Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015

Αυτοκινητόδρομοι: Έβλεπαν «φως στο τούνελ», ώσπου ήρθαν τα capital controls

«Φως στην άκρη του τούνελ» έβλεπαν οι αυτοκινητόδρομοι, ώσπου ήρθαν τα capital controls και επέφεραν… «παγωμάρα».
Του Φώτη Φωτεινού
Από τον περσινό Οκτώβριο έως και τον εφετινό Ιούνιο, οι περισσότεροι αυτοκινητόδρομοι γνώρισαν αύξηση διελεύσεων.
Συνήθως, η αύξηση των διελεύσεων οχημάτων και (κυρίως) φορτηγών σημαίνει ότι η… οικονομία αρχίζει και κινείται. Ωστόσο, η θετική αύρα υπέστη ανάσχεση από την επιβολή των capital controls.
Συνοπτικά, από πέρσι τον Οκτώβριο έως και το πρώτο εξάμηνο, στους περισσότερους αυτοκινητοδρόμους, σημειώθηκε άνοδος 1,5% - 4%.
Με την επιβολή των capital controls οι διελεύσεις έπεσαν 5% - 15%, ωστόσο στη συνέχεια, με τον ερχομό του Αυγούστου, δηλαδή του μήνα των διακοπών των Ελλήνων, η πτώση ελαχιστοποιήθηκε.
Ειδικότερα, έως το πρώτο εξάμηνο του έτους, η Αττική Οδός σημείωσε αύξηση διελεύσεων 4%, η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου 1,5% και η Ολυμπία Οδός 2,1%. Αντίθετα, πτώση υπήρξε στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου 1% - 2%.
Με την επιβολή των capital controls σημειώθηκε απότομη πτώση της κυκλοφορίας, η οποία – με τη πάροδο του χρόνου και τον ερχομό του Αυγούστου – ολοένα και ελαχιστοποιούνταν.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, στην Ολυμπία Οδό οι διελεύσεις συρρικνώθηκαν 1,7%. Περίπου αντίστοιχη είναι η πτώση στον Αιγαίου και τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
«Είναι ακόμα νωρίς για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα», σχολιάζει στέλεχος της αγοράς, συμπληρώνοντας ότι οι οδικοί άξονες δεν έχουν καταφέρει, μέχρι στιγμής, να καρπωθούν τα οφέλη από τη μείωση της βενζίνης.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ελλάκτωρ, που είναι μέτοχος στους μεγαλύτερους αυτοκινητοδρόμους της Ελλάδας, η εικόνα των ημερήσιων διελεύσεων έχει ως εξής: 
Αυτοκινητόδρομοι/
Ημερήσιες διελεύσεις, μέσος όρος
2012 2013 2014
Αττική Οδός 215.691 200.561 196.996
Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου 9.281 8.685 8.396
Ολυμπία Οδός 52.489 49.690 88.728*
Αιγαίου 64.236 58.477 55.257
Μορέας 32.603 41.266 40.406
Πηγή: Ελλάκτωρ, *Η άνοδος οφείλεται στους νέους σταθμούς διοδίων  

Στο 0,7% η ανάπτυξη της Cosco, στον Πειραιά, στο 8μηνο. Διακίνηση 2,011 εκατ. teu

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Cosco Pacific, μητρική της ΣΕΠ, τα διακινούμενα φορτία, στον Πειραιά, αυξήθηκαν κατά 0,7%, στο οχτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2015, καθώς διακινήθηκαν 2,011 εκατ. TEU, έναντι 1,998 εκατ. TEU το αντίστοιχο διάστημα του 2014.
Το μήνα Αύγουστο διακινήθηκαν 249,1 χιλιάδες TEU, έναντι 242,1 χιλιάδων TEU τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, σημειώνοντας αύξηση κατά 2,9%.
σημάδια επιβράδυνσης της συνολικής αύξησης, σύμφωνα με αναλυτές, φανερώνουν την «ωρίμανση» της ανάπτυξης της κινεζικής εταιρείας στον Πειραιά, δεδομένου ότι οι Σ.ΕΜΠΟ. που διαχειρίζεται φτάνουν σχεδόν στα όρια δυναμικότητάς τους, πέρα από τις όποιες αρνητικές συνέπειες από τα capital controls.
Πέρσι, για το σύνολο του έτους, η Cosco διακίνησε, στον Πειραιά, 2,99 εκατ. TEU, σημειώνοντας αύξηση 18,5%, σε σχέση με το 2013. Εφέτος, ο στόχος έχει τεθεί στα 3,25 εκατ. TEU.
Υπενθυμίζεται ότι, με την ολοκλήρωση του δυτικού τομέα της προβλήτας ΙΙΙ, η ετήσια δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco θα εκτιναχθεί στα 6,2 εκατ. teu, έναντι 3,7 εκατ. σήμερα.
B. Bεγιάζη


Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τις Μεταφορές και τα Δίκτυα

Το  Τμήμα  Μεταφορών  &  Δικτύων  (ΤΜΔ)  είναι  η  δεξαμενή   σκέψης  του  ΣΥΡΙΖΑ  στους  τομείς  των μεταφορών και των δικτύων. Στο πλαίσιο αυτό διατυπώνουμε τις προγραμματικές θέσεις μας ενόψει της κρίσιμης εκλογικής αναμέτρησης της 20ης  Σεπτέμβρη 2015.

Το ΧΘΕΣ
Οι  νεοφιλελεύθερες  επιλογές  που  ακολούθησαν  διαχρονικά  οι  προηγούμενες  κυβερνήσεις  στον τομέα των μεταφορών:
-δεν  αξιοποίησαν  τα  συγκριτικά  πλεονεκτήματα  της  χώρας,  με  συνέπεια  την  αντίστοιχη μείωση του ποσοστού συμμετοχής του κλάδου στο ΑΕΠ (μόνο ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας υπολογίζεται περίπου στο 10% του ΑΕΠ)-
#Ανάπτυξη
-προσανατολίστηκαν  αποκλειστικά  στο  ιδιωτικό  κέρδος και,  σε  μερικές  περιπτώσεις,  στην απαξίωση  των  δημόσιων  υπηρεσιών  με  στόχο  την  ιδιωτικοποίησή  τους,  είτε  εντός Μνημονίων είτε και πέρα από τα Μνημόνια
-#Κοινωνία
-χαρακτηρίζονται από την απουσία στρατηγικού σχεδιασμού και την μη τήρηση των βασικών αρχών   της   συνολικής   ισορροπημένης   βιωσιμότητας   (κοινωνικής,   περιβαλλοντικής, οικονομικής και τεχνικής)-
#Βιωσιμότητα.
Από το σύνολο των μεταφορικών δικτύων η πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων επικέντρωνε τις επενδύσεις σχεδόν αποκλειστικά στα μεγάλα οδικά  έργα, που προβάλλονται σαν ο μοναδικός αναπτυξιακός  μοχλός,  με  μοναδικό  γνώμονα  την  εξυπηρέτηση  των  συμφερόντων  των  εγχώριων εργολαβικών  συμφερόντων.  Τα  μεταφορικά  συστήματα  (σιδηρόδρομος,  αστικές  συγκοινωνίες κ.ο.κ.),  βασικός  μοχλός  της  αναπτυξιακής  και  οικονομικής  λειτουργίας,  έφτασαν  να  λειτουργούν οριακά  λόγω  έλλειψης  προσωπικού,  κακής  συντήρησης  της  υποδομής,  υποβάθμισης  των
συστημάτων υποστήριξης κ.ο.κ.

Το ΣΗΜΕΡΑ
Στους  7  μήνες  διακυβέρνησης  της  Αριστεράς,  έγιναν  κάποια  βήματα,  πού  όμως  απέχουν αντικειμενικά από το ολοκληρωμένο όραμα και πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ που εκπονήθηκε σε ορίζοντα τετραετίας.  Αναφέρουμε  χαρακτηριστικά  το  σχεδιασμό για  την  έκδοση  καρτών  μετακίνησης  για ΑμεΑ, πολύτεκνους, τρίτεκνους, ανέργους και χαμηλοσυνταξιούχους ένω των 65 ετών, την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων, την απαρχή του σχεδιασμού για την πάταξη της λαθρεμπορίας  και γενικότερα  του  παράνομου  μεταφορικού  έργου,  την  προώθηση  της  βιώσιμης αστικής κινητικότητας κ.ά.

Η  συμφωνία  του  Ιουλίου  2015  δημιούργησε  ένα  νέο  περιβάλλον  που  καθιστά  αναγκαία  την αναπροσαρμογή  του προγράμματος,  όχι  όμως  και  του  οράματος.  Συγκεκριμένα,  μέσω  μη-αναστρέψιμων  διαδικασιών,  η  Ελληνική  κυβέρνηση  δεσμεύεται
(α) να  προχωρήσει  στην ιδιωτικοποίηση  του  Διεθνούς  Αερολιμένα  Αθηνών,
(β) στην  πώληση  των  14  περιφερειακών αεροδρομίων με βάση τον προτιμητέο αγοραστή που έχει ήδη επιλεγεί,
(γ) να ανακοινώσει μέχρι τα  τέλη Οκτωβρίου τις προθεσμίες για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, χωρίς να υπάρξουν
ουσιαστικές αλλαγές στους όρους των διαγωνισμών, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την ΕΕΣΣΤΥ, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ.

Στο νέο αυτό περιβάλλον, επισημαίνοντας ότι η συμφωνία δεν  αποτελεί ένα περίκλειστο κείμενο αλλά εμπεριέχει αντιφάσεις και ανοιχτά μέτωπα, οφείλουμε να οργανώσουμε και υλοποιήσουμε όλες αυτές τις δράσεις ώστε   οι μεταφορές και τα δίκτυα να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους τόσο 2 με νέους ιδιοκτήτες-παρόχους όσο και με τους σημερινούς αλλά υπό διαφορετικές συνθήκες.

Για το  λόγο  αυτό,  καταθέτουμε  την  επικαιροποιημένη  πρόταση  του  ΤΜΔ  με  τη  δέσμευση  ότι  θα αγωνιστούμε  αταλάντευτα  για  την  πραγμάτωσή  της,  είτε  μέσω  των  διεκδικήσεων  που  θα προβάλλουμε προς πάσα κατεύθυνση, είτε μέσω της υποστήριξης ακόμα και της γόνιμης κριτικής του κυβερνητικού έργου της νέας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Το ΑΥΡΙΟ
Οι Αρχές
Ι:  Διασφάλιση  ολοκληρωμένης  βιωσιμότητας  στις  μεταφορές  και  τα  δίκτυα,  που  θα  πρέπει ταυτόχρονα και ισορροπημένα:
(α) να διασφαλίζει προσβασιμότητα και κινητικότητα σε όλους τους πολίτες, ιδιαίτερα σε όσους δεν διαθέτουν  ούτε  τα  στοιχειώδη  (οικονομικά  και  φυσικά)  μέσα  για  την  κάλυψη  των  αναγκών μετακίνησης {#Κοινωνική διάσταση}
(β) να απαιτεί χαμηλή κατανάλωση ενέργειας {#Περιβαλλοντική διάσταση}
(γ)  να  συμβάλλει    στην  ανάπτυξη  επιβαρύνοντας  το  κοινωνικό  σύνολο  με  το  ελάχιστο  δυνατό οικονομικό κόστος και διασφαλίζοντας ταυτόχρονα προσιτό κόστος για τους χρήστες {#Οικονομική διάσταση}
(γ) να διασφαλίζει τη συντήρηση του συστήματος με συστηματικό και οικονομικά αποτελεσματικό τρόπο στη διάρκεια ζωής του {#Τεχνική διάσταση}
ΙΙ:  Όπου  υπεισέρχεται  ο  ιδιωτικός  τομέας,  είτε  ως  υποχρέωση  στους  θεσμούς  είτε  ως πρωτοβουλιακή συνεργασία δημόσιου & ιδιωτικού τομέα, οφείλουμε να προστατεύσουμε τους εργαζόμενους και τη λαϊκή περιουσία, αυτό θα γίνεται υπό προϋποθέσεις με σαφές κοινωνικό πρόσημο που θα εμπεριέχει:
(α) διαφανείς διαδικασίες,
(β) ουσιαστικούς κανόνες διασφάλισης ποιότητας,
(γ) αυστηρό και ουσιαστικό κοινωνικό έλεγχο, με την  ενεργοποίηση των περιφερειών και δήμων
(δ) αποκλεισμό μονοπωλιακής συμπεριφοράς και προσανατολισμού
(ε) Σεβασμό της ιδιοκτησίας των πολιτών και  ανάδειξη των δικαιωμάτων των πολιτών στις μεταφορές σε πρωταρχικό ζήτημα

Οι Στόχοι
Αναβάθμιση  και  βελτίωση  των  υποδομών  μεταφορών  με  αξιοποίηση  των  πόρων  του #Επιχειρησιακού   Προγράμματος   «Υποδομές   Μεταφορών,   Περιβάλλον   και   Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020»   και  άλλων  χρηματοδοτικών  εργαλείων  όπως  το  Πρόγραμμα  CEF {#Connecting  Europe  Facility} που  αφορούν  σε  έργα  υποδομής  για  την  ολοκλήρωση  των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών.

Υλοποίηση πολιτικών για την μετατόπιση του μεταφορικού όγκου από το οδικό δίκτυο στον σιδηρόδρομο {#Προώθηση  των συνδυασμένων  μεταφορών  με  ολοκλήρωση του  αντίστοιχου θεσμικού πλαισίου.

#Επενδύσεις για την ανάπτυξη και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου.
#Ριζική  βελτίωση  στο  σιδηροδρομικό  τροχαίο  υλικό  και  στη  συντήρηση  της  σιδηροδρομικής υποδομής}.

Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του συνολικού συστήματος μεταφορών και  ανάδειξη της σπουδαιότητας  (μέσω  στρατηγικού  ανασχεδιασμού)    των   συνδυασμένων  μεταφορών  της εφοδιαστικής αλυσίδας και των εμπορευματικών κέντρων με στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο της ΝΑ  Ευρώπης.
{#Αναβάθμιση των εμπορευματικών κέντρων-3 Θριάσιο}.
#Πράσινη  εφοδιαστική  αλυσίδα.
#Αγροτική  εφοδιαστική  αλυσίδα.
#Ενίσχυση  της εξωστρέφειας της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας}.

Στρατηγική στοχοθέτηση της απόλυτης προτεραιότητας  στην οδική ασφάλεια και υλοποίηση στρατηγικού  σχεδίου  για  μια  διαρκή  πολιτική  ασφάλειας  με  στόχο  τη  συνεχή  μείωση  των τροχαίων, που θα συνίσταται σε ανάπτυξη επιμέρους προγραμμάτων και δράσεων.

Βελτίωση    του  πλαισίου  λειτουργίας  των  αερομεταφορών {#Εκσυγχρονισμός  της  Υπηρεσίας Πολιτικής  Αεροπορίας  (ΥΠΑ), με  στόχο  το  μέγιστο  κοινωνικό  αποτέλεσμα.
#Αναβάθμιση  του Συστήματος Επεξεργασίας Δεδομένων μέσω του οποίου γίνεται η παρακολούθηση όλου του FIR  της  χώρας  μας  για  τη  διαχείριση  της  εναέριας  κυκλοφορίας  (Pallas).
#Υλοποίηση  νέας διαδικασίας  συντήρησης  των  αεροσκαφών  της  πολιτικής   αεροπορίας  από  τους  ίδιους  τους  εργαζόμενους της.
#Βελτιστοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης και εξασφάλιση εύρυθμης λειτουργίας των υδατοδρομίων}.

Επανασχεδιασμός ακτοπλοϊκού συστήματος για την πληρέστερη κάλυψη των κοινωνικών και οικονομικών αναγκών της νησιωτικής επικράτειας {#Εποπτεία και έλεγχος της λειτουργίας των λιμανιών σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα και ταυτόχρονη κατοχύρωση των δικαιωμάτων του  δημοσίου,  της  αυτοδιοίκησης  και  των  πόλεων  με  νέες  συμβάσεις  παραχώρησης.
#Αναβάθμιση της πλοηγικής υπηρεσίας.
#Σχεδιασμός οδικού χάρτη για την ανασυγκρότηση της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα μας.
#Ενίσχυση των υποδομών του Λιμενικού Σώματος}.

Προώθηση  της  βιώσιμης  αστικής  κινητικότητας  στις  πόλεις  μας  μέσω  του  πλαισίου  που  θα καθορίζει  τις  προδιαγραφές  για  το  σχεδιασμό  και  την υλοποίηση  ολοκληρωμένων παρεμβάσεων μετακινήσεων στα αστικά κέντρα {#Πρόγραμμα «Μαθιός Καρλαύτης».}

#Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)}.   
Εκπόνηση  Εθνικής  Αρχιτεκτονικής  για  την  ανάπτυξη  εφαρμογών  Ευφυών  Συστημάτων Μεταφορών (Ιntelligent Τransport Systems, ITS), που ενισχύουν την καινοτομία και επιτρέπουν στους χρήστες να ενημερώνονται καλύτερα και να κάνουν ασφαλέστερη, πιο συντονισμένη και «εξυπνότερη» χρήση των δικτύων μεταφορών.

Επανασχεδιασμός  του  χάρτη  συχνοτήτων,  ανάπτυξη  δορυφορικών  επικοινωνιών  και δημιουργία  νέου  Εθνικού  Πλάνου Ευρυζωνικής  Πρόσβασης  αλλά  και  επανασχεδιασμό δικτύου Κεραιών για την προστασία των πολιτών και επανεξέταση ορίων ακτινοβολίας.

Κατάργηση  του  παράνομου  καθεστώτος  των  προσωρινών  αδειών  ραδιοφωνικών  και τηλεοπτικών  σταθμών  και  άμεση προκήρυξη  διαγωνιστικής  διαδικασίας  για  την αδειοδότηση παρόχων ραδιοφωνίας και τηλεόρασης.

Δημιουργία  θεσμικού  πλαισίου  για  την  ενίσχυση  της  διαφάνειας  και  την  αντιμετώπιση  της γραφειοκρατίας της διαπλοκής και της διαφθοράς σε όλα τα σημεία (δημόσια ή ιδιωτικά) που παρέχουν  υπηρεσίες  μεταφορών  –  οδικής  ασφάλειας  και  επικοινωνιών  και  ενίσχυση  των ελεγκτικών μηχανισμών.

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/politiki-epikairotita/item/31678-%CE%BF%CE%B9-%CE%B8%CE%AD%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B6%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AD%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B1-%CE%B4%CE%AF%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%B1

Τέλη Νοεμβρίου ολοκληρώνεται η Εκβάθυνση του λιμένα Αλεξανδρούπολης

Γεγονός είναι η πρώτη παράταση στο έργο της εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης καθώς και την εκσκαφή του διαύλου του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.  Πρόκειται για ένα έργο υποδομής που θα επιτρέπει την είσοδο μεγαλύτερων πλοίων στο λιμάνι που σήμερα είναι από δυσχερής ως αδύνατη. Το έργο μετά από απόφαση του Υπουργείου Υποδομών μετατέθηκε κατά 3 μήνες και η νέα ημερομηνία ολοκλήρωσης του είναι πλέον στις 24 Νοεμβρίου 2015. Η παράταση δόθηκε λόγω των συνεπειών των capital controls στη χώρα μας.

Η δημοπράτηση του έργου έγινε στις 5 Μαρτίου 2013 και το έργο υπογράφηκε στις 24 Δεκεμβρίου 2013. Αρχικά η διάρκεια υλοποίησης των έργων ήταν για 20 μήνες και ολοκλήρωση στις 24 Αυγούστου 2015. Ανάδοχος είναι η Κοινοπραξία Χ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ-ΕΤΕΘ ΑΕ με ποσοστό έκπτωση 10,16%.

Φορέας Υλοποίησης είναι το Υπουργείο Υποδομών και συγκεκριμένα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων Γ Δ.Σ.Ε. / Διεύθυνση Λιμενικών Έργων και Έργων Αεροδρομίων.  Το έργο είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ενίσχυσης της  Προσπελασιμότητας.

Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 21.900.000 ευρώ (ποσό με ΦΠΑ). Με την ολοκλήρωση του το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα μπορέσει να ανεβάσει σημαντικά τους ρυθμούς υποδοχής πλοίων αλλά και την είσοδο μεγαλύτερων πλοίων, ειδικά στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Τα έργα που περιλαμβάνονται είναι:
Εργασίες εκσκαφής πυθμένα θαλάσσης που περιλαμβάνουν:
- Ολοκλήρωση των βυθοκορήσεων εκβάθυνσης της εξωτερικής (ανατολικής) λιμενολεκάνης του λιμένα Αλεξανδρούπολης
- Ολοκλήρωση των βυθοκορήσεων διάνοιξης διαύλου προσέγγισης στον λιμένα

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/limania-aerodromia/limania/item/31675-%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B7-%CE%BD%CE%BF%CE%B5%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%81%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CE%B5%CE%BA%CE%B2%CE%AC%CE%B8%CF%85%CE%BD%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BB%CE%B9%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%8D%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82

Συνολικές προβολές σελίδας