλέπει μίνιμουμ 21 οχήματα, έστω κι αυτή η λύση, εξαιρεί το 99% των μεταφορικών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν διαθέτουν τόσα πολλά», καταγγέλλει ο κ. Σκουλικίδης.
Μάλιστα, η μη έγκριση των δεξαμενών αυτών επιβαρύνει το κόστος της μεταφοράς, κατά τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ τιμής πρατηρίου και τιμής εταιρείας πετρελαιοειδών (περίπου 10 λεπτά ανά λίτρο).
Μείωση ασφαλίστρων και επιδότηση τροχαίου υλικού
Ο κλάδος των φορτηγών ΔΧ αιτείται ακόμη:
-Επαναφορά των φορτωτικών που καταργήθηκαν, τόσο ως συνοδευτικό έγγραφο, όσο και ως αποδεικτικό δαπάνης, γιατί το σημερινό καθεστώς εξυπηρετεί την παράνομη μεταφορά, την φοροδιαφυγή, την φοροκλοπή εισοδήματος, κ.α.
-Ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας στον ΟΑΕΕ και ρυθμίσεις, χωρίς να υπολογίζονται σε αυτές, οι εισφορές του κλάδου υγείας για το διάστημα που, λόγω μη θεώρησης των βιβλιαρίων, η υπηρεσία αυτή δεν παρεσχέθη ποτέ.
-Δανειοδότηση με χαμηλό επιτόκιο, μέσω ΕΤΕΑΝ.
-Ίδρυση Γενικής Γραμματείας Ελέγχων για ουσιαστικούς ελέγχους. Με τη δομή που υπάρχει σήμερα, οι έλεγχοι είναι από πλημμελείς έως ανύπαρκτοι.
-Επιδότηση τροχαίου υλικού, όπως προβλέπει ο Νόμος 3887/10.
-Μείωση των ασφαλίστρων των Φ.Δ.Χ., γιατί είναι από τα υψηλότερα στην Ε.Ε.
-Μητρώο Ι.Χ. Φορτηγών, γιατί κυκλοφορούν χιλιάδες παράνομα φορτηγά, ενώ έχουν κλείσει οι επιχειρήσεις για τις οποίες κυκλοφόρησαν.
-Νομοθετική ρύθμιση για μίσθωση φορτηγών, χωρίς άδεια κυκλοφορίας, προκειμένου να ταξινομηθούν φορτηγά Δ.Χ. από μισθωτή κάτοχο δικαιώματος κυκλοφορίας φορτηγού Δημόσιας Χρήσης.

Πηγή: http://www.psxem.gr/p-skoylikidhs-ta-forthga-d-x-plhrwnoyn-akriba-to-timhma-ths-krishs/

Στα χαρτιά η απλοποίηση των διαδικασιών logistics. Τι αναφέρει ο Αν. Παρταλίδης

Στις 22 Απριλίου στις Βρυξέλλες, η Ελλάδα πέτυχε μία πανευρωπαϊκή διάκριση ― θετική αυτή τη φορά. Ο Ανέστης Παρταλίδης, γενικός διευθυντής της Trade Logistics, θυγατρικής του ομίλου Φουρλή με δραστηριότητα στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, βραβεύθηκε ως «επαγγελματίας της χρονιάς» στα ευρωπαϊκά βραβεία logistics, τα οποία διοργανώνει ο ELA (o αρμόδιος ευρωπαϊκός σύνδεσμος, απλή συνωνυμία με τον έκτακτο μηχανισμό ρευστότητας της Τράπεζας της Ελλάδος), σύμφωνα με την «Καθημερινή».
Στην απονομή, ο πρόεδρος Δ.Σ. του ELA αναφέρθηκε στις «δύσκολες οικονομικές συνθήκες» μέσα στις οποίες δραστηριοποιείται η Trade Logistics. Πιθανώς να μη γνώριζε ακριβώς πόσο δύσκολες: λίγο πριν βραβευθεί, ο επικεφαλής της είχε ολοκληρώσει το πρώτο μέρος ακόμα μιας άνισης μάχης με το πολυπλόκαμο τέρας της γραφειοκρατίας (για παλαιότερες, βλέπε «Κ» 3.3.2013), που έκανε ό,τι μπορούσε για να δυσχεράνει τη νεότερη επένδυση της εταιρείας.
Ο όμιλος Φουρλή αποφάσισε πέρυσι να επενδύσει 4,5 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή μέρους των εγκαταστάσεων της Trade Logistics στο Σχηματάρι -περίπου το 10% του πρότυπου αποθηκευτικού χώρου των 35.000 τ.μ.- σε κεντρική αποθήκη Βαλκανίων της Intersport.
Η εταιρεία σκοπεύει να προσλάβει 30 νέους εργαζομένους για να δουλέψουν στην αποθήκη. Οπως εξηγεί ο γενικός διευθυντής της Trade Logistics, πρόκειται για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα που περιλαμβάνει συγκρότημα ραφιών με δυναμικότητα αποθήκευσης 22.000 πλαστικών κιβωτίων με εμπορεύματα της Intersport και 51 δορυφόρους μεταφοράς κιβωτίων.
«Οταν το σύστημα στέλνει παραγγελίες, τα shuttles -“δορυφόρους” τα λέμε εμείς, είναι ταχύτατα αυτοματοποιημένα οχήματα- παίρνουν τα κιβώτια για τα οποία έχουν λάβει σήμα και τα στέλνουν μέσω ραουλόδρομου σε σταθμούς συσκευασίας». Το σύστημα μπορεί να μεταφέρει ώς και 1.200 κιβώτια/ώρα στους σταθμούς συσκευασίας.
Για να λειτουργήσουν αποδοτικά όλα αυτά τα σύγχρονα συστήματα, ωστόσο, χρειαζόταν η κατασκευή παταριών (1.000 τ.μ. έκαστο) σε δύο επίπεδα στον χώρο. Το εγχείρημα αποδείχθηκε πολύ πιο σύνθετο από ό,τι θα έπρεπε να ήταν.
«Ξεκινήσαμε από την Πολεοδομία Θήβας αρχές Δεκεμβρίου, με μια εμπεριστατωμένη στατική μελέτη», αφηγείται ο κ. Παρταλίδης. Προφανώς με γερή δόση μαύρου χιούμορ, ο υπάλληλος είπε στους εκπροσώπους της εταιρείας ότι ο ίδιος θα τους δώσει την πολεοδομική άδεια την επόμενη μέρα, αφού καταθέσουν την άδεια εγκατάστασης, την οποία έπρεπε να λάβουν από την αρμόδια διεύθυνση της περιφέρειας.
Νόμος για logistics
«Βάσει της παλαιάς νομοθεσίας, χρειαζόταν άδεια εγκατάστασης και άδεια λειτουργίας από την περιφέρεια για βιομηχανικές αποθήκες σαν τη δική μας», εξηγεί ο κ. Παρταλίδης. «Με τον νέο νόμο για τα logistics [τον 4302/2014], δεν θα υφίσταται πλέον η έννοια της βιομηχανικής αποθήκης. Αρα θα μπορούσαμε να λειτουργούμε μόνο με μια απλή υπεύθυνη δήλωση, συν την πολεοδομική άδεια».
Ωστόσο η απαραίτητη κοινή υπουργική απόφαση -επτά μήνες μετά την ψήφιση του νόμου- δεν έχει υπογραφεί ακόμα. Το νομοσχέδιο, το οποίο είχε επεξεργαστεί η επιτροπή logistics υπό την προεδρία του Θ. Ζηλιασκόπουλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην οποία συμμετείχε και ο κ. Παρταλίδης, ήταν έτοιμο από πέρυσι τον Μάρτιο.
Οι διαδοχικές αλλαγές υπουργών Ανάπτυξης καθυστέρησαν τη διαδικασία, ενώ η αλλαγή κυβέρνησης έχει παγώσει την εφαρμογή του νόμου που αφορά έναν κλάδο ο οποίος, σύμφωνα με τη McKinsey («Ελλάδα: Δέκα Χρόνια Μπροστά»), είναι από τους πολλά υποσχόμενους της ελληνικής οικονομίας. Η διαδικασία στην περιφέρεια ήταν προβλέψιμα απρόβλεπτη.
Οι προδιαγραφές της τεχνικής έκθεσης που ζητήθηκε από την εταιρεία άλλαζαν κάθε που τα στελέχη της την προσκόμιζαν στους αρμόδιους. Μεταξύ άλλων, ζητούσαν υπεύθυνες δηλώσεις μηχανικών (ενώ οι υπάλληλοι της περιφέρειας ήταν μηχανικοί). Απαιτούσαν, μάλιστα, την υπογραφή Ελλήνων μηχανικών ― όχι των Αυστριακών της εταιρείας που κατασκευάζει το σύστημα. Μετά κόπων και βασάνων, τον Φεβρουάριο εκδόθηκε η άδεια εγκατάστασης. Μες στον ενθουσιασμό του, το στέλεχος της Τrade Logistics που χειριζόταν το θέμα μετέβη την ίδια ημέρα από τη Λιβαδειά (έδρα της περιφέρειας) στη Θήβα.
Εκεί τον περίμενε μια δυσάρεστη έκπληξη. Ο υπάλληλος που είχε πει ότι θα τους εξυπηρετήσει ταχέως, τώρα -εξετάζοντας την ατζέντα του, που σύμφωνα με το στέλεχος της Trade Logistics ήταν μάλλον αραιά συμπληρωμένη- τους είπε να ξανάρθουν σε ένα μήνα. Παράλληλα, τους ενημέρωσε ότι σε λίγες μέρες θα ετίθετο σε λειτουργία ηλεκτρονική εφαρμογή για την κατάθεση των αδειών, αλλά ότι θα ήταν καλύτερα να προλάβουν να το κάνουν διά χειρός (καθώς αναμένονταν ανυπέρβλητες δυσκολίες στη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή).

Σχεδόν τρεις εβδομάδες αργότερα, κανονίστηκε τελικά ραντεβού με άλλη υπάλληλο. Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος της Trade Logistics, κατά τις ώρες που πέρασε (σε περισσότερες από μία επισκέψεις) στην πολεοδομία, ο πρώτος υπάλληλος δεν έδειχνε πολιορκημένος από την πολλή δουλειά.
Η άδεια πάντως -με την έγκριση και της αρχαιολογικής εταιρείας και του δασαρχείου της περιοχής- εγκρίθηκε. Ο επόμενος σκόπελος - αφού ολοκληρωθεί, στις επόμενες εβδομάδες, η κατασκευή των συστημάτων στη νέα αποθήκη- θα είναι η έκδοση άδειας λειτουργίας, ξανά από την περιφέρεια.
Μεταξύ των ζητημάτων που θα ελέγξουν στην αυτοψία οι αρμόδιοι υπάλληλοι θα είναι ο όγκος των πυροδιαμερισμάτων. Βάσει του άρθρου 11 του Π.Δ. 71/88, επιτρέπεται η αύξηση της επιφάνειας των πυροδιαμερισμάτων, αν έχουν εγκατασταθεί καταιονητήρες (συστήματα αυτόματης πυρόσβεσης), αλλά δεν προβλέπεται ρητά αντίστοιχη αύξηση του όγκου.
Το αποτέλεσμα αυτού του απαρχαιωμένου κανονιστικού πλαισίου, όπως αναφέρει ο κ. Παρταλίδης, είναι «τα βιομηχανικά κτίρια και οι αποθήκες που κατασκευάζονται στην Ελλάδα να έχουν αυξημένο κόστος τουλάχιστον κατά 8%-10% σε σύγκριση με αντίστοιχο κτίριο που κατασκευάζεται στην Κεντρική Ευρώπη, λόγω των επιπλέον τοίχων που πρέπει να κατασκευαστούν εσωτερικά των κτιρίων».
Οπως προσθέτει, «αρμόδια υπηρεσία του Πυροσβεστικού Σώματος έχει γνωμοδοτήσει θετικά στη διόρθωση του Π.Δ. 71/88 από το 2007, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα».

Συνολικές προβολές σελίδας