Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015

Στη Βουλή φέρνει ο Αυγενάκης και πάλι το θέμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης

Ερώτηση απηύθυνε ο Τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης προς τον Υπουργό Οικονομίας Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη σχετικά με την πορεία εξέλιξης των έργων στον  Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης.

Η ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ έρχεται λίγες μέρες μετά την δήλωση του ΥΠΟΙΚ Γιάνη Βαρουφάκη ότι δεν επιθυμεί να υπάρξει αυτοκινητόδρομος στον ΒΟΑΚ αλλά ούτε και στον ΝΟΑΚ.

Ο κος Αυγενάκης ζητά να μάθει τόσο την εξέλιξη των έργων που είναι σε κατασκευή ή δημοπράτηση αλλά και ποιες ενέργειες θα γίνουν προκειμένου να ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ από τον Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία. Αναλυτικά η ερώτηση είναι η παρακάτω:


Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, αν και ανήκει στους κύριους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας (Υ.Α. κατάταξης εθνικού οδικού δικτύου ΔΜΕΟ/ε/οικ./827/1995), εξακολουθεί, δυστυχώς, να παραμένει ένας «δρόμος-φάντασμα», αφού το μεγαλύτερος μέρος του είναι ακόμη υπό σχεδιασμό. Η ολοκλήρωση του, που όταν περατωθεί θα διασχίζει τη Βόρεια Κρήτη (από το Καστέλλι Κισσάμου μέχρι τη Σητεία), αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής με διττή σημασία: αφενός θα συνδράμει ποικιλλοτρόπως στην περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού και αφετέρου θα δημιουργήσει ένα ασφαλές οδικό δίκτυο μειώνοντας το βαρύ φόρο τιμής που πληρώνουμε από τα εκατοντάδες τροχαία ατυχήματα που γίνονται κάθε χρόνο.

Ο ΒΟΑΚ είναι ώριμο έργο στο μεγαλύτερο μέρος του, ενώ είναι άμεση η αναγκαιότητα για την ολοκλήρωση των μελετών που βρίσκονται σε εξέλιξη και την ανάθεση των μελετών για τα τμήματα που έχουν απομείνει. Στο συνοπτικό πίνακα, παρουσιάζεται η πορεία υλοποίησης:

1.    Κατασκευασμένα τμήματα    86,0 χλμ
2.    Υπό κατασκευή τμήματα    24,0   χλμ
3.    Τμήματα με μέση μελετητική ωριμότητα    32,5   χλμ
4.    Τμήματα υπό μελέτη     92,0 χλμ
5.    Τμήματα χωρίς ανάθεση μελέτης    65,5  χλμ
Σύνολο     300χλμ

Η ανάληψη δράσεων για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει άμεσα, χωρίς ιδεοληψίες και προκαταλήψεις. Να αναζητήσουμε τρόπους χρηματοδότησης και να αξιολογήσουμε όλα τα δεδομένα που θα προκύψουν. Η κυβέρνηση, μέχρις στιγμής, δεν έχει δώσει καμία διαβεβαίωση για την συνέχιση του έργου. Απεναντίας, υπουργοί της κυβέρνησης ανακοινώνουν ότι καταργούνται τα έργα μέσω ΣΔΙΤ (κ. Τσιρώνης) και ότι δεν θέλουν αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη (κ. Βαρουφάκης). Παράλληλα, δεν έχει γίνει κάποια ένταξη μέρους ή ολόκληρου του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020, ενώ με κίνδυνο απένταξης κινδυνέουν και το τμήμα των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013.   

Η άμεση ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Πρέπει να είναι ο άξονας των προτεραιοτήτων μας με γνώμονα την αύξηση της οικονομικής ανάπτυξης, των επενδύσεων, της παραγωγικότητας και της κοινωνικής ευημερίας, καθώς και της ασφάλειας των μεταφορών και της δραστικής μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων.

Κατόπιν των ανωτέρω,

ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

1.    Σε ποια φάση βρίσκονται τα έργα του ΒΟΑΚ που είναι σήμερα σε εξέλιξη, ποια κινδυνεύουν να σταματήσουν και ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε για την συνέχισή τους;
2.    Ποιά είναι η πρόθεση της Κυβέρνησης για την όσο το δυνατόν ταχύτερη ολοκλήρωσή του ΒΟΑΚ;

Αυτοκινητόδρομος Ε65-Μαλιακός: Μία παραχώρηση, 2 δρόμοι

Τι σχέση μπορεί να έχουν ο Μαλιακός Κόλπος και ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (γνωστότερος ως Ε65); Αυτό ίσως αναρωτιούνται όσοι πληρώνουν διόδια σε αυτή την περιοχή και οι αποδείξεις γράφουν πάνω «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας».

Η απάντηση είναι μάλλον απλή. Το 2007 όταν υπογράφηκε η πρώτη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του Ε65 αποφασίστηκε μαζί με τον άξονα Λαμία-Τρίκαλα-Εγνατία να παραχωρηθεί και ένα τμήμα του ΠΑΘΕ. Το τμήμα αυτό είναι ο γνωστός σε όλους Μαλιακός Κόλπος με μήκος 57χλμ ξεκινώντας από τα Σκάρφεια Φθιώτιδας και καταλήγει στις Ράχες Φθιώτιδας.

Αυτό συνέβη για καθαρά πρακτικούς λόγους καθώς από τις μελέτες για τους φόρτους του Ε65 είχε προκύψει πως είναι ζημιογόνος. Για να υπερκεράσει αυτό το εμπόδιο το Υπουργείο Υποδομών (τότε ΥΠΕΧΩΔΕ) αποφάσισε να «προσθέσει» το τμήμα του Μαλιακού που είναι κερδοφόρο και η «ζυγαριά» να ισορροπήσει.

Ο γνωστός πλέον αυτοκινητόδρομος Ε65 έχει μήκος 174χλμ και ξεκινά από ημικόμβο λίγο έξω από τη Λαμία (στην περιοχή των Θερμοπυλών), περνά από Καρδίτσα, Τρίκαλα, Καλαμπάκα για να καταλήξει σε ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό στην περιοχή μετά την Οξύνεια.

Από αυτό το μήκος σε κατασκευή βρίσκεται μόνο ένα τμήμα 80χλμ από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα ενώ το βόρειο και νότιο τμήμα σύμφωνα με την παραχώρηση θα πρέπει να ενεργοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2016.

Συνολικά και τα 2 τμήματα έχει αναλάβει τη μελέτη, το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, την εκμετάλλευση και τη συντήρηση του έργου η  Κεντρική Οδός.

Ο ΜΑΛΙΑΚΟΣ ΚΟΛΠΟΣ
Αυτό το τμήμα, είναι στη διάθεση των οδηγών στο σύνολό του από τον Μάρτιο του 2015. Τα 2 τελευταία τμήματα που δόθηκαν στην κυκλοφορία ήταν η παράκαμψη Λαμίας και το τμήμα Στυλίδα-Ράχες.

Πρόκειται για ένα νέο, σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν  Λωρίδα Έκτατης Κυκλοφορίας (ΛΕΑ), τρεις (3) σήραγγες διπλού κλάδου, πέντε (5) κοιλαδογέφυρες και υποδομή υψηλών προδιαγραφών που συνδυάζεται με μια σειρά υπηρεσιών που προσφέρει το σύνολο του προσωπικού της Κεντρικής Οδού, όπως 24ωρα περίπολα οδικής ασφάλειας, 4ψηφιο αριθμό έκτακτης ανάγκης 1075, Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών και Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε ακινητοποιημένα οχήματα, ώστε να διασφαλίζεται η απομάκρυνση τους  από τον αυτοκινητόδρομο και η μεταφορά τους  σε ασφαλές σημείο.

Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com

Στο στόχαστρο οι Έλληνες εφοπλιστές. Οι θεσμοί ζητούν αύξηση φορολογίας. Τι απαντούν

Η αύξηση της φορολογίας στους εφοπλιστές (tonnage tax), καθώς και η κατάργηση σειράς φοροαπαλλαγών περιλαμβάνεται, για πρώτη φορά, σε κείμενο των δανειστών.
Ειδικότερα, οι δανειστές προτείνουν «increase the rate of the tonnage tax and phase out special tax treatments of the shipping industry», στην ενότητα για τα δημοσιονομικά μέτρα.
Πρόκειται για αίτημα των θεσμών, από το 2011, το οποίο είχε συναντήσει την αντίδραση της ελληνικής πλευράς.
Τι επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, όπως υπογραμμίζεται στην τελευταία έκθεση της ΕΕΕ, συνεισέφερε στην οικονομία της χώρας, με αύξηση κατά 9,04% του ναυτιλιακού συναλλάγματος και συμφωνία προαιρετικής εισφοράς 420 εκατομμυρίων ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016.
Επιπροσθέτως, από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν/διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (μετά από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους). Ο φόρος υπολογίζεται επί τη βάσει των ίδιων κριτηρίων, τιμών και κλιμάκων που εφαρμόζονται στα πλοία ελληνικής σημαίας.
«Σε εθνικό επίπεδο, με την οικονομική κρίση στη χώρα μας να συνεχίζεται, το φθινόπωρο του 2014 ολοκληρώθηκε με αρκετή καθυστέρηση – όχι λόγω δικής μας υπαιτιότητας – η διαδικασία για την υλοποίηση της εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλίας στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας, μέσω του διπλασιασμού της φορολογίας των πλοίων υπό ελληνική και ξένη σημαία που έχουν διαχειριστική έδρα στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, η Βουλή των Ελλήνων επικύρωσε την 1η Οκτωβρίου 2014, με σχετικό Νόμο τη συμφωνία της ναυτιλιακής μας κοινότητας με το Κράτος, μια νομοθετική πράξη ιστορικής σημασίας, αφού στην αιτιολογική της έκθεση αναγνωρίζεται το θεσμικό πλαίσιο του τομέα μας, ο πυρήνας του οποίου κατοχυρώνεται από το 1975 στο Ελληνικό Σύνταγμα.
Ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, καλύπτοντας πλήρως τους εισπρακτικούς στόχους για το πρώτο φορολογικό έτος, απέδειξε έμπρακτα την αποφασιστικότητα του κλάδου να στηρίξει την πατρίδα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει, αλλά και τη σύμπνοια και τη συλλογικότητα των αποφάσεων που τον χαρακτηρίζουν», επισημαίνει η ΕΕΕ.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους. Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία, πέραν των ουσιαστικών και αναντικατάστατων συνεισφορών στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με την Ενωση. 
Είναι αξιοσημείωτο ότι το σύστημα φόρου χωρητικότητος αποτελεί παγκόσμιο σύστημα φορολογίας της ναυτιλίας και εφαρμόζεται από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά και άλλα κράτη. «Δεν πρόκειται για ιδιαίτερη κατηγορία φόρου, αλλά για εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των ναυτιλιακών εταιρειών. Συνεπώς, η Ελλάδα δεν αποτελεί κατά κανένα τρόπο εξαίρεση επί του θέματος», καταλήγει η ΕΕΕ.

Συνολικές προβολές σελίδας