Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014

Προς άρση παρεξηγήσεων: Άλλο το πολυνομοσχέδιο, άλλο το ν/σ του υπ. Μεταφορών

Έπειτα από επικοινωνία με το υπουργείο Μεταφορών, στέλεχος ξεκαθάρισε ότι είναι άλλο το πολυνομοσχέδιο “Μέτρα Στήριξης και Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας”, το οποίο θα έχει ψηφιστεί έως την Κυριακή και άλλο το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων», το οποίο θα κατατεθεί ως ξεχωριστό νομοσχέδιο.
Ωστόσο, δημιουργήθηκε σύγχυση, γιατί και τα 2 νομοσχέδια περιέχουν άρθρα για τα ταξί, τα φορτηγά, τα τουριστικά λεωφορεία, τον σιδηρόδρομο, κ.α. 
Το πολυνομοσχέδιο (επισυνάπτεται εδώ), στην σελίδα 63 αναφέρεται στην άρση εμποδίων στις τουριστικές μεταφορές, οι οποίες έχουν επίδραση στον κλάδο των ταξί, στις σελίδες 92 – 101 περιέχονται διατάξεις για τα σιδηροδρομικά ακίνητα και τη ΓΑΙΑΟΣΕ και στην σελίδα 71 στα φορτηγά.  

Εγκαινιάστηκε το οδικό τμήμα Πατσός - Παντάνασσα στο Ρέθυμνο

Ένα σημαντικό οδικό έργο που ενδυναμώνει την ανάπτυξη της ενδοχώρας του Ρεθύμνου και κάνει ταχύτερη και ασφαλέστερη τη μετακίνηση-μεταφορά εγκαινίασε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.
Πρόκειται για το οδικό έργο «Διάνοιξη νέου τμήματος Φράγμα Ποταμών-Παντάνασσα τμήμα Πατσός-Παντάνασσα» μήκους 2,5 χιλιομέτρων, και χρηματοδότηση 6,8 εκ. ευρώ προερχόμενη από το ΕΣΠΑ ΠΕΠ-ΚΡΗΤΗΣ 2007-2013. Στα σημερινά εγκαίνια του έργου παραβρέθηκαν η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή, ο δήμαρχος Αμαρίου Στέφανος Σημαντήρας, Περιφερειακοί-Δημοτικοί σύμβουλοι, η προισταμένη της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Περιφέρειας Κρήτης Μαρία Κασσωτάκη, υπηρεσιακά στελέχη από τις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας, ενώ προηγήθηκε αγιασμός. 
«Ένα ακόμη σημαντικό έργο στην Κρήτη, στο Ρέθυμνο, εγκαινιάζουμε σήμερα με υψηλή οδική ασφάλεια και χαιρόμαστε που παραδίδεται στην κυκλοφορία. Με την άριστη συνεργασία που είχαμε ως Περιφέρεια με τους φορείς, το δήμο Αμαρίου, τις τεχνικές υπηρεσίες, καταφέραμε και ολοκληρώσαμε το σημαντικό αυτό έργο. Ευχαριστίες θα πρέπει να απευθύνουμε και στον πρώην Νομάρχη Ρεθύμνου Γιώργο Παπαδάκη γιατί επί Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είχε ενταχθεί το έργο, και εμείς ως Περιφέρεια το ολοκληρώσαμε» ανέφερε στις δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και πρόσθεσε: «Νέος στόχος τώρα που έχει τεθεί είναι να ολοκληρωθεί ο «Αμαριώτικος» δρόμος που είναι ένα όραμα χρόνων. Εμείς είμαστε έτοιμοι από πλευράς μελετών, να διεκδικήσουμε τους πόρους, για να ολοκληρωθεί το σημαντικό αυτό έργο για την ευρύτερη περιοχή του Ρεθύμνου.
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή επεσήμανε ότι, «ένα μεγάλο έργο εγκαινιάστηκε σήμερα από την Περιφέρεια Κρήτης, εδώ στο δήμο Αμαρίου, που συνδέει την Πατσό με την Παντάνασσα. Ένα αναπτυξιακό έργο που από σήμερα εξυπηρετεί τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής. Υπήρχε μια εξαιρετική συνεργασία με το δήμο Αμαρίου για την ολοκλήρωση του σημαντικού έργου». 
Η κ. Λιονή ανέφερε επίσης ότι μόλις ανοίξουν οι προσκλήσεις του νέου ΕΣΠΑ πρόκειται να ενταχθούν και άλλα σημαντικά έργα όπως βιολογικοί και αποχετευτικά συστήματα, όπως είναι το φράγμα Ποταμών.
Ο δήμαρχος Αμαρίου Στέφανος Σημαντήρας είπε ότι «το έργο συντομεύει το χρόνο άφιξης στο Αμάρι, ενώ η οδήγηση πλέον γίνεται ασφαλέστερη. Είναι ένα έργο προοίμιο για να ολοκληρωθούν και τα άλλα δυο τμήματα του «Αμαριώτικου» δρόμου από την Αγ. Φωτεινή στο Φουρφουρά και από το Φουρφουρά στις Μάντρες, ώστε ένα όνειρο δεκαετιών να πάρει «σάρκα και οστά».
Τεχνικά στοιχεία
-Το μήκος του οδικού  έργου, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας, 2,5 χιλιόμετρα και μέσο πλάτος 7,5 μέτρα
-Έχουν κατασκευαστεί δυο γέφυρες, η πρώτη μήκους 90 μέτρων, και η δεύτερη αφορά ανισόπεδη διάβαση που θα οδηγεί στο μελλοντικό οικισμό «Αγ. Πνεύματος»
-Έχουν κατασκευαστεί 6 τοίχοι αντιστήριξης που έχουν θεμελιωθεί σε φρεατοπασσάλους λόγω χαλαρότητας του εδάφους στην περιοχή.

Τι προβλέπει το ν/σ για Φ.Δ.Χ και Φ.Ι.Χ

Ρυθμίσεις σχετικά με τη σύσταση Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου στους Δήμους, τις αρχές ελέγχου, τις παραβάσεις, τα διοικητικά πρόστιμα αλλά και τη χορήγηση αδειών εμπεριέχει το νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων».

Έλεγχος

Ειδικότερα, όσον αφορά στον έλεγχο των Φ.Δ.Χ στις παραμεθόριες περιοχές, μπορούν «να συστήνονται ένα ή περισσότερα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών (ΜΚΕ-ΔΠΠ). Τα έσοδα από την είσπραξη των προστίμων που επιβάλλουν τα ΜΚΕ-ΔΠΠ αποτελούν έσοδα των Δήμων».
Το υπουργείο αναθέτει τη διαδικασία ελέγχου των ελληνικών και αλλοδαπών φορτηγών στις ακόλουθες αρχές:
α) στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ)
β) στις Λιμενικές και Τελωνειακές Αρχές,
γ) στις Αστυνομικές Αρχές,
δ) στα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου
ε) στα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών

Πρόστιμα

Τα διοικητικά πρόστιμα που θα βεβαιώνονται από τους παραπάνω ελεγκτικούς μηχανισμούς θα κατηγοριοποιούνται σε ιδιαζόντως σοβαρή παράβαση, σε πολύ σοβαρή παράβαση, σε σοβαρή, σε ελαφρά παράβαση.
Συγκεκριμένα, για ιδιαζόντως σοβαρή παράβαση, το πρόστιμο ξεκινάει για τον ιδιοκτήτη από 1.000€ και φτάνει τα 3.000€. Για τον οδηγό από 600€-1.000€. Στον υπεύθυνο φόρτωσης από 1.000€-3.000€.
Για πολύ σοβαρή παράβαση:
- στον ιδιοκτήτη: από 300€ έως 600€
- στον οδηγό: από 100€ έως 400€
- στον υπεύθυνο φόρτωσης: από 300€-600€
Για σοβαρή παράβαση:
- στον ιδιοκτήτη: 250€-450€
- στον οδηγό: 60€-300€
- στον υπεύθυνο φόρτωσης: 250€-450€


Για ελαφρά παράβαση:
- στον ιδιοκτήτη: 200€-400€
- στον οδηγό: 50€-200€
Να σημειωθεί ότι στους ιδιοκτήτες που είναι και οδηγοί των οχημάτων τους καταλογίζεται μόνο το πρόστιμο που αφορά τον ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, το πρόστιμο για τον ιδιοκτήτη καταλογίζεται στον μισθωτή.
Τα ανωτέρω πρόστιμα καταβάλλονται μειωμένα κατά 50%, εφόσον εξοφλούνται εντός δέκα ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία επιβολής τους.

Χορήγηση αδειών

-Με το σχέδιο διάταξης παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης έως μιας άδειας κυκλοφορίας φορτηγού ιδιωτικής χρήσης σε ιδιώτες, για την εξυπηρέτηση των προσωπικών αναγκών τους, χωρίς τον έλεγχο συνδρομής των προϋποθέσεων σχετικά με την ύπαρξη μεταφορικού έργου που προβλέπονται στο ν.δ.49/1968 (Α' 294), όπως ισχύει και στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
-Καταργείται ο περιορισμός στη χορήγηση αριθμού αδειών για οχήματα μεικτού βάρους έως 4 τόνων σε εφημεριδοπώλες - πρακτορεία Τύπου και διαμεταφορείς για τη μεταφορά υλικών συσκευασίας.
Τέλος σημειώνεται ότι ο όρος «μικτό βάρος» αντικαθίσταται από τη ΜΑΜΦΟ (μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος».

Πηγή:  http://youtruck.gr/index.php/news-in-greece/item/1211-ti-problepei-to-n-s-gia-fdx-fix

Σε κινητοποιήσεις τα φορτηγά ΔΧ από 31/3, αν δεν αποσυρθούν οι ρυθμίσεις του ν/σ

Την άμεση απόσυρση των διατάξεων που αφορούν τους αυτοκινητιστές και την ταυτόχρονη έναρξη διαβούλευσης, ζητούν οι ομοσπονδίες του κλάδου από το υπουργείο Μεταφορών, μετά από σύσκεψη 10 ωρών.
Όπως επισημαίνουν σε ανακοίνωσή τους, εφόσον δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα του κλάδου και αυτών που εκκρεμούν και είναι ήδη σε διαβούλευση, θα ξεκινήσουν οι κινητοποιήσεις, όπως αποφασίστηκε μετά την αναστολή, από την προσεχή Δευτέρα 31 Μαρτίου.
Η κυβέρνηση, όπως σημειώνουν οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών, εντελώς αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία προηγούμενη συζήτηση με τους άμεσα ενδιαφερομένους, το υπουργείο Μεταφορών προωθεί στο πολυνομοσχέδιο, που πρόκειται να ψηφιστεί την Κυριακή 30/3/2014 στη Βουλή, τα άρθρα 38 – 44, που αφορούν διάφορες ρυθμίσεις στον χώρο των εμπορευματικών μεταφορών.
Πρόκειται για διατάξεις που μεταβάλλουν δραματικά το καθεστώς των εργασιακών σχέσεων, νομιμοποιούν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και την παράνομη μεταφορά, θέτουν σε κίνδυνο τη νομιμότητα της μεταφορικής δραστηριότητας όπως ασκείται στη χώρα μας μέχρι σήμερα, ενώ δεν δίνουν καμία λύση στα προβλήματα που επανειλημμένα έχουμε εκθέσει.
Οι εκπρόσωποι του κλάδου τονίζουν ότι πιθανή εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων, θα απορρυθμίσει εντελώς την αγορά, θα επικρατήσουν συνθήκες «ζούγκλας», ενώ παράλληλα διερωτώνται ποιος είναι ο στόχος αυτής της τακτικής από την πλευρά κυβέρνησης και τρόικας.
Επίσης παρά τις υποσχέσεις, δεν αντιμετωπίζεται η παράνομη μεταφορά που αποτελεί το υπ΄ αριθμόν ένα πρόβλημα του κλάδου. Αντίθετα οι ρυθμίσεις που προωθούνται έχουν και έναν μοναδικό στόχο. Την εισπρακτική αντιμετώπιση των παραβάσεων, πάντα σε βάρος των Ελλήνων μεταφορέων και προς όφελος των μικρών και μεγάλων συμφερόντων που επενδύουν στην καταστροφή τους.
Όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι οι αυτοκινητιστές, ακόμη και την ύστατη στιγμή θα πρυτανεύσει η λογική και θα προασπιστούν τα συμφέροντα του κλάδου και της ελληνικής οικονομίας. Στην αντίθετη περίπτωση θα συγκληθούν άμεσα τα αρμόδια όργανα των Ομοσπονδιών με εισήγηση για απεργία διαρκείας από τη Δευτέρα 31/3/2014.

Τελικά σε ποιόν ανήκει το νομοσχέδιο; Στο Μεταφορών, το Ανάπτυξης ή τον ΟΟΣΑ;

Μας μπέρδεψε ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με τις χθεσινές του δηλώσεις ότι το νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων», το οποίο υπογράφει ο ίδιος στο opengov.gr (πατήστε ΕΔΩ), αποτελεί «σχέδιο προτάσεων από τον ΟΟΣΑ» και μάλιστα «η εκπόνηση των προτάσεων δεν έγινε από το υπουργείο, έγινε από τον ΟΟΣΑ, με βάση κάποιες μελέτες».
Το ερώτημα είναι «γιατί κρατάει αποστάσεις» ο υπουργός Μεταφορών, ο οποίος στην συνέχεια χαρακτήρισε «αντι-αναπτυξιακές» κάποιες από τις διατάξεις ενός νομοσχεδίου (π.χ. φορτηγά), το οποίο στο opengon.gr φέρει την… υπογραφή του.
Τα όσα ελέγχθησαν στην χθεσινή συνέντευξη τύπου
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας πείτε τι αλλάζει στη λειτουργία των ταξί και των εκμισθωμένων οχημάτων; Και για ποιο λόγο γίνεται;
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κοιτάξτε, υπάρχουν ορισμένες προτάσεις από την πλευρά του ΟΟΣΑ, τις έχει καταθέσει ο ΟΟΣΑ στο πλαίσιο αυτής της «εργαλειοθήκης», η οποία έχει μια σειρά από προτάσεις και ρυθμίσεις για τις μεταφορές.
Δεν θα μπω στην ουσία αυτή τη στιγμή, υπάρχουν ορισμένες διαπραγματεύσεις μεταξύ του Υπουργείου Ανάπτυξης και των εκπροσώπων των κλάδων και όταν θα είμαστε έτοιμοι θα μπορώ να σας πω. Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σας πω τίποτε απολύτως. Δεν θα πω τίποτε απολύτως πριν υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα από τις επαφές αυτές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς μετέχετε στις επαφές αυτές;
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Προς το παρόν όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην εκπόνηση των προτάσεων Υπουργέ συμμετείχατε;
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η εκπόνηση των προτάσεων δεν έγινε από το Υπουργείο, έγινε από τον ΟΟΣΑ, με βάση κάποιες μελέτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Επαναλαμβάνω, είναι μια δουλειά που έχει κάνει ο ΟΟΣΑ και την έχει φέρει στη χώρα, προτείνοντας μια σειρά από μέτρα σε διαφόρους τομείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεδομένου ότι οι αυτοκινητιστές απειλούν με αντίστοιχες απεργίες..
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν ετέθη τέτοιο ζήτημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας έχει ενημερώσει ο κ. Χατζηδάκης μήπως; Επειδή είχαν μια συνάντηση οι ιδιοκτήτες, ο κ. Λυμπερόπουλος με τον κ. Χατζηδάκη, η οποία έχει λήξει και σύμφωνα με την κουβέντα που έκαναν μεταξύ τους..
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δε θα πω τίποτα άλλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε επικοινωνία με τον κ. Χατζηδάκη; Γιατί έχει λυθεί το θέμα σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες ταξί.
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακούστε, εάν λύθηκε ακόμα καλύτερα. Αλλά επαναλαμβάνω και πάλι δεν θα πω τίποτα, πριν έχω από τον κ. Χατζηδάκη μία ολοκληρωμένη ενημέρωση, τι ακριβώς έχει ειπωθεί, τι ακριβώς έχει συμβεί και τι ακριβώς έχει κλείσει, γιατί τα νομοσχέδια όπως ξέρετε τα υπογράφω κι εγώ σε ό,τι αφορά τη συναρμοδιότητα του υπουργείου, άρα λοιπόν θα περάσουν από δω. Γι΄ αυτό λέω ότι θέλω να έχω μία καθαρή άποψη μετά από ενημέρωση που θα έχω από τον συνάδελφό μου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι λίγο οξύμωρο ένα τρίτο Υπουργείο να νομοθετεί για λογαριασμό του καθ΄ ύλην αρμοδίου Υπουργείου ερήμην του;
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν νομοθετεί κανένα υπουργείο ερήμην κανενός. Αυτό δεν μπορεί να είναι συμπέρασμα. Επαναλαμβάνω και πάλι, υπάρχουν ορισμένες προτάσεις που έχουν γίνει από την πλευρά του ΟΟΣΑ, δεν νομοθέτησε κανένα υπουργείο, υπάρχουν προτάσεις από την πλευρά του ΟΟΣΑ.
Αυτές οι προτάσεις έχουν κατατεθεί στην Ελληνική Κυβέρνηση, η κυβέρνηση τις εξετάζει και στο τέλος θα υπάρξει μια θέση-τοποθέτηση ποιες απ΄ αυτές θα γίνουν δεκτές, ποιες δεν θα γίνουν δεκτές, ποιες θα γίνουν δεκτές ενδεχομένως σε κάποιο σχετικό χρονικό διάστημα σύντομο ή πιο πέρα τα επόμενα χρόνια ή τους επόμενους μήνες.
Πριν λοιπόν έχω, πρώτον, από τον κ. Χατζηδάκη μια ολοκληρωτική ενημέρωση, και δεύτερον το αποτέλεσμα της τελικής διαπραγμάτευσης που κάνει ο ίδιος με τους εκπροσώπους της τρόικα και του ΟΟΣΑ, δεν μπορώ να σας πω τίποτα.
Από κει και πέρα αν έχουμε νέα και αν έχουμε αποφάσεις, οι όποιες αποφάσεις θα συνυπογραφούν και από μένα ως αρμόδιο υπουργό, διότι δεν νομοθετεί άλλο υπουργείο - όπως είπατε - για λογαριασμό του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Νομοθετούν όλα τα υπουργεία μαζί και ο κάθε υπουργός που συνυπογράφει τα νομοσχέδια.  

Νοσεί η ακτοπλοΐα, αναγκαία η δημιουργία συστήματος «Hub and Spoke»

H Ελλάδα, μαζί με την Ιταλία, είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, μέσω ακτοπλοϊκών γραμμών, με 45 εκατ. περίπου επιβάτες ετησίως, καλύπτοντας περίπου το 25% της συνολικής διακίνησης επιβατών ακτοπλοΐας στην Ευρώπη.
Του Φώτη Φωτεινού
Ο Πειραιάς είναι το δεύτερο σημαντικότερο, σε όρους επιβατικής κίνησης, λιμάνι της Ευρώπης, με μερίδιο που υπολογίζεται στο 3%, ενώ όσον αφορά τη μεταφορά φορτίων, σχεδόν το 5% των εμπορευμάτων που διακινούνται, μέσω ευρωπαϊκών ακτοπλοϊκών γραμμών, διέρχεται από ελληνικά λιμάνια.
Η σημασία της ακτοπλοΐας για την ορθή και απρόσκοπτη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας είναι πρόδηλη, καθώς στη χώρα υπάρχουν περισσότερα από 200 κατοικημένα νησιά, με περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια κατοίκους και περίπου 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής.
Ωστόσο, παρά τα ανωτέρω εντυπωσιακά στοιχεία, το ελληνικό λιμενικό δίκτυο χαρακτηρίζεται από μεγάλες παθογένειες, με τις περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι ζημιογόνες και τους νησιώτες να διαμαρτύρονται για έλλειψη δρομολογίων.  

Δυστυχώς, απλήρωτα πληρώματα, ανεκτέλεστα δρομολόγια, λιγότερα πλοία, υψηλά χρέη και εταιρείες που φλερτάρουν με την de facto πτώχευση είναι η καθημερινή πραγματικότητα. 
Το υπουργείο Ναυτιλίας πιέζει για τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, προσκρούει όμως στις αντιρρήσεις της τρόικας, όπως και στο θέμα της ελάφρυνσης των εισφορών, που ανεβάζουν την τιμή των καυσίμων.
Στην Ακτή Μιαούλη καταρτίζουν πλάνο, αλλά αναζητούν και πόρους, για να δρομολογηθεί στροφή προς εναλλακτικά καύσιμα, φθηνότερα και καθαρότερα, όπως το LNG, αλλά οι λύσεις αυτές χρειάζονται πολύ χρόνο και μεγάλες επενδύσεις.
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σχεδιάζει τον ανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, με δεδομένο ότι οι ετήσιες επιδοτήσεις ανέρχονται στα 70 εκατ., έναντι 130 εκατ. πριν από μερικά χρόνια.  
Από την πλευρά τους, οι ακτοπλόοι έχουν θέσει σειρά αιτημάτων, μεταξύ των οποίων η μείωση του ΦΠΑ, η επιδότηση του κόστους καυσίμων, αλλά και η ένταξη των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών, με τις αεροπορικές, σε ένα ενιαίο ταμείο.
Τα ευρήματα της έκθεσης
Στο πλαίσιο ανάλυσης των προβλημάτων της ακτοπλοΐας, συστήθηκε ερευνητική ομάδα, κατόπιν πρωτοβουλίας του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών, του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και του Εργαστηρίου Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Βασικό συμπέρασμα, από την επεξεργασία όλων των δεδομένων, είναι πως η ακτοπλοΐα έχει φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο, κατά το οποίο, καμία από τις εμπλεκόμενες πλευρές, δεν είναι ικανοποιημένη από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα.
Κομβικό εύρημα της έρευνας είναι πως η εφαρμογή του συστήματος «Hub and Spoke» (λιμάνια κόμβοι, με συνδέσεις σε μικρότερα λιμάνια) είναι μια βιώσιμη λύση. Αναλυτικά, να χρησιμοποιούνται κάποια λιμάνια ως κομβικά, τα οποία θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές, και τα υπόλοιπα περιμετρικά λιμάνια να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές. Π.χ. για να πάει κάποιος στις Κυκλάδες, να ταξιδεύει έως τη Σύρο και από εκεί, με άλλο πλοίο, να μεταφέρεται στον τελικό προορισμό του. Ανάλογα παραδείγματα είναι το Νάξος – Κουφονήσια και Ρόδος – Σύμη.
Επίσης, από την έρευνα, φαίνεται ξεκάθαρα η ανάγκη συνολικής αναθεώρησης του συστήματος των επιδοτήσεων, καθώς σήμερα δεν καλύπτει τις υφιστάμενες ανάγκες χρηματοδότησης.
Το παραπάνω βρίσκεται, σε άμεση συνάρτηση, με την αναθεώρηση των ακτοπλοϊκών γραμμών, από τις οποίες αποτελείται το σύστημα. Πρόδηλο ήταν το συμπέρασμα που εξήχθη από την έρευνα για την ανάγκη αναδιάρθρωσης των δρομολογίων, αλλά και η διαφαινόμενη ανάγκη μείωσης του ποσοστού ΦΠΑ, που περιέχεται στους ναύλους, τόσο επιβατών, όσο και οχημάτων.

Kλειστή η Κοιλάδα των Τεμπών στις 1-2/4, από τις 7 π.μ. – 8 μ.μ.

Την περίοδο από 01.04.2014 έως και 04.04.2014 πρόκειται να εκτελεστούν εργασίες επιθεώρησης και συντήρησης των μέτρων βραχοπροστασίας στην Κοιλάδα των Τεμπών, όπως προβλέπεται από το εγκεκριμένο πρόγραμμα Τακτικής Συντήρησης Μέτρων Βραχοπροστασίας.
Για την ασφαλή εκτέλεση των εργασιών, είναι απαραίτητη η διακοπή της κυκλοφορίας στην Κοιλάδα των Τεμπών την Τρίτη 01.4.2014 από τις 7 (επτά) το πρωί έως και τις 8 (οκτώ) το βράδυ και την Τετάρτη 02.4.2014 από τις 7 (επτά) το πρωί έως και τις 8 (οκτώ) το βράδυ.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που θα ισχύσουν κατά τη διάρκεια της διακοπής της κυκλοφορίας στην Κοιλάδα των Τεμπών, καθώς και οι παρακαμπτήριες διαδρομές, θα ανακοινωθούν από την Ελληνική Αστυνομία.
Για περισσότερες πληροφορίες οι οδηγοί μπορούν να απευθύνονται στο τηλεφωνικό κέντρο της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στο τηλέφωνο 2410 741440 καθώς και στην ιστοσελίδα www.aegeanmotorway.gr

Ακτοπλόοι προς ΥΝΑ: «Ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε». Τα αιτήματα του κλάδου

Του Φώτη Φωτεινού
Μπαράζ αιτημάτων από τους ακτοπλόους: Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, αναμόρφωση των άγονων γραμμών, απελευθέρωση της σύνθεσης των πληρωμάτων, άρση των υποχρεωτικών εκπτώσεων υπέρ πληθυσμιακών ομάδων και επιδότηση του κόστους καυσίμων συγκαταλέγονται, μεταξύ των αιτημάτων που διατυπώνει, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης, στην ημερίδα “Κρίσιμες ώρες για την Ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών”, αναφέρθηκε εκτενώς στα ανωτέρω αιτήματα, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στις αρνητικές συνέπειες από τη μείωση του μεταφορικού έργου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, το 2013 διακινήθηκαν περίπου 13 εκατ. επιβάτες, έναντι 14,8 εκατ. το 2012. Παράλληλα, οι εισηγμένες εταιρείες ήταν και το 2013 ζημιογόνες, με τις συνολικές ζημιές του κλάδου, της περιόδου 2009-2013, να πλησιάσουν το 1 δις.
“Πέρσι δύο παραδοσιακές ακτοπλοϊκές εταιρείες ανέστειλαν την λειτουργία τους, οι γραμμές Πειραιάς - Ρέθυμνο και Πάτρα – Σάμη - Ιθάκη διακόπηκαν, ενώ αντιμετωπίζονται προβλήματα στην εξυπηρέτηση των γραμμών Β. Αιγαίου, αλλά και στην γραμμή Ικαρίας – Σάμου”, σημείωσε ο πρόεδρος των ακτοπλόων, συνοψίζοντας τα αιτήματα του κλάδου στα ακόλουθα:

-Οι συντελεστές ΦΠΑ μειώθηκαν σε τρεις περιπτώσεις: στα νησιά, στις ξενοδοχειακές μονάδες και στην εστίαση. Ωστόσο, “ξεχάστηκε” η ακτοπλοΐα, παρά το γεγονός ότι, χωρίς την ακτοπλοία, καμία τουριστική δραστηριότητα δεν μπορεί να αναπτυχθεί στα νησιά.
Στο ζήτημα του ΦΠΑ, τα συγκριτικά στοιχεία είναι συντριπτικά: στα εισιτήρια των επιβατών η Ελλάδα επιβάλλει ΦΠΑ 13%, όταν η Ισπανία έχει 8%, η Πορτογαλία 6%, η Ιταλία 10%, η Σουηδία 6% και η Γαλλία μόλις 5,5%. Στα οχήματα, όπου η Ελλάδα έχει συντελεστή ΦΠΑ 23%, η Ισπανία έχει 8%, η Ιταλία το ίδιο και η Σουηδία 6%.
Ιδιαίτερα δε, σε ότι αφορά τον ΦΠΑ των οχημάτων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, η απόφαση του ΝΣΚ 341/98 χαρακτηρίζει τη μεταφορά των ΙΧ αυτοκινήτων ως βοηθητική υπηρεσία της μεταφοράς προσώπων, συνεπώς πρέπει να εφαρμόζεται ο ίδιος συντελεστής ΦΠΑ, δηλαδή 13% και όχι 23%.
-Εκτός από την μείωση του ΦΠΑ, οι ακτοπλοίοι ζητούν την κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων, τη κατάργηση των ΠΔ που αφορά το ΗΚΣΘΕΑ, τις συνθέσεις των πληρωμάτων, την αναδιοργάνωση των δρομολογίων “Δημόσιας Υπηρεσίας” και τη δημιουργία κοινού ταμείου με τις αερομεταφορές για την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών.
-Αναγκαία η επιδότηση της τιμής των καυσίμων, όταν ξεπερνούν κάποιο επίπεδο. Με τον τρόπο αυτό, όπως υποστηρίζει ο ΣΕΕΝ, θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των θαλάσσιων μεταφορών και θα αυξηθεί το μεταφορικό έργο.
-Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο ΣΕΕΝ υπογραμμίζει ότι δεν έχουμε καταφέρει ως κράτος να τονίσουμε την νησιωτικότητα και την ανάγκη διαφορετικής αντιμετώπισης των κρατών μελών της ΕΕ που έχουν νησιωτικό χαρακτήρα. Για παράδειγμα, στις γραμμές της Αδριατικής επιδοτούνται από τα κράτη μέλη οι εργοδοτικές εισφορές των πλοίων με ευρωπαϊκή σημαία, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο και στα ελληνικά πλοία.

Στο ΕΣΠΑ ο οδικός άξονας Λιβάδι - Σαραντάπορο στην Ελασσόνα

Νέα πρόσβαση προς την Εθνική Οδό Λάρισας-Κοζάνης, την Εγνατία οδό και την Πιερία αποκτούν οι κάτοικοι του Λιβαδίου, του Σαρανταπόρου και της ευρύτερης περιοχής της επαρχίας Ελασσόνας, καθώς ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός ενέταξε την κατασκευή του δρόμου Λιβάδι-Σαραντάπορο στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας με προϋπολογισμό 11,5 εκατ. ευρώ.
Το έργο συμβάλλει τόσο στην ενδοεπικοινωνία της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, όσο και στην διαπεριφερειακή επικοινωνία και εξυπηρετεί τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους στις καθημερινές τους επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Ανακοινώνοντας το έργο στο Λιβάδι ενώπιον εκπροσώπων φορέων και κατοίκων της περιοχής, ο περιφερειάρχης κ. Κ. Αγοραστός σημείωσε τα εξής: «Εντάσσουμε σήμερα στο ΕΣΠΑ ένα νέο έργο για την καλύτερη επικοινωνία των ανθρωπίνων κοινοτήτων. Πρόκειται για το δρόμο Λιβάδι-Σαραντάπορο προϋπολογισμού 11,5 εκατ. ευρώ, ο οποίος δίνει διέξοδο στους κατοίκους και τους επαγγελματίες της περιοχής τόσο προς τον νομό Κοζάνης όσο και προς τον νομό Πιερίας. Είναι ένα έργο στο οποίο διεισδύουν οι ανθρώπινες επιθυμίες των κατοίκων της υπαίθρου και το οποίο στέκεται με σεβασμό και ενδιαφέρον απέναντι τους. Με την ολοκλήρωση του βελτιώνεται η προσβασιμότητα και ενισχύεται η επισκεψιμότητα της περιοχής, τόσο λόγω της ύπαρξης των παραδοσιακών οικισμών, όσο και λόγω και του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους που παρουσιάζουν οι γύρω ορεινοί όγκοι. Πρόκειται για ένα έργο, που τμήμα του ξεκίνησε, από την προηγούμενη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και το οποίο εντάσσουμε στο ΕΣΠΑ για να ολοκληρωθεί. Έχουν δικαίωμα και οι άνθρωποι στο υψόμετρο των 1200 μέτρων να έχουν ασφαλή μετακίνηση και επικοινωνία και ιδιαίτερα οι κτηνοτρόφοι οι οποίοι συμβάλλουν στην εθνική οικονομία και κοινωνία».
Παράλληλα, ο περιφερειάρχης υπογράμμισε το γεγονός ότι ο δρόμος εξυπηρετεί τα ποιμνιοστάσια στην περιοχή και τις μεταφορές των τοπικών προϊόντων, καθώς και την επικοινωνία των τριών νομών Κοζάνης Λάρισας και Πιερίας. Επιπλέον με την κατασκευή του έργου δημιουργούνται θέσεις εργασίας και μόχλευση στην τοπική οικονομία και κοινωνία.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ελασσόνας κ. Γιώργος Πασχόπουλος δήλωσε: «Ένα ακόμη μεγάλο έργο, ο δρόμος Λιβάδι – Σαραντάπορο, που αποτελούσε προτεραιότητα για το Δήμο Ελασσόνας εντάσσεται στο ΕΣΠΑ, όπως αντίστοιχα συνέβη και με τον επίσης σημαντικό δρόμο Λογγά  - Βερδικούσιας. Είναι ένας δρόμος που πραγματικά δίνει περισσότερη ώθηση στην τοπική κοινωνία, καθώς θα εξυπηρετεί πάνω από 40 ποιμνιοστάσια, ενώ παράλληλα θα διευκολύνει την μετακίνηση στην περιοχή μας. Θέλω να ευχαριστήσω τον περιφερειάρχη, καθώς δίνει λύση στα προβλήματα της περιοχής μας».
Ενώ η εντεταλμένη σύμβουλος, π. αντιπεριφερειάρχης κα. Μαρία Μαμάρα  ανέφερε: «Ο δρόμος αυτός αποτελεί ένα έργο πνοής για το Λιβάδι, γιατί ενώνει τρεις νομούς και διευκολύνει τους κτηνοτρόφους της περιοχής. Ευχαριστώ τον περιφερειάρχη, γιατί πίστεψε στο όνειρο των ανθρώπων της περιοχής και κάνει πράξη ένα έργο, που το είχαν ανάγκη».
Ο πρόεδρος του συνεταιρισμού Λιβαδίου κ. Ιωάνννης Καρασούλης ευχαρίστησε τον περιφερειάρχη για την ένταξη του έργου και τόνισε το πόσο σημαντικός είναι ο δρόμος αυτός για την εξυπηρέτηση των κτηνοτρόφων και των αγροτών της περιοχής.
Το έργο αφορά στη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης χωμάτινης επαρχιακής οδού σε συνολικό μήκος 15,9 χλμ. και στην ασφαλτόστρωση της, μαζί με το πρώτο τμήμα της οδού, ξεκινώντας από το Λιβάδι, που χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα «ΠΙΝΔΟΣ». Με το έργο που ξεκινά τώρα, ολοκληρώνεται η άμεση σύνδεση του οικισμού του Λιβαδίου Δήμου Ελασσόνας με την Εθνική Οδό Λάρισας-Κοζάνης, στην περιοχή του Σαρανταπόρου και πλησίον στο Χάνι Χατζηγώγου. Η οδός που θα κατασκευαστεί θα έχει μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διατομή 7,00/9,00 (ασφαλτοτάπητας πλάτους 7,00 μέτρων με εκατέρωθεν έρεισμα 1,00 μέτρο), τα απαραίτητα τεχνικά έργα και έργα σήμανσης και ασφάλειας.
Με την κατασκευή της οδού ενισχύεται η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, καθώς πέριξ της εν λόγω οδού, είναι εγκατεστημένες πολλές κτηνοτροφικές μονάδες – εκτρέφονται στην περιοχή 55.000 αιγοπρόβατα – και επίσης πολλές γεωργικές επιχειρήσεις. Η οδός μπορεί να εξυπηρετήσει την κίνηση βαρέων οχημάτων και την ανάπτυξη του εμπορίου λόγω της εύκολης πρόσβασης με τις εθνικές οδούς Λάρισας –Κοζάνης και προς ΕΓΝΑΤΙΑ αλλά και προς ΠΑΘΕ. 
Επίσης, προκύπτουν δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης εναλλακτικών τουριστικών δραστηριοτήτων στην περιοχή,  καθώς με τη διευκόλυνση της πρόσβασης στους άξονες Λάρισας – Κοζάνης και Εγνατίας οδού, ενισχύεται η επισκεψιμότητα της, τόσο λόγω της ύπαρξης των παραδοσιακών οικισμών όσο και λόγω και του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους που παρουσιάζουν οι γύρω ορεινοί όγκοι.  
Τέλος, μειώνεται ο χρόνος απόστασης στη διαδρομή προς Λιβάδι για τους μετακινούμενους από και προς την περιοχή της Κοζάνης, αλλά και τους μετακινούμενους από την περιοχή της Πιερίας προς Λιβάδι και Κοζάνη, σε σχέση με την σημερινή σύνδεση, και αυξάνεται η ασφάλεια μετακίνησης. 

Συνολικές προβολές σελίδας