Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2019

Αττική Οδός: Αυξάνεται η κυκλοφορία, τι γίνεται με το τμήμα Μεταμόρφωση-Δ.Πλακεντίας

Με σταθερούς ρυθμούς ανακάμπτει η κυκλοφορία στην Αττική Οδό. Ωστόσο ακόμα και έτσι από το 2015 μέχρι το 2019, ο αυτοκινητόδρομος έχει ανακτήσει περίπου το 20% των απωλειών της πενταετίας 2010-2015. Σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία που έχει το ypodomes.com, σε αυτή την περίοδο «χάθηκαν» από τον οδικό άξονα 110.000 και πλέον οχήματα ανά ημέρα δηλαδή το 35% της συνολικής του κίνησης. Σε αριθμούς από το εντυπωσιακό 307.300 του 2009 πέσαμε στο 196.960 του 2014 που αποτέλεσε και τη χρονιά ναδίρ.

ΣΤΑΘΕΡΗ ΑΝΟΔΟΣ

Από το 2015 και μετά ξεκίνησε η σταθερή άνοδος με αποτέλεσμα το 2018 να δούμε 226.035 οχήματα και φέτος στο πρώτο εννιάμηνο μία πιο γοργή άνοδο με 234.210 οχήματα, πράγμα που φανερώνει την ανάκαμψη στην κυκλοφορία.
Ωστόσο η άνοδος αυτή, συνοδεύτηκε και από σημάδια κυκλοφοριακού κορεσμού στο τμήμα Μεταμόρφωση-Δουκίσσης Πλακεντίας. Ειδικά φέτος τις ώρες αιχμής (κυρίως πρωινές) σε αυτό το τμήμα οι ταχύτητες είναι ιδιαίτερα χαμηλές και σε κάποιες λίγες περιπτώσεις ζήσαμε και ουρές οχημάτων.
Αυτή η τάση συναντάται εξάλλου σε όλους τους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας και μαρτυρά την μεγάλη επιστροφή του έλληνα στο τιμόνι του ι.χ. του.
Στην περίπτωση της Αττικής Οδού, αυτό που κρατάμε είναι πως υπάρχει σταδιακή ανάκαμψη, όχι όμως αντίστοιχη με την πτώση της προηγούμενης πενταετίας. Το ισοζύγιο το φανερώνει μιας και το -110.000 (2010-2014) με το +38.000 (2015-2019) δείχνει ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 3-4 καλές χρονιές ακόμα για να πιαστεί ο αριθμός ρεκόρ των 307 χιλιάδων οχημάτων του 2009. Θα φτάσουμε δηλαδή στο τέλος της χρονικής διάρκειας της σημερινής παραχώρησης.

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΤΕΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΚΟΡΕΣΜΟΥ;

Ένα από τα κρίσιμα συμπεράσματα βάσει των παραπάνω, είναι πως εφόσον συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία, τα φαινόμενα κορεσμού, ιδιαίτερα στο κεντρικό τμήμα της Αττικής Οδού από την Μεταμόρφωση μέχρι τη Δουκίσσης Πλακεντίας θα είναι πιο συχνά και πιο μεγάλα σε διάρκεια.
Πως μπορεί λοιπόν να αντιμετωπιστεί αυτή η τάση; Αν γυρίσουμε πίσω το χρόνο, συγκεκριμένα 10 χρόνια, τότε υπήρχε μία ενδιαφέρουσα πρόταση. Αφορούσε ένα νέο υπόγειο άξονα χωρίς εξόδους, σε αυτό το τμήμα που θα εξυπηρετούσε τη διαμπερή κυκλοφορία. Δηλαδή τα οχήματα εκείνα που δεν θα έβγαιναν από τον αυτοκινητόδρομο σε αυτούς τους κόμβους. Αυτό θα «έσβηνε» μεγάλο μέρος από το καθημερινό κυκλοφοριακό και θα μεγάλωνε εντυπωσιακά την χωρητικότητα του άξονα σε αυτό το τμήμα, που είναι ομολογουμένως και ο αδύναμος κρίκος του αυτοκινητόδρομου. Όπως ίσως θυμάστε η πρόταση αυτή δεν προχώρησε ποτέ.
Μία άλλη εναλλακτική πρόταση, στα πλαίσια του διαλόγου για την αντιμετώπιση του φαινομένου, ήταν φέτος σε μία εσπερίδα του ΣΕΣ, όταν αναφέρθηκε πως θα μπορούσε με κάποιες μετατροπές στον υφιστάμενο άξονα να προστεθεί μία τέταρτη λωρίδα από την Μεταμόρφωση μέχρι τη Δουκίσσης Πλακεντίας. Αυτή η πρόταση θα έδινε μία μεγάλη ανάσα, όμως μοιραία, θα ήταν απλά ένα «χάπι» μέχρι να γεμίσει και πάλι με οχήματα ο δρόμος.
Είναι μία πιο πραγματιστική προσέγγιση που μπορεί να λειτουργήσει μέχρι να ληφθούν πιο δραστικές αποφάσεις για το μέλλον του συγκεκριμένου τμήματος.
Πλέον η μέση κυκλοφορία τις καθημερινές έχει φτάσει τις 256.000 οχήματα (τη σεζόν 1.9.18-30.9.19) και η Παρασκευή είναι παραδοσιακά η πιο δυνατή μέρα της εβδομαδας. Εδώ πλησιάζουμε πιο γρήγορα το απόλυτο ρεκόρ αλλά και τον απόλυτο κορεσμό.

ΟΙ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ-Δ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ

Ένα από τα πιο χρήσιμα συμπεράσματα που μας δίνουν τα παραπάνω στοιχεία είναι πως στο μέλλον της Αττικής Οδού θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το «πυρηνικό τμήμα» της, από τη Μεταμόρφωση μέχρι τη Δ.Πλακεντίας. Πόσο περισσότερη κίνηση μπορεί να αντέξει μέχρι το απόλυτο μποτιλιάρισμα; Το ζήσαμε την περίοδο 2007-2009 και οδεύουμε ολοταχώς για επανάληψη.
Αυτή την περίοδο που γίνεται όλη η ζύμωση για την επόμενη μέρα της Αττικής Οδού, για τις επεκτάσεις και για το γενικότερο μέλλον του άξονα, είναι πολύ σημαντικό να τεθούν στο τραπέζι στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τα αδύναμα σημεία του αυτοκινητόδρομου.

Εγνατία Οδός: Θα εξετάσουμε εκπτωτικά πακέτα για τα διόδια στο Ωραιόκαστρο

Για τα νέα διόδια «Θεσσαλονίκης», που εγκαινιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα, μιλά ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» Κωνσταντίνος Κουτσούκος, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα “Μακεδονία της Κυριακής”.
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Κουτσούκου (είναι αριστερά στην φωτογραφία, μαζί με τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή), στον δημοσιογράφο Θεολόγο Ηλιού, έχει ως εξής:
-Ο νέος σταθμός διοδίων στο Ωραιόκαστρο άνοιξε την Τετάρτη. Στο παρελθόν είχαμε μεγαλύτερες αντιδράσεις, αλλά και την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν διαμαρτυρίες, κυρίως από εργαζόμενους που θα πρέπει να περνούν από το σημείο καθημερινά. Προβλέπεται ειδική μέριμνα για αυτούς;
-Όχι, δεν προβλέπεται κάτι διαφορετικό για αυτούς. Όμως, όταν έπειτα από κάποιους μήνες ισορροπήσει κυκλοφοριακά ο σταθμός, θα διερευνήσουμε το προφίλ των χρηστών και θα εξετάσουμε αν μπορούν να υπάρξουν κάποια εκπτωτικά πακέτα. Για να γίνει αυτό, πρέπει να εφαρμοστεί το σύστημα των πομποδεκτών στην Εγνατία Οδό, που μέχρι στιγμής δεν υπάρχει.
Ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για το προφίλ των χρηστών και η τοποθέτηση των πομποδεκτών. Φυσικά, τα εκπτωτικά πακέτα θα πρέπει αρχικά να εγκριθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο κύριος μέτοχος της «Εγνατία Οδός ΑΕ».
-Τον Δεκέμβριο αναμένεται να ανοίξουν τα μετωπικά διόδια στην Ασπροβάλτα και με το νέος έτος στο Στρυμονικό. Τα 42 πλευρικά διόδια σε τι φάση βρίσκονται;
-Έχει ξεκινήσει η κατασκευή τους και μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί τα 12 από τα 42. Σίγουρα χρειάζεται ακόμα ένα εξάμηνο για την κατασκευή τους. Δεν είναι υποχρεωτικό να αρχίσουν να λειτουργούν όλα μαζί. Τα περισσότερα θα βρίσκονται δίπλα σε μετωπικούς σταθμούς, για αυτό θα ανοίξουν ανά ομάδες.
-Η παραχώρηση της «Εγνατία Οδός ΑΕ» πότε αναμένεται να γίνει;
-Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε από το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει μία καταλυτική ημερομηνία για δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερομένους στα τέλη Φεβρουάριου. Περιμένουμε να ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο, ώστε να έχουμε νεότερα και εμείς.
-Υπάρχει περίπτωση να αυξηθούν οι τιμές στα διόδια στο πλαίσιο της παραχώρησης;
-Δεν γνωρίζουμε τη σύμβαση, αλλά υπάρχει σκεπτικό για αύξηση της χρέωσης. Την αύξηση την περιμέναμε και στην τελευταία ΚΥΑ, αλλά αποφασίστηκε να μείνουμε στα 0,03 λεπτά το χιλιόμετρο, διότι ο δρόμος έχει προβλήματα συντήρησης. Πάντως, μάλλον αναμένεται να αυξηθεί η χρέωση στα διόδια με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Συγκεκριμένα, αρχικά αναμένεται να φτάσει στο 0,05 ανά χιλιόμετρο.
-Μετά την παραχώρηση, ποιος θα είναι ο ρόλος της εταιρείας;
-Έχουμε επιθυμία και «απαίτηση» να γίνουμε αρχικά ένας φορέας που θα εποπτεύει την παραχώρηση. Ένας δεύτερος στόχος είναι, ως κρατικός φορέας, να παίξουμε έναν εποπτεύοντα ρόλο και στους υπόλοιπους δρόμους που ανήκουν σε παραχωρησιούχους στην Ελλάδα. Ίσως απαιτείται ένας φορέας, κάτω από την αιγίδα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, που θα εποπτεύει και τους υπόλοιπους επτά δρόμους που ανήκουν σε ιδιώτες.
Επίσης, μεγάλο θέμα είναι οι παραβάτες στα διόδια, που θα μπορούμε να συμβάλουμε στον περιορισμό του φαινομένου. Εμείς ως κρατικός φορέας μπορούμε να κυνηγήσουμε τους παραβάτες και να στείλουμε το πρόστιμο στην εφορία, όμως οι υπόλοιποι δεν μπορούν γιατί είναι ιδιωτικοί φορείς.
Ως προς τα υπόλοιπα, η εταιρεία μπορεί να παίξει έναν μεγάλο αναπτυξιακό ρόλο σε σχέση με τα έργα και τις μελέτες που απαιτούνται σε όλη την Ελλάδα.

-Ποια είναι τα πρότζεκτ που μελετά η εταιρεία;
-Ένα μεγάλο αντικείμενο που μας δόθηκε τώρα είναι αυτό της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα μελετητικό που είχε ολοκληρώσει η «Εγνατία Οδός ΑΕ» τα προηγούμενα χρόνια και πλέον θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση της τράπεζας επενδύσεων.
Έχει προϋπολογισμό 500 εκατ. και το υπουργείο ανέθεσε σε μας να γίνουμε ο φορέας διαχείρισης. Ενδεχομένως σε κάποιες περιφέρειες να είμαστε η υπηρεσία που θα παρακολουθεί τη βελτίωση στις εργολαβίες.
Η ανάθεση είναι πρόσφατη και ανήκει στη φιλοσοφία που έχει η νέα ηγεσία του υπουργείου για την «Εγνατία Οδός ΑΕ».
-Λίγους μήνες πριν ακουγόταν έντονα ότι η «Εγνατία Οδός ΑΕ» μένει χωρίς αντικείμενο.
-Η αλήθεια είναι ότι η «Εγνατία Οδός ΑΕ», τα τελευταία τρία χρόνια, δεν είχε αναλάβει τίποτα και υπήρχε κατεύθυνση να συρρικνωθεί και να κλείσει.
Επίσης, είχαν γίνει μετατάξεις και από 230 άτομα μείναμε 130. Πλέον έχουμε σοβαρό πρόβλημα, καθώς υπάρχουν μόνο 70 μηχανικοί στην εταιρεία. Μας κλόνισαν αρκετά και μπορώ να πω πως «σχεδόν κλείσαμε».
Ωστόσο, αρχίσαμε να αναλαμβάνουμε αντικείμενα, όπως η οδική ασφάλεια, το Fly Over στον περιφερειακό που υλοποιούμε το μελετητικό κομμάτι και θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ.
-Από τη στιγμή που ανέλαβε η νέα διοίκηση, ποια έργα τρέξατε;
-Είναι μόνο ένας μήνας που έχουμε αναλάβει και μέσα σε αυτόν προσπαθήσαμε να κάνουμε αυτά που ήταν κρίσιμα, αλλά για κάποιο λόγο δεν γίνονταν.
Όπως για παράδειγμα το μικρό τμήμα ενός χιλιομέτρου στην Ποτίδαια, που για κάποιο περίεργο λόγο δεν δημοπρατούνταν. Ολοκληρώσαμε το κομμάτι της μελέτης, το εγκρίναμε και είμαστε έτοιμοι να το δημοπρατήσουμε. Το ίδιο συνέβη και στο οδικό τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα.
Επίσης, το μεγάλο έργο που καθυστερούσε πολύ με τον 6ο προβλήτα στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Έχουμε κάνει μια προγραμματική σύμβαση με τον ΟΛΘ και σύντομα πρέπει να δημοπρατήσουμε τη σύνδεση του λιμανιού με τον υπόλοιπο δρόμο.
 
-Στο παρελθόν είχε ανατεθεί στην «Εγνατία Οδός ΑΕ» και η επέκταση του ξύλινου ντεκ στην παραλία, που εξετάζει ξανά η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Υπάρχει ενδεχόμενο τελικά να το υλοποιήσετε εσείς;
-Δεν νομίζω ότι θα υλοποιηθεί από εμάς. Η προηγούμενη διοίκηση είχε μια άποψη ότι έπρεπε να κάνει προγραμματικές συμβάσεις και για μικρότερα αντικείμενα.
Κατά την άποψή μου δεν πρέπει η «Εγνατία Οδός ΑΕ» να ασχοληθεί με τέτοια μικρά αντικείμενα. Είναι ένας φορέας που μπορεί να κάνει πολύ μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα και δεν νομίζω ότι πρέπει να αναλώνεται σε μικρού μεγέθους έργα.
Ωστόσο, ακόμα και να επιθυμούσαμε να το κάνουμε, δεν νομίζω ότι μπορούμε λόγω έλλειψης προσωπικού.
-Εσείς έχετε άλλες προτάσεις για διαφορετικά έργα που μπορεί να ασχοληθεί η εταιρεία;
-Υπάρχουν πολλά άλλα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε. Έχουμε διάφορες ιδέες που σκεφτόμαστε, αλλά ακόμα είναι νωρίς για να τα ανακοινώσουμε.
Μην ξεχνάτε πως η «Εγνατία Οδός ΑΕ» είναι μια εταιρεία που σε 13 χρόνια ολοκλήρωσε ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που είναι ίσο με το μισό οδικό δίκτυο όλης της Ελλάδας.
Η εταιρεία επίσης έχει μετασχηματιστεί με επιτυχία σε εταιρεία λειτουργίας και διαχείρισης αυτοκινητόδρομων με διόδια και παράλληλα κρατάμε το μελετητικό προφίλ της.

Πηγή: https://www.metaforespress.gr/%cf%83%cf%85%ce%bd%ce%b5%ce%bd%cf%84%ce%b5%cf%8d%ce%be%ce%b5%ce%b9%cf%82/%ce%ba%cf%89%ce%bd-%ce%bd%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%bf%cf%85%cf%84%cf%83%ce%bf%cf%8d%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%b5%ce%b3%ce%bd%ce%b1%cf%84%ce%af%ce%b1-%ce%bf%ce%b4%cf%8c%cf%82-%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%bc%ce%ad/

Συνολικές προβολές σελίδας