Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

Δρόμοι και οδική ασφάλεια τα θύματα της κρίσης στις υποδομές

Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών άφησε εμφανή σημάδια εγκατάλειψης στις υποδομές και κυρίως στο οδικό δίκτυο αλλά και τη συντήρηση του επαρχιακού δικτύου, του «δευτερεύοντος» και «τριτεύοντος» εθνικού δικτύου.

Η δραματική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τα τελευταία χρόνια (από 859 εκατ. ευρώ το 2010 σε 481 εκατ. ευρώ το 2014) έφερε τα πάνω κάτω στις οδικές υποδομές, με αποτέλεσμα να μη δίνεται η ίδια βαρύτητα σε όλα τα έργα. Οι αλλαγές στον σχεδιασμό και η επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους είχαν σαν αποτέλεσμα να μείνουν πίσω τα μικρά και μεσαία έργα καθώς και η συντήρηση των δρόμων. Με άλλα λόγια τα μεγάλα έργα «έφαγαν» τα μικρά.

Η συρρίκνωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων δεν ήταν όμως η μόνη αιτία των περιορισμένων πόρων. Επιπλέον, σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας που κάλυπταν οι αυτοκινητόδρομοι εξυπηρετείται πλέον από εθνικές και επαρχιακές οδούς, καθώς και από παράδρομους των αυτοκινητόδρομων λόγω αδυναμίας ή απροθυμίας καταβολής των διοδίων, κατάσταση η οποία συνέβαλλε στη δραματική μείωση των εσόδων που προορίζονταν για συντήρηση αφενός, αλλά και στη μεγάλη φθορά στο οδόστρωμα συνολικά στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.

Η μη περιοδική -κατά συνέπεια- συντήρηση έχει ως αποτέλεσμα ρηγματώσεις, καθιζήσεις, επιφανειακή αποσάθρωση, ενώ σχηματίζονται λακκούβες μεγάλου μεγέθους που αποκαθίστανται με καθυστέρηση ακόμη και τριών μηνών εξαιτίας της έλλειψης υλικών. Επιπλέον στο μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου, η σήμανση και φωτισμός -κυρίως στο παράπλευρο και επαρχιακό οδικό δίκτυο- είναι ανύπαρκτα.

Η εικόνα του οδικού δικτύου και ιδιαίτερα του δευτερεύοντος και τριτεύοντος οδικού δικτύου είναι απογοητευτική. Ατελείς υποδομές για την αντιπλημμυρική προστασία και τη διαχείριση των λυμάτων, ημικατεστραμμένα στηθαία ασφαλείας που αποτελούν επικίνδυνα στοιχεία-εμπόδια, ελλιπής κατακόρυφη σήμανση που δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κυκλοφορίας και πλήθος πινακίδων σε πολύ κακή κατάσταση και με την οριζόντια διαγράμμιση, σχεδόν στο σύνολό της κατεστραμμένη, να συνθέτουν το σκηνικό της εγκατάλειψης.

Όλα αυτά, αναμφίβολα, επιτείνουν τη δραματική μείωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας και αυξάνουν τη πιθανότητα πρόκλησης ατυχημάτων και δυστυχημάτων.

Πέραν της μείωσης των πόρων, για την σημερινή κατάσταση ευθύνεται και η αποδυνάμωση υπηρεσιών. Η μείωση προσωπικού και πόρων είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών που ασχολούνται με τη συντήρηση και κατασκευή έργων υποδομών όπως είναι το οδικό δίκτυο, τα υδραυλικά έργα κ.ά.

Από το 2011 μέχρι σήμερα οι περικοπές στο σύνολο των κεντρικών αυτοτελών πόρων που καταβάλλονται στις περιφέρειες έχουν φθάσει το 65%, κυρίως λόγω της μείωσης των εσόδων αλλά και των περικοπών που προκύπτουν από τη δημοσιονομική προσαρμογή. Το 2011 οι περιφέρειες έλαβαν από τον κρατικό προϋπολογισμό 95.310.397 ευρώ, το 2012 πήραν 13.204.722 ευρώ, ενώ το 2013 και το 2014 τα ποσά αυτά εκμηδενίστηκαν

Οι 13 περιφέρειες της χώρας έχουν στην αρμοδιότητά τους τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, συνολικά 43.314,27 χιλιόμετρα, καθώς και τη συντήρηση και επισκευή αντιπλημμυρικών και άλλων απαραίτητων έργων.

Αυτό που χρειάζεται σήμερα - που οι ανάγκες είναι μεγάλες- είναι σωστός προγραμματισμός και σχεδιασμός, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί σωστά και το τελευταίο ευρώ. Σε πρώτη φάση να προχωρήσουν χωρίς καθυστερήσεις όλα τα μεγάλα οδικά έργα που βρίσκονται στην πιο κρίσιμη, κατασκευαστικά, φάση τους και παράλληλα να προχωρήσει η συντήρηση του επαρχιακού οδικού δικτύου άμεσα.

Το «πάγωμα» των έργων μετά τις τελευταίες ατυχείς εξαγγελίες έχει ήδη επιφέρει μεγάλη ζημιά. Εάν η Κυβέρνηση παραμείνει εγκλωβισμένη σε ανεδαφικές προεκλογικές εξαγγελίες, χωρίς να αξιολογεί τα πραγματικά δεδομένα, θα βρεθεί πολύ σύντομα προ δυσμενέστατων και μη αναστρέψιμων εκπλήξεων.

* Ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης είναι Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της Ν.Δ. και Βουλευτής Ηρακλείου

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/endiaferouses-eidiseis/item/29777-%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%83%CF%86%CE%AC%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%B8%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CF%82

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας