Παρασκευή 24 Ιουλίου 2015

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης: Μονόδρομος η κατασκευή με παραχώρηση λόγω έλλειψης κονδυλίων

O οδικός άξονας που δικαίως χαρακτηρίζεται ως καρμανιόλα στην Ελλάδα είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Ο ΒΟΑΚ έχει το μακάβριο ρεκόρ στα 300 χιλιόμετρα που που διατρέχουν όλη τη βόρεια ακτή της Κρήτης να έχει 4.000 καντηλάκια. Όμως ο ΟΑΚ αρχίζει και ωριμάζει μέσω μελετών την κατεύθυνση για την κατασκευή του άξονα με τη μέθοδο της παραχώρησης-αυτοχρηματοδότησης κατά τη διαδικασία που εφαρμόζεται και στους άλλους βασικοπυς οδικους άξονες της χώρας (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός κλπ).

Αυτό προκύπτει απο απάντηση σε πρόσφατη ερώτηση στη βουλή του βουλευτή Ηρακλείου και Τομεάρχη Υποδομών με τη ΝΔ Λευτέρη Αυγενάκη δόθηκαν μερικά πολύ σημαντικά στοιχεία σχετικά με την κατάσταση αλλά και το μέλλον του δρόμου από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης.

Ο ΟΑΚ έχει πλέον αναλάβει την κηδεμονία τηςς υλοποίησης του ΒΟΑΚ ως ΔΕΚΟ του Υπουργείου Υποδομών αλλά επί της ουσίας τα χέρια του Οργανισμού είναι δεμένα καθώς μέσω του νέου ΕΣΠΑ, του ΣΕΣ 2014-2020 δεν προβλέπονται σημαντικά κονδύλια για την αναβάθμιση τμημάτων.

Ειδικότερα τα μόνα τμήματα που αναμένεται να ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2018 είναι το Γούρνες-Χερσόνησος και το επερχόμενο τμήμα (δεν έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται καυώς αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης) Πάνορμος-Εξάντης.

Από εκεί και έπειτα όλα τα κεφάλαια που θα δοθούν για έργα στην Κρήτη (και όχι μόνο για τον ΒΟΑΚ) είναι 170εκ.ευρώ. Ο ΟΑΚ βλέποντας ουσιαστικά ότι το έργο της συνολικής υλοποίησης του άξονα οδεύει στα βράχια ζήτησε πριν ένα μήνα την ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ (πρόγραμμα ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) από το Υπουργείο Υποδομών να πραγματοποιηθεί μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού κόστους 7εκ.ευρώ.

Με αυτή η μελέτη ουσιαστικά για πρώτη φορά το έργο αναβάθμισης σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του ΒΟΑΚ ενοποιείται ως μία οντότητα όπως αντίστοιχα έγινε στο παρελθόν με τους άλλους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Η μελέτη θα χωροθετήσει τον άξονα γεωγραφικά, θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα κατασκευής με πιο τεχνοκρατικά χαρακτηριστικά (μελλοντικός κυκλοφοριακός φόρτος, στατιστικά ατυχημάτων, επιδιωκώμενη χρονοαπόσταση μεταξύ βασικών προορισμων, σύνδεση με αεροδρόμια, λιμάνια).

Η μελέτη αυτή τη στιγμή είναι σε φάση προετοιμασίας της ένταξης και η προκήρυξη για την υλοποίηση της θα προχωρήσει από τις κεντρικής υπηρεσίες του Υπουργείου σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του Υποδομών.

ΤΑ ΕΡΓΑ
Ο ΒΟΑΚ έχει μήκος 301χλμ. Από αυτά τα 201χλμ θα είναι με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου (2 λωρίδες+ΛΕΑ ανά κατεύθυνση) και 100χλμ μονού κλάδου.

Σήμερα ο ΒΟΑΚ έχει κατασκευασμένα 93χλμ εκ των οποίων 44χλμ είναι διπλού κλάδου (με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου) και 49χλμ είναι μονού κλάδου.

Υπό κατασκευή βρίσκονται 19χλμ διπλού κλάδου και 4 μονού κλάδου. Συνολικά 126χλμ είναι έτοιμα ή δρομολογημένα. Δυστυχώς ακόμα και σε πολλά έτοιμα τμήματα τα χαρακτηριστικά δεν είναι μοντέρνα και θα χρειαστούν παρεμβάσεις.

Έτσι με δεδομένο ότι 175χλμ δεν βρίσκονται σε πορεία υλοποίησης τότε η συνολική μελέτη και η όδευση του έργου σε κατασκευή με παραχώρηση είναι σχεδόν μονόδρομος.



Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com

Συνολικές προβολές σελίδας