Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

Αύξηση φόρου ναυτιλιακών επιχειρήσεων και κατάργηση προνομίων εφοπλιστών στην ελληνική πρόταση

Αύξηση φόρου ναυτιλιακών επιχειρήσεων και κατάργηση προνομίων εφοπλιστών προβλέπει η ελληνική πρόταση που κατατέθηκε προς τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), η οποία αφορά τη χρηματοδότηση των δανειακών αναγκών της χώρας, από την 01/07/2015, έως τις 30/06/2018.
Η ανωτέρω εξέλιξη έχει προκαλέσει προβληματισμό στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Τι επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στη τελευταία έκθεσή της
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, όπως υπογραμμίζεται στην τελευταία έκθεση της ΕΕΕ, συνεισέφερε στην οικονομία της χώρας, με αύξηση κατά 9,04% του ναυτιλιακού συναλλάγματος και συμφωνία προαιρετικής εισφοράς 420 εκατομμυρίων ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016.
Επιπροσθέτως, από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν/διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (μετά από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους). Ο φόρος υπολογίζεται επί τη βάσει των ίδιων κριτηρίων, τιμών και κλιμάκων που εφαρμόζονται στα πλοία ελληνικής σημαίας.
«Σε εθνικό επίπεδο, με την οικονομική κρίση στη χώρα μας να συνεχίζεται, το φθινόπωρο του 2014 ολοκληρώθηκε με αρκετή καθυστέρηση – όχι λόγω δικής μας υπαιτιότητας – η διαδικασία για την υλοποίηση της εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλίας στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας, μέσω του διπλασιασμού της φορολογίας των πλοίων υπό ελληνική και ξένη σημαία που έχουν διαχειριστική έδρα στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, η Βουλή των Ελλήνων επικύρωσε την 1η Οκτωβρίου 2014, με σχετικό Νόμο τη συμφωνία της ναυτιλιακής μας κοινότητας με το Κράτος, μια νομοθετική πράξη ιστορικής σημασίας, αφού στην αιτιολογική της έκθεση αναγνωρίζεται το θεσμικό πλαίσιο του τομέα μας, ο πυρήνας του οποίου κατοχυρώνεται από το 1975 στο Ελληνικό Σύνταγμα.
Ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, καλύπτοντας πλήρως τους εισπρακτικούς στόχους για το πρώτο φορολογικό έτος, απέδειξε έμπρακτα την αποφασιστικότητα του κλάδου να στηρίξει την πατρίδα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει, αλλά και τη σύμπνοια και τη συλλογικότητα των αποφάσεων που τον χαρακτηρίζουν», επισημαίνει η ΕΕΕ.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους. Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία, πέραν των ουσιαστικών και αναντικατάστατων συνεισφορών στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με την Ενωση.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το σύστημα φόρου χωρητικότητος αποτελεί παγκόσμιο σύστημα φορολογίας της ναυτιλίας και εφαρμόζεται από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά και άλλα κράτη. «Δεν πρόκειται για ιδιαίτερη κατηγορία φόρου, αλλά για εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των ναυτιλιακών εταιρειών. Συνεπώς, η Ελλάδα δεν αποτελεί κατά κανένα τρόπο εξαίρεση επί του θέματος», καταλήγει η ΕΕΕ.

Καταργείται η εξίσωση φόρου πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης

Eνα μέτρο που αναμένεται να φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά των πετρελαιοειδών, αλλά και στην τσέπη των πολιτών, σχεδιάζει να θεσπίσει η κυβέρνηση και δεν είναι άλλο από την κατάργηση της εξίσωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, σύμφωνα με το tovima.gr.
Το μέτρο, που ισχύει τα τελευταία χρόνια, μόνο αυξημένα έσοδα στα δημόσια ταμεία δεν έφερε καθώς το επίδομα, αν και από μια πρώτη ματιά φαινόταν γενναιόδωρο για τους πολίτες, στον τελικό λογαριασμό που έκανε το νοικοκυριό διαπίστωνε ότι κατά μέσον όρο το όφελος που είχε ανά λίτρο ήταν πολύ λιγότερο από τα 35 λεπτά που ήταν η επιδότηση.
Αυτό διότι η επιδότηση ανά λίτρο εξαρτιόταν από αρκετούς παράγοντες, όπως είναι τα εισοδηματικά κριτήρια, τα τετραγωνικά του σπιτιού και φυσικά η ζώνη όπου βρισκόταν το ακίνητο.

«Το Βήμα» απευθύνθηκε σε ιδιοκτήτη πρατηρίου υγρών καυσίμων και τον ρώτησε κάτι απλό: Οταν το λίτρο κόστιζε στο τέλος της χειμερινής σεζόν 90 λεπτά, πόσα από αυτά ήταν ο φόρος; Η απάντηση που λάβαμε είναι 23 λεπτά ανά λίτρο.
Τώρα που θα πέσει, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Δ. Μάρδα, στα 6 λεπτά ανά λίτρο ο ΕΦΚ, πόσο θα κοστίζει το λίτρο (εφόσον φυσικά δεν αλλάξουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου); Η απάντηση είναι περίπου στα 70 λεπτά ανά λίτρο.
Θα πει κάποιος και εύλογα ότι η επιδότηση ανά λίτρο είναι 35 λεπτά και άρα, αντί για ελάφρυνση, τα νοικοκυριά θα έχουν επιβάρυνση, καθώς με τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης αυτόματα θα καταργηθεί και η επιδοματική πολιτική.
Από μια πρώτη ματιά μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι αυτό είναι σωστό. Αυτό όμως ισχύει μόνο για όσους κατανάλωναν πετρέλαιο στο ύψος του επιδόματος. Οταν κάποιος ξεπερνούσε το όριο που είχε θέσει η υπουργική απόφαση, τότε η τιμή ήταν «κλειδωμένη» στα 90 λεπτά και δεν υπήρχε κανένα επίδομα.
Για παράδειγμα, έστω μια οικογένεια διαμένει στη Φλώρινα, που ανήκει στην Α' ζώνη, σε κατοικία 80 τ μ. Η συγκεκριμένη οικογένεια χρειάζεται για όλον τον χειμώνα 3.500 λίτρα για να ζεσταθεί, όμως τα επιδοτούμενα λίτρα είναι 2.000. Η επιδότηση, δηλαδή, είναι 700 ευρώ.
Με βάση την τιμή των 90 λεπτών ανά λίτρο το κόστος για τα 3.500 λίτρα ανήρχετο σε 3.150 ευρώ. Στην περίπτωση που η τιμή διαμορφωθεί στα 70 λεπτά λόγω της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, τότε το τελικό κόστος ανέρχεται σε 2.450 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα έχει όφελος από τη μείωση της τιμής λόγω κατάργησης της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης 700 ευρώ.
Οσο, δηλαδή, ήταν το επίδομα πετρελαίου, που και πολύπλοκες διαδικασίες έπρεπε να ακολουθήσει για να το λάβει και έπρεπε να περιμένει αρκετούς μήνες ώσπου να δει τα χρήματα στον τραπεζικό λογαριασμό.
Στην περίπτωση όμως που κάποιος ζει στη Θεσσαλονίκη (Β' ζώνη) σε κατοικία 90 τ.μ. και χρειάζεται 2.500 λίτρα ετησίως για να ζεσταθεί, επιδοτείται με βάση τα σημερινά δεδομένα με 472 ευρώ (για 1.350 λίτρα).
Οταν όμως ο συγκεκριμένος φορολογούμενος αγοράζει το πετρέλαιο προς 70 λεπτά το λίτρο, τότε αντί για 2.250 ευρώ (2.500 λίτρα Χ 0,90 λεπτά) θα πληρώσει 1.750 ευρώ. Τι σημαίνει αυτό; Οτι θα έχει ετήσιο όφελος 500 ευρώ, ενώ στην περίπτωση του επιδόματος θα είχε 472 ευρώ. 

Συνολικές προβολές σελίδας