Τρίτη 16 Ιουνίου 2015

Πτώση στις γραμμές του Αιγαίου, εκτός Μυτιλήνης και Ρόδου, λόγω… προσφύγων

Πτώση της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης, τόσο στο εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό καταγράφουν τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Ωστόσο, υπάρχουν και γραμμές με ανοδική επιβατική κίνηση, όπως της Μυτιλήνης και της Ρόδου, που οφείλεται στους πρόσφυγες από τη Συρία.
Ειδικότερα, στις γραμμές του Αιγαίου σημειώνεται μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 3,5%, καθώς φέτος το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου έχουν μετακινηθεί 1.339.947 επιβάτες, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν μετακινηθεί 1.389.071. Από την αρχή του χρόνου, οι περισσότεροι επιβάτες έχουν μετακινηθεί στη γραμμή Ηρακλείου.
Το πρώτο τετράμηνο του 2015, οι επιβάτες με προορισμό την Κρήτη παρουσιάζουν μείωση κατά 11,8%, ενώ μικρή πτώση εμφανίζουν και οι Κυκλάδες (κατά -1,5%).
Αύξηση κατά 12,2% παρατηρείται στους επιβάτες με προορισμό το Βόρειο Αιγαίο και 2,8% στα Δωδεκάνησα.
Ανοδο 3,7% και 2,8% εμφανίζουν στο τετράμηνο οι γραμμές Χίου-Μυτιλήνης και Ρόδου αντίστοιχα. Σε μεγάλο βαθμό, η άνοδος οφείλεται στους πρόσφυγες από τη Συρία που κατακλύζουν τη Ρόδο και τη Μυτιλήνη.
Οι περισσότεροι εξ αυτών ταξιδεύουν για τον Πειραιά με δικά τους χρήματα, ενώ για ένα μικρό μέρος που εκδηλώνει αδυναμία, τα εισιτήρια τα καταβάλλουν οι δήμαρχοι των περιοχών, όπως επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν τις διεθνείς αφίξεις, από την Ιταλία και συγκεκριμένα από τα λιμάνια της Αγκόνα, του Μπρίντεζι, του Μπάρι, της Βενετίας, της Τεργέστης και της Ραβένα, στο πρώτο τετράμηνο του 2015, παρουσιάζεται μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 14%, σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2014.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ, ποσοστό 52%-55% των αφίξεων είναι αλλοδαποί και οι υπόλοιποι Ελληνες.

Εκατοστάρισε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα δρομολόγια για την Cosco. 500 δρομολόγια το 2016

Το ορόσημο των 100 δρομολογίων που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2015 για λογαριασμό της Cosco «γιορτάζει» αυτές τις ημέρες η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με το tovima.gr.
Η εταιρεία, η οποία υλοποιεί το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη με τους Κινέζους το φθινόπωρο του 2014 και προβλέπει ενίσχυση και προνομιακή συνεργασία στη μεταφορά φορτίων από την Ασία στην Ευρώπη, έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο να φτάσει τα 500 δρομολόγια για το 2016.
Παράλληλα, αυτή η συνεργασία διευρύνεται με τη συμμετοχή των Σερβικών και των Σλαβομακεδονικών Σιδηροδρόμων που θα διασφαλίσουν ανεμπόδιστη μετάβαση των φορτίων των πελατών της Cosco προς τις γραμμές συναρμολόγησής τους στην Κεντρική Ευρώπη, στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει στόχο να επιστρέφουν τα τρένα έμφορτα, κυνηγώντας έτσι τις εξαγωγές από τη Μεσευρώπη προς το λιμάνι του Πειραιά.
Αυτές οι θετικές εξελίξεις για την εταιρεία, όπως παρατηρούν πηγές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δίνουν αξία εν όψει της ιδιωτικοποίησής της, για την οποία γίνεται σαφής αναφορά στην εγκύκλιο για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2016 που απέστειλε τη Δευτέρα σε όλους τους φορείς του Δημοσίου ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, κ. Δημήτρης Μάρδας.
Χρειάζονται μηχανοδηγοί
Ωστόσο η αύξηση του εμπορευματικού έργου αλλά και η ομαδική συνταξιοδότηση δεκάδων μηχανοδηγών καθιστά επιτακτική την πλήρωση του κενού που παρουσιάζει η εταιρεία σε ανθρώπινους πόρους. Συγκεκριμένα, στο οργανόγραμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπονται 420 μηχανοδηγοί, όμως τυπικά υπάρχουν 320, εκ των οποίων 40 αποχωρούν τους επόμενους μήνες με συνταξιοδότηση.
Παράλληλα, ο νόμος προβλέπει ότι για να γίνει κανείς μηχανοδηγός χρειάζεται εξάμηνη βασική εκπαίδευση και διετή θητεία. Με τον «νόμο Ρέππα» για τον ΟΣΕ έφυγαν από την εταιρεία 30 μηχανοδηγοί οι οποίοι μετατάχθηκαν σε άλλες θέσεις του Δημοσίου και το κενό τους καλύφθηκε εκ των ενόντων με μετεκπαιδεύσεις προσωπικού.
Ωστόσο, καθότι και σε άλλες ειδικότητες έχει καταγραφεί εντονότατη έξοδος από την υπηρεσία, με αποτέλεσμα το ανθρώπινο δυναμικό να λιγοστεύει για την κρίσιμη ειδικότητα του μηχανοδηγού, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει επιτύχει την ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης από το υπουργείο Υποδομών που προβλέπει την επιστροφή των 30 μηχανοδηγών που είχαν μεταταγεί σε άλλους φορείς του Δημοσίου βάσει του «νόμου Ρέππα». Ωστόσο εκκρεμεί η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ) με την οποία θα επιστρέψουν στην εταιρεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ζητήσει επίλυση του ζητήματος τόσο από το υπουργείο Οικονομίας όσο και από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμά ότι θα κλείσει το 2015 με κέρδος 3 εκατ. ευρώ, καθώς μέχρι στιγμής η ύφεση δεν έχει αφήσει αποτύπωμα στις πωλήσεις της.
Η ευκαιρία της νέας διώρυγας του Σουέζ
Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι η Αίγυπτος το επόμενο διάστημα ολοκληρώνει τη διάνοιξη της νέας διώρυγας στο Σουέζ, που θα επιταχύνει το διεθνές εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Cosco, εάν η Ευρώπη επιστρέψει στην ανάπτυξη και πυκνώσουν οι εμπορικές συναλλαγές της με την Κίνα, ενώ παράλληλα αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου, η νέα διώρυγα θα ζήσει καλές μέρες. Αυτό το ενδεχόμενο, σύμφωνα με πληροφορίες της ελληνικές αγοράς, θα μπορούσε να δημιουργήσει δυνητικά ακόμη περισσότερες ευκαιρίες για τον Πειραιά.
Η νέα διώρυγα του Σουέζ θα έχει μήκος 72 χλμ. και θα αναπτύσσεται παράλληλα με την υφιστάμενη, ενώνοντας την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο. Το έργο αποτελεί προσωπικό στοίχημα του στρατηγού Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, ο οποίος κινητοποίησε τον στρατό της χώρας για τις ανάγκες κατασκευής.
Μάλιστα, συγκεντρώθηκε ποσόν 9 δισ. δολαρίων μέσα από ομόλογα έργου που διατέθηκαν δημόσια. Στόχος της κυβέρνησης του Καΐρου είναι ο διπλασιασμός των εσόδων από τη διώρυγα από τα 5,3 δισ. δολάρια το 2015 στα 13,2 δισ. δολάρια το 2023.

Προσφυγή της Ελλάδας κατά της απόφασης της ΕΕ για την Cosco

Προσφυγή κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σχετικά με τις φοροαπαλλαγές που χορήγησε στην Cosco, κατέθεσε η ελληνική κυβέρνηση.
Συνοπτικά, στην απόφασή της, η ΕΕ διαπίστωσε 8 φοροαπαλλαγές υπέρ της Cosco, υπογραμμίζοντας ότι «κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ορισμένα φορολογικά πλεονεκτήματα, που χορηγήθηκαν από την Ελλάδα, υπέρ του φορέα εκμετάλλευσης του λιμένα Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (ΣΕΠ) και της μητρικής της εταιρείας, Cosco Pacific Limited (Cosco) παρείχαν στους δικαιούχους αθέμιτο πλεονέκτημα, έναντι των ανταγωνιστών τους, κατά παράβαση των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις»
Σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΠ, οι ενισχύσεις που ζητείται να ανακληθούν πλησιάζουν αθροιστικά, μόλις, τα 1,7 εκατ. ευρώ. Η Cosco, όπως σημειώνουν, δεν έκανε ποτέ χρήση αυτών των κινήτρων.


Αυτοκινητόδρομος Ε65: Ξεπέρασε το 60% η πρόοδος στο έργο

Πολλά τα προβλήματα αυτή την εποχή στους αυτοκινητόδρομους καθώς η έλλειψη χρηματοδότησης έφερε και πάγωμα εργασιών σε μεγάλο βαθμό. Τις τελευταίες εβδομάδες στα εργοτάξια του Ε65 έχει παρατηρηθεί μείωση εργασιών και έχουν ξεκινήσει και κάποιες απολύσεις προσωπικού.

Όσον αφορά την πρόοδο του έργου ξεπεράστηκε το 60% και πλέον η συνολική πρόοδος στα έργα έχει φτάσει στο 60,12%. Τα έργα που εκτελούνται από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα πάνε καλά όπως δείχνει άλλωστε και το βίντεο που δημοσιεύθηκε χθες.

Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι τι γίνεται με το υπόλοιπο 40% των έργων που απομένουν καθώς η χρηματοδοτική μέγγενη όσο πάει στενεύει.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com έχει γίνει ήδη επαφή με το Υπουργείο Υποδομών που έχει θέσει το θέμα της κατασκευής του νότιου και του βόρειου άκρου του Ε65 (Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία) με ταυτόχρονη τροποποίηση της σύμβασης με αλλαγή στην τιμή των διοδίων και μεταβλητότητα στο χρόνο διάρκειας της σύμβασης.

Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com

Θετικά μηνύματα για την αποκατάσταση των δελτίων TIR στη Ρωσία

Η Ομοσπονδιακή Τελωνειακή Υπηρεσία της Ρώσικης Ομοσπονδίας ανακοίνωσε, σε συνεδρίαση που λαμβάνει χώρα στον ΟΗΕ, πληροφορίες για την «Επίλυση της κατάστασης με τα δελτία TIR», σύμφωνα με την ΟΦΑΕ.
Η Ομοσπονδιακή Τελωνειακή Υπηρεσία σημειώνει πως η συνεργασία μεταξύ των τελωνείων της Ρωσίας και του εγγυοδοτικού οργανισμού για τα TIR, την ASMAP, έχει αποκατασταθεί βάσει της συμφωνίας εγγύησης του TIR, το 2004.
Επιπλέον, η Ομοσπονδιακή Τελωνειακή Υπηρεσία ενημερώνει πως έχει καθοριστεί μια λίστα με τα συνοριακά σημεία διέλευσης, όπου το TIR θα γίνεται δεκτό “σύμφωνα με τον υπάρχοντα και μελλοντικό όγκο εργασίας και τις υπάρχουσες υποδομές, έτσι ώστε να γίνονται οι μεταφορές χωρίς ουρές και έγκαιρες παραδόσεις”.
H ΟΦΑΕ, που επίσης συμμετέχει στην ομάδα εργασίας του ΟΗΕ που μελετά τις τελωνειακές διαδικασίες συνοριακής διέλευσης, χαιρέτισε την εξέλιξη αυτή και συνεπακόλουθα, τη θετική ανακοίνωση την Τελωνειακών Αρχών της Ρωσίας και ευελπιστεί στην άμεση και οριστική αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του συστήματος, σε όλη την χώρα.
«Προς το παρόν αναμένουμε την δημοσίευση της λίστας των συνοριακών σημείων διέλευσης, όπου τα δελτία TIR γίνονται δεκτά. Εντωμεταξύ είναι πιθανόν σε κάποια σημεία να συνεχίσουν να υπάρχουν προβλήματα, καθώς σύμφωνα με την ανακοίνωση δεν έχει γίνει η αποκατάσταση σε όλη την χώρα ακόμα», αναφέρει η ΟΦΑΕ.

Πηγή: 

Συνδυασμένες μεταφορές με ραχοκοκαλιά τον Σιδηρόδρομο

Άρθρο  του Γιάννη Μεταξιώτη στην εφημερίδα  ΑΥΓΗ

Οι μεταφορές γενικά αποτελούν  στο οικονομικό κύκλωμα το μέσο για την οργάνωση ,την  ανάπτυξη και την  εξυπηρέ-τηση των κλάδων της οικονομίας  όπως της γεωργίας ,της βιομηχανίας , του εμπορίου ,του τουρισμού & άλλων. Αυτές εντάσσονταιστο τριτογενή τομέα παραγωγής, είναι προϊόν παράγωγου ζήτησης  & όχι αυτοσκοπός αλλά μέσο για την επίτευξη του σκοπού.

Η τελευταία σαραντακονταετία δε  χαρακτηρίζεται από την αλματώδη  και την  πολυσύνθετη  ανάπτυξη του μεταφορι-κού έργου με την ταυτόχρονη  αύξηση των προβλημάτων  που αντιμετωπίζει  τόσο ο κλάδος των μεταφορών  όσο και  η οικονομική ζωή της χώρας.

Η  συνεργασία ,η αλληλοσυσχέτιση και η  συμπληρωματικότητα  των μέσων μεταφοράς…
Η  συνεργασία ,η αλληλοσυσχέτιση και η  συμπληρωματικότητα των μέσων μεταφοράς ως ιδέα δεν είναικάτι το  νέο. Μελετώντας την  κατάσταση που έχει επικρατήσει  στις μεταφορέςδιαχρονικά,   διαπιστώνεται ότι:  Ενώ το κάθε  μέσο  είναι σχεδόν αυτόνομη οικονομική μονάδα ,  ταυτόχρονα είναι άμεσα εξαρτώμενο από την δραστηριότητα των άλλων μέσων μεταφοράς,  αλλά και από το  συνολικό  μεταφορικό σύστημα.

Αυτή η συνοπτική  ανάλυση τοποθετεί ως ανα-γκαιότητα  την  υιοθέτηση και εφαρμογή   νέων πολιτικών & διαδικασιών. Οι  οποίες συνδυαστικά   με τις σύγχρονες  εφαρμοσμένες τεχνολογίες των μέσων  επικοινωνίας  και πληροφορικής   μπορεί  να παράγουν βελτιστοποίηση & ένα νέο ολοκληρωμένο διαχειριστικό σύστημα μεταφοράς προσώπων και αγαθών.

Επιπρόσθετα την τελευταία δεκαετία έχει διαπιστωθεί ότι  η  ζήτηση αυξάνεται για τις μεταφορές σε ρυθμό συγκριτικά μεγαλύτερο  από την οικονομική ανάπτυξη.
Οι μελλοντικές  εκτιμήσεις και τάσειςπου επικρατούν στην αγορά των με-ταφορών παγκόσμια  αλλά και στο χώρο τα Ε.Ε. δείχνουν ότι η  αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών στην επόμε-νη δεκαετία θα κυμανθεί μεταξύ 30% και 40%ή και περισσότερο, με κυριότερο λόγο  την αναμενόμενη  αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου.

Η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου  και κατεπέκταση η αύξησητης ζήτησης των συνδυασμένων μεταφορών  έχουν κυρίως ως   αιτίες και  λόγους τα εξής κάτωθι:

1.    Μέσω  της  παγκόσμιας  ανάπτυξης, συνεπάγονται ότι θα προκύψουν  μεταβολές στην βιομηχανική παραγωγή , στις προτιμήσεις  και στην ικανότητα των καταναλωτών σε  μια σειρά προϊόντων και υπηρεσιών.

2.     Οι  κοινοτικές στρατηγικές για το περιβάλλον , οι  πολιτικές  ενεργειακής απόδοσης και άλλες σημαντικές πα-ράμετροι (όπως σχετικά αναφέρονται σε σημείωμα μου στην ΑΥΓΗ της 14/2/2015) θα στοχεύουν  σε εφαρμογή μέτρων τα οποία έχουν σαφή τάση και προτίμηση από  τις οδικές στις σιδηροδρομικές και ειδικότερα στις συν-δυασμένες μεταφορές.

3.    Στην χώρα μας έχει αρχίσει να  αυξάνεται  επιτακτικά η ανάγκη για την  πραγματοποίηση μεταφορών, επιβατι-κών και αγαθών  μέσω ενός  συστήματος  συνδυασμένων μεταφορικών συστημάτων (οδικών - σιδηροδρομικών - θαλάσσιων).

4.    Η αυξημένη  ζήτηση της τουριστικής κίνησης και  η  αναβάθμιση  του τουριστικού προϊόντος.

5.    Η αποτελεσματικότερη και ασφαλέστερη κίνηση των πολιτών.

6.    Το  μικρότερο  κόστος της μετακίνησης προϊόντων και αγαθών μέσω των δικτύων  της χώρας λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού.

7.    Ο συντομότερος  δρόμος-χρόνος των μετακινήσεων  εξαιτίας και της γεωπολιτικής θέσης της  χώρας στο χώρο της  Ν.Α. Ευρώπης&των λιμανιών της στην Ν.Α.  Μεσόγειο.

8.    Το αναπτυξιακό,  ανταγωνιστικό & παραγωγικό  μοντέλο το οποίο χρειάζεται η χώρα.

Σύμφωνα δε  με νόμους & παραδεκτούς κανόνες της αγοράς καθώς θα αυξάνεται δυνητικά  η απόσταση  οικονομικής μεταφοράς για  τα παραγόμενα  αγαθά &  προϊόντα ταυτόχρονα  θα  αυξάνεται στο τετράγωνο  ο αριθμός  των αγο-ρών  στις οποίες πλέον  τα συγκεκριμένα προϊόντα & αγαθά  έχουν  πρόσβαση , αφού οι αγορές εξαρτώνται από την καλυπτόμενη έκταση.

Η επικρατούσα άποψη μέχρι τώρα διατύπωνε &  είχε ως εφαρμοσμένη πρακτική   τα εξής: Ο συντονισμός   θα μπορούσε να  επιτευχθεί αυτόματα(με το αόρατο χέρι)  σε μια αγορά τέλειου ανταγωνισμού όπου οι αρχές τιμολόγησης με βάση το οριακό κόστος εφαρμόζονται παντού. Η λογική αυτή, της αυτόματης  διευθέτησης των  διαδικασιών  των μεταφορι-κών μέσων μέσω  του μηχανισμού της αγοράς είχε  υιοθετηθεί  κυρίαρχα από τις δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού.

Επιτακτική αναγκαιότητα είναι η αντιστροφή  της σημερινής κατάστασης  με την διαμόρφωση νέων πολιτικών.  Οι  οποίες πρέπει  να έχουν ως στόχο τον καλύτερο συντονισμό με νέες  συνεργατικές  εταιρικές λύσεις στην οργάνωση  των  μεταφορών , με προτάσεις οι οποίες   θα επηρεάζουν  θετικά  τις ζωτικές ανάγκες των χρηστών, τη κοινωνία των πολιτών, την  οικονομική ζωή της χώρας   και  καθοριστικά  το ΑΕΠ της.

Αρνητικός παράγοντας είναι σε αυτή την κατεύθυνση  οι άνισοι όροι οι οποίοι ήδη  έχουν  επικρατήσει   μεταξύ των μέσων  μεταφοράς διότι δεν διευκολύνουν την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών.

Π.χ. Η ανισότητα της κατα-νομής  των επιβαρύνσεων  που προκύπτουν   τόσο από την υποδομή  των  διάφορων  τομέων  της μεταφοράς  όσο  και ο  ανεπαρκής υπολογισμός του εξωτερικού κόστους (κυρίως η ασφάλεια και η ρύπανση) αποβαίνουν σε βάρος  των σιδη-ροδρομικών μεταφορών και κατά συνέπεια των συνδυασμένων μεταφορών. Οι παράγοντες  αυτοί τοποθετούν  τις συνδυασμένες μεταφορές σε δυσχερή θέση ,έναντι των παραδοσιακών  μέσων μεταφοράς την ίδια  χρονική στιγμή που υφίσταται  σημαντικό   συνολικό  πλεονέκτημα .

Ωστόσο το ζητούμενο για να επιτευχθεί  πρέπει να  υπάρξει σαφής πολιτική βούληση   η  οποία  να λαμβάνει υπόψη της την βελτιστοποίηση και αποτελεσματικότητα   συνολικά του συστήματος μεταφορών   προς  όφελος της χώρας και της κοινωνίας και όχι  κάθε  μεταφορικού  συστήματος  ξεχωριστά. Το νέο υπόδειγμα    των συνδυασμένων μεταφορών πρέπει να έχει  στον πυρήνα των ενεργειών του τον συνδυασμό  και την συνεργασία των μεταφορικών συστημάτων  (οδικών →  Σιδηροδρομικών →   Λιμένων  → Θαλάσσιων   → Λιμένων → Σιδηροδρομικών  → οδικών).

Η ανάπτυξη  & η οργάνωση συνεργειών μέσω δημιουργίας νέων  εταιρικών κοινοπρακτικών λύσεων με ισχυρή συμμε-τοχή του δημοσίου και κάτω απόκοινωνικό έλεγχο  όλου το κυκλώματος της μεταφορικής εφοδιαστικής αλυσίδας  είναι το ζητούμενο  στην προκειμένη κατάσταση.

Το νέο υπόδειγμα  του δικτύου των  συνδυασμένων   μεταφορώνμπορεί και πρέπει να  συμβάλλει  αποφασιστικά  στην ανάπτυξη των χαρακτηριστικών  της ενιαίας αγοράς  προς όφελος των χρηστών και της κοινωνίας των πολιτών με την βελτίωση των  συνθηκών , όρων  μεταφοράς  &πρόσβασης προσώπων και αγαθών  από και προς  στις περιφέρειες.

Παραδείγματα της  αναγκαιότητας των συνδυασμένων μεταφορών στην χώρα
1.    Το μεγαλύτερο λιμάνι ακτοπλοΐας στην Ευρώπη είναι ο λιμένας του Πειραιά. Από εδώ εξυπηρετείται περίπου το 96% των συνδέσεων της χώρας  με τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη . Υπολογίζεται περίπου ότι η  ετήσια κί-νηση είναι 16 εκ. επιβάτες και 5 εκ. οχήματα. Το μεγαλύτεροTERMINAL κρουαζιέρας στην Αν. Μεσόγειο, από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου και το πλέον άρτια εξοπλισμένο της χώρας είναι στο λιμένα του Πειραιά. Από αυτό διακινούνται σε ετήσια βάση πάνω από 2 εκ. επιβάτες κρουαζιέρας.

2.    Η σύνδεση ,η συνεργασία  και ο συντονισμός των θαλάσσιων μεταφορών ,των σιδηροδρομικών δικτύων  (επι-βατών υπεραστικού&προαστιακού τύπου)& των οδικών μεταφορών  τόσο σε επίπεδο  Αττικής όσο και  ευρύτε-ρα των  άλλων  περιφερειών  της χώρας μέσω κοινοπρακτικών  εταιρικών σχημάτων  μπορούν να δώσουν  αμοι-βαία οφέλη στα εμπλεκόμενα  μέρη.

3.    Σύμφωνα με σχετικές μελέτες  που έχουν λάβει χώρα και αφορούν τις μεταφορές των αγαθών& προϊόντων  από και  προς την Άπω Ανατολή με προορισμό  και αφετηρία την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη  μέσω του λιμένα Πειραιά ο χρόνος μεταφοράς  μειώνεται τουλάχιστον  από   4  μέχρι  7 ημέρες ανάλογα με  την συνολική δια-δρομή  ή και περισσότερο με την προϋπόθεση ότι συνδυάζεται με γρήγορη ,σε καλή κατάστασηκαι συμφέρου-σα σιδηροδρομική σύνδεση.

4.    Τα ελληνικά λιμάνια  αποτελούν τις φυσικές πύλες εισόδου και εξόδου  της χώρας  από και  προς την  Κεντρική και  Ανατολική Ευρώπη ,την Άπω Ανατολή αλλά  και ευρύτερα  με το χώρο της ΝΑ Ευρώπης και της Μεσογείου   με προϋπόθεση σύνδεσης μέσω ενός  καλού σιδηροδρομικού δικτύου.

5.    Σύμφωνα με εκτιμήσεις  διεθνών οίκων,η αναβάθμιση  της διώρυγας του ΣΟΥΕΖ μαζί με  την  αναμενομένη  εκτί-ναξη του  παγκόσμιου εμπορίου προϊόντων & αγαθών μέσω εμπορευματοκιβώτιων των επόμενων ετών & η πρόβλεψη της δημιουργίαςνέου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών με κοινοπρακτικά  συνεργατικά  σχήματα  μπορούν να δώσουν μεγάλη προστιθέμενη αξία συνολικά στην χώρα.

Το Αποτέλεσμα της  ανάπτυξης δικτύων συνδυασμένων μεταφορών
Σήμερα στην παγκοσμοποιημένη οικονομία σχεδόν  όλα αποτιμώνται  σε χρήμα, η ανάπτυξη, η δημιουργία ,η οργάνω-ση και ο συντονισμός των συνδυασμένων μεταφορικών  δικτύων   μπορούν  να μεταφραστούν σε συνολικό οικονομικό  όφελος για την χώρα. Φυσικά η εκτίμηση αυτή μπορεί να αποβεί σε  μέγεθος ωφέλειας  δις ευρώ.

Σύμφωνα με τις μελέτες η καθυστέρηση μιας ημέρας παράδοσης  φορτίου αυξάνει το κόστος των μεταφερόμενων αγαθών  από 0,6%  έως 2,3% ανάλογα με το είδος του αγαθού. Αυτό μετακυλιείται σύμφωνα με τους κανόνες της αγο-ράς   είτε στην τελική τιμή του προϊόντος  είτε στο κόστος εργασίας.

Το αποτέλεσμα της ανάπτυξης του νέου υποδείγ-ματος  των  συνδυασμένων μεταφορών  θα έχει επίπτωση και  θα αφορά την   εξαγωγή  ή την εισαγωγή   αγαθών, προϊόντων & πρώτων υλών  μέσω του  διεθνούς εμπορίου, στην διαμόρφωση  των αμοιβών , των συνθηκών διαβίω-σης ,στην ανάπτυξη του συνολικού οικονομικού στάτους της χώρας. Φυσικά μπορεί να επηρεάσει θετικά στην αλλαγή  της κατεύθυνσης του παραγωγικού οικονομικού μοντέλου της χώρας και  στην ανακατανομή του ΑΕΠ  υπέρ των διε-θνών εμπορεύσιμων αγαθών  και υπηρεσιών.

Γιάννης Μεταξιώτης  M.Sc. Οικονομολόγος στην ΤΡΕΝΟΣΕ

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/synenteuxeis/item/30679-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B4%CF%85%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AD%CF%82-%CE%BC%CE%B5-%CF%81%CE%B1%CF%87%CE%BF%CE%BA%CE%BF%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%AC-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%83%CE%B9%CE%B4%CE%B7%CF%81%CF%8C%CE%B4%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%BF

Στενό μαρκάρισμα υπόσχεται η Κομισιόν για την Ολυμπία Οδό

«Στενό μαρκάρισμα» προανήγγειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ολοκλήρωση  το 2016 της κατασκευής της Εθνικής Οδού Κορίνθου – Πατρών  απαντώντας σε γραπτή ερώτηση που υπέβαλλε ο Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής, Αντιπρόεδρος των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών και Επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Aντιμνημονιακοί Πολίτες, Καθηγητής Νότης Μαριάς.

Σημειώνεται ότι ο Έλληνας Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής με Ερώτησή του στην Ευρωβουλή στις 27/3/2015 είχε καταγγείλει τις απαράδεκτες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων του τμήματος Κορίνθου-Πατρών της Εθνικής Οδού Αθηνών-Πατρών και είχε ζητήσει την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη λήψη μέτρων προκειμένου επιτέλους να  υπάρξει επιτάχυνση της κατασκευής του εν λόγω έργου- πνοή για την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα και το οποίο χρηματοδοτείται κυρίως από κονδύλια της Ε.Ε.

Όπως επισήμανε στην από 11/6/2015 Απάντηση εκ μέρους της Επιτροπής η αρμόδια Επίτροπος κα Cretu η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την εφαρμογή και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων. Και αυτό γίνεται όχι μόνο μέσω ανταλλαγής πληροφοριών με τη διαχειριστική αρχή αλλά και με διμερείς συναντήσεις, επιτόπιες επισκέψεις στην Ελλάδα καθώς και μέσω συμμετοχής στους σχετικούς ελέγχους.

Όπως αποκαλύπτει στην Απάντησή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «σύμφωνα με τη διαχειριστική αρχή του προγράμματος, τον Μάιο του 2015 περίπου το 94% του φυσικού αντικειμένου είχε ήδη ανατεθεί με σύμβαση, ενώ περίπου το 60% του έργου είχε ήδη ολοκληρωθεί», επιβεβαιώνοντας έτσι πλήρως το περιεχόμενο της Γραπτής Ερώτησης του Νότη Μαριά.

Τέλος όπως επισημαίνεται στην Απάντηση της κας Cretu σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις ελληνικές αρχές «το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016».

Ακολουθούν η Ερώτηση του Νότη Μαριά και η Απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Ερώτηση του Νότη Μαριά έχει ως εξής:

«Η κατασκευή της Εθνικής Οδού Αθηνών-Πατρών ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960 με το τμήμα Κορίνθου Πατρών να εγκαινιάζεται το 1969.

Το 2008, η Εθνική Οδός παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία Ολυμπία Οδός, με την κοινοπραξία να έχει αναλάβει την αναβάθμιση της Οδού με προθεσμία το 2011.

Παρότι έχουν παρέλθει 4 χρόνια από την προθεσμία παράδοσης του τμήματος Κορίνθου-Πατρών, το έργο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων, οι εργασίες βρίσκονται ήδη 7-8 μήνες εκτός χρονοδιαγράμματος, με την ευθύνη να αποδίδεται στην ΕΡΓΟΣΕ, η οποία δεν έχει ξεκινήσει τις εργασίες της στα 8 σημεία που η σιδηροδρομική γραμμή συναντά τον αυτοκινητόδρομο, έργο το οποίο επίσης χρηματοδοτείται από κονδύλια της Ε.Ε.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μετατεθεί για ακόμη μία φορά η παράδοση του τμήματος Κορίνθου-Πατρών για το καλοκαίρι του 2016.

Όσον αφορά την πρόοδο του έργου, οι εργασίες ανακατασκευής του οδικού άξονα στο τέλος του 2014 βρίσκονταν στο 62%.

Ερωτάται η Επιτροπή:

1.       Τι μέτρα πρόκειται να λάβει για την επιτάχυνση της κατασκευής του τμήματος Κορίνθου-Πατρών της Εθνικής Οδού Αθηνών-Πατρών, έργο που κυρίως χρηματοδοτείται από κονδύλια της Ε.Ε.;

2.       Έχει διερευνήσει τα αίτια καθυστέρησης κατασκευής του ως άνω τμήματος Κορίνθου-Πατρών και, αν ναι έχει καταλογίσει τις συνακόλουθες ευθύνες στους υπευθύνους;».

Η Απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει ως εξής:

«Απάντηση της κ. Cretu εξ ονόματος της Επιτροπής (11.6.2015).

Η ολοκλήρωση του τμήματος της εθνικής οδού «Ελευσίνας-Κορίνθου-Πατρών» είναι ένα μεγάλο έργο που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) για την περίοδο 2007-2013 στο πλαίσιο του προγράμματος για τη βελτίωση της προσβασιμότητας. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, το έργο είχε σταματήσει. Η επαναδιαπραγμάτευση μεταξύ των μερών της σύμβασης παραχώρησης οδήγησε σε μια νέα σύμβαση και, αφού επικυρώθηκε η εν λόγω σύμβαση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και δημοσιεύτηκε η απόφαση σχετικά με τη συγχρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ τον Δεκέμβριο του 2013, οι εργασίες συνεχίστηκαν. Σύμφωνα με τη διαχειριστική αρχή του προγράμματος, τον Μάιο του 2015 περίπου το 94% του φυσικού αντικειμένου είχε ήδη ανατεθεί με σύμβαση, ενώ περίπου το 60% του έργου είχε ήδη ολοκληρωθεί.

Η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την εφαρμογή και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων μέσω ανταλλαγής πληροφοριών με τη διαχειριστική αρχή, διμερών συναντήσεων, επιτόπιων επισκέψεων στην Ελλάδα, καθώς και μέσω συμμετοχής σε ελέγχους. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που ελήφθησαν από τις ελληνικές αρχές, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016».

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/autokinitodromoi/uperastikoi/olumpia-odos/item/30692-%CF%83%CF%84%CE%B5%CE%BD%CF%8C-%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%BA%CE%AC%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CF%85%CF%80%CF%8C%CF%83%CF%87%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B9%CF%8C%CE%BD-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BF%CE%BB%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%B1-%CE%BF%CE%B4%CF%8C

Συνολικές προβολές σελίδας