Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

Αλλαγές στον ΚΟΚ και στα διπλώματα οδήγησης προωθεί το υπουργείο Μεταφορών

Αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), αλλά και στον τρόπο χορήγησης των διπλωμάτων και τον τρόπο επιλογής των εξεταστών, προανήγγειλε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοίδης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου στο πλαίσιο του Άτυπου Συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο Μέγαρο με βασικό θέμα την οδική ασφάλεια. Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τον ΚΟΚ, αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση η πρόταση του υπουργείου τους επόμενους τρεις μήνες. Μάλιστα, η νομοπαρασκευαστική επιτροπή του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών έχει επεξεργαστεί 40 άρθρα του ΚΟΚ, στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού και της αναθεώρησής του.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ, θα υπάρχει μείωση στα πρόστιμα τροχαίων παραβάσεων, τα οποία όμως δε θεωρούνται ότι σχετίζονται, άμεσα, με την πρόκληση ατυχημάτων.
Επίσης, το υπουργείο Υποδομών έχει θέσει υπό επεξεργασία νέο θεσμικό πλαίσιο και την οργάνωση της πολιτείας των εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί άμεσα. Ειδικότερα, ως προς τις εξετάσεις, αλλαγές θα υπάρξουν στην επιλογή των εξεταστών, ώστε να είναι πιστοποιημένοι και η διαδικασία απολύτως διαφανής.
Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η συγγραφή νέων εγχειριδίων για τους υποψήφιους οδηγούς όλων των κατηγοριών οχημάτων, καθώς επίσης και η δημιουργία μηχανογραφικής εφαρμογής για την εποπτεία του έργου των εξετάσεων.
Επίσης προωθείται η μηχανοργάνωση της λειτουργίας των σχολών εκπαίδευσης και των υπηρεσιών Μεταφορών των περιφερειών της χώρας, με στόχο την καλύτερη εποπτεία, απλοποίηση και μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών.

Προσηλωμένη η ΕΕ στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, κατά 50%, έως το 2020

Οι “ Υφιστάμενες προκλήσεις οδικής ασφάλειας για την ανάπτυξη έξυπνων υποδομών στις μεταφορές ” αποτέλεσαν το βασικό θέμα του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και Κρατών ΕΟΧ, που πραγματοποιήθηκε σήμερα, 8 Μαΐου 2014, στο Ζάππειο Μέγαρο, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε.
Στο Συμβούλιο, των εργασιών του οποίου προήδρευσε ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, τίμησε με την παρουσία του ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κάρολος Παπούλιας, υπογραμμίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη σημασία της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας ως προς την επίτευξη του οράματος μηδενισμού των θανάτων στους δρόμους.
Στο Συμβούλιο συμμετείχε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών, κ. SiimKallas, συνοδευόμενος από στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και οι αρμόδιοι για θέματα μεταφορών Υπουργοί και Υψηλοί Αξιωματούχοι των κρατών μελών της Ε.Ε. και των κρατών Ε.Ο.Χ. Από ελληνικής πλευράς, συμμετείχαν επίσης ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Νικόλαος Σταθόπουλος.
Στην εναρκτήρια ομιλία του ο Έλληνας Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανέφερε τους στόχους του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών λέγοντας χαρακτηριστικά: «Φιλοδοξώ μέσα από τις εργασίες της τρέχουσας άτυπης συνεδρίασης του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συνεισφέρουμε στη μετάβαση από τα λόγια στις πράξεις, να καταφέρουμε να σκιαγραφήσουμε και να προσδιορίσουμε ένα νέο πλαίσιο, μια επικαιροποιημένη δέσμη στρατηγικών συμπερασμάτων, που θα τροφοδοτήσουν πολιτικές και πρακτικές για ουσιαστική προσέγγιση των κοινών μας στόχων ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.»
Ο Γάλλος Υπουργός Μεταφορών, Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας, κ. Frederic Cuivillier, παρουσίασε τα αποτελέσματα της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης για την Οδική Μεταφορά Εμπορευμάτων: Εναρμόνιση των Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Πολιτικών. Το ίδιο θέμα απασχόλησε τους Υπουργούς και κατά τη διάρκεια του γεύματος, όπου εξέφρασαν τις θέσεις των χωρών τους. Εν συντομία, τα συμπεράσματα της εν λόγω Ευρωπαϊκής Διάσκεψης ήταν:
  • -καλύτερη κατανόηση των πρόσφατων εξελίξεων της αγοράς
  • -διευκρινίσεις επί των υπαρχουσών διατάξεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και ενδυνάμωση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων
  • -εναρμόνιση της εφαρμογής των σχετικών με το Cabotage κανόνων
  • -διασφάλιση διαδραστικότητας και αναπροσαρμογή ισορροπιών μεταξύ των κανονισμών / νόμων για τις μεταφορές και τα κοινωνικά θέματα.
Οι κ.κ. Simon Grima, Πρόεδρος της CEDR (Διάσκεψη των Ευρωπαίων Διευθυντών Οδών) και Steve Philips, Γενικός Γραμματέας της CEDR, παρουσίασαν τα 5 κυριότερα βραχυ-, μέσο- και μακρο-πρόθεσμα μέτρα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στους ευρωπαϊκούς δρόμους που είναι:
  1. -οι εκστρατείες ενημέρωσης,
  2. -η διαχείριση της ταχύτητας,
  3. -τα θεσμικά προαπαιτούμενα,
  4. -οι έλεγχοι οδικής ασφάλειας
  5. -και η διαχείριση των τοποθεσιών υψηλού κινδύνου.
Οι ίδιοι οι χρήστες των δρόμων, είπαν οι εκπρόσωποι της CEDR, προτείνουν ως τα καλύτερα μέτρα οδικής ασφάλειας τη συντήρηση και την επέκταση των οδικών υποδομών, τον καλύτερο φωτισμό και την επέκταση της σηματοδότησης.

Ο κ. Erik Jonnaert, Γενικός Γραμματέας της ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινούμενων Οχημάτων), μίλησε για το στόχο της Ε.Ε. να μειωθούν οι θάνατοι στους δρόμους κατά 50% από το 2010, μέχρι και το 2020 σε σχέση με την οικονομική κατάσταση, η οποία δείχνει ότι υπάρχει μικρότερη έκθεση σε κινδύνους λόγω μειωμένης κίνησης στους δρόμους, αλλά και λιγότεροι διαθέσιμοι πόροι για συντήρηση των οδικών υποδομών και για επενδύσεις σε μέτρα για την οδική ασφάλεια. 
Ο κ. Jonnaert τόνισε με έμφαση την ανάγκη για περισσότερες προσπάθειες βελτίωσης: 1ον της οδηγικής συμπεριφοράς και, 2ον, των οδικών υποδομών, χρησιμοποιώντας με βέλτιστους τρόπους τις δυνατότητες που μας δίνουν οι νέες τεχνολογίες.
Συνοψίζοντας τον πολιτικό διάλογο, ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, υπενθύμισε ότι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι στοχευμένη δράση πολλών φορέων, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, διαφόρων επιπέδων διακυβέρνησης, καθώς και πολιτικών – επιστημόνων – τεχνοκρατών – πολιτών. Αναφέρθηκε στην αποκαλούμενη «συγχωρητική» υποδομή – κατάλληλος σχεδιασμός των οδικών δικτύων, ευφυή συστήματα μεταφορών (ITS) και συνεργατικά συστήματα υποδοής οχήματος και οδηγού – που μπορεί να αποτρέψει ατυχήματα, τραυματισμούς και θανάτους.
Συνοψίζοντας το έως τώρα έργο της Ελληνικής Προεδρίας, ο Έλληνας Υφυπουργός τόνισε ότι η Ελληνική Προεδρία δούλεψε συστηματικά για την υιοθέτηση της Απόφασης για την ανάπτυξη του διαλειτουργικού συστήματος e-Call, συνεχίζει τη συστηματική δουλειά πάνω στα βάρη και διαστάσεις των οχημάτων, ολοκλήρωσε τον Κανονισμό για το θόρυβο στις αεροπορικές μεταφορές και προσβλέπει θετικά και για τα δικαιώματα των επιβατών.
Στις σιδηροδρομικές μεταφορές, η Ελληνική Προεδρία πέτυχε συμφωνία στον Κανονισμό Shift2Rail και εργάζεται συστηματικά για την ολοκλήρωση του τεχνικού πυλώνα του 4ου σιδηροδρομικού πακέτου, όπου έχει ήδη επιτευχθεί σημαντική πρόοδος.
Σχετικά με τα οριζόντια θέματα αποτέλεσε σημαντικό ορόσημο η ολοκλήρωση της Οδηγίας για την ανάπτυξη των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, ενώ και στον τομέα της εσωτερικής ναυσιπλοΐας ολοκλήρωσε ένα μικρό –αλλά σημαντικό για τον τομέα– νομοθέτημα, που θα συμβάλει στην καλύτερη εκμετάλλευση των πόρων σχετικά με τη μεταφορική ικανότητα των κοινοτικών στόλων.»
Κατά την καθιερωμένη συνέντευξη τύπου, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρυσοχοΐδης, παρουσίασε τα συμπεράσματα του Άτυπου Υπουργικού Συμβουλίου, επισημαίνοντας ότι: «Για την επίτευξη όσων συζητήθηκαν στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, απαιτούνται και οι κατάλληλοι μηχανισμοί υλοποίησης. Αναφέρομαι κυρίως στα χρηματοδοτικά εργαλεία. Τα διαρθρωτικά ταμεία, ο μηχανισμός για τη διασύνδεση της Ευρώπης - CEF (Connecting Europe Facility), σαφώς στοχεύουν στη βελτίωση των οδικών υποδομών σε όρους ασφάλειας. Ο Ορίζοντας 2020 ενισχύει την έρευνα για τα δικά μας ζητούμενα.
Σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται να προβληματιστούμε σε δύο κατευθύνσεις: στο πώς η χρήση των διαθέσιμων πόρων για τους σκοπούς μας θα βελτιστοποιηθεί, αλλά και στο αν επαρκούν και πώς μπορούν να καλυφθούν κενά.»
Η Τελετή Απονομής του Ευρωπαϊκού Βραβείου Οδικής Ασφάλειας ολοκλήρωσε το Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε.

Μ. Χρυσοχοΐδης: Τo επίπεδo οδικής ασφάλειας στην ΕΕ βελτιώνεται συνεχώς

Πραγματοποιήθηκε το Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών , στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, με αντικείμενο την οδική ασφάλεια.
Η συνεδρίαση, όπως ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, επικεντρώθηκε στα ακόλουθα σημεία:
  • -Είναι γεγονός, πως τα τελευταία χρόνια τα επίπεδα οδικής ασφάλειας στην Ε.Ε. βελτιώνονται συνεχώς, ως αποτέλεσμα στοχευμένων πολιτικών, στρατηγικών και ενεργειών, που αφορούν στο τρίπτυχο «υποδομή – όχημα – οδηγός». Ωστόσο, πολλά είναι αυτά που μπορούν και πρέπει να γίνουν, καθώς η σωτηρία έστω και μιας ανθρώπινης ζωής επιβάλει εγρήγορση όλων μας
  • -Κατέστη σαφές, πως η βελτίωση της οδικής ασφάλεια είναι στοχευμένη δράση πολλών φορέων, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και διαφόρων επίπεδων διακυβέρνησης. Παράλληλα, είναι υπόθεση, που απαιτεί συνισταμένη δράση πολιτικών – επιστημόνων και τεχνοκρατών – πολιτών.
  • -Ακολουθώντας και την πορεία της σημερινής μας συζήτησης, είναι κοινός τόπος, πως οι οδικές μας υποδομές θα πρέπει να κατασκευάζονται, συντηρούνται και διαχειρίζονται με βάση τα υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας και λαμβάνοντας υπόψη όλους τους χρήστες της οδού.
  • -ΕΕ και κράτη μέλη καλούνται να συνεργαστούν στενά στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και εφαρμογής κοινών σχεδιαστικών προτύπων οδικών δικτύων και επιμέρους στοιχείων αυτών, ιδιαίτερα όσον αφορά νέες τεχνολογίες. Η διαλειτουργικότητα αποτελεί προϋπόθεση στον αγώνα μας 
  • -Η υποδομή σαφώς και κατέχει σημαντικό ρόλο στο αίτημα για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας. Ο κατάλληλος σχεδιασμός των δικτύων μπορεί να αποτρέψει ατυχήματα, να μειώσει την επίδραση της παραμέτρου «οδηγός» και να «προσπεράσει» το ανθρώπινο λάθος. Η τεχνοκρατικά αποκαλούμενη «συγχωρητική» υποδομή συνεισφέρει ουσιαστικά στο όραμα των μηδενικών θανάτων από τροχαία στην ΕΕ

  • -Σ’ αυτόν ακριβώς το στόχο, αλλά και στην έννοια της συγχωρετικής υποδομής, είναι καταλυτικός ο ρόλος των νέων τεχνολογιών, των ευφυών συστήματα μεταφορών (ITS), αλλά και των συνεργατικών συστημάτων υποδομής – οχήματος και οδηγού.
  • -Βέβαια, υπάρχει και ένα βασικό κεφάλαιο: Βελτίωση οδηγικής συμπεριφοράς και γενικότερα βελτίωση συμπεριφοράς του χρήστη της οδού. Με έμφαση στην οδηγική συμπεριφορά αναδείχτηκε, πως είναι σημαντικό να στοχεύσουμε στον κύκλο εκπαίδευση – εξέταση – αξιολόγηση, τόσο του υποψηφίου οδηγού, όσο και του εκπαιδευτή, αλλά και να μεθοδεύσουμε αφύπνιση και ευαισθητοποίηση των ενεργών πολιτών μέσω των κατάλληλων εκστρατειών
  • -Πάντα όμως, χρειάζεται να δείχνουμε ιδιαίτερη προσοχή και στα ζητήματα αστυνόμευσης και επιβολής των κανόνων για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων. Καθώς οι κυκλοφοριακές παραβάσεις αποτελούν απειλή για την οδική ασφάλεια, είναι σημαντική η διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών γι’ αυτά τα ζητήματα και η δημιουργία πανευρωπαϊκής βάσης δεδομένων, ώστε να διασφαλιστεί ισότιμη μεταχείριση των οδηγών σε ζητήματα παραβατικότητας, και να ενισχυθούν οι πολιτικές στον τομέα
  • -Στην ίδια λογική, θα πρέπει να δημιουργηθεί και το κατάλληλο πλαίσιο και να ενισχυθούν οι τεχνικοί έλεγχοι των οχημάτων, ώστε να πλησιάσουμε ακόμη πιο κοντά στο όραμα των μηδενικών θανάτων στους δρόμους της ΕΕ
  • -Εστιάζοντας στη συνιστώσα «όχημα», η έρευνα καλείται να ασχοληθεί περαιτέρω με την ανάπτυξη οχημάτων, που θα ενισχύουν περισσότερο την παθητική και ενεργητική ασφάλεια οδηγού και επιβαινόντων
  • -Παράλληλα, η τεχνολογία και η έρευνα επιστρατεύονται και καλούνται να συνεχίσουν το σημαντικό έργο τους, ώστε να δημιουργηθούν και προωθηθούν εκτός από καινοτόμες τεχνολογίες, και αποτελεσματικές στρατηγικές και προγράμματα δράσης στον τομέα
  • -Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές, ότι τα μέτρα για να υλοποιηθούν χρειάζονται και τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους. Στην κατεύθυνση αυτή, απαιτείται κάθε φορά που προγραμματίζουμε επενδύσεις για τα οδικά δίκτυα, να προσέχουμε την παράμετρο επενδύσεις για την οδική ασφάλεια
  • -Στην κατεύθυνση αυτή, η ΕΕ μέσω του χρηματοδοτικού μηχανισμού CEF, αλλά και των διαρθρωτικών ταμείων δίνουν προτεραιότητα σε παρεμβάσεις, που σχετίζονται με ασφάλεια, σύγχρονα δίκτυα και ευφυή συστήματα μεταφορών.
  • -Παράλληλα, και ο Ορίζοντας 2020 χρηματοδοτεί πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση καινοτόμων συστημάτων διαχείρισης της κυκλοφορίας, οχημάτων, νέων υλικών, συντήρησης της υποδομής κ.λ.π.
  • -Ωστόσο, υπάρχει ακόμη πεδίο δράσης και σε ζητήματα προτυποποίησης, νομοθεσίας και έδαφος για στενή συνεργασία Επιτροπής και Κ-Μ στη βάση της επικουρικότητας και αναλογικότητας, καθώς το θέμα είναι σφαιρικό και μας αφορά όλους. Το κατάλληλο μίγμα νομοθεσίας, αφύπνισης πολιτών και συνειδήσεων, επιβολής, επιστήμης, συνεργασίας και ανταλλαγής γνώσης μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα. 

Συνολικές προβολές σελίδας