Κυριακή 24 Ιουλίου 2016

Ράλι μετ’ εμποδίων η ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων

Ουκ έστι τέλος για τα προβλήματα στους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους. Ελλείψει ρευστότητας, η καταβολή των αποζημιώσεων και των πριμ επιτάχυνσης στις κοινοπραξίες των παραχωρησιούχων αποτελεί «πονοκέφαλο» για την κυβέρνηση, σύμφωνα με την «Καθημερινή». 
Παράλληλα, αναζητείται η φόρμουλα με την οποία θα καταβληθούν αποζημιώσεις στον έναν από τους παραχωρησιούχους, καθώς η πρόοδός του δεν τις δικαιολογεί άμεσα.
Τέλος, οι υπηρεσίες πρέπει να κλείσουν έναν τεράστιο κατάλογο εκκρεμοτήτων –απαλλοτριώσεις, αδειοδοτήσεις, μετακινήσεις δικτύων– πολλές από τις οποίες χρονίζουν, μόλις οκτώ μήνες πριν από την αδιαπραγμάτευτη πλέον ημερομηνία παράδοσης των έργων.
Στις 31 Μαρτίου 2017, οι τέσσερις παραχωρημένοι αυτοκινητόδρομοι πρέπει (πλην μικρών εξαιρέσεων, έως τον Αύγουστο του ίδιου έτους) να έχουν παραδοθεί. Εχοντας εξαντλήσει κάθε δυνατότητα επιείκειας, οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν είναι διατεθειμένες να ανεχθούν άλλη καθυστέρηση.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση ύστερα από νέο γύρο διαπραγματεύσεων, αποφάσισε να καταβάλει νέες αποζημιώσεις (για όσα φέρει ευθύνη) και πριμ επιτάχυνσης, ώστε οι κατασκευαστές να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τα έργα μέσα στον ελάχιστο χρόνο που απομένει.
Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη υπογραφεί δύο συμφωνίες, με τη Νέα Οδό (που κατασκευάζει την Ιόνια οδό) και την Κεντρική Οδό (που κατασκευάζει τον Ε65), βάσει των οποίων οι δύο κοινοπραξίες, όπως αποκάλυψε η «Κ», θα λάβουν συνολικά 241,5 εκατ. ευρώ.
Επίσης, επίκειται η υπογραφή ανάλογης συμφωνίας με την Ολυμπία Οδό, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε διεκδικήσει περί τα 150 εκατ. ευρώ. Η υπογραφή της συμφωνίας φέρεται να έχει «μπλοκαριστεί» όχι από το Δημόσιο αλλά από έναν από τους βασικούς εταίρους της κοινοπραξίας, που έχει κάποιες επιπρόσθετες διεκδικήσεις. Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι θα υπογραφεί μέσα στις επόμενες ημέρες.
Το βασικό ζητούμενο, λοιπόν, είναι η καταβολή των χρημάτων. Το υπουργείο Οικονομικών αναζητεί τρόπο ώστε οι κοινοτικές υπηρεσίες να εγκρίνουν την καταβολή σχεδόν μισού δισ. ευρώ (από εθνικούς πόρους), σε μια περίοδο όπου τα ταμειακά διαθέσιμα είναι περιορισμένα.
Ολα αυτά μέχρι το τέλος Ιουλίου, καθώς οι εργολάβοι των έργων διαμηνύουν σε κάθε ευκαιρία στην κυβέρνηση ότι δεν μπορούν να εκτεθούν περισσότερο οικονομικά. Οι υπηρεσίες επεξεργάζονται διάφορα σενάρια και «μηχανισμούς», ακόμα και εκτός της «πεπατημένης».  
Οι σήραγγες
Ειδικότερα για την εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (που κατασκευάζει τις τρεις σήραγγες σε Τέμπη και Πλαταμώνα) τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Η κοινοπραξία έχει ζητήσει να υπογράψει συμφωνία αποζημίωσης, ανάλογη με εκείνη των υπολοίπων τριών κοινοπραξιών.
Το υπουργείο Υποδομών αρνήθηκε, επικαλούμενο τη μεγάλη πρόοδο του έργου (φθάνει το 92%-93%), που δεν δικαιολογεί την καταβολή πριμ επιτάχυνσης. Η κοινοπραξία λοιπόν με τη σειρά της επικαλείται απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου (στο οποίο παραπέμπονται όλες οι διαφωνίες ανάμεσα στο Δημόσιο και τον ιδιώτη), σύμφωνα με την οποία δικαιούται παράταση έως το φθινόπωρο του 2017.
Η λύση που φαίνεται να κερδίζει έδαφος είναι να μην υπογραφεί τελικά συμφωνία, αλλά η κοινοπραξία να λάβει άμεσα τα ποσά που έχουν ήδη επιδικάσει δύο αποφάσεις διαιτησίας (σύμφωνα με πληροφορίες, 22 εκατ. ευρώ και 2,5 εκατ. ευρώ) για καθυστερήσεις ευθύνης του Δημοσίου, και να λήξει το θέμα εκεί.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες «τρέχουν» με ταχείς ρυθμούς για την επίλυση των δεκάδων εκκρεμοτήτων, από τις οποίες εξαρτάται άμεσα η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων. Χαρακτηριστικό είναι ότι το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε το προηγούμενο δεκαήμερο πλήθος αποφάσεων για την καταβολή αποζημιώσεων για απαλλοτριωτέες εκτάσεις, ενώ το υπουργείο Περιβάλλοντος αδειοδοτήσεις (τεχνικές περιβαλλοντικές μελέτες για εγκατάσταση εργοταξίων) σε μεγάλο αριθμό θέσεων.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες δουλεύουν πλέον «στο φουλ» για να καλύψουν τον χαμένο χρόνο μέσα στο οκτάμηνο που απομένει. Η πρόοδος του άξονα Κορίνθου-Πατρών (κοινοπραξία Ολυμπία Οδός) βρίσκεται σήμερα περίπου στο 77%, της Ιόνιας Οδού (κοινοπραξία Νέα Οδός) στο 76%, του Ε65 (κοινοπραξία Κεντρική Οδός) στο 76%.
Οπως αποκάλυψε η «Κ», η Ιόνια Οδός θα παραδοθεί στο τέλος Μαρτίου χωρίς τη σήραγγα της Κλόκοβας, η Κορίνθου-Πατρών και ο Ε65 χωρίς κάποια μικρά τμήματα. Ολες οι εκκρεμότητες θα πρέπει να έχουν κλείσει έως τον Αύγουστο του 2017.

«Μαίνεται» η διαμάχη ιδιωτικών – δημοσίων ΚΤΕΟ. Το 55% των δημόσιων ΚΤΕΟ αδρανοποιημένο

Το 55% των δημόσιων ΚΤΕΟ της χώρας παραµένει αδρανοποιηµένο και µε αναξιοποίητο εξοπλισµό, ύψους περίπου 1.915.479  ευρώ, που αγγίζει το ποσοστό του 63% στις γραµµές των φορτηγών και του 58% αντιστοίχως, στις γραµµές των επιβατικών.
Αυτό αποκαλύπτει η Ετήσια Έκθεση 2015 της Γενικής Επιθεωρήτριας ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης, στο πλαίσιο διερεύνησης της καταγγελίας του Πανελληνίου Συλλόγου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών ΚΤΕΟ για τον έλεγχο της προµήθειας και εγκατάστασης εξοπλισµού και λογισµικού αυτοµάτων γραµµών ελέγχου στα δηµόσια ΚΤΕΟ, στο πλαίσιο της σύµβασης 6115/2009 και των τροποποιήσεων αυτής.
Τα κυριότερα συµπεράσµατα του ελέγχου συνοψίζονται στα εξής:
α) Αναποτελεσµατικότητα του έργου.
β) Ατελής εκπλήρωση αυτοτελούς συµβατικής υποχρέωσης του αναδόχου, αναφορικά µε το λογισµικό ολοκλήρωσης των αυτοµάτων γραµµών. Καταγράφεται η απουσία µακρόπνοου στρατηγικού σχεδιασµού στη διαδικασία εξοπλισµού και συνακόλουθης επαναλειτουργίας των ∆. ΚΤΕΟ.
Επιπλέον, καταγράφηκε έλλειµµα συντονισµού µεταξύ των εµπλεκοµένων οργανικών µονάδων του Υπουργείου, για τη διαχείριση ζητηµάτων που ανέκυψαν κατά τη διαδικασία εκτέλεσης της σύµβασης.
Τίθεται θέµα αποτελεσµατικής λειτουργίας, από το γεγονός ότι, παρά τις τρείς προµήθειες στις οποίες προέβη το Υπουργείο, από το 2000 έως την εξεταζόµενη σύµβαση, µε τις οποίες συνδέονται και άλλες υποστηρικτικές αναθέσεις έργου, το 55% των ∆. ΚΤΕΟ της χώρας παραµένουν αδρανοποιηµένα, σε πυκνοκατοικηµένες µάλιστα περιοχές, µε µεγάλο αριθµό οχηµάτων προς έλεγχο, και µε αναξιοποίητο εξοπλισµό, ύψους περίπου 1.915.479 €, που αγγίζει το ποσοστό του 63% στις γραµµές των φορτηγών και του 58% αντιστοίχως, στις γραµµές των επιβατικών.
Σε ορισµένες Περιφέρειες δεν υπάρχει πρόθεση επαναλειτουργίας των ∆ηµοσίων ΚΤΕΟ (όπως στις Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης, της Πέλλας, της Καρδίτσας, της Ηµαθίας, του Ηρακλείου, του Λασιθίου, του Ρεθύµνου, των Χανίων), εξαιτίας της προβλεπόµενης µικρής επισκεψιµότητας και του ανταγωνισµού µε τα ιδιωτικά κέντρα τεχνικού ελέγχου. Αξιοσηµείωτο είναι το γεγονός ότι η συγκεκριµένη απόφαση, σε ορισµένες περιφερειακές υπηρεσίες, στηρίχθηκε σε σχετική µελέτη κόστους-οφέλους, µε εκτίµηση της βιωσιµότητας και του µελλοντικού κύκλου εργασιών (π.χ. Π.Ε. Πέλλας).
Παρόµοιος σχεδιασµός σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης διαφαίνεται πως δεν υπήρξε πριν από την εκκίνηση του έργου. Άµεση απόρροια των ανωτέρω είναι η απώλεια πολύτιµων εσόδων από τα δηµόσια ταµεία και η µη αξιοποίηση των πλείστων των µηχανηµάτων ελέγχου, τα οποία παραµένουν αχρησιµοποίητα εδώ και αρκετά χρόνια, είτε στα ∆. ΚΤΕΟ που δεν λειτουργούν, είτε στην κεντρική αποθήκη του Υπουργείου, βαίνοντας απαξιούµενα, εντός ενός ευµετάβλητου θεσµικού περιβάλλοντος, όπου οι κανονιστικές ρυθµίσεις περί εξοπλισµού τεχνικού ελέγχου, διαδέχονται η µία την άλλη.
Παρέµειναν αµφιβολίες αναφορικά µε το, εάν οι τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισµού, αναφορικά µε το λογισµικό ολοκλήρωσης των µηχανηµάτων ελέγχου ήταν ορθώς και σαφώς διατυπωµένες, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απαραίτητη διαλειτουργικότητα των αυτοµάτων γραµµών, µε άλλα υπολογιστικά συστήµατα (µηχανογραφικό ∆ηµοσίων ΚΤΕΟ, ΥΜΕ).
Σε αρκετά ΚΤΕΟ, µετά την ολοκλήρωση της εξεταζόµενης προµήθειας του Υπουργείου, προέκυψε ή απαιτείται επιπλέον δαπάνη για προµήθεια λογισµικού διαχείρισης, παραµετροποίησης και σύνδεσης των αυτοµάτων γραµµών µε το µηχανογραφικό σύστηµα των δηµοσίων ΚΤΕΟ (ενδεικτικά Περιφέρεια Αττικής για ΚΤΕΟ Χολαργού, Π.Ε. Ξάνθης, Περιφέρειας Κρήτης για τα ΚΤΕΟ Ηρακλείου, Ρεθύµνου, Χανίων, Λασιθίου, Π.Ε. ∆ράµας για το οµώνυµο κέντρο, ΠΕ Ροδόπης για το ΚΤΕΟ Κοµοτηνής). Οµοίως, σε ορισµένα ΚΤΕΟ ανέκυψε ανάγκη αναβάθµισης του λογισµικού των αυτοµάτων γραµµών τους (ενδεικτικά ΚΤΕΟ Πάτρας, Πύργου, Αγρινίου, Μεσολογγίου).

Συνολικές προβολές σελίδας