Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Ιστορική συμφωνία για τη νέα πολιτική Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών

Ανοίγει ο δρόμος για ένα σύγχρονο, περιβαλλοντικά φιλικό, ενοποιημένο και διαλειτουργικό δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών στην Ευρώπη, αφού σήμερα η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε τον «Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών».
Εισηγητής ήταν ο Έλληνας ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κουμουτσάκος. «Tα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών θα συμβάλουν αποφασιστικά στην εκπλήρωση του ζωτικού για την ευρωπαϊκή οικονομία τριπλού στόχου: Aνταγωνιστικότητα-Aνάπτυξη-Aπασχόληση», όπως επισημαίνεται.
Από πλευράς του, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για τις μεταφορές, Siim Kallas, έχει χαρακτηρίσει τη συμφωνία ιστορική.
Mε την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, ο κ. Kουμουτσάκος δήλωσε ότι τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, σε συνδυασμό με το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο «Συνδέοντας την Ευρώπη», είναι ένα από τα πιο «φιλόδοξα και χειροπιαστά» αναπτυξιακά προγράμματα της Ε.Ε. για τα προσεχή 10-15 χρόνια.
«H συμφωνία που επετεύχθη με το Συμβούλιο και την Ε. Επιτροπή και υιοθέτησε σήμερα η Ολομέλεια του ΕK, αποτελούν ένα μεγάλο ποιοτικό άλμα προόδου σε σχέση με το παρελθόν» δήλωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο, στόχος του προγράμματος είναι να απαντήσει στις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, εδώ και χρόνια, οι μεταφορές στην Ευρώπη, όπως η συμφόρηση μεταφορικών αρτηριών και η απουσία κρίσιμων για την ομαλή λειτουργία του δικτύου διασυνοριακών συνδέσεων.
Με αυτόν τον τρόπο, τόνισε, διασφαλίζεται η απρόσκοπτη κινητικότητα των εμπορευμάτων και των Eυρωπαίων πολιτών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με κινητικά προβλήματα, ενώ ενισχύεται η οικονομική, κοινωνική και γεωγραφική συνοχή όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμβάλλοντας στην ανάπτυξη, στην ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς και στην αύξηση της απασχόλησης.
«H Ελλάδα αποτελεί αναπόσπαστο λειτουργικό μέρος των αναθεωρημένων Διευρωπαϊκών Δικτύων Mεταφορών και μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη από τις δυνατότητες χρηματοδότησης που προσφέρει το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο "Συνδέοντας την Ευρώπη"», κατέληξε ο κ. Κουμουτσάκος.
H νέα ευρωπαϊκή πολιτική των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών
Το κύριο δίκτυο μεταφορών θα συνδέσει τα κύρια ευρωπαϊκά αστικά και οικονομικά κέντρα μέχρι το 2030. Θα είναι αποτελέσει το «σύστημα αιμοδοσίας» της ενιαίας αγοράς, καθώς θα επιτρέπει την απρόσκοπτη ροή εμπορευμάτων και προσώπων στην ΕΕ.

Ο κεντρικός κορμός του δικτύου είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να συνδέει με όλους τους τρόπους μεταφοράς περισσότερα από 80 κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια και σχεδόν 40 αεροδρόμια μεγάλων πόλεων.
Θα περιλαμβάνει επίσης αναβαθμισμένες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, ενώ επιδιώκεται να ενταχθούν στο δίκτυο 35 μείζονα διασυνοριακά έργα ώστε να μειωθούν τα σημερινά χρονοβόρα και κοστοβόρα σημεία συμφόρησης.
Παράλληλα, οι «Λεωφόροι της Θάλασσας» - «Motorways of the Sea» θα συνδέσουν μεταξύ τους όλα τα βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια καθώς και με τον υπόλοιπο κόσμο.
H σημασία για την Ελλάδα
Σύμφωνα, με τη σχετική ανακοίνωση, για την Ελλάδα η υποστήριξη θα εστιαστεί σε έργα υποδομής για σιδηροδρόμους, όπως επίσης και σε έργα για τη βελτίωση των οδικών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες. Προτεραιότητα θα δοθεί στο ελληνικό τμήμα του «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου: Λευκωσία - Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Μπουργκάς - τουρκικά σύνορα - Αμβούργο/Ροστόκ» και της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας Οδού».
Τα κύρια λιμάνια της Ελλάδας μπορούν να επωφεληθούν επίσης από τις δυνατότητες του εργαλείου «Συνδέοντας την Ευρώπη». Όπως επισημαίνεται, στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των χερσαίων συνδέσεων, καθώς και η ανάπτυξη ή/και βελτίωση συνδέσεων με άλλα ευρωπαϊκά και διεθνή λιμάνια που χρησιμοποιούν τις «Λεωφόρους της Θάλασσας».
Ειδικότερα, τα σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα είναι τα ακόλουθα:
-Ένταξη του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης στο «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου» που συνδέει την περιφέρεια με το κέντρο της Ευρώπης (Hamburg – Rostock – Burgas – Piraeus – Lefkosia).
-Ένταξη του αεροδρομίου και λιμανιού του Ηρακλείου της Κρήτης στο Κεντρικό Δίκτυο.
-Ενίσχυση της κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής και της χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς οικονομικής μεγέθυνσης όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών, ορεινών και άκρως απομακρυσμένων περιοχών με την προώθηση της προσβασιμότητας και συνδεσιμότητάς τους στο δίκτυο μεταφορών.
-Προώθηση της θαλάσσιας διάστασης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών με την ανάδειξη του κομβικού ρόλου των λιμανιών και την ενίσχυση των Θαλάσσιων Αρτηριών –Motorways of the Sea.
-Συμπερίληψη των σχετικών θαλάσσιων υποδομών, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, καθώς και των εμπορευματικών κέντρων που βρίσκονται εκτός των χώρων των λιμενικών εγκαταστάσεων που όμως συνδέονται με τη λειτουργία τους στις Θαλάσσιες Αρτηρίες.
-Απαίτηση για υψηλής ποιότητας μεταφορές επιβατών, οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες σε όλους τους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα και των επιβατών με αναπηρία.
-Προαγωγή βιώσιμων, ενεργειακά αποδοτικών μεταφορών χαμηλών εκπομπών άνθρακα με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τον τομέα των μεταφορών της Ένωσης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας