Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

Κέρδη για τη ναυτιλία από την πτώση του «μαύρου χρυσού»

Η πτώση των τιμών του πετρελαίου δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για τη ναυτιλία, καθώς χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την ευνοϊκή συγκυρία και να ενισχύσουν τα αποθέματά τους σε «μαύρο» χρυσό, ναυλώνοντας μεγάλο αριθμό δεξαμενόπλοιων.
Όπως σημειώνει ο αρθρογράφος της International New York Times, Stanley Reed, σύμφωνα με την εφημερίδα "Καθημερινή", επειδή τα δεξαμενόπλοια καταλήγουν σε χώρες της Ασίας, οι αποστάσεις που καλύπτονται μέσω θαλάσσης είναι, κατά συνέπεια, πολύ μεγαλύτερες με μεγαλύτερα κέρδη από τα συνηθισμένα δρομολόγια μεταξύ Γκαμπόν ή Νιγηρίας προς τις ΗΠΑ.
Οι ΗΠΑ δεν είναι τόσο εξαρτημένες πια από τις εισαγωγές στο πετρέλαιο. Πολλές φορές δε τα δρομολόγια ξεκινούν από τη Βενεζουέλα και τη Βραζιλία με προορισμό χώρες της Ασίας.
Αυτό που συμβαίνει σήμερα με τις τιμές του πετρελαίου και τις εταιρείες ναύλωσης δεξαμενόπλοιων είναι ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του πετρελαϊκού κλάδου. Οι τιμές του πετρελαίου στην αγορά της Νέας Υόρκης και το Χρηματιστήριο του Λονδίνο, όπως οι τιμές στα περισσότερα προϊόντα, προσδιορίζονται από την προσφορά και την ζήτηση.
Ο ρόλος των ΗΠΑ
Σήμερα, η μεγάλη πτώση των τιμών στις αγορές και των δύο πλευρών του Ατλαντικού δεν είναι το αποτέλεσμα μιας υποχώρησης της ζήτησης, αλλά μιας αύξησης της προσφοράς.
Η αύξηση της προσφοράς σε "μαύρο" χρυσό πηγάζει από την ανάδυση των ΗΠΑ ως μια ισχυρή πετρελαιοπαραγωγό χώρα από την ανακάλυψη τεράστιων αποθεμάτων σε σχιστολιθικό πετρέλαιο σε συνδυασμό με την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να προστατεύσει το μερίδιο της στις διεθνείς αγορές αντί να στηρίξει τις τιμές με τη μείωση της ημερήσιας παραγωγής. Συνήθως, η Σαουδική Αραβία και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ μειώνουν την ημερήσια παραγωγή τους όταν υποχωρούν οι τιμές του πετρελαίου, αλλά αυτή τη φορά δεν έχουν την επιλογή διότι οι ΗΠΑ θα καλύψουν το όποιο κενό στην παγκόσμια προσφορά.
Έτσι, με το πετρελαϊκό κόστος να έχει υποχωρήσει κατά 50% από τον περασμένο Ιούνιο, οι ασιατικές χώρες αξιοποιούν τη συγκυρία για να τονώσουν τα αποθέματα τους.
Όπως τονίζει ο Τζόναθαν Λι, της εταιρείας ναυλώσεων Tankers International στο Λονδίνο, τα μεγάλα δρομολόγια αναλαμβάνουν τα υπερδεξαμενόπλοια (VLCC), μήκους πάνω από 300 μέτρα, με δυνατότητα μεταφοράς έως και δύο εκατομμύρια βαρέλια, όσο είναι η ημερήσια παραγωγή μιας μεσαίας πετρελαϊκής εταιρείας στη Νορβηγία.
Με τις τρέχουσες τιμές στον ναυτιλιακό κλάδο, η αξία αυτών των δεξαμενόπλοιων φθάνει τα 120 εκατ. δολάρια ή 109 εκατ. ευρώ.
Προβλέψεις
Ο Ράτρικ Ρότζερς, διευθύνων σύμβουλος στην Euronav, μιας εταιρείας διαχείρισης εμπορικών στόλων με ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της Tankers International, προβλέπει αυξημένο ενδιαφέρον για τη χρήση των υπερδεξαμενοπλοίων όχι μόνον στη μεταφορά αλλά και την αποθήκευση πετρελαίου. Σε συνολική βάση υπάρχουν 600 υπερδεξαμενόπλοια σε όλον τον κόσμο. Η αύξηση της ζήτησης για τα δεξαμενόπλοια αντανακλάται, επίσης, από την άνοδο των ναύλων.
Σύμφωνα με την Eve ore ISI, εταιρεία παροχής επενδυτικών υπηρεσιών με έδρα τη Νέα Υόρκη, οι τιμές spot στα ναύλα έχουν αυξηθεί αρκετά στο διάστημα των τελευταίων μηνών. Τον Ιανουάριο, τα ναύλα είχαν φθάσει ακόμη και τα 69.000 δολάρια σε ημερήσια βάση. Πρόσφατα υποχώρησαν στα 40.000 δολάρια που, και πάλι, είναι αρκετά υψηλότερα από τα 22.000 δολάρια έναν χρόνο πριν και τα 12.000 δολάρια προ διετίας.


Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Στενεύει η γέφυρα στα Τέμπη μετά το Πάσχα

Έναν πρόσθετο λόγο θα έχουν οι οδηγοί, από την ερχόμενη εβδομάδα, να κινούνται με ακόμη μεγαλύτερη προσοχή στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στο ύψος της Κοιλάδας των Τεμπών, αφού μετά το Πάσχα θα... «στενέψει» η γέφυρα στον Πηνειό ποταμό.

Στη γέφυρα των Τεμπών (ή γέφυρα Λαναρά όπως τη γνωρίζουν οι παλαιότεροι από τον μηχανικό Αλέκ. Λαναρά που την κατασκεύασε) εντοπίσθηκαν «ευρήματα» μετά από δομική επιθεώρηση που έγινε τον περασμένο χειμώνα, εξέλιξη που θεωρείται φυσιολογική με δεδομένο ότι η γέφυρα παραδόθηκε στην κυκλοφορία στις αρχές της δεκαετίας του '60.

Έτσι, μετά το Πάσχα, το ρεύμα κυκλοφορίας προς Αθήνα – πάνω στη γέφυρα - θα «κλείσει», ωστόσο η κίνηση θα διεξάγεται παράλληλα και προς τις δύο κατευθύνσεις καθώς το πλάτος της γέφυρας το επιτρέπει. Εκ περιτροπής θα διεξάγεται η κυκλοφορία μόνο όταν πρόκειται για τη διέλευση υπέρβαρων ή υπέρογκων οχημάτων (του Στρατού κλπ), ενώ η απόφαση, περί κυκλοφοριακών ρυθμίσεων έχει ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου 2015.

Με σκοπό λοιπόν την ασφαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας η Διεύθυνση Αστυνομίας Λάρισας αποφάσισε «την κατάληψη του δεξιού τμήματος του οδοστρώματος της κατεύθυνσης προς Αθήνα στη γέφυρα του Πηνειού μεταξύ Χ/Θ 390+370 έως 390+580 της Ν.Ε.Ο. Αθηνών Θεσσαλονίκης, για το χρονικό διάστημα από 9-4-2015 έως 31-12-2015, λόγω ευρημάτων της δομικής επιθεώρησης, σε εκτέλεση εγγράφου της Γ.Δ.Σ.Υ.

Η κυκλοφορία των οχημάτων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας θα εξυπηρετείται από πλάτος οδοστρώματος τουλάχιστον 3,50 μέτρων ανά κατεύθυνση, σύμφωνα με κατάλληλες πληροφοριακές και ρυθμιστικές πινακίδες, που θα τοποθετηθούν από την ανάδοχο εταιρία.

Το ανώτατο όριο ταχύτητας στην περιοχή των ρυθμίσεων περιορίζεται στα 50 χλμ /ώρα. Κατά τη διέλευση υπέρβαρων οχημάτων του Στρατού (ή άλλων πολιτικών υπέρβαρων οχημάτων ιδίων ή ευμενέστερων διαστάσεων) από τη γέφυρα Πηνειού θα πραγματοποιείται ολιγόλεπτη διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και τα υπέρβαρα οχήματα θα διέρχονται από την κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, ανεξαρτήτως της κατεύθυνσής τους» καταλήγει η απόφαση.

Πηγή: eleftheria.gr

Δρόμοι και οδική ασφάλεια τα θύματα της κρίσης στις υποδομές

Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών άφησε εμφανή σημάδια εγκατάλειψης στις υποδομές και κυρίως στο οδικό δίκτυο αλλά και τη συντήρηση του επαρχιακού δικτύου, του «δευτερεύοντος» και «τριτεύοντος» εθνικού δικτύου.

Η δραματική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τα τελευταία χρόνια (από 859 εκατ. ευρώ το 2010 σε 481 εκατ. ευρώ το 2014) έφερε τα πάνω κάτω στις οδικές υποδομές, με αποτέλεσμα να μη δίνεται η ίδια βαρύτητα σε όλα τα έργα. Οι αλλαγές στον σχεδιασμό και η επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους είχαν σαν αποτέλεσμα να μείνουν πίσω τα μικρά και μεσαία έργα καθώς και η συντήρηση των δρόμων. Με άλλα λόγια τα μεγάλα έργα «έφαγαν» τα μικρά.

Η συρρίκνωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων δεν ήταν όμως η μόνη αιτία των περιορισμένων πόρων. Επιπλέον, σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας που κάλυπταν οι αυτοκινητόδρομοι εξυπηρετείται πλέον από εθνικές και επαρχιακές οδούς, καθώς και από παράδρομους των αυτοκινητόδρομων λόγω αδυναμίας ή απροθυμίας καταβολής των διοδίων, κατάσταση η οποία συνέβαλλε στη δραματική μείωση των εσόδων που προορίζονταν για συντήρηση αφενός, αλλά και στη μεγάλη φθορά στο οδόστρωμα συνολικά στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.

Η μη περιοδική -κατά συνέπεια- συντήρηση έχει ως αποτέλεσμα ρηγματώσεις, καθιζήσεις, επιφανειακή αποσάθρωση, ενώ σχηματίζονται λακκούβες μεγάλου μεγέθους που αποκαθίστανται με καθυστέρηση ακόμη και τριών μηνών εξαιτίας της έλλειψης υλικών. Επιπλέον στο μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου, η σήμανση και φωτισμός -κυρίως στο παράπλευρο και επαρχιακό οδικό δίκτυο- είναι ανύπαρκτα.

Η εικόνα του οδικού δικτύου και ιδιαίτερα του δευτερεύοντος και τριτεύοντος οδικού δικτύου είναι απογοητευτική. Ατελείς υποδομές για την αντιπλημμυρική προστασία και τη διαχείριση των λυμάτων, ημικατεστραμμένα στηθαία ασφαλείας που αποτελούν επικίνδυνα στοιχεία-εμπόδια, ελλιπής κατακόρυφη σήμανση που δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κυκλοφορίας και πλήθος πινακίδων σε πολύ κακή κατάσταση και με την οριζόντια διαγράμμιση, σχεδόν στο σύνολό της κατεστραμμένη, να συνθέτουν το σκηνικό της εγκατάλειψης.

Όλα αυτά, αναμφίβολα, επιτείνουν τη δραματική μείωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας και αυξάνουν τη πιθανότητα πρόκλησης ατυχημάτων και δυστυχημάτων.

Πέραν της μείωσης των πόρων, για την σημερινή κατάσταση ευθύνεται και η αποδυνάμωση υπηρεσιών. Η μείωση προσωπικού και πόρων είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών που ασχολούνται με τη συντήρηση και κατασκευή έργων υποδομών όπως είναι το οδικό δίκτυο, τα υδραυλικά έργα κ.ά.

Από το 2011 μέχρι σήμερα οι περικοπές στο σύνολο των κεντρικών αυτοτελών πόρων που καταβάλλονται στις περιφέρειες έχουν φθάσει το 65%, κυρίως λόγω της μείωσης των εσόδων αλλά και των περικοπών που προκύπτουν από τη δημοσιονομική προσαρμογή. Το 2011 οι περιφέρειες έλαβαν από τον κρατικό προϋπολογισμό 95.310.397 ευρώ, το 2012 πήραν 13.204.722 ευρώ, ενώ το 2013 και το 2014 τα ποσά αυτά εκμηδενίστηκαν

Οι 13 περιφέρειες της χώρας έχουν στην αρμοδιότητά τους τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, συνολικά 43.314,27 χιλιόμετρα, καθώς και τη συντήρηση και επισκευή αντιπλημμυρικών και άλλων απαραίτητων έργων.

Αυτό που χρειάζεται σήμερα - που οι ανάγκες είναι μεγάλες- είναι σωστός προγραμματισμός και σχεδιασμός, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί σωστά και το τελευταίο ευρώ. Σε πρώτη φάση να προχωρήσουν χωρίς καθυστερήσεις όλα τα μεγάλα οδικά έργα που βρίσκονται στην πιο κρίσιμη, κατασκευαστικά, φάση τους και παράλληλα να προχωρήσει η συντήρηση του επαρχιακού οδικού δικτύου άμεσα.

Το «πάγωμα» των έργων μετά τις τελευταίες ατυχείς εξαγγελίες έχει ήδη επιφέρει μεγάλη ζημιά. Εάν η Κυβέρνηση παραμείνει εγκλωβισμένη σε ανεδαφικές προεκλογικές εξαγγελίες, χωρίς να αξιολογεί τα πραγματικά δεδομένα, θα βρεθεί πολύ σύντομα προ δυσμενέστατων και μη αναστρέψιμων εκπλήξεων.

* Ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης είναι Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της Ν.Δ. και Βουλευτής Ηρακλείου

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/endiaferouses-eidiseis/item/29777-%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%83%CF%86%CE%AC%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%B8%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CF%82

Συνολικές προβολές σελίδας