Πέμπτη 20 Αυγούστου 2015

Προχωράει η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ. Οι επόμενες κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα, από το ΤΑΙΠΕΔ, τα κείμενα που είναι απαραίτητα για να προχωρήσει ο διαγωνισμός αξιοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, τα οποία αφορούν τη σύμβαση πώλησης μετοχών, τη συμφωνία των μετόχων και το νομοσχέδιο, το οποίο θα καταρτίσει το υπουργείο Ναυτιλίας και θα αναφέρεται σε αρμοδιότητες, που θα πάρει από τον ΟΛΠ, η Αρχή Λιμένος, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».

Και τα τρία κείμενα θα προωθηθούν ταυτόχρονα και φιλοδοξία του ΤΑΙΠΕΔ είναι, εάν δεν καθυστερήσουν τα δύο συναρμόδια υπουργεία Οικονομιών και Οικονομίας, Υποδομών Τουρισμού και Ναυτιλίας, να αναρτηθούν δημόσια μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας.

Είναι φανερό ότι μετά και την ψήφιση από τη Βουλή της νέας συμφωνίας με τους δανειστές έχουν λυθεί τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ ώστε να τρέξει πολύ γρήγορα τα σχέδια αξιοποίησης των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, αρχής γενομένης από τον ΟΛΠ, όπου όλα είναι σχεδόν έτοιμα, και να ακολουθήσει αμέσως μετά και ο ΟΛΘ για τον οποίο υπάρχει ακόμη η εκκρεμότητα της ολοκλήρωσης του masterplan.

Στο ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν τις διαδικασίες καθώς γνωρίζουν πολύ καλά ότι με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών του ΟΛΠ στον νέο ιδιώτη επενδυτή «το λιμάνι θα απογειωθεί», όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά.

Κομβικό σημείο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι το θέμα της Αρχής Λιμένος, η δημιουργία της οποίας έχει συμφωνηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο προκειμένου να εξασφαλίζεται και ο δημόσιος έλεγχος επί των πεπραγμένων στα λιμάνια.



Οπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν», η δημιουργία Αρχής Λιμένα (PortAuthority) είναι η επιλογή που θα εξασφαλίσει αυτό που ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας αποκαλεί έλεγχο του Δημοσίου επί των λιμανιών, παρά την ιδιωτικοποίηση εμπορικών δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα με όσα έχουν μεταφερθεί στη «Ν», με την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα προκύψει ένα κενό ευθύνης που αφορά σε διοικητικές και εποπτικές αρμοδιότητες που σήμερα ασκούν οι διοικήσεις των δύο λιμανιών, ενώ κανονικά θα έπρεπε να ασκούνται από μία δημόσια αρχή. Είναι επομένως σκόπιμο να δημιουργηθεί ένας ενδιάμεσος φορέας που θα αναλάβει δύο κρίσιμους ρόλους.

Αφενός τον ρόλο του επιτηρητή για λογαριασμό των συναρμόδιων υπουργείων της εφαρμογής των νέων συμβάσεων παραχώρησης που θα υπογραφούν μεταξύ των επενδυτών και του ελληνικού Δημοσίου και αφετέρου τις διοικητικές αρμοδιότητες που σήμερα διεκπεραιώνουν οι διοικητικές αρχές των οργανισμών λιμένων, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό.

Η Αρχή Λιμένος μπορεί ωστόσο να έχει και μία περιφερειακή διάσταση στην περίπτωση γειτονικών λιμένων και να αναλάβει τις αντίστοιχες αρμοδιότητες των τεσσάρων μεγάλων λιμανιών της Αττικής, δηλαδή του Πειραιά, της Ελευσίνας, του Λαυρίου και της Ραφήνας. Επίσης, με το σχέδιο νόμου θα ξεκαθαρισθεί επακριβώς και ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), η οποία δεν διαμορφώνει λιμενική πολιτική, ούτε λειτουργεί ως πάροχος λιμενικών υπηρεσιών, και δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δημόσια διοίκηση όπως είναι π.χ. η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Επενδύσεων, ούτε επίσης τις αρμοδιότητες της Αρχής Λιμένα (PortAuthority), ούτε της Λιμενικής Αρχής (Λιμεναρχείο).

Ποιος είναι ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων

Προς διερεύνηση παραμένει ποιος θα είναι ακριβώς και ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), για την οποία το νέο μνημόνιο αναφέρει ότι «θα καταστεί πλήρως επιχειρησιακή έως τον Ιούνιο του 2016.

Η κυβέρνηση θα εγκρίνει το προεδρικό διάταγμα για τον καθορισμό των επιχειρησιακών δομών της ρυθμιστικής αρχής έως τον Οκτώβριο του 2015.

Η κυβέρνηση θα ζητήσει τεχνική βοήθεια για να καθορίσει τα καθήκοντα της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και τον ρόλο των λιμενικών αρχών, καθώς και για να εκπονήσει τον εσωτερικό κανονισμό της και τους απαιτούμενους νόμους που πρέπει να εγκριθούν έως τον Μάρτιο του 2016 για να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητά της».



Η ίδρυση της ΡΑΛ προκάλεσε και το ενδιαφέρον της Ε.Ε. δεδομένου ότι (όπως αναφέρεται στον ετήσιο απολογισμό της ΡΑΛ) «η συγκρότηση Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων στην Ελλάδα αποτελεί πρωτοποριακή κίνηση για την ευρωπαϊκή λιμενική βιομηχανία» και «οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το αρμόδιο τεχνικό κλιμάκιο της τριμερούς αντιπροσωπείας εκδήλωσαν έντονο ενδιαφέρον για τις αρμοδιότητες, την οργάνωση και τη λειτουργία του φορέα.

Τον Μάιο του 2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -με τη διαμεσολάβηση της TASK FORCE GREECE και της DG MOVE- ανέθεσε (11/6/2014) την εκπόνηση εμπειρογνωμοσύνης για τον θεσμικό χαρακτήρα, το αντικείμενο και τον βέλτιστο τρόπο οργάνωσης της ΡΑΛ στον καθ. Ericvan Hooydonk με 3μηνη προθεσμία ολοκλήρωσης.

Ο καθ. Hooydonk υπέβαλε την τελική έκθεση τον Οκτώβριο 2014 στην οποία περιλαμβάνεται και Πίνακας Αρμοδιοτήτων Δημόσιου Τομέα στο Ελληνικό Λιμενικό Σύστημα.

Στόχος του Πίνακα Αρμοδιοτήτων ήταν η διάκριση των αρμοδιοτήτων και η κατανομή τους ανάμεσα στις διάφορες υπηρεσίες της Δημόσιας Διοίκησης, στον Φορέα Διοίκησης και Εκμετάλλευσης του Λιμένα (ΦΔΕΛ), στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον λιμένα και τέλος στη ΡΑΛ.

«Η συμπλήρωση του Πίνακα όσον αφορά τη λειτουργία του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας -του ΟΛΠ- απετέλεσε αντικείμενο επεξεργασίας των υπηρεσιών του ΥΝΑ, των υπηρεσιών του ΟΛΠ και της ΡΑΛ και συνιστά την πρώτη ορθολογική προσέγγιση για την πρακτική εφαρμογή των θεσμικών αρμοδιοτήτων της ΡΑΛ στη λειτουργία των ελληνικών λιμένων» αναφέρει η ΡΑΛ στον απολογισμό της και συνεχίζει:

«Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του τεχνικού κλιμακίου της τριμερούς αντιπροσωπείας εστιάσθηκε στη συμβολή της ΡΑΛ στην καθιέρωση σταθερού και σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου που θα προστατεύει τον υγιή ανταγωνισμό, την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών και τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμένων.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν ανταλλαγές απόψεων και συναντήσεις μεταξύ αρμοδίων υπηρεσιακών του ΥΝΑ και της ΡΑΛ με το τεχνικό κλιμάκιο για τη ναυτιλία στις οποίες παρουσιάστηκαν οι ολοκληρωθείσες δράσεις αλλά και ο προγραμματισμός των μελλοντικών ενεργειών μέχρι την πλήρη συγκρότηση και λειτουργία της Αρχής.

Η πλέον πρόσφατη συνάντηση ΡΑΛ - τεχνικού κλιμακίου πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο 2014, κατά την οποία εκτέθηκε η μέχρι τότε πρόοδος καθώς και το σχέδιο Π.Δ. για τον “Κανονισμό Λειτουργίας και την Οργάνωση Υπηρεσιών της ΡΑΛ” που είχε υποβληθεί στο ΣτΕ προς έγκριση».

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/12191-proxoraei-i-apokratikopoiisi-tou-olp-oi-epomenes-kiniseis-tou-taiped.html

Αυγενάκης: Να υπάρξει πλήρης εφαρμογή ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων στην Εγνατία

Ανακοίνωση εξέδωσε ο Τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης αναφορικά με την κατασκευή των νέων σταθμών συλλογής διοδίων στην Εγνατία Οδό και τη λειτουργία αναλογικού συστήματος διοδίων εντός του 2017 η οποία λέει τα παρακάτω:

«Στις 17 Νοεμβρίου 2014, με βάση το ΦΕΚ 3086, αποφασίσθηκε η κατασκευή 13 μετωπικών σταθμών στον κύριο άξονα της Εγνατίας Οδού (λαμβάνοντας υπόψη τους 6 ήδη υλοποιημένους σταθμούς) και επιπλέον 5 μετωπικών σταθμών στους κάθετους άξονες τις Εγνατίας Οδού.

Παράλληλα αποφασίσθηκε εντός του 2017 να εγκατασταθεί σταδιακά ολοκληρωμένο αναλογικό σύστημα, με πρώτη φάση τους σταθμούς των περιαστικών περιοχών και να λειτουργήσουν με αναλογικό σύστημα μόνο για τους χρήστες που κατέχουν πομποδέκτη (ηλεκτρονική συναλλαγή).

Τα σενάρια που μπορούν να εφαρμοστούν είναι:  είτε η συνέχιση κατασκευής προσωρινών μετωπικών σταθμών διοδίων όπου δε θα υπάρχει εφαρμογή αναλογικής χρέωσης (προβλέπεται  μάλιστα ότι θα κατασκευαστούν προσωρινοί σταθμοί με λυόμενα κτίρια, αυξημένο κόστος, χωρίς συνθήκες καλής λειτουργίας, ασφάλειας και αμφιβόλου αρχιτεκτονικής, ενώ δεν θα αποκλειστούν οι πιθανές παρακάμψεις των σταθμών από εναλλακτικό δίκτυο),  είτε η κατασκευή μεταλλικών γεφυρών για την «Ηλεκτρονική Συλλογή Διοδίων Ελεύθερης Ροής» που δίνει την δυνατότητα αναλογικής χρέωσης στον χρήστη.

Θέση μας είναι να υπάρξει πλήρης εφαρμογή ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων που είναι το πλέον δίκαιο αλλά και προς όφελος του χρήστη.

Είναι προφανές ότι όποια επιλογή αποφασισθεί από την ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την Εγνατία Οδό, θα καθορίσει το σύστημα συλλογής διοδίων για τα επόμενα χρόνια, επηρεάζοντας  παράλληλα την λειτουργία του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας αλλά και των ίδιων των χρηστών του.»

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/autokinitodromoi/uperastikoi/egnadia-odos/item/31354-%CE%B1%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82-%CE%BD%CE%B1-%CF%85%CF%80%CE%AC%CF%81%CE%BE%CE%B5%CE%B9-%CF%80%CE%BB%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CF%86%CE%B1%CF%81%CE%BC%CE%BF%CE%B3%CE%AE-%CE%B7%CE%BB%CE%B5%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%B4%CE%AF%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%B3%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1

Προχωρά και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Μπορεί οι αρμόδιοι υπουργοί να αποφεύγουν κάθε αναφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, αλλά με το πρόσφατο μνημόνιο η κυβέρνηση δεσμεύεται για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα καθώς και τριών καθέτων αξόνων. Μάλιστα, επειδή έχουν λήξει οι προηγούμενες συμβάσεις με τους συμβούλους, πρόκειται εντός των προσεχών εβδομάδων να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την επιλογή νέων συμβούλων, ενώ το νέο διοικητικό συμβούλιο της Εγνατία Οδός ΑΕ θα κληθεί να λάβει δυσάρεστες αποφάσεις για όσους πίστεψαν τις κυβερνητικές εξαγγελίες σύμφωνα με τις οποίες ο οδικός άξονας δεν θα παραχωρηθεί.

Συγκεκριμένα το Δ.Σ. καλείται να εγκρίνει την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης που είχε δημοσιευτεί από τον περασμένο Νοέμβριο και προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων. Ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε προχωρήσει και σε ανακοινώσεις σύμφωνα με τις οποίες στην Εγνατία Οδό θα εφαρμοστεί αναλογικό σύστημα διοδίων κ.λπ., χωρίς μέχρι σήμερα να έχει γίνει τίποτα. Τώρα το Δ.Σ. της Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να εγκρίνει νέο, ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή και λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων στον οδικό άξονα και στους τρεις κάθετους άξονες.

Επί της Εγνατίας Οδού λειτουργούν σήμερα επτά σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ίασμο Κομοτηνής. Με την κοινή υπουργική απόφαση προβλεπόταν η λειτουργία άλλων 11 σταθμών διοδίων, με τους πρώτους δύο να λειτουργούν εντός του 2015. Επιπλέον εκκρεμεί εδώ και χρόνια η συμφωνία για την αποπληρωμή δανείου που είχε λάβει η Εγνατία Οδός ΑΕ, επί υπουργίας Γ. Σουφλιά στο ΥΠΕΧΩΔΕ, από την Τράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +1,83%.

Στην κυβέρνηση συμφώνησαν επίσης πως θα εκδοθεί μέσα στον Νοέμβριο του 2015 μια νέα, κοινή υπουργική απόφαση με την οποία θα καθορίζονταν οι τιμές των διοδίων στον οδικό άξονα. Η απόφαση Χρυσοχοΐδη προέβλεπε πως «η τιμή χρέωσης για οχήματα κατηγορίας 2 (Ι.Χ.) μπορεί να φτάσει ανά χιλιόμετρο στην τιμή χρέωσης που επιβάλλεται στα τμήματα των αυτοκινητόδρομων της χώρας που είναι σε καθεστώς Σύμβασης Παραχώρησης. Η προσαρμογή αυτή μπορεί να γίνει από τον ενδεχόμενο παραχωρησιούχο, άλλως θα ακολουθείται η μέχρι σήμερα διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, η χρέωση για τα ελαφρά οχήματα κατηγορίας 2 δεν μπορεί να είναι μικρότερη του 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στρογγυλοποιούμενη στον αμέσως μεγαλύτερο ακέραιο».

Για να εκδοθεί η συγκεκριμένη απόφαση, θα προηγηθεί νέα μελέτη για το κυκλοφοριακό μοντέλο στον βασικό κορμό της Εγνατίας και τους κάθετους άξονες, η οποία προγραμματίζεται να παραδοθεί μέσα στον Σεπτέμβριο.

Από τα παραρτήματα του νέου μνημονίου (τα εξαφανισμένα από τη Βουλή κατά την ψήφισή του) μαθαίνουμε, επίσης, πως ακόμα δεν έχει συμφωνηθεί με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (και τη Διεύθυνση Περιφερειακής Ανάπτυξης) η λύση η οποία θα επιτρέψει την επιβολή διοδίων σε δύο από τους κάθετους οδικούς άξονες που έχουν κατασκευαστεί με κοινοτικά χρήματα. Αν δεν βρεθεί λύση και ο ιδιώτης εισπράττει διόδια, τότε μπορεί να θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση. Όλα δείχνουν, πάντως, πως στις Βρυξέλλες περιμένουν μια μελέτη κόστους οφέλους από ελληνικής πλευράς, προκειμένου να μελετήσουν το θέμα και να δώσουν το πράσινο φως.

Στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας πρόκειται να ενταχθούν οι κάθετοι άξονες Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής, Χαλάστρας - Ευζώνων και Λαγκαδά - Προμαχώνα, στους οποίους θα λειτουργούν συνολικά πέντε σταθμοί διοδίων.

Οι δανειστές ζητούν, επίσης, να προχωρήσει η απαραίτητη αναβάθμιση τεχνολογικών συστημάτων και οι σχετικές αποφάσεις για την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος που είχε εξαγγείλει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Στη σχετική απόφαση προβλεπόταν πως «το ολοκληρωμένο αναλογικό σύστημα διοδίων στην Εγνατία Οδό θα εγκατασταθεί σταδιακά εντός του έτους 2017. Σε πρώτη φάση οι σταθμοί διοδίων που αντιστοιχούν στις περιαστικές περιοχές Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Ιωαννίνων (Παμβώτιδας) θα λειτουργήσουν με ειδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης (rebate), μέθοδος με την οποία η χρέωση των οχημάτων που διαθέτουν πομποδέκτη (ηλεκτρονικοί χρήστες) θα γίνεται απολύτως αναλογικά και οι χρήστες αυτοί θα χρεώνονται μόνο για την απόσταση που διανύουν».

Πηγή:Φώτης Κόλλιας - euro2day.grhttp://ypodomes.com/index.php/autokinitodromoi/uperastikoi/egnadia-odos/item/31349-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%87%CF%89%CF%81%CE%AC-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%B3%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%8D

Συνολικές προβολές σελίδας