Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

Καταβολή των τελών κυκλοφορίας με τον μήνα;

Τροπολογία που θα παρέχει τη δυνατότητα καταβολής των Τελών Κυκλοφορίας των οχημάτων για το 2015, ακόμη και με το μήνα, αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή.
Όπως αναφέρουν δημοσιεύματα, στόχος της κυβέρνησης είναι να αυξήσει τα έσοδα από τους ιδιοκτήτες που αδυνατούν να καταβάλουν το σύνολο των Τελών Κυκλοφορίας των οχημάτων τους ωστόσο, δεν καταθέτουν τις πινακίδες, καθώς και να προσφέρει την ευκαιρία να κυκλοφορούν τα οχήματα, αντίστοιχα με τον χρόνο πληρωμής των Τελών τους.
Πληροφοριακά, αξίζει να αναφέρουμε πως ανάλογη τροπολογία είχε κατατεθεί και τον Μάρτιο του 2014 με την οποία, προβλέπονταν πως οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. που έχουν καταθέσει πινακίδες, μπορούν να τις παραλάβουν αν καταβάλλουν τα Τέλη Κυκλοφορίας που αντιστοιχούν για τους υπόλοιπους μήνες του 2014. Σε εισήγηση του, ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Μαυραγάνης, προτείνει να ισχύσει στο διηνεκές το συγκεκριμένο μέτρο.

3-9 δόσεις μέσω πιστωτικής κάρτας
Παράλληλα, συμφέρουσα αποδεικνύεται η επιλογή καταβολής των Τελών Κυκλοφορίας του 2015 μέσω πιστωτικής κάρτας καθώς, όσοι το πράξουν, θα μπορούν να τα εξοφλήσουν σταδιακά σε 3 με 9 άτοκες δόσεις, έως και τον Σεπτέμβριο του 2015.
Η προθεσμία καταβολής των Τελών Κυκλοφορίας για το 2015 εκπνέει στο τέλος Δεκεμβρίου.

Ύψος τελών:
Επιβατικά Ι.Χ με πρώτη ταξινόμηση έως 31/10/2010 :  Από 51 – 300 κ.εκ.: 22€, Από 301 – 785 κ.εκ.: 55 €, Από 786 – 1.071 κ.εκ.: 120 €, Από 1.072 - 1.357 κ.εκ.: 135 €, Από 1.358 - 1.548 κ.εκ.: 240 €, Από 1.549 - 1.738 κ.εκ.: 265 €, Από 1.739 - 1.928 κ.εκ.: 300€, Από 1.929 - 2.357 κ.εκ.: 660€, Από 2.358 - 3.000 κ.εκ.: 880 €, Από 3.001 - 4.000 κ.εκ.: 1.100 €, Από 4.001 κ.εκ. και άνω: 1.320 €,
Επιβατικά Ι.Χ με πρώτη ταξινόμηση από 1/11/2010: Από 0 – 100 g/km: 0€, Από 101 – 120 g/km: 0,90€, Από 121 – 140 g/km: 1,10€, Από 141 – 160 g/km: 1,70 €, Από 161 – 180 g/km: 2,25€, Από 181 – 200 g/km: 2,55€, Από 201 – 250 g/km: 2,80 €, Από 251 g/km και άνω: 3,40€.
Φορτηγά αυτοκίνητα ΙΧ: Έως 1.500 75€, Από 1.501 – 3.500 105€, Από 3.501 – 10.000 300€, Από 10.001 -20.000- 600€, Από 20.001 -30.000 940€, Από 30.001 -40.000 1.320€, Από 40.001 και άνω 1.490€.

Απαλλαγές από τα τέλη κυκλοφορίας - Περιπτώσεις καταβολής μειωμένων τελών κυκλοφορίας
  • Υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα με κυλινδρισμό κινητήρα έως 1.929 κ.εκ., εφόσον ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέχρι 31/10/2010.
  • Επιβατικά ηλεκτροκίνητα και υδρογόνου αυτοκίνητα, εφόσον ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέχρι 31/10/2010.
  • Αυτοκίνητα που ανήκουν σε Κρατικές Υπηρεσίες, στο Διπλωματικό Σώμα και σε Ξένες Αποστολές.
Για τα οχήματα που απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας, υπάρχει η υποχρέωση προμήθειας ειδικού σήματος έναντι ποσού 5 Ευρώ.

Για ορισμένα οχήματα προβλέπεται η καταβολή μειωμένων τελών κυκλοφορίας. Τέτοιες περιπτώσεις είναι ενδεικτικά οι ακόλουθες:
  • Μειωμένα τέλη κατά 50% έναντι των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων προβλέπονται για υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα με κυλινδρισμό κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ. που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα για πρώτη φορά έως την 31/10/2010.
  • Μειωμένα τέλη κατά 50% προβλέπονται, υπό προϋποθέσεις και σε περιπτώσεις οχημάτων (στις οποίες δεν περιλαμβάνονται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομήθηκαν μέχρι 31/10/2010) που δεν κυκλοφόρησαν για ολόκληρο ημερολογιακό εξάμηνο.

Eιδικές περιπτώσεις οχημάτων
Σε ειδικές περιπτώσεις οχημάτων, ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας γίνεται πάντοτε με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα τους, ανεξάρτητα από το χρόνο της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα. Ενδεικτικά, τέτοιες περιπτώσεις είναι οι εξής:
  • Επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που τελούν στο ανασταλτικό τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής.
  • Ασθενοφόρα.
  • Μεταχειρισμένα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης οχήματα με πρώτο έτος κυκλοφορίας στη διεθνή αγορά πριν την 1.1.2002
Πηγή: http://youtruck.gr/index.php/2014-05-27-13-00-53/news-in-greece/item/2072-kataboli-ton-telon-kikloforias-me-ton-mina

ΜΕ ΤΟ TIR ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΦΑΕ ΣΤΟ ΙΚΟΝΙΟ, ΓΙΑ ΤΑ ΦΟΡΤΙΑ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ

Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΦΕΡΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ TIR ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ TΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ ΟΙ EΛΛΗΝΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΕΣ ΑΝΑΜΕΝΟΥΝ ΚΕΡΔΗ ΑΠΟ ΜΙΑ ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΗ ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ.

Σημαντική συμφωνία για την υιοθέτηση του συστήματος TIR στο Ικόνιο του Πειραιά, ανάμεσα στην COSCO - ΣΕΠ και την ΟΦΑΕ υπογράφτηκε το καλοκαίρι, συμφωνία η οποία δίνει μεγάλες προοπτικές στους Έλληνες αυτοκινητιστές να εκμεταλλευτούν το διερχόμενο από τον Πειραιά φορτίο και να αποσπάσουν μεταφορικό έργο σε μια περίοδο που θεωρείται από την αγορά ιδιαίτερα πιεστική για τον κλάδο. Οι αυτοκινητιστές προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τη νέα δυναμική που έχει αναπτυχθεί στο λιμάνι του Πειραιά στον τομέα των μεταφορών.
Παράγοντες της μεταφορικής αγοράς και των logistics, οι οποίοι παραβρέθηκαν στην επισημοποίηση της συνεργασίας, δεν έκρυβαν την ικανοποίησή τους για την εξέλιξη, και άφηναν να εννοηθεί ότι αν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές συνδράμουν, η οδική μεταφορά μπορεί να έχει καλύτερες ημέρες στο άμεσο μέλλον κι όσο ο Πειραιάς θα αποτελεί ένα κομβικό λιμάνι για το παγκόσμιο εμπόριο.
Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης, κατά τη διάρκεια της σχετικής εκδήλωσης η οποία πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συνεργασία ΟΦΑΕ - COSCO στην έδρα της δεύτερης στο Ικόνιο, στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, τόνισε χαρακτηριστικά ότι η έκδοση TIR από τον Πειραιά αποτελεί γιορτή για τη μεταφορά, ενώ αναφερόμενος στο λιμάνι υποστήριξε ότι λόγω της COSCO «o Πειραιάς μετατρέπεται σε Ρότερνταμ του Νότου». Επιπλέον ανέφερε ότι ο χώρος των Ελλήνων αυτοκινητιστών διεθνών μεταφορών «προσφέρει ακατάπαυστα τη συμβολή του στη ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και δίνει καθημερινά και αξιόπιστα τη μάχη για γρήγορη, ασφαλή, ποιοτική, αποτελεσματική, συνεπή και ανταγωνιστική μεταφορά των εμπορευμάτων».

Ο Γιανς Χιούγκελ (Jens Hugel), επικεφαλής του τμήματος Αειφόρου Ανάπτυξης στη Διεθνή Ένωση Μεταφορών (International Road Transport Union - IRU), χαιρέτισε την εκδήλωση.
Με τις ευχές όλων
«Η συγκεκριμένη συμφωνία αποτελεί μια συνεργασία διάφορων φορέων της αγοράς για την πραγματοποίησή της, και από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών είμαστε εδώ για να παρέχουμε κάθε βοήθεια στο συγκεκριμένο εγχείρημα» σχολίασε η Σοφία Παπαγιάννη, προϊσταμένη στη 19η Διεύθυνση Τελωνειακών Διαδικασιών του Υπουργείου Οικονομικών.
 Από την πλευρά του ο Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός διευθυντής στην εταιρεία «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά» (ΣΕΠ), ένας από τους εταίρους αυτής της σημαντικής συμφωνίας, δήλωσε σχετικά: «Πίστεψα ότι αυτή η πρωτοβουλία μπορεί να ενταχθεί στη στρατηγική της εταιρείας μας να γίνει ο Πειραιάς ένα παγκόσμιο hub, ένα distribution center για γειτονικές χώρες, αλλά κι ένα logistics center για διανομή εντός της χώρας. Σε αυτό το τρίπτυχο είναι αναγκαία η προσφορά ανταγωνιστικών μεταφορικών μέσων, και το σύστημα TIR προσφέρει αυτή την υπηρεσία».
Ο ισχυρός άνδρας της ΣΕΠ αναφέρθηκε στα δεδομένα του λιμανιού που διαχειρίζεται αυτή τη στιγμή η COSCO: 2,5 εκατ. TEU το χρόνο με το 80% όμως του φορτίου να αφορά διαμεταφόρτωση. Παρ’ όλα αυτά, ο Τ. Βαμβακίδης πιστεύει ότι το εγχείρημα θα πετύχει, και κάλεσε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να βοηθήσουν για την επιτυχία του.
Από την πλευρά του ο Βασίλειος Μπαρμπαγιάννης, πρόεδρος του ΣΥΝΝΕΔ& L, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συμφωνία· δεν παρέλειψε όμως να σημειώσει ότι αυτή θα έχει ουσία και περιεχόμενο μόνο στην περίπτωση που θα ωφεληθεί η ελληνική οδική μεταφορά. Ο γνωστός θεσμικός παράγοντας της εφοδιαστικής αλυσίδας και μέλος στη Μόνιμη Επιτροπή Logistics του Υπουργείου Ανάπτυξης σχολίασε σχετικά: «Χαίρομαι που ξεκινάμε σήμερα, ένα χρόνο μετά την ημερίδα που είχαμε πραγματοποιήσει στο Επιμελητήριο του Πειραιά, όπου και ανακοινώθηκε η πρόθεση της ΟΦΑΕ να εντάξει το σύστημα TIR στο λιμάνι της COSCO. Δεν ξέρω αν θα προσθέσει «αξία» στη μεταφορά· τα μέλη του Συνδέσμου μας, όμως, έχουν αγκαλιάσει τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Ελπίζω να βοηθηθούν οι Έλληνες αυτοκινητιστές, ενώ είναι θετικό ότι το τελευταίο διάστημα απλουστεύτηκαν πολλά πράγματα στις τελωνειακές διαδικασίες».

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης, κατά τη διάρκεια της σχετικής εκδήλωσης.
Η θέση της IRU
Ο Γιανς Χιούγκελ (Jens Hugel), επικεφαλής του τμήματος Αειφόρου Ανάπτυξης στη Διεθνή Ένωση Μεταφορών (International Road Transport Union - IRU), χαιρέτισε την εκδήλωση και τη συμφωνία και μίλησε με τα θερμότερα λόγια για τις προοπτικές του συστήματος TIR στις διεθνείς αγορές μεταφορών.
«Από την εποχή που η γοητευτική Μελίνα Μερκούρη περίμενε τον αγαπημένο της στην κλασική ταινία «Ποτέ την Κυριακή» χωρίς να γνωρίζει το πότε θα έρθει, τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ. Σήμερα στα λιμάνια όλου του κόσμου περιμένουμε εμπορεύματα απ’ όλο τον κόσμο, και δεν είναι δυνατό να υπάρχουν προβλήματα στις φορτοεκφορτώσεις ή καθυστερήσεις, προβλήματα που «χτυπάνε» τις τσέπες μας, όπως η καθυστέρηση του αγαπημένου της χτυπούσε την καρδιά της κοπέλας που τον περίμενε στο λιμάνι…» είπε χαμιγελώνταςο Γερμανός αξιωματούχος.
Ο Γ. Χιούγκελ αναφέρθηκε στο σύστημα TIR υποστηρίζοντας ότι παρέχει πλεονεκτήματα και μειώνει τις καθυστερήσεις και το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων, που διακινούνται πλέον με την ελάχιστη έξωθεν παρέμβαση και τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια.  «Μια νέα εποχή ξεκινάει σήμερα για την Ελλάδα με το νέο σύστημα έκδοσης βιβλιαρίων TIR, τα οποία προσφέρονται εντελώς δωρεάν και πληρούν απολύτως τις απαιτήσεις ασφάλειας των τελωνείων» επισήμανε το στέλεχος της IRU.
Διευκρίνισε μάλιστα ότι για πρώτη φορά στη χώρα μας το TIR θα χρησιμοποιηθεί για intermodal μεταφορές. «Η σύμβαση TIR για τις συνδυασμένες μεταφορές ισχύει διεθνώς από το 1974· σήμερα όμως στην Ελλάδα γίνεται το τελευταίο κι αποφασιστικό βήμα για την πλήρη υιοθέτησή της» σχολίασε σχετικά.
Πριν από τη συνεργασία της COSCO με την ΟΦΑΕ για την υιοθέτηση του συστήματος TIR στο λιμάνι του Ικονίου, στον Πειραιά, είχε προηγηθεί η υιοθέτηση του συστήματος από την Κίνα, μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη για το σύστημα TIR παγκοσμίως. «Θέλω να ενθαρρύνω όλους τους συνεργάτες και τους παράγοντες της αγοράς των μεταφορών στο πνεύμα της IRU για την ενίσχυση του διεθνούς εμπορίου» είπε με έμφαση ο Γιανς Χιούγκελ και συμπλήρωσε: «Από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να παρέχουμε διεθνώς αναγνωρισμένα εργαλεία για να γίνεται πιο εύκολη η δουλειά όλων μας».

O Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός διευθυντής στην εταιρεία «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά» (ΣΕΠ).
Η συμφωνία στο Ικόνιο
Από τον 1959, το σύστημα TIR, που βρίσκεται υπό τη διαχείριση της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών στη Γενεύη, έχει γίνει γνωστό για τη φερεγγυότητα και ασφάλεια που παρέχει, ενώ διασφαλίζει γρήγορη και αποτελεσματική διαχείριση σε όλες τις φάσεις των μεταφορών.
Έχοντας υπόψη αυτά και τα μελλοντικά σχέδια και τις τάσεις γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, συμφωνήθηκε μεταξύ των IRU, ΟΦΑΕ, PCT, ΟΛΠ και των αρμόδιων ελληνικών αρχών η προώθηση του συστήματος TIR για την ανάπτυξη της μεταφοράς αγαθών υπό τελωνειακό έλεγχο, κυρίως σε εμπορευματοκιβώτια οδικώς από τον Πειραιά.
Θυμίζουμε ότι το TIR αποτελεί ένα έντυπο για όλες τις μεταφορές προς όλες τις χώρες σε απλουστευμένη και τυποποιημένη μορφή. Αποτελεί ταυτόχρονα μοναδικό σύστημα εγγύησης από την αρχή μέχρι το τέλος της διαδρομής και δεν απαιτεί την κατάθεση τελωνειακής εγγύησης όταν τα εμπορεύματα διέρχονται από τα σύνορα. Κάθε TIR περιλαμβάνει ενιαία εγγύηση ύψους 60.000 ευρώ προς τα τελωνεία.

Πηγή: http://www.logistics-management.gr/news/850

 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΜΕΔΙ): ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΜΕ ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ, ΣΕ ΜΙΑ ΕΦ’ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ, ΕΞΗΓΕΙ ΠΩΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΤΕΝΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΩΣΤΕ Η ΧΩΡΑ ΝΑ ΠΑΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ.
Συνέντευξη στο Νίκο Μήττα*

Συναντήσαμε τον Κοζανίτη πολιτικό λίγες ημέρες πριν από το πέρας της ελληνικής Προεδρίας ζητώντας του να αποτυπώσει τις σκέψεις του για την «επόμενη ημέρα». Το έκανε, και μάλιστα με αισιοδοξία, καθώς πιστεύει στις δυνάμεις των Ελλήνων και είναι σίγουρος ότι στο τέλος της προσπάθειας θα βγούμε νικητές.
«Η πατρίδα θα μπει και πάλι σε τροχιά ανάπτυξης» μας είπε. Ο ίδιος πάντως καταβάλλει εδώ και χρόνια προσπάθειες για το αντικείμενό του, αφού υπήρξε Τομεάρχης Μεταφορών επί δύο και πλέον έτη της Ν.Δ. Όταν ο Αντώνης Σαμαράς του ανέθεσε τον Τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών, ο ίδιος αισθανόταν προετοιμασμένος για τα θέματα που έπρεπε να επιλύσει. Τα έλυσε όμως;
L&M Κύριε Παπαδόπουλε, έχουν επιλυθεί τα προβλήματα με τα οποία κληθήκατε να αναμετρηθείτε;
Μιχάλης Παπαδόπουλος Μπορώ να πω ότι πολλά από τα προβλήματα έχουν επιλυθεί. Άλλωστε, το γεγονός ότι για ένα χρόνο που ήμουν υφυπουργός δεν υπήρξε καμιά έντονη διαμαρτυρία οποιουδήποτε κλάδου και πολύ περισσότερο απεργία, σημαίνει ότι στο Υπουργείο έγινε έργο.
Πόσο δύσκολο είναι για ένα Υπουργείο να προβεί σε μεταρρυθμίσεις στον τομέα των αρμοδιοτήτων του όταν ακούμε συνέχεια για νέο κύμα απολύσεων και μειωμένο προϋπολογισμό;
Ο Τομέας Μεταφορών αλλά και ο Τομέας Επικοινωνιών είναι πολύ δύσκολοι τομείς για μεταρρυθμίσεις. Έπρεπε να γίνει συγκερασμός διαφορετικών αντικρουόμενων απόψεων μεταξύ των κλάδων και φορέων. Εμείς όμως, με διάλογο, με συνεχείς επαφές και με πειθώ κατορθώσαμε και προχωρήσαμε πολλές αλλαγές και διοικητικές και νομοθετικές, πολλές από τις οποίες άλλαξαν τη ζωή των πολιτών και οι οποίες μάλιστα δεν είχαν κανένα κόστος στον προϋπολογισμό.
Μπορώ να σας αναφέρω ένα μικρό παράδειγμα: Με την αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού έργου και με την καθιέρωση μιας γραμμής από το νέο σταθμό του Ελληνικού με προορισμό τη Βάρκιζα και τη Σαρωνίδα, και οι επιβάτες εξυπηρετήθηκαν και οι Οργανισμοί Αστικών Συγκοινωνιών δεν επιβαρύνθηκαν· αντίθετα, αύξησαν τα έσοδά τους. Στον Τομέα των Μεταφορών δεν έγινε καμία απόλυση, ούτε από την κεντρική διοίκηση ούτε από τους συγκοινωνιακούς φορείς.
Με αφορμή την ελληνική Προεδρία, πόσο αυτή βελτίωσε τη δυναμική της χώρας μας στον κλάδο των μεταφορών και της οδικής ασφάλειας;
Ο Τομέας Μεταφορών στην ελληνική Προεδρία είχε σημαντική θέση, αφού κατόρθωσε και έκλεισε σημαντικά θέματα κατά τη διάρκειά της, θέματα που είχαν σχέση με την ανάπτυξη της Οικονομίας τόσο στον τομέα των Μεταφορών όσο και στον τομέα των Επικοινωνιών.
Κατά τη γνώμη μου, οι σημαντικότερες ενέργειες ήταν δύο: α) η διεξαγωγή του Άτυπου Συμβουλίου των Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. για την οδική ασφάλεια και β) η διεξαγωγή του Συνεδρίου για την οδική ασφάλεια. Γιατί η ασφάλεια στους δρόμους, όπως αποδείχθηκε από τη συμμετοχή των κρατών-μελών της Ε.Ε., δεν απασχολεί μόνο τη χώρα μας αλλά και όλη την Ευρώπη.

Τι θα μπορούσε να αλλάξει στην καθημερινότητα των οδηγών επαγγελματικών οχημάτων, σε φορτηγά, λεωφορεία και ταξί όσον αφορά το κόστος συντήρησης και μετακίνησης;
 Έχω επανειλημμένως υποβάλει προτάσεις προς το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να ελαφρυνθούν οι επαγγελματίες από το κόστος της συντήρησης και κυκλοφορίας των αυτοκινήτων τους. Ήδη, με νόμο που πέρασε στη Βουλή τον Οκτώβριο του 2013, δόθηκε η δυνατότητα στα δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα να καταθέτουν τις πινακίδες οσάκις δεν έχουν δουλειά, ώστε να μην πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Και τώρα είμαστε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εργασίας ώστε να βρεθεί τρόπος αναστολής σε αυτές τις περιπτώσεις των ασφαλιστικών εισφορών.
Τα μεικτά κλιμάκια ξεκίνησαν τους ελέγχους, και με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου σας είναι πολύ λίγα τα οχήματα των τρίτων χωρών τα οποία δεν είναι παράνομα. Γιατί αργήσανε να βγούνε τα κλιμάκια στους δρόμους;
Το δίκαιο αίτημα των μεταφορέων για έλεγχο των αλλοδαπών φορτηγών και λεωφορείων στους δρόμους με είχε απασχολήσει από τις πρώτες ημέρες της ανάληψης των καθηκόντων μου. Συγκεκριμένα, σε συνάντησή μου με τον Υπουργό Μεταφορών της Γαλλίας στο Παρίσι, ξεκίνησε μια αμοιβαία συνεργασία στον τομέα αυτό, η οποία και συνεχίστηκε στην Αθήνα κατά τη διεξαγωγή του Άτυπου Συμβουλίου Μεταφορών που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες εβδομάδες, μια και παρόμοιο θέμα απασχολεί και τη Γαλλία.
Προκειμένου να έχω πλήρη γνώση του τρόπου ελέγχου των αλλοδαπών φορτηγών με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ώστε τυχόν παραλείψεις να ληφθούν υπόψη μου στις επικείμενες αλλαγές του, με αιφνιδιαστική επίσκεψη μου στα σύνορα των Ευζώνων επιθεωρήθηκε Μεικτό Κλιμάκιο Ελέγχου της Περιφέρειας κατά την ώρα που διενεργούνταν έλεγχοι.
Επίσης, με νομοθετική ρύθμιση που εισάγεται άμεσα προς ψήφιση, κωδικοποιούνται όλες οι παραβάσεις και οι ποινές σε ενιαίο κείμενο προκειμένου να είναι ευχερής ο έλεγχος, να δίνεται δυνατότητα στους Δήμους παραμεθορίων περιοχών για έλεγχο στους δρόμους και να εξασφαλίζεται η καταβολή των προστίμων από τους αλλοδαπούς μεταφορείς.
Τέλος, σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, προωθούνται προτάσεις για επανασχεδιασμό του τρόπου λειτουργίας Κλιμακίων Ελέγχου, οι οποίες θα υποβληθούν εντός του έτους, με σκοπό να θεσμοθετηθεί ένα νέο πλαίσιο αποτελεσματικής λειτουργίας του ελέγχου των αλλοδαπών αυτοκινήτων στη χώρα μας.

Σας προβληματίζουν τα αποτελέσματα από το «σαφάρι» για ΚΤΕΟ, κάρτες καυσαερίων και ανασφάλιστα οχήματα;
Το θέμα των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, αν και δεν είναι δικής μου αρμοδιότητας, είναι ένας σοβαρός παράγοντας για την προστασία των οδηγών όλων των κατηγοριών των αυτοκινήτων. Οι έλεγχοι στους δρόμους από τις κινητές μονάδες είναι ένα θέμα που πρέπει να απασχολεί όλους τους πολίτες, γιατί έχει σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος. Για το λόγο αυτό παρακολουθούμε στενά το θέμα και στείλαμε τις κινητές αυτές μονάδες ελέγχου και σε όλη την Περιφέρεια.

Η απελευθέρωση σε ταξί και φορτηγά δεν επέφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Υπάρχουν περιθώρια για διορθωτικές κινήσεις;
Η απελευθέρωση των φορτηγών και ταξί δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, διότι το έργο το οποίο προσφέρεται από τα οχήματα αυτά έχει περιοριστεί λόγω κρίσης. Έχετε προφανώς δει τα ταξί να βρίσκονται για ώρες στις αναμονές, και τα φορτηγά να μην έχουν μεταφορικό έργο, αφενός λόγω της μείωσης των εισαγωγών και εξαγωγών και αφετέρου λόγω της διενέργειας μεταφοράς από άλλα κοινοτικά αυτοκίνητα (Βουλγαρίας, Ρουμανίας) όπου οι μεταφορές είναι ελεύθερες. Δικαιώνομαι λοιπόν όταν στήριξα το νομοσχέδιο Βορίδη για την απελευθέρωση των ταξί, καθώς και για όλες τις ρυθμίσεις στις οποίες προχώρησα, ώστε να μπουν κανόνες στην απελευθέρωση της αγοράς.

Ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Μιχάλης Παπαδόπουλος στο Ζάππειο, στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας.
Τι αλλαγές να περιμένουμε στο νέο ΚΟΚ και στη διαδικασία χορήγησης νέων αδειών οδήγησης;
Γνωρίζετε ότι στο Υπουργείο υπάρχει και λειτουργεί Επιτροπή Αναθεώρησης του Κ.Ο.Κ., στην οποία μετέχουν έγκριτοι νομικοί, συγκοινωνιολόγοι και επεξεργάζονται το κείμενο από την αρχή· και αναμένεται η ολοκλήρωσή του μέχρι το τέλος του 2014.
Βέβαια, οσάκις απαιτείται άμεση παρέμβαση σε ορισμένα άρθρα του Κ.Ο.Κ., αυτές γίνονται με νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες θα ενσωματωθούν εκ των υστέρων στο ενιαίο κείμενο (π.χ. άρθρο 49 για τη διεξαγωγή αγώνων με αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που προχωρά η άμεση τροποποίηση). Τέλος, θέλω να σας πληροφορήσω ότι πρόσφατα κυρώθηκε από τη Βουλή η Σύμβαση της Βιέννης, που εκκρεμούσε εδώ και πολλά χρόνια, που αφορά αφενός τις σημάνσεις και τα σήματα κυκλοφορίας και αφετέρου την αναγνώριση των διεθνών αδειών οδήγησης.

Προ ημερών δώσατε το «πράσινο φως» για τις μετατροπές οχημάτων με κίνηση το φυσικό αέριο. Εξηγήστε μας το νομοθετικό πλαίσιο για τα εν λόγω πρατήρια και πείτε μας ποιες είναι οι βλέψεις σας για την ηλεκτροκίνηση και τους σταθμούς φόρτισης.
Γνωρίζετε ότι η ανάπτυξη του φυσικού αερίου ήταν σε νηπιακό στάδιο. Με την ανάληψη των καθηκόντων μου ζήτησα να ενημερωθώ για ποιο λόγο το φυσικό αέριο δεν είχε επεκταθεί και στα οχήματα. Και διαπίστωσα ότι ένας σημαντικός λόγος ήταν η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, τόσο για τους σταθμούς ανεφοδιασμού τους (πρατήρια) όσο και για τη δυνατότητα μετατροπής κυκλοφορούντων αυτοκινήτων για κίνηση και με φυσικό αέριο.
Τον Οκτώβριο 2013, με το ν.4199/2013 περάσαμε διάταξη για τη δυνατότητα λειτουργίας πρατηρίων, και τον Ιανουάριο 2014 δυνατότητα μετατροπής κυκλοφορούντων αυτοκινήτων για κίνηση με φυσικό αέριο. Με την υπογραφή επίσης της τελευταίας απόφασής μου (30/5/2014) ολοκληρώθηκε όλο το νομοθετικό πλαίσιο, και τώρα πια είναι στα χέρια των φορέων για την ανάπτυξη αυτού του καυσίμου, το οποίο είναι και φιλικό προς το περιβάλλον.
Παρόμοιες νομοθετικές και διοικητικές ενέργειες έχουν γίνει και για την τοποθέτηση συστημάτων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, προκειμένου να διαδοθεί η χρησιμοποίησή τους.

Πότε θα μετακομίσουν τα ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα; Ποιο είναι αυτή τη στιγμή το στάτους και τι αλλαγές συζητάτε για τα αστικά ΚΤΕΛ;
Το θέμα της κατασκευής του νέου σταθμού Υπεραστικών μεταφορών στον Ελαιώνα αποτελεί άμεση προτεραιότητα και του Πρωθυπουργού και δική μας. Μάλιστα στις προθέσεις μας είναι ο χώρος αυτός να χρησιμοποιηθεί και για τα λεωφορεία που εκτελούν διεθνείς λεωφορειακές γραμμές, προκειμένου να εκλείψει η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της Αθήνας.
Η «Αττικό Μετρό» έχει ήδη προχωρήσει στις αναγκαίες απαλλοτριώσεις, και βρισκόμαστε στο στάδιο της ολοκλήρωσης της μελέτης προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Πιστεύω ότι αυτό θα είναι έργο πνοής για την Αθήνα, για τους πολίτες της αλλά και για τον τουρισμό γενικότερα.

Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος δηλώνει ότι οι θέσεις του σχετικά με την απελευθέρωση των επαγγελματικών οχημάτων έχουν δικαιωθεί. Αναγνωρίζει όμως ότι η κρίση έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους επαγγελματίες οδηγούς.
Πώς σκοπεύετε να βελτιώσετε την οδική ασφάλεια στη χώρα μας; Ποιες είναι οι προγραμματισμένες δράσεις του Υπουργείου;
Ένας τομέας για τον οποίο έχουμε ήδη προγραμματίσει μια σειρά σημαντικών δράσεων –οι οποίες είναι σε εξέλιξη– και για τις οποίες έχουμε δέσμευση απέναντι στους πολίτες αλλά και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος και το θεωρεί προσωπική του υπόθεση, είναι η οδική ασφάλεια. Όπως σας ανέφερα, σχετική επιτροπή που συνεδριάζει στο Υπουργείο ασχολείται εντατικά με την αναμόρφωση του Κ.Ο.Κ., ώστε αυτός να εκσυγχρονιστεί και να ανταποκρίνεται στις νέες κυκλοφοριακές δομές.
Στόχος μας είναι η ένταξη του μαθήματος της οδικής ασφάλειας στα σχολεία, και για το λόγο αυτό ετοιμάζεται έντυπο υλικό για να διανεμηθεί στα σχολεία. Ήδη παραδόθηκε το πρώτο βιβλίο, το οποίο απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και παιδιά 1ης και 2ης τάξης Δημοτικού με τον τίτλο «Ο μικρός ποδηλατάκιας». Αναμορφώσαμε το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας ώστε να μετάσχουν άνθρωποι - χρήστες των οχημάτων, που η εμπειρία τους μπορεί να είναι χρήσιμη στο εθνικό αυτό κεφάλαιο, και συστήθηκε η Διϋπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού με νέα δομή, πιο λειτουργική πιο αποτελεσματική.
Επίσης είναι έτοιμο το e-call, ο διεθνής αριθμός τον οποίο θα μπορεί να καλεί ο κάθε πολίτης σε περίπτωση ανάγκης για βοήθεια στο δρόμο, καθώς και το UCARIS, ένα ηλεκτρονικό πανευρωπαϊκό κέντρο για τον εντοπισμό των ξένων παραβατών στη χώρα μας.
Πρόσφατα υπεγράφη προγραμματική σύμβαση με την Κοινωνία της Πληροφορίας για χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ με σκοπό τη δημιουργία βάσης δεδομένων για τη συγκέντρωση στοιχείων σχετικά με την οδική ασφάλεια. Θα μπορούσα να σας αναφέρω δεκάδες δράσεις που έγιναν ή προγραμματίζονται να γίνουν στον τομέα αυτό, και ίσως θα χρειαζόταν μια νέα συνέντευξη μόνο για την οδική ασφάλεια.
Μια και το αναφέρατε, τι γνώμη έχετε για το σύστημα e- call που θα έχουν πλέον τα αυτοκίνητα;
Το e-call είναι ένα σύστημα το οποίο είμαι σίγουρος ότι θα γίνει αποδεκτό από όλους τους Έλληνες όταν τοποθετηθεί σαν υποχρεωτικό εξάρτημα στα νέα αυτοκίνητα. Είναι ένα έργο το οποίο και θα σώσει ζωές και θα προλάβει τις συνέπειες που μπορεί να έχει μια καθυστέρηση των μέσων διάσωσης να φτάσουν στον τόπο του ατυχήματος. Εγώ προσωπικά τους Έλληνες δεν τους φοβάμαι, καθώς είναι ένας λαός ο οποίος προσαρμόζεται πολύ εύκολα σε όλες τις νέες τεχνολογίες.
Σε λίγο καιρό ίσως κυκλοφορήσει το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό στα Τρίκαλα, αποτέλεσμα ενός ευρωπαϊκού προγράμματος στο οποίο συμμετέχουμε δυναμικά ως χώρα. Ποια είναι η γνώμη σας;
Η κυκλοφορία του λεωφορείου είναι πράγματι μια πρωτοπόρος εφεύρεση, και είναι τιμή για τη χώρα μας και ιδιαίτερα για την πόλη των Τρικάλων που επελέχθη ως ο τόπος για την κυκλοφορία ενός τέτοιου αυτοκινήτου σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.
Κατά τη συνάντηση εργασίας που έγινε στην Αθήνα στα πλαίσια της ελληνικής Προεδρίας, συζητήθηκε το νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και όλες οι απαιτούμενες ενέργειες που θα επιτρέψουν την εφαρμογή του συστήματος κυκλοφορίας έξυπνων οχημάτων, χωρίς οδηγό. Ας μην ξεχνάμε ότι μέχρι σήμερα όλα τα κυκλοφορούντα οχήματα σε όλο τον κόσμο βασίζονται στον Κ.Ο.Κ., ο οποίος απευθύνεται στον οδηγό του οχήματος. Είναι λοιπόν ανάγκη να εντοπιστούν οι υπεύθυνοι της κυκλοφορίας για τη λειτουργία αυτού του συστήματος.
Κύριε  Παπαδόπουλε, εσείς ο ίδιος, θα νιώθατε άνετα μέσα σε ένα τέτοιο όχημα;
 Η απάντησή μου είναι κατηγορηματική. Ναι! Η υψηλή τεχνολογία που έχουν τα αυτοκίνητα αυτά βασίζεται σε ένα σύνολο αισθητήρων οι οποίοι παρακολουθούν οποιοδήποτε σταθερό αντικείμενο, την κίνηση των άλλων οχημάτων, την πορεία των πεζών, την ταχύτητα των ποδηλάτων ακόμη και τη λειτουργία των φαναριών. Επομένως, κάθε άνθρωπος που παρακολουθεί την εξέλιξη της τεχνολογίας, άφοβα θα μπορούσε να δεχθεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο, όπως πριν από πολλά χρόνια δέχθηκε την πτήση του αεροπλάνου.

Κύριε Παπαδόπουλε, κλείνοντας θα θέλαμε να μεταφέρετε στους αναγνώστες του περιοδικού τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης στο κλάδο των μεταφορών.
Ο Τομέας Μεταφορών και Επικοινωνιών του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, τον οποίο μου εμπιστεύθηκε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, είναι ένας παραγωγικός τομέας που αφενός συνεισφέρει στην εθνική μας οικονομία και αφετέρου έχει άμεση σχέση με την καθημερινότητα του πολίτη. Ήδη έχει γίνει πολύ έργο. Θα προχωρήσουμε όμως με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς. Έχουμε όλοι ευθύνη να ξαναφέρουμε την ελπίδα σε αυτόν τον τόπο, να φέρουμε την ανασυγκρότηση· και γι’ αυτό ακριβώς εργαζόμαστε.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Ο Νίκος Μήττας είναι αρχισυντάκτης του περιοδικού Car & Truck στο οποίο πρωτοδημοσιεύτηκε η συνέντευξη.
Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος
Γεννήθηκε το 1962, κατάγεται από το Μεσόβουνο του Δήμου Εορδαίας και από το 2000 έως σήμερα εκλέγεται βουλευτής στο νομό Κοζάνης. Είναι πτυχιούχος μηχανικός - ηλεκτρονικός του ΤΕΙ Πειραιώς και ηλεκτρολογίας της ΑΣΕΤΕΜ - ΣΕΛΕΤΕ. Εργάστηκε ως καθηγητής δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε ΤΕΙ και στην ΑΣΕΤΕΜ - ΠΑTΕΣ ΣΕΛΕΤΕ (ΑΣΠΑΙΤΕ). Υπήρξε ειδικός σύμβουλος στο Υπουργείο Εμπορίου (1989-1990) και στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (1990 - 1993). Υπήρξε μέλος στην Ομάδα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου για θέματα παιδείας, στο Συμβούλιο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και στο Εθνικό Συμβούλιο Σπουδαστικής Ένωσης Ελλάδος.
Υπήρξε μέλος του συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Τεχνολόγων Μηχανικών (1984-2004). Διετέλεσε μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Οργάνωσης Νέων Ν.Δ. (ΟΝΝΕΔ) με τομέα ευθύνης το Σπουδαστικό της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ (1985 - 1987). Το 1994 εκλέχτηκε στην Κεντρική Επιτροπή της Ν.Δ. και την περίοδο 1994 - 1996 διετέλεσε περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας. Διετέλεσε πρόεδρος της Πανελλήνιας «Δημοκρατικής Ανεξάρτητης Κίνησης Εργαζομένων / Πτυχιούχων Μηχανικών» (1996 - 2004), ενώ το 2000 εκλέχτηκε για πρώτη φορά βουλευτής Ν. Κοζάνης.
Κατά την περίοδο 2000 - 2013 διετέλεσε κοσμήτορας της Βουλής των Ελλήνων, αντιπρόεδρος της διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και μέλος στις διαρκείς επιτροπές «Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας», «Οικονομικών» και «Παραγωγής Εμπορίου». Διετέλεσε υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή (Ιανουάριο 2009). Το 2011 ορίστηκε τομεάρχης Μεταφορών της Ν.Δ., και τον Ιούλιο του 2013 ανέλαβε καθήκοντα υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Έχει συμμετάσχει σε ημερίδες, συνέδρια ως εισηγητής και έχει δημοσιεύσει σημαντικό αριθμό επιστημονικών άρθρων.

Πηγή: http://www.logistics-management.gr/news/869

ΣΕ ΚΡΙΣΗ (ΚΑΙ) Η ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ- ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΝΕΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

ΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΒΩΣΕΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ Η ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΤΟΣΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΚΑΜΨΕΙ ΑΠΟ ΑΥΤΑ, ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΞΙΖΟΥΝ.
Κείμενο, φωτογραφίες: Θανάσης Αντωνίου
Ως στρατηγική προϋπόθεση για την έξοδο της χώρας από την κρίση και ως στοιχείο συνοχής του κοινωνικού ιστού, σε μια περίοδο σκληρής δοκιμασίας για ολόκληρο τον ελληνικό λαό, η ακτοπλοΐα καλείται να αντιμετωπίσει τα οικονομικά ανοίγματα των τελευταίων χρόνων, τον ανταγωνισμό από την αεροπορική βιομηχανία, τις απρόβλεπτες τιμές των καυσίμων αλλά και τις επιχειρηματικές προκλήσεις που λαμβάνουν χώρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αυτό είναι το κύριο συμπέρασμα της μεγάλης έρευνας που πραγματοποίησε πρόσφατα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, για λογαριασμό του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ). Η έρευνα έφερε τον τίτλο «Κρίσιμες ώρες για την ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών: Το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις», και θεωρείται μια από τις σημαντικότερες και τις πλέον ολοκληρωμένες προσεγγίσεις των τελευταίων χρόνων.
Η έρευνα παρουσιάστηκε επίσημα από τον ΕΕΣΥΜ στο Βιομηχανικό Επιμελητήριο του Πειραιά, και η συγκεκριμένη εκδήλωση συγκέντρωσε το ενδιαφέρον δεκάδων παραγόντων της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, του Πειραιά, των μέσων ενημέρωσης και του πολιτικού κόσμου.
Η «καρδιά» του προβλήματος
Στο επίκεντρο της έρευνας –όπως άλλωστε και στο σκεπτικό όσων συμμετείχαν στην εκδήλωση καταθέτοντας απόψεις και σχολιάζοντας τα ευρήματά της– ήταν το μοντέλο ανάπτυξης της αγοράς που έχει ακολουθηθεί εδώ και αρκετές δεκαετίες: το μοντέλο των γραμμών, της άγονης γραμμής, των επιδοτήσεων προς τις ναυτιλιακές κ.ο.κ.
Από διάφορες πλευρές της ελληνικής κοινωνίας, η οποία παρακολουθεί με αγωνία τη συνεχιζόμενη ύφεση στον κλάδο, αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια έντονος προβληματισμός σχετικά με το ισχύον μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθείται στην ακτοπλοΐα, και προτείνονται διάφορες λύσεις· λύσεις ριζοσπαστικές στην πλειοψηφία τους αλλά που χρειάζονται πολιτική τόλμη για να υιοθετηθούν, ευρεία συναίνεση για να γίνουν αποδεκτές και άμεση εφαρμογή προκειμένου να δώσουν αποτελέσματα, πριν καταρρεύσουν ολοκληρωτικά οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο.
Όπως φάνηκε στην εκδήλωση του ΕΕΣΥΜ, δεν είναι έτοιμα όλα τα ελληνικά πολιτικά κόμματα και ο ακτοπλοϊκός κόσμος να αποδεχτούν ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης που δεν θα βασίζεται στην… πεπατημένη.
Η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η ελληνική ακτοπλοΐα, οδηγεί στην εξαγωγή κάποιων πρώτων συμπερασμάτων: α) Η ανάγκη για εμπλοκή των νησιωτικών κοινωνιών στην προσπάθεια να βρεθούν λύσεις είναι έντονη.
β) Το ζήτημα των καυσίμων θα εξακολουθεί να αποτελεί «αγκάθι» για την ακτοπλοΐα όσο το μονοπώλιο της διύλισης θα ορίζει τις τιμές εντός της επικράτειας.
γ) Η αντικατάσταση των υπαρχόντων καυσίμων από το LNG είναι ασφαλώς μια σπουδαία λύση, η οποία όμως στην περίπτωση της Ελλάδας δεν μπορεί να δώσει άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα στο πρόβλημα επιβίωσης των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Όπως επισημάνθηκε στην εκδήλωση, για να μπορέσει το LNG να παίξει τον καταλυτικό ρόλο του στη μείωση του μεταφορικού κόστους, θα πρέπει πρώτα να αντικατασταθούν οι υφιστάμενες μηχανές με σύγχρονες, να δημιουργηθούν αποθήκες καυσίμων και υποδομές τροφοδοσίας σε αρκετά ελληνικά λιμάνια κ.ά.
Η δημόσια χρηματοδότηση
Όπως είναι φυσικό, μια τέτοια έρευνα δεν θα μπορούσε να αφήσει έξω από το βεληνεκές της το τραπεζικό πρόβλημα της χρηματοδότησης. Σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα, ο Θοδωρής Δρίτσας, βουλευτής Πειραιά του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και επί πολλά χρόνια δημοτικός σύμβουλος, ο οποίος κλήθηκε να σχολιάσει την έρευνα, εκτιμάει πως ο νέος ρόλος που πρέπει να προγραμματίσουμε για τις ελληνικές τράπεζες, θα πρέπει να είναι ένας παραγωγικός ρόλος που να συνδέεται και με τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζοντας τη σημαντική έρευνα του ΕΕΣΥΜ, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το υπάρχον σύστημα ακτοπλοϊκών μεταφορών έχει αποτύχει οριστικά, και ζήτησε το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός δημόσιου συστήματος ακτοπλοϊκών συνδέσεων.
Ασφαλώς δεν συμφωνούν όλοι στο δημόσιο χαρακτήρα της χρηματοδότησης. Ο Α  αντιπρόεδρος της Βουλής και βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Τραγάκης, ο οποίος κλήθηκε να σχολιάσει τα αποτελέσματα της έρευνας, αναφέρθηκε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Γαλάζια Ανάπτυξη» μέσω του οποίου αναμένεται να δοθούν στη χώρα χρήματα –μεταξύ άλλων– για παρεμβάσεις στην επιβατηγό ναυτιλία.
Αν και κάτι τέτοιο δεν φαίνεται στον άμεσο ορίζοντα, ο πολιτευτής της κυβέρνησης απέρριψε το δημόσιο χαρακτήρα της ακτοπλοΐας κι ευχήθηκε να μπορέσει η ελληνική Προεδρία της Ε.Ε. να εξασφαλίσει καλύτερους όρους για την ελληνική ακτοπλοΐα· τα αποτελέσματα όμως δεν δείχνουν να επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του.
Η βουλευτής Πειραιά της ΔΗΜ.ΑΡ. Θάλεια Δραγώνα αναγνώρισε κι αυτή ότι το σύστημα οργάνωσης της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του· υποστήριξε όμως ότι δεν είναι η χρηματοδότηση που δημιουργεί προβλήματα στην ακτοπλοΐα.
«Είναι ουτοπικό να ζητήσουμε αύξηση της δημόσιας χρηματοδότησης του μεταφορικού έργου» ανέφερε η βουλευτίνα του Πειραιά και πρότεινε επανασχεδιασμό του μεταφορικού δικτύου, με τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών, με συνδυασμό των μεταφορικών μέσων όπου αυτός καθίσταται εφικτός, με άρση της ασυμμετρίας στη σχεδίαση επιβατηγών γραμμών και με εξορθολογισμό του μεταφορικού δικτύου, μέσα από την επιδότηση του πραγματικού μεταφορικού έργου.
Όπως κι αρκετοί άλλοι παράγοντες της αγοράς, η Θάλεια Δραγώνα είναι υπέρ της δημιουργίας «περιφερειακών μεταφορικών κόμβων».

Το Βόρειο Αιγαίο διαθέτει ένα από τα πιο προβληματικά δίκτυα θαλάσσιων μεταφορών το οποίο αποτελεί κάθε χρόνο πονοκέφαλο για όσους στο Υπουργείο Ναυτιλίας οργανώνουν το δίκτυο κι αναζητούν πόρους στήριξής του.
Το μεταφορικό επίδικο
Τον παλμό της ζώσας αγοράς έδωσε με την παρέμβασή του ο πρόεδρος των Ελλήνων ακτοπλόων Μιχάλης Σακέλλης, ο οποίος αναφέρθηκε στην καυτή ατζέντα που απασχολεί τον κλάδο.
Μεταξύ των θεμάτων περιλαμβάνονται το κόστος τήρησης τακτικών αποθεμάτων καυσίμων, η απαράδεκτη τιμολογιακή πολιτική που αλλάζει ανά λιμάνι της χώρας για την ίδια ακριβώς παρεχόμενη υπηρεσίας (π.χ. περιβαλλοντικές υπηρεσίες), η ανάγκη εξομοίωσης του ΦΠΑ της μεταφοράς οχημάτων (μια βοηθητική κατά το νόμο υπηρεσία) με τον ΦΠΑ για τη μεταφορά επιβατών, ενώ οι ακτοπλόοι έχουν ενστάσεις και για ζητήματα όπως οι υποχρεωτικές εκπτώσεις. που επεκτείνονται πλέον στο 20% των επιβατών.
«Το 80% των επιβατών, οι οποίοι ταξιδεύουν χωρίς καμία έκπτωση, επιβαρύνονται μέχρι και με 11% επί του ναύλου τους, εξαιτίας των εκπτώσεων που αφορούν μια μειοψηφία της τάξης του 20%» είπε στην παρέμβασή του ο Μ. Σακέλλης.
Οι Έλληνες ακτοπλόοι γνωρίζουν καλά ότι δεν μπορούν να περιμένουν ουσιαστική βοήθεια από το ελληνικό κράτος, που έχει γονατίσει από το βάρος της οικονομικής κρίσης. Εντούτοις θεωρούν ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για βελτίωση της θέσης τους, εφόσον εκλογικευτούν οι τιμές των καυσίμων κι αρθούν ορισμένες δυσλειτουργίες του συστήματος, όπως π.χ. το γεγονός ότι η Πάρος θεωρείται άγονη γραμμή για την αεροπορία και για το λόγο αυτό επιδοτείται!
Αναφερόμενος στο μεταφορικό επίδικο, τη χρήση δηλαδή των κοινοτικών κονδυλίων, ο Μ. Σακέλλης επανέλαβε μια πάγια θέση της επιβατηγού ναυτιλίας: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδοτεί την κατασκευή δρόμων για τη βελτίωση των οδικών συγκοινωνιών· στη θάλασσα όμως οι δρόμοι είναι ελεύθεροι. Άρα, πρέπει να επιδοτηθεί το μέσο μεταφοράς, το πλοίο, κι ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να επιδοτείται το καύσιμο όταν η τιμή του ξεπερνάει ένα συγκεκριμένο όριο».
Η Μαρία Λεκάκου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ήταν ο άνθρωπος που εκπόνησε την έρευνα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη σύνταξη του πρότυπου ερωτηματολογίου και την επεξεργασία των στοιχείων.
Η ίδια και η ομάδα της απευθύνθηκαν στο σύνολο της αγοράς αλλά και του κοινωνικού συνόλου που συνδέεται με την ακτοπλοΐα, κι ως εκ τούτου μπόρεσαν να μεταφέρουν στην εκδήλωση –και, φυσικά, να αποτυπώσουν στην έρευνα– τις πεποιθήσεις των χρηστών αυτού που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε «δίκτυο ακτοπλοϊκών μεταφορών».
«Υπάρχει κοινωνική συναίνεση για την αναδιοργάνωση του μεταφορικού δικτύου, κι αυτό είναι κάτι στο οποίο συμφωνούν όλες οι πολιτικές παρατάξεις· για να το πετύχουμε όμως, χρειάζεται ολοκληρωμένη πρόταση» είπε η καθηγήτρια, και πήρε θέση στο μέγα ερώτημα για το αν το δίκτυο των μεταφορών πρέπει να είναι δημόσιο ή ιδιωτικό: «Το μεταφορικό δικαίωμα του νησιωτικού πληθυσμού είναι παντού δημόσιο· οι φορείς, όμως, που το παρέχουν, μπορεί να είναι ιδιωτικοί».

Ο κίνδυνος να δέσουν τα καράβια στον Πειραιά και να τιναχτεί στον αέρα το δίκτυο θαλάσσιων συγκοινωνιών είναι (για μια ακόμα χρονιά) ορατός, ειδικά σε μια περίοδο που αυξάνει ο τουρισμός στη χώρα μας.
Ανάλυση συμπερασμάτων
Σύμφωνα με τη Μαρία Λεκάκου τα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας είναι τα εξής:
α) Οι μεταφορές παίζουν κορυφαίο ρόλο στην «ελκυστικότητα» ενός νησιού.
β) Οι μεταφορές συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας του κάθε νησιού και της κοινωνικής ζωής του.
γ) Οι νησιώτες νιώθουν αποκλεισμένοι και πιστεύουν ακράδαντα ότι η αύξηση των μεταφορικών συνδέσεων θα τονώσει το νησί τους.
δ) Οι τοπικές κοινωνίες θεωρούν ότι δεν πρέπει να υπάρχουν δύο ή περισσότερα λιμάνια σε ένα νησί αν μεταξύ τους υπάρχει δρόμος.
ε) Οι περισσότεροι (σχεδόν το 75%) τάσσονται υπέρ της χρηματοδότησης.
στ) Η πλειονότητα κατανοεί την εποχικότητα και την επίδρασή της στην οργάνωση της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας.
Επίσης όλοι φαίνεται πως συμφωνούν στην ανάγκη για την αναδιοργάνωση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και τάσσονται υπέρ της ενιαίας τιμολόγησης των παρεχόμενων υπηρεσιών (με βάση το ναυτικό μίλι) ανεξαρτήτως γραμμής.
Αρκετές οι διχογνωμίες
Υπάρχουν όμως και διχογνωμίες, κι αυτές αναδύθηκαν μέσα από τα ερωτηματολόγια της ομάδας εργασίας του ΕΕΣΥΜ και του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Η διχογνωμία εντοπίζεται σε μια σειρά θεμάτων όπως είναι:
α) Το αν επαρκούν ή όχι οι υπάρχουσες γραμμές κι αν εξυπηρετούνται τα ελάχιστα επίπεδα σύνδεσης ανά νησί.
β) Το αν πρέπει να διατηρηθεί η υπάρχουσα επιδότηση γραμμών. Στο θέμα αυτό η διχογνωμία εντοπίζεται ακόμα και στο εσωτερικό της κοινωνίας κάθε νησιού (ανάμεσα σε διάφορους φορείς).
γ) Το αν θα πρέπει να δημιουργηθούν νησιά-κόμβοι με ανταποκρίσεις στα μικρότερα και το αν αυτή η μέθοδος θα μειώσει το κόστος.
δ) Το αν θα πρέπει να δρομολογηθούν ακόμα μεγαλύτερα πλοία στο Αιγαίο.
ε) Το αν η παρεχόμενη υπηρεσία είναι αυτή που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της νησιωτικής Ελλάδας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έννοια της ανταπόκρισης από τα νησιά-κόμβους βρίσκεται ακόμα σε θεωρητικό στάδιο και, σύμφωνα με την έρευνα, είναι μάλλον φυσιολογικό οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας να στέκονται επιφυλακτικοί. «"Ανταπόκριση" σημαίνει νέες και σύγχρονες υποδομές, ακριβή συστήματα κράτησης θέσεων και μια ολοκληρωμένη αντίληψη για τη μεταφορά» υποστηρίζει η Μαρία Λεκάκου.
Εστιάζοντας σε αυτό ακριβώς το ζήτημα της διχογνωμίας που επικρατεί στους κόλπους της ελληνικής κοινωνίας, η έρευνα καταλήγει ως εξής: «Βασικό συμπέρασμα από την επεξεργασία όλων των δεδομένων είναι πως η ακτοπλοΐα έχει φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο, κατά το οποίο καμία από τις εμπλεκόμενες πλευρές δεν είναι ικανοποιημένη από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα.
Κομβικό εύρημα της έρευνας είναι πως η εφαρμογή του συστήματος «Hub and Spoke» στην ακτοπλοΐα είναι μια βιώσιμη λύση. Η εφαρμογή του στο σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας πιθανώς δεν είναι εφικτή. Όμως, από τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε, υποστηρίζεται ξεκάθαρα η δυνατότητα εφαρμογής του σε μεγάλα τμήματα του ακτοπλοϊκού δρομολογιακού συστήματος».
Η ταυτότητα και οι άνθρωποι της έρευνας
Η εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο της λειτουργίας της Ομάδας Εργασίας για την Ακτοπλοΐα, η οποία συστήθηκε ύστερα από πρωτοβουλία του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ), του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και του Εργαστηρίου Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων (Ε.ΔΙ.ΝΑ.Λ.Ε) του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Συντάχθηκε από τον οικονομολόγο πρόεδρο του ΕΕΣΥΜ Μιχάλη Αδαμαντιάδη και τον επιστημονικό συνεργάτη του ΕΕΣΥΜ Σπύρο Τριαντάφυλλο, στο πλαίσιο των συνολικών συμπερασμάτων που προέκυψαν από τη συγκέντρωση και σχετική επεξεργασία των δεδομένων και των προτάσεων της Ομάδας Εργασίας.
Την επιβατηγό ναυτιλία εκπροσώπησε στην ομάδα εργασίας ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης, ενώ την επιστημονική βοήθεια κατά την προετοιμασία των ερωτηματολογίων της έρευνας, την έρευνα αυτή καθεαυτή αλλά και την εξαγωγή των τελικών συμπερασμάτων προσέφερε η Μαρία Λεκάκου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Πηγή: http://www.logistics-management.gr/news/880

Συνολικές προβολές σελίδας