Τετάρτη 17 Αυγούστου 2016

Τα δυνατά και αδύνατα σημεία των εγχώριων ακτοπλοϊκών εταιρειών

Αναμφισβήτητα η πορεία της εγχώριας ακτοπλοϊκής αγοράς είναι άμεσα συνδεδεμένη με αυτή της ελληνικής οικονομίας, γεγονός που διαπιστώνει κανείς, αν συγκρίνει τους σημερινούς δείκτες της αγοράς, με τους αντίστοιχους προ 10 ετών.
Η συρρίκνωση του κλάδου είναι εμφανής, τόσο σε επίπεδο κίνησης επιβατών, αυτοκινήτων, φορτηγών, όσο και στα συνολικά έσοδα από την εκμετάλλευση του στόλου.
Για παράδειγμα, ο κύκλος εργασιών τη χρονιά - ορόσημο του 2006 υπερέβαινε τα 900 εκατ. ευρώ, ενώ πλέον αγγίζει τα 700 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 22%, μέσα σε μια δεκαετία.
Παράλληλα, ο στόλος των μεγάλων εταιρειών που εξυπηρετούν όλες τις κύριες γραμμές συρρικνώθηκε περίπου κατά το ήμισυ, λόγω της σημαντικής μείωσης του εμπορίου που επηρέασε άμεσα την αγορά της Αδριατικής, αλλά και την κατακόρυφη πτώση σε όλες γραμμές του εσωτερικού, όπως αναφέρουν οι αναλυτές της XRTC.
Συνοπτικά, τα δυνατά σημεία των εταιρειών είναι τα ακόλουθα:
-Ο νεότερος ακτοπλοϊκός στόλος στην Ε.Ε.,
-Εταιρείες ικανές και δοκιμασμένες στην κρίση διοικήσεων,
-Ομαλές σχέσεις με τις τράπεζες καθώς σχεδόν όλες οι εταιρείες έχουν ολοκληρώσει τις αναδιαρθρώσεις των δανείων τους,
-Τάσεις εκλογίκευσης του ανταγωνισμού,
-Αυξήσεις στο μετοχικό κεφάλαιο κάποιων εταιριών δημιουργεί δυναμική και για τις υπόλοιπες,
-Ικανοποιητική κλαδική εκπροσώπηση (ΕΕΑ),
-Δυνατότητα επέκτασης των εταιρειών στο εξωτερικό λόγω βελτίωσης της αγοράς,
-Ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
Στα αδύνατα σημεία εντοπίζονται τα εξής:
• Υψηλές τιμές ναύλων/εισιτηρίων,
• Απουσία ρευστότητας παρά την θεαματική βελτίωση της,
• Αδυναμία άντλησης κεφαλαίων,
• Έλλειψη δημοσίων επενδύσεων προς ανάπτυξη των υποδομών,

• Δυσκολία απορρόφησης πελατών από την αύξηση τουριστικής κίνησης.
Οι προοπτικές του κλάδου είναι συγκρατημένα αισιόδοξες. Το πλαίσιο λειτουργίας του είναι αρκετά εξορθολογισμένο, πλην όμως υπάρχουν πολλοί παράμετροι που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ανάπτυξή του. Μεταξύ αυτών είναι:
• Η συνεχιζόμενη πολιτική ανασφάλεια με την έναρξη συζητήσεων για εκλογές μπορεί να διακόψει εκ νέου την πορεία διόρθωσης των οικονομικών δεικτών της χώρας και να επιφέρει μια ακόμη γενναία οικονομική αστάθεια.
• Η εφαρμογή των νέων μεταρρυθμιστικών μέτρων προβλέπει την περαιτέρω αποδυνάμωση των νοικοκυριών, άρα και της αγοραστικής τους δύναμης που πιθανόν να περιορίσουν περαιτέρω την ακτοπλοϊκή κίνηση.
• Η υποσχόμενη σύντομη άρση των περιορισμών κίνησης κεφαλαίων δε φαίνεται να πραγματοποιείται και συνεπώς πρέπει να αναμένουμε ότι πέραν του τρέχοντος έτους και το 2017 θα διατηρηθεί, περιορίζοντας τις δυνατότητες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
• Η τιμή του πετρελαίου δεν είναι βέβαιο ότι θα διατηρηθεί σε χαμηλά επίπεδα.
• Οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν ένα ευάλωτο και ευμετάβλητο περιβάλλον.
• Δεν προβλέπεται βελτίωση του ευρωπαϊκού τραπεζικού τομέα και ειδικότερα η είσοδος ξένων τραπεζών στην ελληνική αγορά και δη στην ελληνική ακτοπλοΐα. Πρέπει να τονιστεί ότι η ελληνική ακτοπλοΐα για όλες τις ξένες τράπεζες αποτελεί ελληνικό κίνδυνο (Greek Risk) και συνεπώς είναι πολύ δύσκολο να χρηματοδοτηθεί, αν τα πλοία δραστηριοποιούνται εντός της ελληνικής επικράτειας.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/o-dragster/item/15271-ta-dynata-kai-adynata-simeia-ton-egxorion-aktoploikon-etaireion.html

Goldair: Επενδύσεις 180εκ.ευρώ για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο

Έτοιμη να προχωρήσει σε επένδυση 170-180 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρο στο Θριάσιο, είναι η κοινοπραξία Goldair- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, ενώ παράλληλα ο όμιλος Goldair, μέσω του joint venture που έχει συστήσει με τους Αυστριακούς Σιδηρόδρομους, ξεκινά από τις αρχές του 2017 την τροχοδρόμηση εμπορευματικών τρένων.
Την ίδια στιγμή, πάντως, το υπουργείο Υποδομών με ανακοίνωσή του εκτιμά το ύψος της επένδυσης για το Θριάσιο μπορεί να φθάσει στα 250 εκατ.ευρώ(σσ δεν υπάρχει δέσμευση για το ύψος των επενδύσεων στην προκήρυξη του διαγωνισμού).
"Παρακολουθώ την υπόθεση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου από το 2003, ολόκληρα 13 χρόνια στα οποία έγιναν 11 προκηρύξεις και τρεις διαγωνισμοί. Επιμείναμε για το Θριάσιο διότι πιστεύουμε, στη Goldair και εγώ προσωπικά, ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο. Μάλιστα όταν προκηρυχθεί διαγωνισμός για το παρακείμενο σταθμό διαλογής, επειδή ακριβώς επενδύουμε στις μεταφορές με το σιδηρόδρομο, θα τον διεκδικήσουμε και αυτόν", δήλωσε στη Voria.gr ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair κ. Καλλίνικος Καλλίνικος.
Η κοινοπραξία Goldair- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, η μόνη τελικά που κατέθεσε προσφορά για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, δεν συνδέει το ενδιαφέρον της ειδικά με τη δραστηριοποίηση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
"Η Ελλάδα μπορεί να γίνει πύλη εισόδου εμπορευμάτων για την περιοχή μας και μέχρι την Κεντρική Ευρώπη. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται λιμάνια που να λειτουργούν καλά και σήμερα λειτουργεί αποτελεσματικά μόνο ο Πειραιάς με την Cosco και, χρειαζόμαστε ένα- δύο μεγάλα εμπορευματικά κέντρα" και συμπλήρωσε:
"Ένα καλό εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο μπορεί να φέρει πολύ σημαντικές δουλειές στη χώρα μας, δημιουργώντας μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας και εισφέροντας όφελος από παραγώμενα προϊόντα(σ.σ όπως επιχειρήσεις συναρμολόγησης προϊόντων)".
Η κοινοπραξία έχει ήδη εξασφαλίσει τα χρηματο-οικονομικά εργαλεία για να προχωρήσει στην κατασκευή του Εμπορευματικού, με το που θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης. Σε μία διετία θα είναι έτοιμοι χώροι 120.000 τ.μ., για τους οποίους έχουν εξασφαλιστεί από τώρα εν δυνάμει χρήστες. Τα υπόλοιπα μέτρα μέχρι τα περίπου 235.000 τ.μ. του Εμπορευματικού θα κατασκευαστούν, όπως συμβατικά προβλέπεται, σε διάστημα 10ετίας.
"Τώρα επιτέλους", τόνισε ο κ. Καλλίνικος, "γίνεται η αρχή για να γίνει η Ελλάδα διαμετακομιστικό κέντρο. Μπαίνουν οι βάσεις για μελλοντική ανάπτυξη, η οποία θα αρχίσει να φαίνεται και να αποδίδει μετά από μία δεκαετία".
Στο σιδηρόδρομο από το 2017
Eν τω μεταξύ, ανεξάρτητα από τις εξελίξεις με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το τι ενδεχομένως σχεδιάζουν να κάνουν οι Κινέζοι της Cosco με την Piraeus Europe Asia Rail Logistics, ο όμιλος Goldair ετοιμάζεται για να αρχίσει από το 2017 σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές με την Rail Cargo Logistics Goldair, εταιρεία που ίδρυσε μαζί με την αυστριακή Rail Cargo Logistics Austria.
Όπως είπε ο κ. Καλλίνικος, η εταιρεία αυτή, που έχει πάρει άδεια έλξης από τη ΡΑΣ, υλοποιεί ένα business plan που συνολικά ανέρχεται στα 12 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα έχουν προσληφθεί έξι μηχανοδηγοί, όλοι Έλληνες, μηχανικοί και υποστηρικτικό προσωπικό, συνολικά 34 άτομα, ενώ έχουν παραγγελθεί δύο ηλεκτροκίνητες και δύο ντηζελοκίνητες λοκομοτίβες.
Τα δρομολόγια προγραμματίζεται να αρχίσουν από τον Ιανουάριο του 2017, με φορτία της Goldair, ενώ ο όμιλος εκτιμά ότι θα εξασφαλίσει νέες δουλειές στη διαμεταφορά εμπορευμάτων.
Σε ότι γενικότερα αφορά την πορεία του πρώτου εξαμήνου του 2016, ο αποκλεισμός της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη επιβάρυνε τη Goldair Cargo, μειώνοντας τον τζίρο κατά 30%.

Συνολικές προβολές σελίδας