Παρασκευή 14 Αυγούστου 2015

Μελέτη της XRTC για την ακτοπλοΐα που πήγε καλά το 2014, αλλά το 2015…

Είναι γεγονός ότι οι μεγάλες θυσίες των ακτοπλοϊκών εταιριών που διαπράχθηκαν, με την κατανόηση και υποστήριξη όλων των εμπλεκομένων φορέων, όπως κράτος, τράπεζες και χρήστες απέφεραν καρπούς και όλοι οι φορείς του κλάδου ήταν αισιόδοξοι ότι τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα του 2014, θα τα ακολουθούσαν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα τη χρονιά που διανύουμε.
Δυστυχώς όμως, όπως επισημαίνει η εταιρεία μελετών XRTC, είτε η κόπωση από τα πρωτοφανή μέτρα εξορθολογισμού της οικονομίας, είτε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λαού, οδήγησαν τις εξελίξεις σε νέα μονοπάτια, τα οποία ακόμα και στις μέρες που δημοσιοποιήθηκε η μελέτη είναι ανεξερεύνητα, άγνωστα και σκοτεινά.
«Αντιληφθήκαμε τον κίνδυνο αυτών των δύσβατων μονοπατιών τουλάχιστον για την ακτοπλοϊκή αγορά, ακριβώς στα μέσα του τρέχοντος έτους, όταν εντελώς ξαφνικά περιορίζεται ή ακόμα και διακόπτεται το μεταφορικό έργο της ακτοπλοϊκής αγοράς», επισημαίνεται σχετικά.  

Οι πληγές αυτής της απότομης εναλλαγής του μεταφορικού έργου από ιδιαιτέρως αυξανόμενο, σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, σε σχεδόν μηδενικό στην καρδιά του καλοκαιριού και στη μέση της υψηλής περιόδου αναμφίβολα σοκάρει, όχι μόνο τον επενδυτή, όχι μόνο το χρήστη, αλλά και τον ίδιο τον αναλυτή της συγκεκριμένης αγοράς.
Ως εκ τούτου, η παρούσα μελέτη έχει τίτλο: «Τελικά ο γιαλός ήταν στραβός». Έτσι, η XRTC τονίζει, αφενός τις ιδιαίτερες προσπάθειες που είχαν γίνει απ’ όλους τους φορείς συμπεριλαμβανομένων των εταιριών, του κράτους, των τραπεζών και των χρηστών που οδήγησαν σε ορθολογιστικές προσδοκίες και αφετέρου, την αβεβαιότητα και πάνω απ’ όλα ανασφάλεια, με την οποία οδεύει η ελληνική οικονομία.
Τα κύρια αποτελέσματα της μελέτης
1. Ο κλάδος δείχνει σημάδια αντιστροφής της αρνητικής πορείας των τελευταίων ετών βοηθούμενος από τις επικρατούσες χαμηλές τιμές των καυσίμων, ενώ συνεχίζονται τα σενάρια περαιτέρω συγκέντρωσης.
2. Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε συνθήκες ουσιαστικής απραξίας, αναμένοντας τους πρώτους 6 μήνες του έτους την οριστικοποίηση των διαπραγματεύσεων με τους Θεσμούς και την κατάληξη σε συμφωνία.
3. Οι συνέργιες μεταξύ των εταιριών σε περισσότερες γραμμές είναι απολύτως επιβεβλημένη.
4. Κύριος στόχος όλων των εταιρειών παραμένει η συγκράτηση του κόστους λειτουργίας τους, δίνοντας έμφαση στη ρευστότητα, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών, όπως σημαντική μείωση των επιχειρησιακών ταχυτήτων, μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, ανά δρομολόγιο, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων, εφαρμογή στρατηγικών εξορθολογισμού προμηθειών των πλοίων, πωλήσεις πλοίων, κλπ.
5. Επίδραση του μετασχηματισμού τραπεζών σε εταιρικούς μετόχους εξακολουθεί να υφίσταται και η λύση είναι επιβεβλημένη.
6. Οι ανακεφαλοποιήσεις των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών εξελίσσονται με επιτυχία και αναμένεται να ολοκληρωθούν.
7. Στρατηγικές εξωστρέφειας σε διεθνές επίπεδο αναγκαίες.
8. Το υπουργείο Ναυτιλίας επιβάλλεται να κάνει αισθητή την παρουσία του και να δρομολογήσει τις εξελίξεις.
Τα οικονομικά και επιχειρησιακά μεγέθη 
Το 2009 αποτέλεσε την πρώτη χρονιά που οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφάνισαν ζημίες στα αποτελέσματα EBITDA.
Αντίθετα, το 2014 αποτέλεσε, μετά από 5 έτη, τη χρονιά που τα αποτελέσματα EBITDA επέστρεψαν σε θετικό έδαφος, τουλάχιστον για τις 4 από τις 5 εταιρίες που περιλαμβάνονται στην ανάλυση της μελέτης.
Παράλληλα, τα στοιχεία διακίνησης επιβατών και φορτίων σημείωσαν αύξηση, σε οριακά όμως επίπεδα, της τάξεως του 1%-3%.
Το 2014 αποτέλεσε έτος αύξησης του συνολικού αριθμού τουριστών στη χώρα κατά 15%, σε σχέση με το 2013, αγγίζοντας τα 23 εκατ., ενώ και οι αφίξεις κρουαζιέρας σημείωσαν αύξηση περίπου 13%, σε σχέση με το 2013, αγγίζοντας τα 2,5 εκατ.

Είναι όμως γεγονός ότι οι προαναφερόμενες αυξήσεις δεν επηρέασαν την κίνηση της ακτοπλοϊκής αγοράς και έτσι τα επίπεδα της εσωτερικής ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα.
Τα δρομολόγια έχουν συρρικνωθεί, σε σχέση με το 2009, όμως έχουν βελτιωθεί αισθητά σε επίπεδο λιμένων προσέγγισης και προγραμματισμού, χωρίς βέβαια να λείπουν και δυσάρεστες εκπλήξεις λόγω βλαβών ή λόγω επισχέσεων εργασίας.
Πιο συγκεκριμένα, ο Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής της κίνησης επιβατών στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά +3.2%, σε σχέση με το 2013, ενώ για την περίοδο 2012- 2013 η μείωση ήταν της τάξης του -4%.
Επίσης, ο Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής της κίνησης αυτοκινήτων στην Ελλάδα αυξήθηκε εντελώς οριακά κατά +1%, σε σχέση με το 2013, ενώ για την περίοδο 2012- 2013 η μείωση ήταν της τάξης του -7%.
Τέλος, ο Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής της κίνησης φορτηγών αυξήθηκε οριακά +2%, σε σχέση με το 2013, ενώ για την περίοδο 2012- 2013 η μείωση ήταν της τάξης του -5%.
Επισημαίνεται ότι, για την ορθότητα της ανάλυσης, στα ανωτέρω δεδομένα δεν περιλαμβάνονται οι κινήσεις που λαμβάνουν χώρα σε πορθμεία, όπου ειδικά η κίνηση κυρίως των επιβατών υπερδιπλασιάζεται.

Αναλυτικά η μελέτη στο επισυναπτόμενο αρχείο. 

Συνολικές προβολές σελίδας