Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

Τι παίρνουν οι Κινέζοι, τι κρατά το δημόσιο στο λιμάνι του Πειραιά

Πέρασε από σαράντα κύματα, αλλά στο τέλος μπήκαν οι υπογραφές για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου (51%+16%) των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), σύμφωνα με το «Βήμα της Κυριακής».  
Στο μεγάλο λιμάνι της χώρας και ένα από τα πιο κομβικά της Ευρώπης, με προσφορά ύψους 369 εκατ. ευρώ η κινεζική Cosco είναι και επισήμως ο νέος βασικός μέτοχος της εταιρείας.
Η δεύτερη ιδιωτικοποίηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει φυσικά και πολιτική χροιά. Τη στιγμή που επικρατεί ικανοποίηση για την ολοκλήρωση μιας σημαντικής ξένης επένδυσης, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας δήλωνε αιφνιδιασμένος και ζητούσε διευκρινίσεις από το ΤΑΙΠΕΔ.
Με ενδιαφέρον αναμένεται πλέον η στάση που θα τηρήσουν στη Βουλή ο υπουργός και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ της Α' και Β' Πειραιά οι οποίοι έχουν συμπαραταχθεί στο πλευρό όσων αντιδρούσαν στην πώληση.

Η αρχική σύμβαση παραχώρησης υπογράφηκε το 2002 με διάρκεια 50 χρόνια. Στους όρους της προβλεπόταν ότι, αν το Δημόσιο βρεθεί με ποσοστό κάτω του 50%, η σύμβαση πρέπει να τροποποιηθεί, καθώς θα έπρεπε να διευκολύνει την εταιρική λειτουργία του Οργανισμού με επιχειρηματικά κριτήρια.
Πολλή συζήτηση έγινε, κυρίως έπειτα από παρεμβάσεις του κ. Δρίτσα, για το ποιος είναι αρμόδιος για τον διαγωνισμό.
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ σημείωναν ότι για την τροποποίηση και επαναδιατύπωση της σύμβασης παραχώρησης υπεύθυνα ήταν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, με το ΤΑΙΠΕΔ να παρέχει τεχνική βοήθεια, ενώ επισημαίνεται ότι η αναθεωρημένη σύμβαση έχει εγκριθεί από τα εν λόγω υπουργεία.
Ανάπτυξη κρουαζιέρας και ναυπηγοεπισκευής 
Με τη σύμβαση γίνεται αποτύπωση του προφίλ του ΟΛΠ, οι αρμοδιότητές του, οι υποχρεώσεις λιμενικού ενδιαφέροντος και ποιες ευθύνες παραμένουν στο Δημόσιο. Το λιμάνι πλέον θα αποκτήσει μέσα σε περίοδο 18 μηνών χωροταξικό σχέδιο (master plan) που θα προσδιορίζει τι μπορεί να γίνει σε κάθε μία περιοχή του.
Το υπουργείο Ναυτιλίας αναμένεται ως τις αρχές Μαρτίου να έχει προχωρήσει στη σύσταση Δημόσιας Αρχής Λιμένος που θα έχει την εποπτεία του λιμανιού. Στην αρμοδιότητά της θα είναι η έκδοση κανονισμών για τη λειτουργία του λιμένα και ο έλεγχος εφαρμογής τους.

Ο ΟΛΠ θα διατηρήσει τα εταιρικά περιουσιακά στοιχεία του (καταθέσεις, δάνεια κ.ά.) και η Cosco καλείται να προχωρήσει σε επενδύσεις εντός πενταετίας, υποχρεωτικές για την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την απόκτηση του 51%+16% του ΟΛΠ.
Αγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ, προβλέπονται στην αναθεωρημένη σύμβαση ενώ θα αξιολογηθούν από ανεξάρτητο τεχνικό σύμβουλο.
Ο τομέας της κρουαζιέρας εντάσσεται στις απολύτως υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως και το έργο αποκατάστασης του Προβλήτα Ι, η εκβάθυνση του κεντρικού λιμένα, ο νέος προβλήτας πετρελαιοειδών και η βελτίωση των υποδομών της ναυπηγοεπισκευής. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η κρουαζιέρα, μαζί με τη ναυπηγοεπισκευή αποτελούν κομβικά σημεία καθώς, όπως λένε, αναμένεται να φέρουν ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.
Στόχος είναι με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του επενδυτικού πλάνου σε βάθος πενταετίας να έχουν αναβαθμιστεί η εικόνα και οι λειτουργίες του λιμανιού του Πειραιά. Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ από τον έκτο ως και τον δέκατο χρόνο της συμφωνίας.
Σκοπός είναι μετά την πρώτη δεκαετία και ως το τέλος της σύμβασης να συνεχιστούν με το σκεπτικό ότι με την ολοκλήρωση της περιόδου παραχώρησης το 2052 να μπορεί να επιστραφεί στο Ελληνικό Δημόσιο ένα πλήρως λειτουργικό λιμάνι σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα που έχουν τεθεί.
Στη σύμβαση περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας και συντήρησης των λιμενικών υποδομών, ενώ μετά την πρώτη πενταετία - πρώτη φάση μεγάλων επενδύσεων - το Δημόσιο έπειτα από αξιολόγηση θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα. Παράλληλα στο τέλος κάθε χρόνου ο ΟΛΠ θα πρέπει να κάνει απολογισμό, ωστόσο είναι δικαίωμα του Δημοσίου να ελέγχει την ορθότητα των στοιχείων που θα του παρέχονται.
Μόνο με έγκριση του δημοσίου, οι αυξήσεις στην ακτοπλοΐα
Στη σύμβαση παραχώρησης αναφέρεται ότι η τιμολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών -άλλο ένα θέμα που έχει προκαλέσει συζητήσεις στο παρελθόν - γίνεται με ιδιωτικά κριτήρια, με εξαίρεση την ακτοπλοΐα, όπου δεν μπορεί να υπάρξει αύξηση των κοστολογήσεων ή νέες χρεώσεις, χωρίς την έγκριση του Δημοσίου.
Τονίζεται παράλληλα ότι ο ΟΛΠ δεν έχει τη δυνατότητα μεταφοράς της ακτοπλοΐας από τους υπάρχοντες χώρους χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου.
Ούτε η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη μπορεί να μεταφερθεί σε άλλο σημείο χωρίς να υπάρχει σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου, ενώ δεν μπορεί να αλλάξει και η χρήση των υφιστάμενων χώρων.
Το Δημόσιο δεν θα έχει τη δυνατότητα ελέγχου στην τιμολόγηση, ωστόσο υποχρεώνεται ο ΟΛΠ να παρέχει τον χώρο σε «εύλογες τιμές» σε όσους δραστηριοποιούνται εκεί. Για τον τομέα αυτόν πολλή κουβέντα έχει γίνει, καθώς πολλοί αναμένουν την «αναγέννηση» της περιοχής με δεδομένο ότι θα προσφέρει θέσεις εργασίας σε μια περιοχή με υψηλά ποσοστά ανεργίας.
Υπάρχει μάλιστα πρόβλεψη, αλλά όχι υποχρέωση, ο Οργανισμός να δημιουργήσει μονάδα ναυπηγοεπισκευής στην Ψυττάλεια.
Προίκα η «Παγόδα» και τα φεριμπόουτ
Τοπική Αυτοδιοίκηση και φορείς είχαν εκφράσει αντιρρήσεις σε ορισμένα ζητήματα της υπό κατάρτιση σύμβασης. Ενα από τα σημεία τριβής ήταν το τι θα γίνει με τα κτίρια που βρίσκονται εντός του λιμένα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κτίριο της «Παγόδας» (το εγκαταλελειμμένο εκθεσιακό κέντρο του ΟΛΠ δίπλα στους προβλήτες με τα κρουαζιερόπλοια) και η Πολιτιστική Ακτή παραχωρούνται στον επενδυτή, αν και διατηρείται η χρήση τους.

Εξαιρούνται χώροι, όπου στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες - το κτίριο του υπουργείου Ναυτιλίας («έδρα» και του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, ενώ εκεί διατηρεί γραφεία και η Frontex), η Πυροσβεστική, το Τελωνείο κ.ά. -, το κτίριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων καθώς και αλιευτικά καταφύγια που έχουν παραχωρηθεί σε δήμους.
Οπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, από τη λιμενική ζώνη και την ιδιοκτησία-αρμοδιότητα του ΟΛΠ εξαιρέθηκαν δρόμοι, πλατείες, αρχαιολογικοί χώροι, αθλητικά κέντρα κ.ά.
Εξαιρέθηκε τελικά και το παραλιακό μέτωπο στην περιοχή της Δραπετσώνας, μία από τις περιοχές που διεκδικήθηκε με ένταση από δήμους της περιοχής και φορείς.
Αλλο ένα από τα αιτήματα δήμων και φορέων ήταν η εξαίρεση από τη σύμβαση παραχώρησης του πορθμείου Περάματος-Σαλαμίνας (με την υποστήριξη και του κ. Δρίτσα), εκφράζοντας ανησυχία για αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων.
Τελικά δεν εξαιρέθηκε και, όπως αναφέρεται, το τιμολόγιο αυτό δεν δύναται να αλλάξει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου.

Τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ από 2% με την υφιστάμενη σύμβαση) αγγίζουν τα 410 εκατ. ευρώ.
Το κόστος λειτουργίας της Αρχής Λιμένος που προβλέπεται να συσταθεί θα καλύπτεται από το 3,5%, ενώ το υπόλοιπο θα αποδίδεται στους τέσσερις παραλιμένιους δήμους (Πειραιάς, Κερατσίνι - Δραπετσώνα, Πέραμα, Σαλαμίνα), με βάση την επιβάρυνσή τους από τις λειτουργίες του λιμανιού, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί πώς θα κατανεμηθούν στον κάθε δήμο, ενώ όπως έλεγαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σταματά πλέον η εισφορά δημοτικών τελών.
Φόβους για το μέλλον τους έχουν εκφράσει οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ. Πληροφορίες αναφέρουν πως δεν αποκλείεται ως τη σύσταση της Δημόσιας Αρχής Λιμένος να υπάρξει και δεύτερη φάση εθελουσίας εξόδου.
Τα περιθώρια είναι στενά, καθώς οποιαδήποτε συγκεκριμένη δέσμευση αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.

Συγκροτήθηκε το Συμβούλιο Ανάπτυξης Εφοδιαστικής.

εφαρμογή και βελτίωση του νόμου για τα logistics και η ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών αποτελούν τα «στοιχήματα» του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής του υπουργείου Ανάπτυξης.
Το εν λόγω συμβούλιο αποτελεί το γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο των υπουργών Ανάπτυξης και Μεταφορών για θέματα ανταγωνιστικότητας, ανάπτυξης και οργάνωσης της εφοδιαστικής (logistics).
Πρόεδρος του Συμβουλίου, με βάση την κοινή υπουργική απόφαση που υπογράφουν οι υπουργοί Γ. Σταθάκης και Χρ. Σπίρτζης και οι υφυπουργοί Θ. Τζάκρη και Π. Σγουρίδης, ορίζεται ο κ. Ιωάννης Μίνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.


Το συμβούλιο αποτελείται από 17 ακόμη μέλη, ενώ ορίστηκαν και πέντε παρατηρητές με δικαίωμα λόγου.
Ο πρόεδρος και τα μέλη του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής διορίζονται για τετραετή θητεία και δεν δικαιούνται αμοιβής ή άλλης αποζημίωσης για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις και τις λοιπές δράσεις του συμβουλίου.
Το συμβούλιο θα ασχολείται με τα ακόλουθα θέματα:
α) τον εντοπισμό των βασικών περιοχών και θεμάτων στρατηγικής για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της εφοδιαστικής και τη διαμόρφωση θέσεων, κατευθύνσεων και προτάσεων για τη βελτίωσή τους,
β) τη δρομολόγηση πρωτοβουλιών με διάρκεια και προοπτική, για τη βελτίωση της οργάνωσης της Εφοδιαστικής και της συνεργασίας των συναρμόδιων δημοσίων αρχών,
γ) τη σύνταξη προτάσεων για την κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας,
δ) τη σύνταξη γνωμοδοτήσεων προς τους αρμόδιους σε θέματα εφοδιαστικής υπουργούς,
ε) την εκπόνηση ετήσιου προγραμματισμού δράσης,
στ) τη διατύπωση προτάσεων για περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση των υφιστάμενων μεταφορικών υποδομών και
ζ) την εξέταση κινήτρων για επενδύσεις σε καινοτόμες και περιβαλλοντικά συμβατές δράσεις στην εφοδιαστική.
Τα μέλη του Συμβουλίου
Σύμφωνα με την ΚΥΑ τo Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής απαρτίζεται από τον Πρόεδρο και τα εξής μέλη:
1. Ιωάννη Μίνη, Καθηγητή Παν. Αιγαίου, ως Πρόεδρο
2. Παπανικολάου Νικόλαο, υπάλληλο Διεύθυνσης Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων, εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού
3. Μιλτιάδη Προβατά, Προϊστάμενο Διεύθυνσης Στρατηγικής Μεταφορών, εκπρόσωπο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
4. Αλέξανδρο Κουλίδη, Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ), εκπρόσωπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας 

5. Γεώργιο Χρυσάφη, υπάλληλο Δ/νσης Οργάνωσης και Λειτουργίας Τ.Α., εκπρόσωπο του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης
6. Βασιλική Περιστερά, υπάλληλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, Διευθύντρια Εμπορευματικών Μεταφορών, εκπρόσωπο σιδηροδρομικής επιχείρησης 
7. Γεώργιο Ξηρογιάννη, επικεφαλής Γραφείου Εξωστρέφειας και Διεθνών Σχέσεων του ΣΕΒ, εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών 
8. Νικόλαο Ροδόπουλο, Πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Εφοδιαστικής Logistics
9. Πέτρο Σκουλικίδη, Πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών 
10. Ιωάννη Σιαμά του Παναγιώτη, εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς
11. Βασίλειο Μπαρμπαγιάννη, Πρόεδρο  ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Εφοδιαστικής (Logistics)
12. Εμμανουήλ Μπαλτά, Τεχνικό Σύμβουλο της ΚΕΕ σε θέματα ΒΙ.ΠΕ. και αδειοδότησης επιχειρήσεων, ως εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων
13.  Αθανάσιο Μπαλλή, Καθηγητή ΕΜΠ
14. Ανέστη Παρταλίδη, εκπρόσωπο ιδιωτικής επιχείρησης (TradeLogistics– Fourlis) που δραστηριοποιείται στην Εφοδιαστική, 
15. Ανδρέα Λουκάκη, εκπρόσωπο ιδιωτικής επιχείρησης που δραστηριοποιείται στην Εφοδιαστική, 
16. Θεόδωρο Σκαμάγκο, εκπρόσωπο ιδιωτικής επιχείρησης (ΜetronLogistics) που δραστηριοποιείται στην Εφοδιαστική, 
17. Καλλίνικο Καλλίνικο, εκπρόσωπο ιδιωτικής επιχείρησης (Goldair) που δραστηριοποιείται στην Εφοδιαστική, 
18. Νικόλαο Χαιρέτα του Σταύρου, εκπρόσωπο ιδιωτικής επιχείρησης (ΠΑΕΓΑΕ) που δραστηριοποιείται στην Εφοδιαστική, 
Αναπληρωτές των εκπροσώπων ιδιωτικών επιχειρήσεων ορίζονται οι Ιωάννης Σαραντίτης, Σπυρίδων Κυρούσης, Παναγιώτης Κορωναίος, Νικόλαος Λαβίδας. 
Παρατηρητές με δικαίωμα λόγου στο Συμβούλιο ορίζονται οι: Αθανάσιος Χριστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτ. Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με αναπληρωτή τον Χρήστο Λαμπρίδη, Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος ΟΦΑΕ, Γεώργιος Βλασσόπουλος, Διευθυντής Διοίκησης και Επικοινωνίας ΕΤΑ, με αναπληρώτρια τη Στυλιανή Γυπαράκη, Διευθύντρια Πωλήσεων, Δημήτριος Κουτσοθεόδωρος, Πρόεδρος Οργανισμού Κεντρικών Αγορών Αλιείας και Δημήτριος Χαμπίδης του Παναγιώτη, Πρόεδρος Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης.

Συνολικές προβολές σελίδας