Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Η ΟΦΑΕ (φορτηγά διεθνών μεταφορών) φωνάζει, αλλά η Πολιτεία την ακούει;

Οι Έλληνες μεταφορείς κινδυνεύουν με αφανισμό. Αυτό καταγγέλλει η OΦΑΕ , η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (πρόκειται για τα φορτηγά διεθνών μεταφορών), επισημαίνοντας ότι η απελευθέρωση του κλάδου δεν είχε ουσιαστικό αποτελέσματα.
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της ομοσπονδίας, τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου:
-Πάνω από το 60% των μεταφορών πραγματοποιούνται από ξένους μεταφορείς ή από Έλληνες μεταφορείς που έχουν μεταφέρει την έδρα τους σε άλλη χώρα (Βουλγαρία, Γερμανία, Κύπρο κλπ).
-Από αυτές τις μεταφορές, το 80% είναι παράνομες, δηλαδή δεν έχουν τα νομιμοποιητικά έγγραφα για μεταφορά, δεν πληρούν τα οχήματα τους κανόνες ασφαλείας, δεν διαθέτουν ασφάλεια και δεν έχουν ασφαλισμένους οδηγούς κλπ.
-Η ελληνική οικονομία χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από την παράνομη μεταφορά. Με τους πλέον μετριοπαθείς υπολογισμούς, η απώλεια από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ, ενώ η αντίστοιχη απώλεια στο ΑΕΠ πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Αυτές είναι οι άμεσες οικονομικές συνέπειες. Αν βέβαια υπολογίσει κανείς και τις έμμεσες, η απώλεια μπορεί να υπερβαίνει το 1% του ΑΕΠ.
-Η ανεργία στον κλάδο έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Πάνω από το 60% των αυτοκινητιστών, είτε έχει αποσυρθεί, είτε υποαπασχολείται.
-Ακόμη και αυτοί που έχουν σήμερα «εργασία», δεν έχουν τη δυνατότητα να καταβάλλουν ακόμη και τις ασφαλιστικές τους εισφορές.

Όπως υποστηρίζουν, η Πολιτεία, εφόσον το ήθελε, θα μπορούσε να συμβάλει, αν όχι στην πάταξη, τουλάχιστον στον δραστικό περιορισμό της παράνομης μεταφοράς. Πέρα των ανωτέρω, τα φορτηγά διεθνών μεταφορών θέτουν προς τα υπουργεία Οικονομικών, Υποδομών και Ναυτιλίας τους ακόλουθους προβληματισμούς:
-Ασφάλιστρα: Στην Ελλάδα η αγορά ασφάλισης των οχημάτων βαρέως τύπου και μόνο διεθνών μεταφορών, λειτουργεί ουσιαστικά με όλα τα χαρακτηριστικά του “καρτέλ”, όπως καταγγέλουν. Οι τιμές που καλούνται να πληρώσουν οι αυτοκινητιστές, σε σχέση με αυτές που καταβάλλουν οι ξένοι συνάδελφοί τους, είναι σε πολλές περιπτώσεις έως και οκταπλάσιες. Η ΟΦΑΕ έχει ζητήσει να δοθεί η δυνατότητα να ασφαλίζονται τα οχήματα σε άλλες χώρες της ΕΕ, ώστε να «σπάσει» το καρτέλ.
-Ναύλοι: Οι ναύλοι που καλούνται να καταβάλλουν οι Έλληνες αυτοκινητιστές στην γραμμή Ελλάδα – Ιταλία, είτε από την Πάτρα, είτε από Κόρινθο, είτε από την Ηγουμενίτσα, είναι αρκετά πιο αυξημένοι από αυτούς που πληρώνουν τα ξένα φορτηγά.  

Ιστορική συμφωνία για τη νέα πολιτική Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών

Ανοίγει ο δρόμος για ένα σύγχρονο, περιβαλλοντικά φιλικό, ενοποιημένο και διαλειτουργικό δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών στην Ευρώπη, αφού σήμερα η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε τον «Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών».
Εισηγητής ήταν ο Έλληνας ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κουμουτσάκος. «Tα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών θα συμβάλουν αποφασιστικά στην εκπλήρωση του ζωτικού για την ευρωπαϊκή οικονομία τριπλού στόχου: Aνταγωνιστικότητα-Aνάπτυξη-Aπασχόληση», όπως επισημαίνεται.
Από πλευράς του, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για τις μεταφορές, Siim Kallas, έχει χαρακτηρίσει τη συμφωνία ιστορική.
Mε την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, ο κ. Kουμουτσάκος δήλωσε ότι τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, σε συνδυασμό με το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο «Συνδέοντας την Ευρώπη», είναι ένα από τα πιο «φιλόδοξα και χειροπιαστά» αναπτυξιακά προγράμματα της Ε.Ε. για τα προσεχή 10-15 χρόνια.
«H συμφωνία που επετεύχθη με το Συμβούλιο και την Ε. Επιτροπή και υιοθέτησε σήμερα η Ολομέλεια του ΕK, αποτελούν ένα μεγάλο ποιοτικό άλμα προόδου σε σχέση με το παρελθόν» δήλωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο, στόχος του προγράμματος είναι να απαντήσει στις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, εδώ και χρόνια, οι μεταφορές στην Ευρώπη, όπως η συμφόρηση μεταφορικών αρτηριών και η απουσία κρίσιμων για την ομαλή λειτουργία του δικτύου διασυνοριακών συνδέσεων.
Με αυτόν τον τρόπο, τόνισε, διασφαλίζεται η απρόσκοπτη κινητικότητα των εμπορευμάτων και των Eυρωπαίων πολιτών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με κινητικά προβλήματα, ενώ ενισχύεται η οικονομική, κοινωνική και γεωγραφική συνοχή όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμβάλλοντας στην ανάπτυξη, στην ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς και στην αύξηση της απασχόλησης.
«H Ελλάδα αποτελεί αναπόσπαστο λειτουργικό μέρος των αναθεωρημένων Διευρωπαϊκών Δικτύων Mεταφορών και μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη από τις δυνατότητες χρηματοδότησης που προσφέρει το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο "Συνδέοντας την Ευρώπη"», κατέληξε ο κ. Κουμουτσάκος.
H νέα ευρωπαϊκή πολιτική των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών
Το κύριο δίκτυο μεταφορών θα συνδέσει τα κύρια ευρωπαϊκά αστικά και οικονομικά κέντρα μέχρι το 2030. Θα είναι αποτελέσει το «σύστημα αιμοδοσίας» της ενιαίας αγοράς, καθώς θα επιτρέπει την απρόσκοπτη ροή εμπορευμάτων και προσώπων στην ΕΕ.

Ο κεντρικός κορμός του δικτύου είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να συνδέει με όλους τους τρόπους μεταφοράς περισσότερα από 80 κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια και σχεδόν 40 αεροδρόμια μεγάλων πόλεων.
Θα περιλαμβάνει επίσης αναβαθμισμένες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, ενώ επιδιώκεται να ενταχθούν στο δίκτυο 35 μείζονα διασυνοριακά έργα ώστε να μειωθούν τα σημερινά χρονοβόρα και κοστοβόρα σημεία συμφόρησης.
Παράλληλα, οι «Λεωφόροι της Θάλασσας» - «Motorways of the Sea» θα συνδέσουν μεταξύ τους όλα τα βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια καθώς και με τον υπόλοιπο κόσμο.
H σημασία για την Ελλάδα
Σύμφωνα, με τη σχετική ανακοίνωση, για την Ελλάδα η υποστήριξη θα εστιαστεί σε έργα υποδομής για σιδηροδρόμους, όπως επίσης και σε έργα για τη βελτίωση των οδικών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες. Προτεραιότητα θα δοθεί στο ελληνικό τμήμα του «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου: Λευκωσία - Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Μπουργκάς - τουρκικά σύνορα - Αμβούργο/Ροστόκ» και της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας Οδού».
Τα κύρια λιμάνια της Ελλάδας μπορούν να επωφεληθούν επίσης από τις δυνατότητες του εργαλείου «Συνδέοντας την Ευρώπη». Όπως επισημαίνεται, στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των χερσαίων συνδέσεων, καθώς και η ανάπτυξη ή/και βελτίωση συνδέσεων με άλλα ευρωπαϊκά και διεθνή λιμάνια που χρησιμοποιούν τις «Λεωφόρους της Θάλασσας».
Ειδικότερα, τα σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα είναι τα ακόλουθα:
-Ένταξη του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης στο «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου» που συνδέει την περιφέρεια με το κέντρο της Ευρώπης (Hamburg – Rostock – Burgas – Piraeus – Lefkosia).
-Ένταξη του αεροδρομίου και λιμανιού του Ηρακλείου της Κρήτης στο Κεντρικό Δίκτυο.
-Ενίσχυση της κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής και της χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς οικονομικής μεγέθυνσης όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών, ορεινών και άκρως απομακρυσμένων περιοχών με την προώθηση της προσβασιμότητας και συνδεσιμότητάς τους στο δίκτυο μεταφορών.
-Προώθηση της θαλάσσιας διάστασης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών με την ανάδειξη του κομβικού ρόλου των λιμανιών και την ενίσχυση των Θαλάσσιων Αρτηριών –Motorways of the Sea.
-Συμπερίληψη των σχετικών θαλάσσιων υποδομών, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, καθώς και των εμπορευματικών κέντρων που βρίσκονται εκτός των χώρων των λιμενικών εγκαταστάσεων που όμως συνδέονται με τη λειτουργία τους στις Θαλάσσιες Αρτηρίες.
-Απαίτηση για υψηλής ποιότητας μεταφορές επιβατών, οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες σε όλους τους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα και των επιβατών με αναπηρία.
-Προαγωγή βιώσιμων, ενεργειακά αποδοτικών μεταφορών χαμηλών εκπομπών άνθρακα με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τον τομέα των μεταφορών της Ένωσης. 

Για μόλις 50 άδειες έγινε η απελευθέρωση των οδικών μεταφορών...

Τα τελευταία χρόνια εκδόθηκαν μόλις 50 νέες άδειες οδικών μεταφορών. Αυτό υποστήριξε ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης, σε ενημερωτική συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου.
«Και αυτές οι 50 άδειες αγοράστηκαν από επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται ήδη στον κλάδο και προχώρησαν στην επέκταση του έργου τους.
Η ελληνική αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών έχει διαλυθεί, με την κατάσταση να επιδεινώνεται λόγω της έλλειψης ελέγχων και της ύπαρξης αθέμιτου ανταγωνισμού. Έτσι κανείς δεν επιδιώκει να μπει στον κλάδο.
Εάν η πολιτεία επιθυμούσε πράγματι να βοηθήσει τους αυτοκινητιστές θα θεσμοθετούσε τη χορήγηση επιδοτήσεων», ανέφερε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος που υπήρξε ένας από τους υπέρμαχους της απελευθέρωσης του κλάδου.

Συνολικές προβολές σελίδας