Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Ξεκολλάει ο Μορέας;

Να απεμπλέκεται φαίνεται, αργά αλλά σταθερά, σε νομοτεχνικό επίπεδο, ο οδικός άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και ο κλάδος Λεύκτρο-Σπαρτη (Μορέας), ένα από τα μεγάλα έργα, του οποίου η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης βρίσκεται προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ύστερα από ένα συνεχές “πηγαινέλα” από το Ελεγκτικό Συνέδριο προς  τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, η σύμβαση του έργου έχει καταλήξει στο ανώτατο δικαστήριο για την τελική εξέτασή της. Ενημερωμένες πηγές κάνουν λόγο για αστοχίες και παραλείψεις της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτό η σύμβαση παραχώρησης να κατατεθεί στη Βουλή ως “πακέτο” με τις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις το χειμώνα του 2013.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας επιθυμεί την επίσπευση της διαδικασίας προκειμένου η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του άξονα να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό 95% και υπολείπεται η κατασκευή τμήματος 5% του άξονα Λεύκτρο - Σπάρτη και η ολοκλήρωση του περιφερειακού Καλαμάτας. Η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης θα καλύψει χρηματοδοτικό κενό της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ που προκλήθηκε λόγω της μείωσης του κυκλοφοριακού όγκου το 2012 οπότε η οικονομική κρίση βρισκόταν στο peak.

“Reset”
Όπως επισημαίνεται σε έγγραφο (Οκτώβριος 2014) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το δεύτερο τρίμηνο του 2011, ο οδικός άξονας βρέθηκε αντιμέτωπος με μία σημαντική υποχώρηση του κυκλοφοριακού φόρτου ως συνέχεια της σημαντική μείωση του ΑΕΠ από το 2008 και της υψηλής ανεργίας. Ενδεικτικά, η κίνηση οχημάτων υποχώρησε 11,7% το 2011 συγκριτικά με το 2010, 9,2% το 2012 έναντι του 2011 και 2,4% το 2013 έναντι του 2012.

Με στόχο την αντιμετώπιση της υποχώρησης των εσόδων, η κοινοπραξία παραχώρησης (Άκτωρ, J&P Άβαξ, Intrakat) πραγματοποίησε “ένεση” ρευστότητας 7 εκατ. ευρώ, εξορθολογίζοντας, ταυτόχρονα, το λειτουργικό κόστος. Ωστόσο, οι κινήσεις αυτές δεν ήταν επαρκείς για την διατήρηση στη “ζωή” του έργου και ως αποτέλεσμα οι τράπεζες έπαψαν να χρηματοδοτούν το έργο.

Στο πλαίσιο του “reset” του έργου, που έχει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Δημόσιο θα ενισχύσει το έργο με κεφάλαια έως 330 εκατ. ευρώ, ποσό που θα καταβάλλεται σταδιακά βάσει της περιόδου αποπληρωμής των δανείων.

Η ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί κρίσιμη την αποπεράτωση του έργου, καθώς θα επιτρέψει τη διασύνδεση της Τρίπολης, της Καλαμάτας και της Σπάρτης με έναν αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών όπως και την καλύτερη πρόσβαση στα λιμάνια της Αθήνας και της Πάτρας και στο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Πηγή: Δημήτρης Δελεβέγκος - capital.gr

Πάτρα-Πύργος: Η δημοπράτηση, η ματαίωση και η "σαλαμοποίηση" των 75χλμ

Στον αέρα είναι η δημοπράτηση του μεγάλου οδικού έργου Πάτρα-Πύργος με τις πληροφορίες να μιλούν για ματαίωση και προσπάθεια δημοπράτησης με "σαλαμοποίηση" τω 75χλμ του δρόμου για να υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή και περισσότερες εργολαβίες.

Όπως μαθαίνει το ypodomes.com αυτό βρίσκει καταρχάς κάθετα αντίθετο το ΤΕΕ/Δ.Ελλάδας που προ ημερών είχε ζητήσει ενιαία και άμεση δημοπράτηση για να μην υπάρξει κίνδυνος καθυστερήσεων και απένταξης του έρογυ από το νέο ΕΣΠΑ.

Από την άλλη υπάρχει ανοιχτό το θέμα της χάραξης του πρώτου τμήματος του έργου από το Μιντιλόγλι μέχρι την Κάτω Αχαγιά που Δήμος και ΤΕΕ/ΔΕ είναι αντίθετοι με την σημερινή χάραξη ενώ αντίθετα ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων με επίσημη ανακοίνωση του τέθηκε υπέρ.

Σε αυτό το κλίμα έρχεται να προστεθεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας που ζητά εδώ και τώρα δημοπράτηση χωρίς άλλες καθυστερήσεις.



ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η οριστική απόφαση για το μέλλον του έργου θα γίνει γνωστή άμεσας καθώς μας χωρίζουν μόλις 4 εργασιμές ημέρες από την ημέρα δημοπράτησης και ούτως ή άλλως πρέπει να δημοσιευθεί στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ αλλά και στην ΕΕ η όποια απόφαση.

Ο αν.Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης αλλά και ο Υπουργός κος Σταθάκης έχουν εκφράσει από την αρχή της  θητείας τους την  απόφαση να γίνονται πιο μικρά έργα για να υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη στην ανάληψη έργων και να μην μαζεύονται όλα τα έργα από τις εταιρείες με πτυχίο 7ης.

Βέβαια, η μέχρι τώρα ιστορία έχει διδάξει πως σε έργα τέτοιου βεληνεκούς η σαλαμοποίηση φέρνει περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει ενώ η διάσπαση αντικειμένου συχνά αποτελεί παράγοντα ανάσχεσης για τον έλεγχο του έργου από το ίδιο το Υπουργείο.

Τέτοια παραδείγματα έχουμε πολλά, με πιο πρόσφατο το παράδειγμα του Άκτιο-Αμβρακία και της Δυτικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης αλλά και παλαιότερα με τα έργα του Μαλιακού που για 70χλμ χρειάστηκαν 12 χρόνια έργων καθώς οι πρώτες εργολαβίες ξεκίνησαν το 2004 και ολοκληρώθηκαν προ ημερών με αρκετές από τις αρχικές εταιρείες που ανέλαβαν έργα να μην τα καταφέρνουν και να αντικαθίστανται επιβαρύνοντας το έργο με πολύ χρόνο και κυρίως πολύ χρήμα.

Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com

Κατά 9,87% αυξήθηκαν τα εμπορευματοκιβώτια, στο δίμηνο, στον ΟΛΘ

Σημαντική αύξηση καταγράφει η διακίνηση φορτίων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης το πρώτο δίμηνο του 2015, ως συνέχεια της αυξητικής πορείας του 2014.
Όπως ανακοίνωσε σήμερα, σε συνάντηση που είχε με τους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της ΟΛΘ ΑΕ Στέλιος Αγγελούδης την περίοδο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2015 τα κοντέινερς που διακινήθηκαν από το λιμάνι αυξήθηκαν, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2014, κατά 9,87% σε TEUs (από 47.610 σε 52.310) και 6,95% σε τεμάχια (από 31.944 σε 34.184).
Στο συμβατικό φορτίο η αύξηση της διακίνηση το ίδιο διάστημα ήταν 0,84%, από 614.424 τόνους το 2014 σε 619.606 τόνους φέτος.
Παράλληλα, ο κ. Αγγελούδης ενημέρωσε ότι προχωρούν οι διαδικασίες για την αισθητική ανάδειξη του κτιρίου του επιβατικού σταθμού (πρώην τελωνείο), που είναι ιδιοκτησία του ελληνικού δημοσίου (ΕΤΑΔ), το οποίο έδωσε τη σχετική άδεια. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 350.000 ευρώ το οποίο αναλαμβάνει η ΟΛΘ ΑΕ, με την προϋπόθεση ότι θα εκδοθούν οι απαιτούμενες για την ενεργοποίησή του νόμου 4281/2014 υπουργικές αποφάσεις.
Ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ ανέφερε επίσης τα βασικά στοιχεία του νέου business plan της εταιρίας τα οποία περιλαμβάνουν –μεταξύ άλλων- τα ακόλουθα:
-Την ολοκλήρωση της επέκτασης στο δυτικό τμήμα του 6ου προβλήτα (μήκος επέκτασης 550 μέτρα, πλάτος 300 μέτρα, βάθος 16 μέτρα) και την προμήθεια του ανάλογου μηχανολογικού εξοπλισμού, ώστε η χωρητικότητα του ΣΕΜΠο να φτάσει στα 1,2 εκατ. TEUs. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο διαμετακόμισης φορτίων στη ΝΑ Ευρώπη, καθώς θα δημιουργηθεί η δυνατότητα να το προσεγγίζουν περισσότερα πλοία τακτικών γραμμών (direct calls).
-Την επέκταση του ανατολικού τμήματος του 6ου προβλήτα (μήκος επέκτασης 650 μέτρα, πλάτος 300 μέτρα, βάθος 16,5 μέτρα) και η προμήθεια του απαιτούμενου μηχανολογικού εξοπλισμού που εξυπηρετεί το συμβατικό φορτίο. Πρόκειται στην ουσία για μια παρέμβαση που θα βοηθήσει την προσέγγιση στο κρηπίδωμα 24 πλοίων με μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των 100.000 τόνων.
-Την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της ΟΛΘ ΑΕ στους προβλήτες 1 και 2, δηλαδή στο κομμάτι του λιμενιού που γειτνιάζει περισσότερο με το κέντρο της Θεσσαλονίκης.  
Για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο και γενικότερα για την τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής η ΟΛΘ ΑΕ αφενός αναπτύσσει εξειδικευμένο μάρκετινγκ προς τις ναυτιλιακές εταιρίες κρουαζιέρας και συμμετέχει σε ανάλογες πρωτοβουλίες άλλων φορέων της πόλης και αφετέρου σχεδιάζει την καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών ανάμεσα στους προβλήτες 1 και 2 που πιάνουν τα κρουαζιερόπλοια.
Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η πρωτοβουλία για τη λειτουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι, ώστε να υπάρξει αεροπορική σύνδεση με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και τις Σποράδες, αλλά και με περιοχές της ευρύτερης περιοχής που διαθέτουν λίμνες.
Επίσης, ο κ. Αγγελούδης ανακοίνωσε ότι παραμένει στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΟΛΘ ΑΕ μέχρι τη λήξη της θητείας του παρόντος Διοικητικού Συμβουλίου στις 22 Απρίλιου, ημέρα για την οποία έχει οριστεί η ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρίας.

Συνολικές προβολές σελίδας