Τρίτη 25 Αυγούστου 2015

Μετά τις εκλογές η ναυτολόγηση Ελλήνων στα πλοία, αλλά και οι αλλαγές στην ακτοπλοΐα

Μετάθεση για μετά τις εκλογές παίρνει μία σειρά ζητημάτων που είχε τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ εκπροσώπων όλων των κλάδων της ναυτιλίας και του αρμόδιου υπουργείου, με κορυφαίο αυτό της αύξησης της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».
Την προηγούμενη περίοδο, πέραν των θεμάτων της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών, την αύξηση του tonnage tax στην ποντοπόρο ναυτιλία και την επιβολή ΦΠΑ 23% στα σκάφη αναψυχής, που αντιμετωπίσθηκαν σε κεντρικό κυβερνητικό επίπεδο και στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές, τέθηκε στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και των εκπροσώπων όλων των κλάδων της ναυτιλιακής βιομηχανίας μία σειρά ζητημάτων, τα οποία θα απασχολήσουν και πάλι τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές.
Σε ό,τι αφορά την ποντοπόρο ναυτιλία, ιδιαίτερης σημασίας θέμα που τέθηκε από την πλευρά του ελληνικού εφοπλισμού ήταν αυτό της αύξησης της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών στα ποντοπόρα πλοία.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης έχει επανειλημμένως αναφερθεί «στην επιθυμία» και το «όραμα» της ελληνικής ναυτιλίας «να συμβάλουμε ως εθνικός στρατηγικός και παραγωγικός πυλώνας στην αναπτυξιακή πορεία που χρειάζεται ο τόπος».
Ιδιαιτέρως σημαντική για την ΕΕΕ είναι η συμβολή της ναυτιλίας στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας που κλονίζει τον κοινωνικό ιστό, με την προσφορά θέσεων εργασίας επί των πλοίων σε νέους της χώρας μας.
«Η δυναμική του τομέα συνυπάρχει με την εμπιστοσύνη μας στη ναυτοσύνη των Ελλήνων, θετικές προϋποθέσεις που απαιτείται να συμπληρωθούν με ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους εργασίας, σύμφωνους με τα κρατούντα στην παγκόσμια ναυτιλία και τη διεθνή ναυτεργατική νομοθεσία» τονίζει ο κ. Βενιάμης στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ.
Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών επιζητεί την πρόσληψη Ελλήνων ναυτικών στα ελληνόκτητα πλοία με μισθολογικές συνθήκες, σύμφωνες με τα διεθνώς κρατούντα στη ναυτιλία και με τα προβλεπόμενα από τις διεθνείς συμβάσεις για όλους τους ναυτικούς.
Ο κ. Δρίτσας, από την πλευρά του, δεν ήταν αρνητικός σε αυτή την προοπτική παρά τις αντιδράσεις που σημειώθηκαν από μερίδα ναυτεργατικών σωματείων, και θεωρεί ότι θέμα αυτό θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσής τους με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Επίσης, έχει κάνει λόγο «για μια έντιμη συμφωνία» με προϋπόθεση την ύπαρξη Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.
Πάντως, εφόσον υλοποιηθεί η πρόταση που έχει καταθέσει ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης, μπορεί να δημιουργηθούν δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στη ναυτιλία.
Στην ακτοπλοΐα, τα θέματα που θα κληθεί να διαχειρισθεί η νέα κυβέρνηση έχουν σχέση με την άμεση αναθεώρηση και αντικατάσταση του ν. 2932/2001, του βασικού νόμου λειτουργίας της ακτοπλοΐας.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) επιζητεί την αλλαγή του νόμου, όσο και ο κ. Δρίτσας, με την κάθε πλευρά όμως να αντιλαμβάνεται διαφορετικά το περιεχόμενο αυτών των αλλαγών.

Οι ακτοπλόοι επιζητούν αλλαγές που θα καθιστούν το πλαίσιο πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό. Θεωρούν ότι ο νόμος να γίνει περισσότερο «εταιρικοκεντρικός», να δίνει δηλαδή ιδιαίτερη έμφαση στην εταιρεία και όχι στο πλοίο.
Για παράδειγμα, η όποια πρόβλεψη για έγκριση δρομολογίων θα πρέπει να αφορά την εταιρεία και όχι το πλοίο. Με τον τρόπο αυτό, η ακτοπλοϊκή εταιρεία θα μπορεί να κινείται με μεγαλύτερη ευελιξία και να αξιοποιεί τον στόλο της πιο αποτελεσματικά προς όφελος και των επιβατών και των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Από την άλλη πλευρά, η προηγούμενη είχε μιλήσει για την ανάγκη ενίσχυσης του δημόσιου χαρακτήρα του ακτοπλοϊκού δικτύου. Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας είχε ήδη εξαγγείλει ότι από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα άνοιγε ένας διάλογος για τη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα.
Επίσης, ακανθώδες θέμα βέβαια στην ακτοπλοΐα παραμένει αυτό των οργανικών συνθέσεων.
Πάντως στα θετικά της προηγούμενη περιόδου είναι η κατάργηση του επίναυλου 3%, ρύθμισης που, όπως έχει αναφέρει η “Ν”, περιελήφθη στο τρίτο μνημόνιο. Ηδη, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ανακοίνωσαν αντίστοιχη μείωση των εισιτηρίων τους από το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας.
Κρουαζιέρα
Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα μένει για την επόμενη κυβέρνηση το σχέδιο δημιουργίας μιας «ομάδας ταχείας αντίδρασης», προκειμένου να επιλύονται άμεσα τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα κρουαζιερόπλοια στη χώρα μας.
Η δημιουργία μιας task force στην κρουαζιέρα είναι ένα αίτημα των φορέων του κλάδου που προβλέπει τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων κρατικών φορέων.

Αυτοκινητόδρομοι, αλλαγές στα διόδια και εφαρμογή της νέας συμφωνίας

Αλλαγές στον χάρτη των διοδίων δεσμεύεται ότι θα φέρει το υπουργείο Υποδομών, το τοπίο των εξαγγελιών του όμως παραμένει ομιχλώδες όπως αναφέρει σε δημοσίευμα της Καθημερινής ο Γιώργος Λιάλιος. Οριστική συμφωνία με τους δύο από τους τέσσερις παραχωρησιούχους δεν έχει ακόμα υπογραφεί παρότι παρουσιάστηκε ως δεδομένη, κάποια από τα «ευεργετικά» μέτρα που εξαγγέλθηκαν... ισχύουν ήδη, ενώ άλλα αφορούν χρονικά μετά τρία χρόνια. Η δε «διαπραγμάτευση» για τη συνολική, οριζόντια μείωση των διοδίων σε όλη τη χώρα θα βρεθεί υπό την αίρεση των τραπεζών και της Ε.Ε., αν ποτέ ολοκληρωθεί.

Οι εξαγγελίες που έκανε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, τρεις ημέρες πριν από τον Δεκαπενταύγουστο και αφορούσαν αποκλειστικά τις κοινοπραξίες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, έδιναν την εντύπωση ότι επίκεινται σημαντικές αλλαγές. «Σήμερα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συμφωνία αλλαγών για δύο από τις πέντε παραχωρήσεις», ανέφερε, παρουσιάζοντας 8 ενέργειες που περιλαμβάνονται σε αυτήν. Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε τη δωρεάν διέλευση από τα πλευρικά διόδια για τους μόνιμους κατοίκους των δήμων Ωρωπού, Θηβαίων και Ορχομενού, την παροχή επιπλέον εκπτώσεων σε όσους χρησιμοποιούν καθημερινά τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Λαμίας (τμήμα Μεταμόρφωσης - Σκάρφειας) για να μεταβούν στον χώρο εργασίας τους και τη δωρεάν διέλευση στα ΑμεΑ.

Σε δεύτερο επίπεδο, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι θα εκπονηθεί άμεσα «μελέτη εφαρμογής πλήρως αναλογικών χρεώσεων (ανά χιλιόμετρο διανυόμενης διαδρομής), η οποία και θα εφαρμοστεί στο τέλος της περιόδου κατασκευών», ενώ θα μετατεθεί η λειτουργία των πλευρικών διοδίων Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου για το τέλος του 2018, με παροχή δωρεάν διέλευσης για τους δημότες Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου. Επίσης ότι «ο παραχωρησιούχος θα ανακαλέσει τις ποινικές διώξεις (sic) και τις αγωγικές αξιώσεις κατά των κοινωνικών δικτύων πολιτών και των ανθρώπων που μετείχαν στις κινητοποιήσεις και τα κινήματα».

Τέλος, επανέλαβε την πρόθεσή του για οριζόντια μείωση των διοδίων σε όλο το μήκος των αυτοκινητοδρόμων, σημειώνοντας ότι «για τον λόγο αυτό θα συνταχθεί νέα οικονομοτεχνική μελέτη, θα συμφωνηθεί με τις τράπεζες και θα κατατεθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Οι ανακοινώσεις του, ωστόσο, είχαν μια σειρά από... μισές αλήθειες. Κατ’ αρχήν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», δεν έχει ακόμα υπογραφεί συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και τους δύο παραχωρησιούχους, ώστε οι όροι αυτοί να λάβουν την τελική τους μορφή. Επομένως δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο λ.χ. ότι θα δοθούν δωρεάν διελεύσεις σε όλους τους μόνιμους κατοίκους Ωρωπού, Θηβών και Ορχομενού από όλα τα πλευρικά διόδια, καθώς μεγάλα τμήματα των δήμων αυτών διαθέτουν παραδρόμους. Οσον αφορά τα ΑμεΑ, η εξαγγελία είναι κενή περιεχομένου, καθώς η διέλευσή τους γίνεται εδώ και αρκετά χρόνια δωρεάν. Για τις αξιώσεις του παραχωρησιούχου από όσους δεν πλήρωναν διόδια, η ανάκληση των ποινικών διώξεων δεν είναι δυνατή εφόσον ο παραχωρησιούχος... δεν έχει δικαστική εξουσία. Αυτό που πιθανότατα έχει σε πρώτο επίπεδο συμφωνηθεί είναι να αποσυρθούν οι αγωγές και να «χαριστούν» όσα από τα διόδια δεν πληρώθηκαν μέχρι κάποια ημερομηνία.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η διατύπωση του κ. Σπίρτζη, όταν αναφερόταν στην αναλογική χρέωση των διοδίων. Από τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης και την αναθεώρησή τους (που έχουν όλες κυρωθεί με νόμο), οι παραχωρησιούχοι δεν έχουν υποχρέωση επιβολής αναλογικής χρέωσης στα διόδια, αλλά υποχρέωση εκπόνησης μελέτης για το κατά πόσον αυτή είναι εφικτή. Γι’ αυτό άλλωστε και ο αναπλ. υπουργός αναφέρθηκε σε «μελέτη εφαρμογής αναλογικών χρεώσεων». Στην πραγματικότητα η αναλογική χρέωση πολύ δύσκολα θα εφαρμοστεί στις εθνικές οδούς: για παράδειγμα, μόνο στο τμήμα Μεταμόρφωσης - Σκάρφειας υπάρχουν περίπου 50 είσοδοι και έξοδοι, επομένως θα απαιτούνταν η δημιουργία ισάριθμων σταθμών διοδίων, κάτι που δύσκολα θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος εφόσον δεν υποχρεούται από τη σύμβαση.

Κατά τα λοιπά (όπως έχει αναφέρει η «Κ») αμφίβολο είναι και το αποτέλεσμα της αποκαλούμενης από το υπουργείο διαπραγμάτευσης για οριζόντιες μειώσεις στα διόδια. Το επιχείρημα του κ. Σπίρτζη ότι είναι προς το συμφέρον όλων των πλευρών η αυξομείωση του ύψους των διοδίων, ανάλογα με τη χρήση τους από τους οδηγούς και την οικονομική κατάσταση είναι λογικό. Ωστόσο θα πρέπει να βρεθεί ένα λειτουργικό μοντέλο, το οποίο θα «καθοδηγεί» τον τρόπο μεταβολής. Και, το πιο δύσκολο, να πεισθούν παραχωρησιούχοι, τράπεζες και Ε.Ε. να αναθεωρήσουν εκ νέου τις συμβάσεις που αναθεώρησαν ύστερα από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων στο τέλος του 2013. Επομένως δεν θα πρέπει να αναμένεται άμεσα...

Πηγή: Γιώργος Λιάλιος - Καθημερινή, http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/endiaferouses-eidiseis/item/31394-%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CF%84%CF%8C%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CE%B9-%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B3%CE%AD%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%B4%CE%B9%CF%8C%CE%B4%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B5%CF%86%CE%B1%CF%81%CE%BC%CE%BF%CE%B3%CE%AE-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BD%CE%AD%CE%B1%CF%82-%CF%83%CF%85%CE%BC%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%AF%CE%B1%CF%82

Συνολικές προβολές σελίδας