Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2014

Όλο το νομοσχέδιο για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Τι περιλαμβάνει



Η ανάθεση διαχείρισης τροχαίου υλικού στην… ΓΑΙΑΟΣΕ αποτελεί μια εκ των κυριότερων διατάξεων - έκπληξη του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων» του υπουργείου Μεταφορών.

Του Φώτη Φωτεινού

Το εν λόγω νομοσχέδιο, όπως και οι ρυθμίσεις για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες παρουσιάζονται, στο σύνολό τους, από το metaforespress.gr (στο επισυναπτόμενο αρχείο στο τέλος), είναι στην αρχική τους μορφή, καθώς επιδέχονται αλλαγών, αφού το εν λόγω νομοσχέδιο δεν έχει ψηφιστεί ακόμη.

Εντύπωση, πάντως, προκαλεί ότι, από το νομοσχέδιο, λείπουν κάποιες διατάξεις, κυρίως εργασιακού περιεχομένου, τις οποίες είχε «υποσχεθεί» το υπουργείο Μεταφορών στους σιδηροδρομικούς.  

Οι κυριότερες διατάξεις για τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι:

-Το προσωπικό των εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ εξαιρείται από τον χρόνο υπαγωγής τους στο ΤΑΙΠΕΔ, από το σύστημα πληρωμών της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής. Ο έλεγχος της μισθοδοσίας και των λοιπών, σχετικών με τη μισθοδοσία, δαπανών τους γίνεται από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

-Η  ΓΑΙΑΟΣΕ είναι αρμόδια για τη διαχείριση και εκμετάλλευση της ακίνητης και κινητής σιδηροδρομικής περιουσίας. Στους σκοπούς της ΓΑΙΑΟΣΕ περιλαμβάνονται:

α) η διαχείριση και εκμετάλλευση σιδηροδρομικών ακινήτων και σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού,

β) η ίδρυση και λειτουργία εμπορευματικών κέντρων σε ακίνητα που διαχειρίζεται ή της ανήκουν,

γ) η παραγωγή και πώληση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (Α.Π.Ε.) σε ακίνητα που διαχειρίζεται ή της ανήκουν.

-Η αποκλειστική διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού που, είτε ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο, είτε ανήκει στην EUROFIMA και μισθώνεται από το ελληνικό δημόσιο δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης, αποτελεί αρμοδιότητα και ευθύνη της ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία δικαιούται να ενεργεί κάθε πράξη διαχειρίσεως και διαθέσεως του τροχαίου υλικού για δικό της λογαριασμό και στο όνομα της.

-Μέχρι τη διαγραφή των χρεών του ΟΣΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 3891/2010 αναστέλλεται η πληρωμή, καθώς και η διαδικασία είσπραξης αυτών, βεβαιωμένων ή μη, από οποιαδήποτε αιτία και αν αυτά προέρχονται.

- Η παροχή υπηρεσιών ΥΔΥ στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές για τα έτη 2014 έως και 2019 ανατίθεται στην εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. Το συνολικό ποσό αποζημιώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από το Δημόσιο, για την εκτέλεση υπηρεσιών ΥΔΥ δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ ετησίως για τα έτη 2014 έως 2019. Μετά το έτος 2019, η παροχή υπηρεσιών ΥΔΥ στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, ανατίθεται από τη Ρ.Α.Ε.Μ. με διαγωνιστική διαδικασία.

-Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. αναθέτει τη μηχανοστασιακή και εργοστασιακή συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί στην «Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού» (ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε.) για διάρκεια δέκα (10) ετών, με όρους αγοράς.

Για τη σύναψη της σύμβασης, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παραγράφου 4. Μέχρι τη σύναψη της σύμβασης του προηγούμενου εδαφίου, παρατείνεται αναδρομικά, από το χρόνο λήξης της, η από 4.4.2011 σύμβαση Συντήρησης και Διαθεσιμότητας Τροχαίου Υλικού, που έχει υπογραφεί μεταξύ ΟΣΕ Α.Ε. και ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και  περιλήφθηκε στον κλάδο συντήρησης τροχαίου υλικού που αποσχίστηκε από τον ΟΣΕ Α.Ε. και εισφέρθηκε στην ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε., με την κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων  υπ’αριθμ. 1661/14.8.2013 (Β’ 1993).

-Ο ΟΣΕ στις σχέσεις του και για οποιαδήποτε συναλλαγή του με το Δημόσιο ή οποιαδήποτε άλλη αρχή ή φορέα του, τους ΟΤΑ, τις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, τα ΝΠΔΔ, τα ΝΠΙΔ που ανήκουν ή μη στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, τις Τραπεζικές εταιρείες και λοιπά τραπεζικά ή πιστωτικά ιδρύματα, καθώς και για τη σύναψη οποιασδήποτε φύσης συμβάσεων, απαλλάσσεται της υποχρέωσης προσκόμισης:

α. Ασφαλιστικής Ενημερότητας από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κύριας ή επικουρικής ασφάλισης και

β. Φορολογικής Ενημερότητας.

-Μέχρι τη διαγραφή των χρεών του ΟΣΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 3891/2010, αναστέλλεται η πληρωμή, καθώς και η διαδικασία είσπραξης αυτών, βεβαιωμένων ή μη, από οποιαδήποτε αιτία και αν αυτά προέρχονται. Τυχόν επιβληθείσες από το Δημόσιο, σε βάρος του ΟΣΕ ή εις χείρας τρίτων, κατασχέσεις, αίρονται αυτοδικαίως από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 



Πηγή: http://www.metaforespress.gr/sidirodromos/item/8810-olo-to-nomosxedio-gia-tis-sidirodromikes-metafores-ti-perilamvanei.html

Το ν/σ για τα logistics να δώσει τέλος στην ταλαιπωρία των διαμεταφορέων

Το σχέδιο νόμου κινείται σε θετικό πλαίσιο, αφού καθορίζονται για πρώτη φορά οι βασικές αρχές που διέπουν την εφοδιαστική και επεκτείνει τη λειτουργία επιχειρήσεων του κλάδου από εμπορικές περιοχές και σε βιομηχανικές περιοχές.

Ωστόσο, εκτιμούμε, πέρα από όσα καταθέσαμε στη δημόσια διαβούλευση, ότι μπορούν να γίνουν κάποια βήματα ακόμη για να λύσουν το πρόβλημα λειτουργίας των εγκαταστάσεων εφοδιαστικής οριστικά.

Συγκεκριμένα, σε περιοχές αναπλάσεων και εξυγιάνσεων, όπως ο Ελαιώνας, οι εγκαταστάσεις δεν θα μπορούν να αδειοδοτηθούν, έστω και με την υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης, καθώς δε θα πληρούνται βασικές προϋποθέσεις.

Πρέπει, λοιπόν, να ληφθεί μέριμνα για να καλυφθεί το κενό νόμου που διατηρείται από το 1995 και να μετεγκατασταθούν ομαλά σε χώρους υψηλής μεταφορικής ζήτησης, όπως «Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής».

Το μέγεθος του προβλήματος γινόταν αντιληπτό, καθώς διαδοχικά από το 2004 επί Βερελή, το 2008 επί Χατζηδάκη, το 2010 επί Ρέππα και το 2012 επί Βορίδη ψηφίζονταν παρατάσεις της μεταβατικής περιόδου, αναγνωρίζοντας ουσιαστικά το πρόβλημα.

Το μεταβατικό στάδιο καταργείται και 400 επιχειρήσεις του χώρου, με 9000 απασχολούμενους στο δίκτυό τους θα είναι σίγουρα εκτός νόμου, θέτοντας σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία του κορμού της εθνικής μεταφοράς και της ομαλής τροφοδοσίας του λεκανοπεδίου Αττικής.

Για το λόγο αυτό προτείνεται προσθήκη δεύτερου εδαφίου στη δεύτερη παράγραφο του άρθρου 13, χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, ως κάτωθι:

Πρόταση προσθήκης/τροπολογίας

Όσες υφιστάμενες εγκαταστάσεις λειτουργούν ως Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής, κατά την έννοια του παρόντος νόμου σε περιοχές ανάπλασης και εξυγίανσης, όπως ενδεικτικά στην περιοχή του Ελαιώνα, και δεν είναι εφοδιασμένες με άδεια λειτουργίας, συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι την κατά προτεραιότητα μετεγκατάστασή τους σε «Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας».

Αιτιολογική έκθεση

Περιοχές προς ανάπλαση και εξυγίανση, όπως ο Ελαιώνας, διέπονται από ειδικές χωροταξικές διατάξεις και για το λόγο αυτό οι επιχειρήσεις του κλάδου, που ήταν εκεί εγκατεστημένες, λειτουργούσαν βάσει των μεταβατικών διατάξεων του ΠΔ79/2004, που καταργείται.

Για τη διατήρηση των επιχειρήσεων αυτών ενεργών προτείνεται η συνέχιση της λειτουργίας τους μέχρι την κατά προτεραιότητα μετεγκατάστασή τους σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής, επιλύοντας ένα χρόνιο πρόβλημα του κλάδου, προς την κατεύθυνση του δημοσίου συμφέροντος.

[ΠΕΕΔ]

Σύμφωνα με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, προτείνεται για τις περιοχές που υπάρχει άτυπη συγκέντρωση επιχειρήσεων εφοδιαστικής, όπως ο Ελαιώνας, να ενθαρρυνθούν οι επιχειρήσεις για μετεγκατάσταση σε οργανωμένες σημειακές εγκαταστάσεις, όπως στο «Επιχειρηματικό Πάρκο Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας Θριασίου» του ΟΣΕ.

Με την παραπάνω τροπολογία, η σημερινή άτυπη συγκέντρωση επιχειρήσεων στον Ελαιώνα – το άτυπο εμπορευματικό πάρκο – διατηρεί τις εγκαταστάσεις εφοδιαστικής συγκεντρωμένες, δημιουργώντας οικονομία κλίμακος.

Πιθανή διασπορά των επιχειρήσεων αυτών σε άλλες περιοχές προς εξασφάλιση της νομιμότητας, δημιουργεί προβλήματα κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, χαμηλής οργανωτικής απόδοσης και αύξησης κομίστρου, ενώ δεν ικανοποιεί τη συστημική ανάπτυξη των μεταφορών που επικαλείται το νέο ρυθμιστικό Αθηνών.

Όμοιο παράδειγμα, στην περίπτωση των ΚΤΕΛ, όπου υπάρχει διαρκής προσπάθεια ώστε τα 2 σημεία συγκέντρωσης να γίνουν 1. Πιθανή διασπορά σε 52 χωριστά σημεία θα προκαλούσε τεράστια κυκλοφοριακή επιβάρυνση.

Αποτελεί λοιπόν ευκαιρία να λυθεί σήμερα το πρόβλημα και να μην κληθεί η Βουλή να νομοθετήσει ξανά σε 2 χρόνια για ένα τέτοιο θέμα. Για τους παραπάνω λόγους ζητείται η ένταξη της ανωτέρω τροπολογίας στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.

Ιωάννης Σιαμάς
(Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς)  
Πηγή: http://www.metaforespress.gr/gnomh/item/8808-to-n-s-gia-ta-logistics-na-dosei-telos-stin-talaiporia-ton-diametaforeon.html

Δυο προτάσεις για την προσωρινή κάλυψη των νησιών του ΒΑ Αιγαίου

Στην υιοθέτηση δύο προτάσεων προκειμένου να καλυφθούν προσωρινά οι έκτακτες ανάγκες των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου για περίπου ένα μήνα, πριν το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρήσει σε ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό προχώρησε, κατά τη συνεδρίασή του, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), όπως μετέδωσε το ΑΠΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα κληθούν να καταθέσουν τη Δευτέρα τις προτάσεις τους και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, με βάση τη συμφερότερη και την καλύτερη προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος θα προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση.

Η πρώτη πρόταση είναι δύο δρομολόγια την εβδομάδα από Πειραιά για Ικαρία-Σάμο-Χίο-Μυτιλήνη-Λήμνο-Καβάλα, με επιδότηση και η δεύτερη από Πειραιά για Μυτιλήνη να προεκτείνεται δύο φορές την εβδομάδα για Λήμνο-Καβάλα με προσέγγιση δωρεάν στα Ψαρά.

Στο σημερινό συμβούλιο η ακτοπλοϊκή εταιρεία HELLENIC SEAWAYS υπέβαλε στο Συμβούλιο πρόταση, σύμφωνα με την οποία διαθέτει πλοίο πρώτης κατηγορίας και συγκεκριμένα το «Νήσος Μύκονος» που μπορεί να εξυπηρετήσει τη σύνδεση της γραμμής Ικαρίας-Σάμου-Λήμνου-Καβάλας και σύνδεσης με τον Πειραιά δύο φορές την εβδομάδα, ενώ εξετάζεται και για τρεις φορές.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/8802-dyo-protaseis-gia-tin-prosorini-kalypsi-ton-nision-tou-va-aigaiou.html

Συνολικές προβολές σελίδας