Δευτέρα 18 Ιουλίου 2016

Σε φάση ενηλικίωσης εισέρχεται η ελληνική αγορά logistics

Σε κατάσταση «μετασχηματισμού» αναμένεται να εισέλθει τα επόμενα χρόνια ο κλάδος των logistics και δη των σύγχρονων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, καθώς φορείς του κλάδου των ακινήτων εκτιμούν ότι η τάση στην αγορά θα κινηθεί προς την ανάπτυξη μεγάλων κόμβων, σύμφωνα με την "Καθημερινή".  
Σήμερα, αντιθέτως, λειτουργούν πολλά μικρότερα κέντρα διαλογής και αποθήκευσης, κατά κύριο λόγο ιδιόκτητα.
Προς την εξέλιξη αυτή, αναμένεται να συμβάλουν δύο καθοριστικοί παράγοντες:
α) η δραστηριοποίηση της Cosco και πέραν των στενών ορίων του λιμανιού του Πειραιά και συγκεκριμένα της διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων που αποτελούσε την πηγή των εν Ελλάδι δραστηριοτήτων του κινεζικού κολοσσού, αλλά και
β) η συνεχής μεγέθυνση του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου, που επίσης τροφοδοτεί τη ζήτηση στον κλάδο των αποθηκών.

Μάλιστα, ενδεχόμενη έλευση της επίσης κινεζικής Alibaba, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, είναι πιθανό να επιταχύνει τις σχετικές εξελίξεις. Η Alibaba ενδιαφέρεται να προσελκύσει και ελληνικές εταιρείες στην παγκόσμια πλατφόρμα της, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τη δραστηριοποίησή τους στην κινεζική αγορά.
Πρόκειται για μια κίνηση που εντάσσεται στο πλαίσιο της επέκτασης των δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό. Υπενθυμίζεται ότι ο κλάδος των αποθηκευτικών ακινήτων έχει κατορθώσει να επιδείξει σημαντικές αντοχές απέναντι στην οικονομική κρίση, τουλάχιστον συγκριτικά με την αγορά γραφείων και εμπορικών καταστημάτων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι προσφέρει σταθερά τις υψηλότερες αποδόσεις έναντι άλλων κατηγοριών ακινήτων, καθώς σήμερα εκτιμάται ότι αυτές διαμορφώνονται σε 11% - 13% ετησίως, έναντι μονοψήφιων ποσοστών, τόσο στα εμπορικά ακίνητα όσο και στα κτίρια γραφείων, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σταθερά πλέον στο στόχαστρο των επενδυτών ακινήτων.
Οπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Αρις Καρυτινός, διευθύνων σύμβουλος της Εθνική Πανγαίας ΑΕΕΑΠ, της μεγαλύτερης εταιρείας επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα, ο κλάδος των αποθηκών συγκεντρώνει πολύ θετικές προοπτικές μελλοντικής ανάπτυξης, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφοδοτεί συνεχώς τη ζήτηση, κάτι που δεν προβλέπεται να αλλάξει άμεσα.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του E-Commerce Europe, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 18,8% το 2015, αγγίζοντας τα 3,8 δισ. ευρώ. Παράλληλα, για το 2016 προβλέπεται περαιτέρω αύξηση της τάξεως του 10,5% σε 4,2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2015 σχεδόν 3 εκατ. χρήστες του Διαδικτύου στην Ελλάδα προχώρησαν σε κάποια ηλεκτρονική αγορά, έναντι μόλις 1,9 εκατ. χρηστών το 2012.
Σε κάθε περίπτωση, σημείο αναφοράς για τις μελλοντικές προοπτικές του κλάδου αναμένεται να αποτελέσει το έργο στο Θριάσιο Πεδίο, όπου προβλέπεται να αναπτυχθούν 300.000 τ.μ. νέων χώρων αποθηκών, μόνο από την πρώτη φάση ανάπτυξης της έκτασης των 588 στρεμμάτων.
Πρόκειται για τρεις φορές μεγαλύτερο αποθηκευτικό κέντρο από το κέντρο που λειτουργεί σήμερα η ΠΑΕΓΑΕ, που είναι το μεγαλύτερο της χώρας. Στην αγορά αναφέρουν ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και το πέρασμα του λιμανιού στα χέρια της Cosco ήταν το πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Η μετατροπή του λιμανιού σε κόμβο για την είσοδο μεγάλου μέρους του κινεζικού εμπορίου προς την Ευρώπη θα λειτουργήσει ως κινητήριος μοχλός και για την αγορά των logistics.
Αλλωστε, δεν είναι τυχαία η κάθοδος της Cosco και στον διαγωνισμό για την ανάληψη της έκτασης του ΟΣΕ στο Θριάσιο, σε συνεργασία με τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα, την Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ και την Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ. Σημειωτέον ότι η νέα ημερομηνία κατάθεσης προσφορών για τον σχετικό διαγωνισμό είναι η 1η Αυγούστου.

Διαταράσσονται επικίνδυνα οι σχέσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Cosco. Τάσεις φυγής από Hewlett Packard

Oι πρόσφατοι αποκλεισμοί της Ειδομένης και οι συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των σιδηροδρομικών έχουν διαταράξει επικίνδυνα τις σχέσεις μεταξύ Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Του Φώτη Φωτεινού
Τα εμπορικά δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν σταματήσει εδώ και αρκετές ημέρες, με αποτέλεσμα η Cosco να έχει θέσει σε εφαρμογή εναλλακτικά σχέδια (με φορτηγά έως τα Σκόπια ή κατευθείαν με πλοία στο Κόπερ της Σλοβενίας), τα οποία όμως δείχνουν να παγιώνονται, ακυρώνοντας ουσιαστικά τις συνέργιες τρένου – λιμανιού.
Μάλιστα, ακούγεται ότι η αμερικανική Hewlett Packard εξετάζει την ακύρωση μεταφοράς προϊόντων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ακολουθούμενη κι άλλους εμπορικούς πελάτες της Cosco.
Tι σημαίνει αυτό; «Εάν φύγει η HP, κινδυνεύει όλο το οικοδόμημα», σχολιάζουν στελέχη της εγχώριας αγοράς εμπορευματικών μεταφορών.
Συμφωνία Cosco με τους σιδηροδρόμους των Σκοπίων   
Ήδη η Cosco προτίθεται να προχωρήσει σε απευθείας συμφωνία με την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της πΓΔΜ, παρακάμπτοντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εντός της εβδομάδας, όπως αναφέρεται σε επιστολή του γραφείου Οικονομικών Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στην πΓΔΜ προς το Υπουργείο Εξωτερικών, επίκειται απευθείας συμφωνία της εθνικής εταιρείας σιδηροδρόμων της πΓΔΜ με την κινεζική Cosco, για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, διά μέσω της χώρας, προς ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Τα εμπορευματοκιβώτια θα μεταφέρονται οδικώς, από το λιμάνι του Πειραιά, στα σύνορα με την πΓΔΜ, όπου και θα φορτώνονται στα βαγόνια της εταιρείας. Παράλληλα, αναφέρεται ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις για την εγκατάσταση, από την κινεζική εταιρεία, κέντρου logistics στη χώρα.
Οι συνεχιζόμενες απεργίες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι ματαιώσεις δρομολογίων που μεταφέρουν εμπορεύματα προς τη γειτονική χώρα, συνεχίζεται στην επιστολή, έχουν δημιουργήσει έντονη ανησυχία στη διοίκηση της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της πΓΔΜ, αλλά και γενικότερα στην επιχειρηματική κοινότητα των Σκοπίων.
Επιστολές διαμαρτυρίας
Έντονα διαβήματα έχουν αποσταλεί στο υπουργείο Μεταφορών και το ΤΑΙΠΕΔ από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών, που όπως υποστηρίζουν, «καταστρέφεται η κυκλοφορία φορτίου επάνω σε ράγες από/προς την Ελλάδα, καθώς επίσης και όλα τα ελληνικά κυβερνητικά σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξη των Ελληνοκινεζικών εμπορικών συμφωνιών».
Μάλιστα, αρκετά στελέχη της εγχώριας αγοράς logistics σημειώνουν ότι οι απεργιακές κινητοποιήσεις στο σιδηρόδρομο θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, στο πλαίσιο αντιδράσεων για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.  

Συνολικές προβολές σελίδας