Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

Συνεχίζεται η ελεύθερη πτώση στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Ιστορικό χαμηλό

«Ακάθεκτη» συνεχίζεται η πτωτική πορεία του βασικού δείκτη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου του Baltic Dry Index (BDI), με αποτέλεσμα χθες να «πιάσει» νέο ιστορικό χαμηλό από την ίδρυσή του πριν από 30 χρόνια, τις 504 μονάδες. Το προηγούμενο το σημείωσε επίσης φέτος στις 9 Φεβρουαρίου και ήταν οι 509 μονάδες, σύμφωνα με την "Ναυτεμπορική". 
Η πτώση του δείκτη που αντιπροσωπεύει την καθίζηση των ναύλων έχει φέρει τους πλοιοκτήτες ξηρού φορτίου στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, κυρίως όσους δεν έχουν τα κεφαλαιακά αποθέματα να τρέξουν ναύλους πολύ χαμηλότερους από το όριο των ημερήσιων λειτουργικών εξόδων των πλοίων.
Ο μέσος ημερήσιος ναύλος για πλοία τύπου capes έχει πέσει το τελευταίο διάστημα στα 5.590 δολάρια την ημέρα, όταν τα έξοδά του κυμαίνονται πάνω από τα 6.500-7.000 δολάρια.
Για άλλη µία φορά επαληθεύεται, ίσως όσο ποτέ άλλοτε, η μεγάλη αναγκαιότητα των εταιρειών για κεφαλαιακά αποθέματα, όχι για «επενδύσεις» και επέκταση του στόλου, αλλά για τη «συντήρηση» του ήδη υπάρχοντος στόλου µια εταιρείας, καθώς τα ημερήσια έξοδα των πλοίων σε αρκετές περιπτώσεις είναι χαμηλότερα από τα ημερήσια έσοδά τους.

Χαρακτηριστική επίσης είναι η πρόσφατη δήλωση του Γιώργου Αχνιώτη, CFO της Navios Maritime Holdings, ότι κανείς δεν ξέρει πότε η αγορά θα ανακάμψει και συνεπώς η νούμερο ένα προτεραιότητα στην παρούσα φάση είναι η διατήρηση κεφαλαίων και ρευστότητας, εννοώντας δηλαδή την ανάγκη για κεφαλαιακές ενέσεις µε στόχο τη διατήρηση του στόλου.
Σύμφωνα µε τη Fitch, μετά τις πρόσφατες πτωχεύσεις διαφόρων εταιρειών, όπως της νοτιοκορεάτικης Daeboo International, της ιαπωνικής Daiichi Chuo Kisen, της λιθουανικής κρατικής εταιρείας Lithuanian Shipping Company (LSC) και της κυπριακής Global Maritime Investment Cyprus Ltd, σίγουρα θα ακολουθήσουν και άλλες, ιδιαίτερα από μικρότερες εταιρείες, καθώς ο δανεισμός από τις τράπεζες έχει μειωθεί σημαντικά και μόνο ελάχιστες εταιρείες συνεχίζουν να έχουν πρόσβαση σε αυτό.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επισημαίνει ότι η παγκόσμια ανάπτυξη δεν είναι ικανή να αντισταθμίσει την προσφορά χωρητικότητας. Επικαλούμενος ο ναυλομεσιτικός οίκος τα στοιχεία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αναφέρει ότι η παγκόσμια ανάπτυξη το 2015 αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,1% ή περίπου 0,3% χαμηλότερα από ότι το 2014 και 0,2% χαμηλότερα από τις προβλέψεις του προηγούμενου Ιουλίου.

Σε ό,τι αφορά το 2016 η ανάπτυξη αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα του 3,6%. Η προσφορά χωρητικότητας από την άλλη πλευρά εξακολουθεί να κινείται αυξητικά, αν και με μειωμένους ρυθμούς.
Το 2014 η καθαρή ανάπτυξη του στόλου ήταν της τάξης του 5%, για το 2015 τα πράγματα φαίνεται να είναι λίγο καλύτερα, αναφέρει σε μία ανάλυσή του ο κ. Θεόδωρος Νταλάκος από την Intermodal, καθώς ο ρυθμός αύξησης του στόλου είναι μικρότερος από ό,τι πέρυσι.
Ειδικότερα, όπως εξηγεί, τον Ιανουάριου του 2015 ο στόλος των Bulk Carriers αριθμούσε 9.396 πλοία, τον Νοέμβριο αυξήθηκε στα 9.623 πλοία, σημείωσε δηλαδή μία αύξηση κατά 2,5%. Περίπου 560 νεότευκτα παραδόθηκαν στους εφοπλιστές από τα ναυπηγεία το εξεταζόμενο διάστημα, ενώ 331 bulk carriers αποσύρθηκαν για διάλυση. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η αύξηση του στόλου ήταν η μισή από ό,τι ένα χρόνο πριν, η υστέρηση αυτή δεν ήταν ικανή να αντισταθμίσει την κατάσταση από την πλευρά της προσφοράς.
Επίσης για το 2016 η κυρίαρχη άποψη για την πορεία της ναυλαγοράς είναι αρνητική, τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο, καθώς το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης θα «διαταραχθεί» περισσότερο λόγω της αύξησης του τονάζ από νέες παραγγελίες που θα πέσουν στο νερό, συγκριτικά µε το 2015, ενώ η ζήτηση θα συνεχίσει να παραμένει σε μέτρια επίπεδα.
Αναφορικά, λοιπόν, µε την προσφορά, ο κ. Γιώργος Λογοθέτης, του ναυλομεσιτικού οίκου «G. Moundreas», επισημαίνει ότι μέχρι και σήμερα στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου το βιβλίο παραγγελιών (Orderbook) βρίσκεται στους 130,2 εκατ. dwt (1.598 πλοία), δηλαδή ποσοστό 16,8% επί του υπάρχοντος στόλου, ο οποίος συνολικά αριθμεί 775,7 εκατ. dwt.
Σύμφωνα µε τις εκτιμήσεις, από τους 130,2 εκ. dwt του βιβλίου παραγγελιών, το 2015 αναμένεται να πέσει στο νερό το 28,3%, το 73,6% το 2016 και το 2017 το 28,3%, γεγονός που αποδεικνύει ότι το 2016 θα είναι επιβαρυμένο από θέμα προσφοράς συγκριτικά µε φέτος, αλλά και σε σχέση µε το 2017.

Θ. Τζάκρη και Π. Σγουρίδης «βάζουν πλάτη» για τα logistics. Οι εξαγγελίες

Μπορούν τα logistics, μετά την τουρισμό να αποτελέσουν τη 2η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας; Αυτό πιστεύουν οι υφυπουργοί Βιομηχανίας και Μεταφορών Θ. Τζάκρη και Π. Σγουρίδης αντίστοιχα, οι οποίοι – με τις εξαγγελίες τους - σκόρπισαν… αισιοδοξία στο 19ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη 
Ειδικότερα, η κ. Τζάκρη ανακοίνωσε ότι, εντός 10ημέρου, θα συσταθεί το νέο συμβούλιο για την Εφοδιαστική Αλυσίδα και θα έχουν αναρτηθεί, προς διαβούλευση, οι προτάσεις στο ΕΠΑΝΕΚ, που θα περιλαμβάνουν και δράσεις για τη στήριξη της εφοδιαστικής.
Γενικότερα, οι υπηρεσίες του υπουργείου Βιομηχανίας σχεδιάζουν ένα πλέγμα προγραμμάτων, για χρηματοδότηση από τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ, το οποίο περιλαμβάνει οριζόντιες παρεμβάσεις, που αφορούν το σύνολο των μεταποιητικών επιχειρήσεων της χώρας.

Παράλληλα, το υπουργείο Βιομηχανίας, αναγνωρίζοντας ότι δεν έχει ξεκινήσει η έναρξη ισχύος του νόμου για τα logistics, προχωρούν στην έκδοση των εφαρμοστικών διατάξεων.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Μεταφορών, έως τον Ιούνιο του 2016, θα έχει χαράξει το Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις Μεταφορές, αλλά και το Γενικό Στρατηγικό σχέδιο για την εφοδιαστική αλυσίδα.
Επίσης, προωθεί τα δύο Επιχειρησιακά Προγράμματα «Ανταγωνιστικότητα & Επιχειρηματικότητα» (ΕΠΑΝ ΙΙ), που μέχρι το τέλος του χρόνου προβλέπει περίπου το ποσό των 40 εκατομμυρίων ευρώ, για δράσεις που αφορούν στο οριζόντιο σκέλος για την επιχειρηματικότητα (άρα και την εφοδιαστική αλυσίδα).
Το δεύτερο πρόγραμμα είναι το «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» που μέχρι τον Απρίλιο του 2016, ως το κάθετο (εξειδικευμένο) σχέδιο για τα logistics, θα κινητοποιήσει 70 εκατομμύρια ευρώ περίπου.
Παράλληλα, υπάρχουν 2,5 εκατομμύρια ευρώ για συνέργιες στον κλάδο – clusters, κάτι που φαντάζει ευκαιρία για τις εταιρείες του κλάδου.
Η ομιλία της υφυπουργού Βιομηχανίας
Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω τις εργασίες του 19ου Πανελληνίου Συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, μιας και ο τομέας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, των Εμπορευματικών Μεταφορών και των Logistics αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες για το Υπουργείο μας.
Η παρέμβασή μου στο σημερινό συνέδριο επικεντρώνεται στους παρακάτω τομείς:
1. Η Εφοδιαστική Αλυσίδα και ο ρόλος της για την Ελληνική Οικονομία
2. Τα θέματα που απασχολούν σήμερα τον κλάδο.
3. Η Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα και οι κύριοι στόχοι
4. Οι Παρεμβάσεις και οι Δράσεις του Υπουργείου
5. Προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ που αφορούν στην Εφοδιαστική Αλυσίδα
1. Η Εφοδιαστική Αλυσίδα και ο ρόλος της για την Ελληνική Οικονομία
Δεν θα ξεκινήσω λέγοντάς σας πόσο σημαντικός είναι ο κλάδος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Ούτε πόσο μπορεί να βοηθήσει την Ελληνική Οικονομία. Το ξέρετε καλύτερα από τον καθένα. Θα ξεκινήσω λέγοντας γιατί το Υπουργείο μας επιλέγει σήμερα να επενδύσει στην Εφοδιαστική Αλυσίδα με όλα τα μέσα που διαθέτει. Επενδύει στην Εφοδιαστική Αλυσίδα γιατί:
1ον, μπορεί να αποφέρει έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο σε σταθερή και μακροπρόθεσμη βάση. Ποιος δεν θα ήθελε να έχουμε περισσότερα έσοδα από τον εκτελωνισμό εδώ στην Ελλάδα προϊόντων που στη συνέχεια διοχετεύονται στις χώρες των Βαλκανίων και γιατί όχι ολόκληρης της Ευρώπης;
2ον, για  να προσελκύσουμε ξένους επενδυτές. Δεν νοείται μια χώρα να επιθυμεί να προσελκύσει ξένους επενδυτές, χωρίς προηγουμένως να έχει θωρακιστεί με τις απαραίτητες υποδομές και τεχνολογία στα Logistics. Γνωρίζουμε ότι ο ξένος επενδυτής, για να αρχίσει να βλέπει σοβορά την προοπτική επένδυσής του σε μια χώρα, από τα πρώτα θέματα που εξετάζει είναι εάν έχει τα εγχώρια «Εργαλεία Logistics» που θα χρειαστεί.

3ον,  Παρότι η γεωστρατηγική θεση της χώρας είναι δεδομένη, πρόσφατα αναβαθμίστηκε ο ρόλος της. Με τη διπλή διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ δημιουργήθηκαν νέα δεδομένα στον χάρτη της Παγκόσμιας Ναυτιλίας. Κατά συνέπεια και ο Πειραιάς αυτόματα ανέβηκε στον κατάλογο των λιμένων που οι παγκόσμιοι liners εξετάζουν για τη ρότα τους. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτός ο «τυχαίος παράγοντας». Κάτι πρέπει να κάνουμε και εμείς για να καταστήσουμε πιο ελκυστικό τον Πειραιά και την ευρύτερη περιοχή του Θριασίου, αλλά όχι μόνο: τη Θεσσαλονίκη, τα Οινόφυτα κ.λπ.
4ον,  διεκδικούμε την πρωτοτυπία να είμαστε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που δεν έχει ακόμη ένα Εμπορευματικό Κέντρο ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Το Θριάσιο συζητείται τουλάχιστον 15 χρόνια τώρα. Αυτό θα λήξει και παρακάτω θα σας ανακοινώσω τον τρόπο.
5ον,  η ανάπτυξη των Logistics στη χώρα μας, συνδέεται άμεσα με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ειδικά μάλιστα σε περιοχές με υψηλά ποσοστά ανεργίας.
Ένας κλάδος που έχει οικονομικό μέγεθος αντίστοιχο του τουρισμού, και κυρίως τεράστια δυναμική, δεν μπορεί παρά να είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας.
6ον, ο εξορθολογισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας και η μείωση των κρίκων της είναι προς όφελος του καταναλωτή και της ίδιας της κοινωνίας.
Για του λόγους αυτούς συγκεντρώνουμε όλες τις δυνάμεις μας να συντονίσουμε και να  υλοποιήσουμε το έργο της βελτίωσης των υπηρεσιών διαχείρισης εμπορευμάτων κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics, εμπορευματικά κέντρα κ.ά.), της αδειοδότησης και χωροθέτησής τους, καθώς το έργο αυτό αποτελεί διακριτό πολιτικό στόχο.
2. Τα θέματα που απασχολούν σήμερα τον κλάδο
Από  αυτήν τη θέση ευθύνη,ς έχουμε μελετήσει προσεκτικά όλα όσα εσείς, οι άνθρωποι της αγοράς σε συνεργασία με την πολιτεία, έχετε ήδη εκφράσει μέσω της επιτροπής για τα logistics, που επεξεργάστηκε την Εθνική Στρατηγική  για την Εφοδιαστική Αλυσίδα στην Ελλάδα (θα σας πω για την Επιτροπή στη συνέχεια). Γνωρίζετε και Γνωρίζουμε λοιπόν πολύ καλά τα προβλήματα:
 Υπάρχει πολυνομία στα Logistics, όπως και σε πολλούς άλλους κλάδους. Αντιμετωπίζεται με την άμεση ενεργοποίηση του Νόμου 4302/14
 Ο βαθμός του logistics outsourcing είναι ιδιαίτερα χαμηλός, μόλις 23% έναντι 49% του κοινοτικού μέσου όρου, ενώ αναπτυγμένες αγορές έχουν σημαντικά υψηλότερα ποσοστά. Δεν πρέπει να μας ανησυχεί όλους αυτό το ποσοστό; Λειτουργούν όλες οι 3rd P L εταιρείες κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα;
 Η διείσδυση του σιδηροδρόμου στις εμπορευματικές μεταφορές είναι απογοητευτικά χαμηλή, και απουσιάζει η πολυτροπική μεταφορά. Υπάρχουν ακόμη σοβαρά θέματα με την ηλεκτροκίνηση, τη διπλή γραμμή σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη, τη  χωρητικότητα. Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής είναι άμεση προτεραιότητα.
 Δεν πάσχουμε μόνο στο σιδηρόδρομο, πάσχουμε ακόμα και στο οδικό δίκτυο με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την εθνική οδό Αθήνα – Πάτρα, που θυμίζω ότι είναι εθνική πύλη εισόδου εξόδου της χώρας.
 Η αγορά των εταιρειών Logistics, είναι κατακερματισμένη και για αυτό προωθούμε τις συνέργειες στα Logistics.
 Τα ΕΣΠΑ στο παρελθόν επικεντρώνονταν σχεδόν αποκλειστικά στις βαριές υποδομές. Με τις προτάσεις μας στο νέο ΕΣΠΑ, στις οποιες ενδεικτικά θα αναφερθώ στη συνέχεια, αυτό αλλάζει προς όφελος των επιχειρήσεων. 
 Το κόστος της εγχώριας μεταφοράς επιμένει σε υψηλά επίπεδα. Είτε το εμπόρευμα πάει στη Ρόδο, είτε στο Μόναχο, η τιμή είναι ίδια.
 Η κατάσταση με τις αδειοδοτήσεις δεν έχει ακόμη εξομαλυνθεί. Πληροφορούμαι ότι για να λειτουργήσει ένα Κέντρο Διανομής, μπορεί να χρειαστούν και 3 χρόνια.
 Έχουμε ακόμη βήματα να κάνουμε στο στρατηγικό χωροταξικό σχεδιασμό, ώστε να λήξει επιτέλους η λειτουργία κέντρων διανομής ακόμη και σε «αχαρακτήριστες περιοχές» και να λειτουργήσουν τα Επιχειρηματικά Πάρκα Εξυγίανσης.
 Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να εντατικοποιηθούν και σε αυτό το σημείο αναφέρομαι ειδικότερα στα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου που πολύ σύντομα θα ξαναδείτε στους ελληνικούς δρόμους.
 Άφησα για το τέλος ένα ευρύτερο θέμα που υπερκαλύπτει όλα τα παραπάνω και έχει να κάνει με τη σταθερότητα του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος εντός του οποίου λειτουργούν οι επιχειρήσεις. Σε αυτό όπως γνωρίζετε, με τις πρόσφατες ρυθμίσεις, οι τράπεζες μετά τις κεφαλαιοποιήσεις από τιςαρχές του 2016 θα επιστρέψουν σε μία κανονικότητα.
 Στον Δείκτη Απόδοσης Logistics (LPI) της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Ελλάδα, το 2014, ήταν στην 44η θέση και έχει βήματα να διανύσει στις έξι συνιστώσες που επηρεάζουν τον δείκτη:
 αποδοτικότητα τελωνειακών διαδικασιών,
 ποιότητα μεταφορικών υποδομών,
 επάρκεια logistics υπηρεσιών,
 ανταγωνιστική τιμολόγηση διεθνών διερχόμενων φορτίων,
 track & trace φορτίων,
 συχνότητα και εγκυρότητα παραδόσεων εντός των συμφωνημένων χρονικών ορίων.
 Στη μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας για τα Ελληνικά Logistics, φαίνεται ξεκάθαρα ότι σήμερα, οι υπηρεσίες Logistics αφορούν κυρίως σε υπηρεσίες μεταφορών και πολύ λιγότερο, αποθήκευσης, ενώ ο σιδηρόδρομος είναι σχεδόν απών.
3. Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα – οι 2 πυλώνες
Η Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, στην οποία κατέληξε η Επιτροπή για τα Logistics, ανέδειξε 2 βασικούς πυλώνες:
ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ: Ανάδειξη της Ελλάδας σε ανταγωνιστικό και ποιοτικό διαμετακομιστικό κόμβο της ΝΑ Ευρώπης με στόχο την εκμετάλλευση του διερχόμενου φορτίου και την ανάπτυξη σχετικών υποστηρικτικών δραστηριοτήτων
Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας καθίσταται καίρια για την ανάδειξη της χώρας ως διαμετακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων και της νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ η φυσική γεωγραφία της, με την ύπαρξη μεγάλου αριθμού λιμένων μπορεί να συμβάλλει σημαντικά προς αυτή τη κατεύθυνση.
Ανάμεσα σε τρείς ηπείρους και σε θέση κλειδί για την εισαγωγή των προϊόντων στην Ευρώπη, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να επωφεληθεί περαιτέρω από το μεγάλο αυτό εμπορευματικό όγκο φορτίου.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ: Ενδυνάμωση και εκσυγχρονισμός του Συστήματος Εμπορευματικών Μεταφορών και των Logistics της χώρας, έτσι ώστε ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας να αναπτυχθεί και να βοηθήσει ταυτόχρονα υποστηρικτικά, την ανάπτυξη των υπόλοιπων τομέων της εθνικής οικονομίας (βιομηχανία, εξαγωγές, εμπόριο,  τουρισμός, αγροτική παραγωγή, κ.ά.)
(Ειδικότερα, παρόλο που ο όγκος των συναλλαγών του τομέα των Logistics στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλός, οι αδυναμίες του συνόλου του συστήματος καθώς και οι αναποτελεσματικότητες των διαδικασιών αφήνουν περιορισμένο καθαρό όφελος στο κλάδο.
Το γεγονός αυτό οφείλεται κυρίως στην κατακερματισμένη ελληνική αγορά, όπως ήδη ανέφερα, καθώς και στο γεγονός ότι οι περισσότερες παραγωγικές εταιρείες διαχειρίζονται τις δραστηριότητες logistics τους οι ίδιες.
Λόγω όλων των παραπάνω χαρακτηριστικών, τα περιθώρια βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου είναι πολύ μεγάλα.)
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι ο πυλώνας αυτός, συνδέεται άμεσα με την πολιτική μας για την ανάταξη της βιομηχανικής παραγωγής στην Ελλάδα, η οποία επικεντρώνεται στην υποστήριξη των συντελεστών παραγωγής, ως μέρος αλυσίδων αξίας, που είναι σημαντικοί για τη χώρα, έχουν χαρακτηριστικά εξωστρέφειας και καινοτομίας και εντάσσονται σε ένα σύστημα αξίας που υπερβαίνει τα σύνορα της χώρας.
Η εθνική στρατηγική πρόκειται να υλοποιηθεί μέσα από τα εξής Σχέδια - Δράσεις, τα οποία σχηματοποιούνται ως εξής:
1.            Αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών
2.            Προσέλκυση εμπορευματικών φορτίων και δημιουργία added value services 
3.            Προστασία περιβάλλοντος και προώθηση των πράσινων logistics
4.            Βελτίωση του θεσμικού και του νομικού πλαισίου (απλοποίηση διαδικασιών)
5.            Μετατόπιση μεταφορικού όγκου από το οδικό δίκτυο στο σιδηρόδρομο
6.            Ηλεκτρονικοποίηση της πληροφορίας
7.            Ενίσχυση της αποδοτικότητας της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας
8.            Εξωστρέφεια εφοδιαστικής αλυσίδας
9.            Επένδυση σε πρακτικές διοίκησης και ανάπτυξης ανθρωπίνου δυναμικού
10.          Ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των κρίκων της εφοδιαστική αλυσίδας
4. Οι Παρεμβάσεις και οι Δράσεις του Υπουργείου
Το Υπουργείο μας προχωρά άμεσα στην υλοποίηση των σχεδίων δράσης της Εθνικής Στρατηγικής για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής. Ως άνθρωποι της πράξης, γνωρίζετε πολύ καλά πως αν από τη στρατηγική δεν περάσεις στη δράση, δεν κάνεις απολύτως τίποτα.
Έτσι λοιπόν, το πλαίσιο των παρεμβάσεων που σχεδιάζουμε για την προώθηση της στρατηγικής αφορά κατά προτεραιότητα στα εξής:
Α) Βελτίωση του θεσμικού πλαισίου του χώρου των Logistics. Πρώτη προτεραιότητά μας σήμερα είναι η εφαρμογή του Νόμου 4302/2014 για τη «ρύθμιση θεμάτων εφοδιαστικής».
Έως σήμερα, δεν έχει ξεκινήσει η έναρξη ισχύος του πολύ σημαντικού για τις επιχειρήσεις Κεφαλαίου Β΄ του νόμου,  γιατί εκκρεμεί η έκδοση εφαρμοστικών διατάξεων.
Στόχος μας είναι να έχουν εκδοθεί όλες οι προβλεπόμενες εφαρμοστικές διατάξεις (Προεδρικά Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις) εντός 2016.
Β) Επίσης, προχωράμε στην ενεργοποίηση του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που προβλέπεται από το Νόμο αυτό και δεν έχει ακόμη λειτουργήσει. Ήδη όμως έγιναν οι κατάλληλες ενέργειες και εντός των επόμενν 10 ημέρες θα έχει ολοκληρωθεί η συγκρότηση και σύσταση, με την υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ.
Το Συμβούλιο αυτό αποτελεί ανώτατο γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο, με  κρίσιμες αρμοδιότητες τόσο για το σχεδιασμό της στρατηγικής για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της Εφοδιαστικής, όσο και για το σχεδιασμό και την προώθηση των παρεμβάσεων εκείνων που θα επιτρέψουν την εφαρμογή της.
Η ενεργοποίησή του θα συμβάλει καθοριστικά:
• στη σύνταξη προτάσεων με στόχο τη βελτίωση του θεσμικού περιβάλλοντος άσκησης δραστηριοτήτων Εφοδιαστικής, καθώς και την καθιέρωση ενός αναγνωρισμένου συστήματος κατάρτισης σε θέματα Εφοδιαστικής
• στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη δράσεων για την εφαρμογή της στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα και στην εκπόνηση ετήσιου προγραμματισμού δράσης με χρονική ιεράρχηση ενεργειών
• στην εξέταση κινήτρων για επενδύσεις σε καινοτόμες και περιβαλλοντικά συμβατές δράσεις στην Εφοδιαστική
• στη διατύπωση προτάσεων για περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση των υφιστάμενων μεταφορικών υποδομών, με έμφαση στην προώθηση σημαντικών έργων υποδομής σε σιδηροδρομικούς και οδικούς άξονες, ώστε να μεγιστοποιούνται τα οφέλη για την Εφοδιαστική, κ.α.
Γ) Χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις και σε άλλες πτυχές της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι άλλες πτυχές της εφοδιαστικής αλυσίδας περιλαμβάνουν Τελωνεία, e-freight, ηλεκτρονικές συναλλαγές, υποδομές που λείπουν, ενίσχυση λιμένων, απελευθέρωση αγορών, προώθηση της πολύτροπης μεταφοράς, εκμετάλλευση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, βελτίωση της οργάνωσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων κλπ.
5. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΑΝΕΚ (ΕΣΠΑ)
Για το σκοπό αυτό, σχεδιάζεται πλέγμα παρεμβάσεων για την ανάπτυξη της αγοράς των logistics στη χώρα και την ενίσχυση της εξωστρέφειάς της.

Ειδικότερα, οι υπηρεσίες του υπουργείου  Βιομηχανίας σχεδιάζει ένα πλέγμα προγραμμάτων, για χρηματοδότηση από τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ, το οποίο περιλαμβάνει οριζόντιες παρεμβάσεις, που αφορούν το σύνολο των μεταποιητικών επιχειρήσεων της χώρας.
Παράλληλα, προετοιμάζουμε και εξειδικευμένες δράσεις για τη στήριξη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία.
Ειδικότερα:
Γ1) Οι οριζόντιες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται αφορούν ενδεικτικά στα εξής:
I. Πρόγραμμα «Ενίσχυση Αλυσίδων Προστιθέμενης Αξίας - Συνεργατικοί Συνεταιρισμοί και Δικτυώσεις»: Αποτελεί πολυσύνθετη δράση, η οποία επιδιώκει, μεταξύ άλλων,
• Να αναδείξει και αυξήσει την προστιθέμενη αξία και την εξωστρέφεια προϊόντων και υπηρεσιών μέσω ολοκληρωμένης στήριξης εγχώριων αλυσίδων προστιθέμενης αξίας
• Τη δημιουργία και ανάπτυξη ισχυρών διακλαδικών συνεργειών και συνεργασιών αλυσίδων αξίας οικονομικών κλάδων διαφορετικής αλλά συμπληρωματικής φύσεως και προσανατολισμού και
• Την υποστήριξη επιχειρήσεων και συνεργασιών επιχειρήσεων που επιδιώκουν την ανάπτυξη μόνιμων ή σταθερής βάσης συνεργασιών / συνεργειών επί της βάσης του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος της χώρας
ΙΙ Πρόγραμμα «Ευέλικτη Μεταποίηση»: Απευθύνεται σε καλώς εδραιωμένες, υγιείς επιχειρήσεις και έχει σκοπό να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την στήριξη σύγχρονων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με σαφείς προσανατολισμούς, που αναδύονται είτε από τις προτεραιότητες και τους στρατηγικούς στόχους του «Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ), 2014-2020» είτε από γενικότερες διεθνείς εξελίξεις και υποχρεώσεις όπως η ανάγκη ψηφιοποίησης διεργασιών και διαδικασιών (Digital Industry), και ο απαραίτητος μετασχηματισμός της παραγωγικής βάσης προς νέα προϊόντα και υπηρεσίες σύμφωνα με το νέο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας.
ΙΙΙ. Πρόγραμμα «Καινοτομική επιχειρηματικότητα»: Βασικός στόχος του είναι η ολοκληρωμένη υποστήριξη (για κάθε είδους ενέργεια και δαπάνη) καινοτομικών επιχειρηματικών ιδεών και της μετατροπής τους σε βιώσιμα επιχειρηματικά σχέδια και επιχειρήσεις.
IV. Πρόγραμμα «Πράσινη Παραγωγική Διαδικασία»: Γενικός σκοπός του προγράμματος είναι η δημιουργία και παροχή σε μόνιμη και διαρκή βάση ενός πλαισίου που θα λειτουργεί σαν ευέλικτο εργαλείο στήριξης για τις ΜμΕ, προκειμένου αυτές να κάνουν παρεμβάσεις στη διαδικασία της παραγωγικής τους αλυσίδας με σκοπό την μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας τους και την προετοιμασία τους για μελλοντικά περιβαλλοντικά πρότυπα. Θα είναι ένα ευέλικτης φύσεως πρόγραμμα, μεγάλης διάρκειας και ανοικτό για υποβολή προτάσεων ώστε να είναι διαθέσιμο όταν και όποτε μια ΜμΕ είναι έτοιμη να το αξιοποιήσει.
V. Πρόγραμμα “εξωστρέφειας επιχειρήσεων”
Με το πρόγραμμα αυτό προωθούνται ολκληρωμένα σχέδια εξωσστρέφειας που υποβάλλονται κυρίως από συνεργατικά σχήματα επιχειρήσεων, είτε και από μεμονωμένες επιχείρήσεις.
Γ2) Παράλληλα, όπως ανέφερα και νωρίτερα, προωθούνται στοχευμένες παρεμβάσεις για την εφοδιαστική, που περιλαμβάνουν δράσεις όπως:
1. Ενίσχυση δράσεων πιστοποίησης εταιρειών logistics βάσει διεθνών προτύπων: Αφορά την ανάπτυξη προτύπων και κριτηρίων καθώς και η υιοθέτηση των ευρωπαϊκών και διεθνών, με σκοπό την πιστοποίηση των εταιριών καθώς και την παροχή κινήτρων για συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν.
2. Ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών: Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προώθηση των ενεργειών που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών, με απώτερο στόχο την προώθηση και την ανάπτυξη του συνολικού κλάδου των logistics.
3. Ενίσχυση της ηλεκτρονικής ροής πληροφοριών logistics μεταξύ των εμπλεκόμενων στα logistics: Θα υλοποιηθούν ενέργειες, οι οποίες προωθούν την εισαγωγή ηλεκτρονικών συστημάτων διάχυσης πληροφοριών, όπως:
• Εισαγωγή συστημάτων ηλεκτρονικής ροής πληροφορίας σε όλα τα βήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας
• Υλοποίηση δράσεων ολοκληρωμένης ιχνηλασιμότητας σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας
• Εφαρμογή τεχνολογιών ηλεκτρονικής παραγγελιοληψίας, ηλεκτρονική τιμολόγηση, και γενικά ηλεκτρονική διαχείριση της συναλλαγής μεταξύ πελάτη - προμηθευτή
• Μείωση-εξάλειψη των εγγράφων και χρήση ενιαίων πληροφοριών για όλα τα μέσα μεταφοράς και για όλα τα στάδια του μεταφορικού έργου
• Αύξηση του βαθμού αυτοματοποίησης των αποθηκών
4. Ανάπτυξη κέντρων AGROLOGISTICS: Περιλαμβάνει το σχεδιασμό και την ανάπτυξη κέντρων Agrologistics σε εθνικό και διεθνές επίπεδο με παράλληλη ανάπτυξη χώρων εμποροαγροτικών προϊόντων (μικρότερης κλίμακας) με στόχο αφενός την εισροή εισοδήματος στην χώρα και αφετέρου την υποστήριξη της εξωστρέφειας του πρωτογενούς τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνεται ότι φιλόδοξο αλλά ρεαλιστικό στόχο μας αποτελεί να δρομολογηθεί μέσα στο 2016, η δημιουργία τουλάχιστον ενός μεγάλου εμπορευματικού πάρκου εθνικής εμβέλειας που θα αλλάξει το χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα.
5. Παρατηρητήριο Logistics
Η συνεχής και στενή παρακολούθηση της εξέλιξης του κλάδου των logistics μέσα από τη σύσταση ενός παρατηρητηρίου δίνει την ευκαιρία διερεύνησης και εντοπισμού πιθανών περιοχών που χρήζουν βελτίωσης στο κλάδο, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στην καλύτερη οργάνωση του και την προώθηση στοχευμένων και ομαδικών ενεργειών για την συνολική του ανάπτυξη.

Η Δράση περιλαμβάνει ενδεικτικά:
• Ανάπτυξη και παρακολούθηση δεικτών αποδοτικότητας,
• Καταγραφή των υπαρχόντων στοιχείων και των σχετικών ροών πληροφορίας.
• Σχεδιασμός τρόπου καταγραφής και ροής πληροφορίας για τα στοιχεία που δεν είναι διαθέσιμα αλλά είναι απαραίτητα για την εξαγωγή των δεικτών
• Καταγραφή και παρακολούθηση των εμπορευματικών ροών,
• Δημιουργία πληροφοριακού συστήματος,
• Παρακολούθηση των τιμών της αγοράς,
• Διεξαγωγή ερευνών αγοράς,
• Ανάπτυξη βάσεων δεδομένων με μετρήσεις (benchmarking) από επιχειρήσεις για εντοπισμό των περιθωρίων βελτίωσης ανά επιχείρηση,
• Καταγραφή των επιχειρήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς και των χαρακτηριστικών τους (όπως εγκαταστάσεις, αριθμός φορτηγών, δυναμικότητα, υπηρεσίες logistics που παρέχονται).
6. Την προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας στην Εφοδιαστική Αλυσίδα, καθώς πιστεύουμε ακράδαντα πως εάν θέλουμε τα Logistics να αποτελέσουν τη 2η μεγάλη βιομηχανία για τη χώρα, αντίστοιχη του Τουρισμού, αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ενθάρρυνση της έρευνας που θα οδηγήσει σε συγκεκριμένες εφαρμογές και θα προσδώσει απτά οφέλη στην αγορά και την κοινωνία.
7. Δημιουργία δημόσιας δομής σε συνεργασία με τον κλάδο των logistics, στα πρότυπα επιτυχημένων ευρωπαικών υποδειγμάτων, για την εξωστρέφεια και την ανάδειξη της χώρας ως διεθνούς διαμετακομιστικού κέντρου.
8. Συμπερασματικά
Κυρίες, κύριοι
Οι επόμενες εβδομάδες είναι καθοριστικές. Το επόμενο 10ήμερο θα έχουμε ανακοινώσει τη σύνθεση του νέου Συμβουλίου για την Εφοδιαστική Αλυσίδα και θα έχουν αναρτηθεί προς διαβούλευση οι προτάσεις στο ΕΠΑΝΕΚ που θα περιλαμβάνουν και τις δράσεις για Τη στήριξη της εφοδιοαστικής, στο πλαίσιο της οποίας μπορείτε να καταθέσετε τις προτάσεις σας.
Έχουμε συγκεκριμένο πλάνο δράσης και θέλουμε αυτό να υλοποιηθεί σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα με τη δική σας συνεργασία. Μαζί, Πολιτεία και αγορά, θα μπορέσουμε να δώσουμε την αναγκαία επιτάχυνση που έχει ανάγκη ο τόπος μας και να επανεκκινήσουμε την Ελληνική Οικονομία και μέσα από το δυναμικό κλάδο της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, όπως είναι ο τίτλος του συνεδρίου.
Η ομιλία του υφυπουργού Μεταφορών
Θεωρώ ότι ο τίτλος του 19ου συνεδρίου REBUILD LOGISTICS – RESTART ECONOMY, ξανακτήσιμο της εφοδιαστικής αλυσίδας-επανακκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας, είναι πάρα πολύ εύστοχος.
Η δυσμενής οικονομική θέση της χώρας είναι γνωστή. Η κοινή λογική και η ορθή σκέψη επιβάλλουν όταν διαπιστώσεις μία κατάσταση να προχωράς στην θεραπεία της.
Κατά την άποψη μου και με διαφορά φάσης, πρέπει να γίνονται οι εξής ενέργειες. Να διερευνήσεις τις αιτίες που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση, ώστε να αποφύγεις τα λάθη στο μέλλον, φυσικά χωρίς αυτό να οδηγεί σε εσωστρέφεια και σε μεμψιμοιρίες. Δυστυχώς αυτό στην Ελλάδα δεν το εξασφαλίζουμε πάντα.

Να δημιουργήσεις προϋποθέσεις οικονομικής ανάκαμψης δηλαδή να αυξήσεις το ακαθάριστο εθνικό προϊόν (ΑΕΠ) για να μεγαλώσει η πίτα έτσι δεν θα μειώσεις μισθούς, συντάξεις, ενώ θα αυξήσεις τις θέσεις εργασίας με αντίστοιχη μείωση της ανεργίας.
Πως όμως θα αυξηθεί το ΑΕΠ; Αφενός με καινοτομία στην παραγωγή, στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα και αφετέρου με την αύξηση της επιχειρηματικότητας σε τομείς που εξυπηρετούν τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και μέσω των εξαγωγών τις άλλες κοινωνίες.
Συνεπώς ιδού πεδίο δόξης λαμπρό, για επιχειρηματικότητα στους τομείς της κατανάλωσης, των  μεταφορών, της προστασίας του περιβάλλοντος είτε διακριτά, είτε συνδυαστικά. Αυτό σημαίνει πρακτικά Εφοδιαστική αλυσίδα- Logistics.
Ας οριοθετήσουμε ποιος είναι ο ρόλος της Πολιτείας δια της Κυβερνήσεως, στην κατάσταση αυτή. Φυσικά ο ρόλος της δεν είναι να αντικαταστήσει τους επιχειρηματίες, αλλά να χαράξει πολιτική εναρμονισμένη με αυτήν της Ε.Ε.
Πρέπει λοιπόν σύμφωνα με το Ν.4336/2015, έως τον Ιούνιο 2016 να έχει χαραχθεί το Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις Μεταφορές το οποίο θα:
-Αναλύει όλους τους τρόπους μεταφοράς Οδικούς, Σιδηροδρομικούς, Θαλάσσιους, Εναέριους και συνδυαστικά δηλαδή, να αναλύει τη γεωπολιτική των μεταφορών για την άρση της απομόνωσης, την κίνηση κεφαλαίων και την εξυπηρέτηση της κινητικότητας των πληθυσμών.
Όμοια έως τον Ιούνιο του 2016, προγραμματίζεται και το Γενικό Στρατηγικό σχέδιο για την εφοδιαστική αλυσίδα που εστιάζει κυρίως:
-Στην καλύτερη διαχείριση εμπορευματικών ροών εσωτερικού και εξωτερικού.
-Στη σύσταση και λειτουργία κατάλληλα χωροθετημένων Εμπορευματικών Κέντρων. Γενικών (Logistic), Αγροτικών (Agro logistic), Αστικών διανομών (City logistic). Για τα Agro logistic, έχω αναφερθεί εκτεταμένα σε άρθρα μου.
Για τα City logistic μπορείτε να επενδύσετε μεταξύ άλλων στην  ελαχιστοποίηση κινήσεων με αποτελεσματικότητα στις παραδόσεις, σε χρήση οχημάτων χαμηλής εκπομπής ρύπων, στις νυχτερινές παραδόσεις, στις παραδόσεις προϊόντων με χρήση ποδηλάτου, για χαμηλή ηχορύπανση και περιβαλλοντική επιβάρυνση γενικότερα, στην προώθηση συνδυασμένων τρόπων Μεταφοράς.
Όλα τα παραπάνω είναι στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων όπως αυτό, μέσω της DG MOVE, επιτάσσει και η Ε.Ε.
Τέλος δίνεται έμφαση σε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας που η λειτουργίας τους, η αδειοδότηση και προώθησή τους είναι αρμοδιότητες του Υπουργείου Οικονομίας.
Όσα προανέφερα η πολιτεία τα προωθεί μέσα από οικονομικούς πόρους που διατίθενται από τα δύο Επιχειρησιακά Προγράμματα:
Ανταγωνιστικότητα& Επιχειρηματικότητα» (ΕΠΑΝ ΙΙ) που μέχρι το τέλος του χρόνου προβλέπει περίπου το ποσό των 40 εκατομμυρίων ευρώ, για δράσεις που αφορούν στο οριζόντιο σκέλος για την επιχειρηματικότητα (άρα και την εφοδιαστική αλυσίδα).
Υποδομές ΜεταφορώνΠεριβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» που μέχρι τον Απρίλιο του 2016, ως το κάθετο (εξειδικευμένο) σχέδιο για τα logistics, θα κινητοποιήσει 70 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Παράλληλα υπάρχουν 2.5 εκατομμύρια ευρώ για συνέργιες στον κλάδο - clusters κάτι που πρέπει να το αξιοποιήσετε και αυτό άμεσα.
Από υποδομές, ήδη το Θριάσιο πεδίο θα δημοπρατηθεί και σχεδιάζουμε εφοδιαστικά κέντρα σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη και με ηλεκτροκίνηση του δικτύου.
Συμπερασματικά κλείνοντας τον χαιρετισμό μου η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στέκεται με ιδιαίτερη προσοχή και αναγνωρίζει τη δυναμική του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πιστεύω ότι μέσα από το 19ο Συνέδριο να μπορέσουμε να δώσουμε ώθηση, σε αυτό που η πολιτεία και οι επιχειρηματίες από κοινού επιδιώκουμε.

Συνολικές προβολές σελίδας