Τετάρτη 15 Ιουνίου 2016

Τα παράδοξα της ναυτικής εκπαίδευσης

Μια απίστευτη ιστορία εκτυλίσσεται εδώ και μερικά χρόνια στο Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) / Πλοιάρχων, η οποία θέτει σε κίνδυνο την εγκυρότητα των πιστοποιητικών που εκδίδει το εν λόγω Κέντρο.
Το εν λόγω Κέντρο λειτουρ­γεί σύμφωνα με ΙΜΟ Model Courses/STCW (διεθνής σύμβαση για τα πρότυπα εκπαίδευσης των ναυτικών σε όλο τον κόσμο). Τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από τη σχολή έχουν διεθνή ανα­γνώριση και κύρος στον παγκόσμιο ναυτιλιακό κόσμο. Το ΚΕΣΕΝ χρημα­τοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του έργου «Κατάρτιση άνεργων ναυτικών και παροχή επαγγελματικής πιστοποίησης (2012)».
Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική (ΙΜΟ / STCW), όπως άλλωστε και η παρουσία των σπουδαστών και των καθηγητών. Δη­λαδή, αν για κάποιον λόγο δεν γίνει το μάθημα ή ο σπουδαστής δεν πα­ρακολουθήσει το 10% των ωρών του μαθήματος, δεν μπορεί να εκδοθεί το αντίστοιχο πιστοποιητικό. Αυτός είναι κανόνας που δεν επιδέχεται εξαιρέ­σεων. Ισχύει όμως στην πράξη αυτό για όλους; Μάλλον όχι και ας δούμε γιατί.
Οι καταγγελίες
Εδώ και δύο χρόνια εκκρεμούν, χω­ρίς διερεύνηση, φοβερές καταγγελί­ες, βασισμένες σε επίσημα έγγραφα του Κέντρου και σε αναρτημένα Προ­γράμματα Σπουδών δημόσιων Ινστι­τούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), οι οποίες αναφέρουν ότι διδά­σκων της σχολής, κατά τις ίδιες ώρες που δηλώνει ότι παραδίδει τα προβλεπόμενα μαθήματα στο ΚΕΣΕΝ, όχι μό­νο απουσιάζει από το Κέντρο, αλλά διδάσκει και σε... άλλα δύο Ι ΕΚ.
Για να καταλάβουμε τη σημασία της μη παράδοσης των μαθημάτων, ας ρί­ξουμε μια ματιά στις προβλέψεις του Κανονισμού Σπουδών του ΚΕΣΕΝ:
1 Στη διάρκεια της κανονικής φοί­τησης για απόκτηση πιστοποιητι­κού Πλοιάρχου A’ ή Β' Τάξεως, σπουδα­στής που κατά τη διάρκεια φοίτησης ή από το 20% των ωρών διδασκα­λίας που προβλέπονται για κάθε μάθη­μα δεν έχει δικαίωμα να λάβει μέρος στις εξετάσεις του μαθήματος αυτού και υποχρεούται να παρακολουθήσει πάλι τη διδασκαλία του.
2 Για τα ειδικά πιστοποιητικά οι περιορισμοί είναι ακόμη αυστη­ρότεροι. Παραδείγματα:
Καθορισμός ελάχιστων προτύ­πων ικανότητας στην προχωρημέ­νη εκπαίδευση για εργασίες φορ­τίου σε πετρελαιοφόρα Α-V/1-1-2 (Advanced Oil Tanker Safety). Διάρκεια σπουδών: 60 ώρες. Επιτρεπόμε­νος αριθμός απουσιών: Σπουδαστής που θα απουσιάσει σε περισσότερες από 6 διδακτικές ώρες υποχρεώνεται σε επαναφοίτηση.
Ειδικό σχολείο προσομοιωτού χειρισμών πλοίου και ομάδα εργα­σίας γέφυρας και διαχείριση πόρων γέφυρας (Ship handling simulator - Bridge Team Management (ΒΤΜ) - Bridge Resource Management (BRM). Ώρες διδασκαλίας: 30 ώρες (6 ώρες ημερησίως για 5 ημέρες). Σπου­δαστής που θα απουσιάζει περισσότε­ρες από 3 ώρες δεν δικαιούται να λάβει μέρος στις εξετάσεις και υποχρεούται σε επαναφοίτηση.
Τι μας δείχνουν τα παραπάνω παρα­δείγματα; Ότι οι απουσίες του όποι­ου διδάσκοντος από την παράδοση των μαθημάτων εκθέτουν σε κίνδυνο ακυρότητας όχι μόνο τα πιστοποιητι­κά ικανότητας των σπουδαστών, αλ­λά και - κατά συνέπεια - την ικανότη­τα άσκησης των καθηκόντων τους, με σοβαρές συνέπειες στο κύρος του ΚΕΣΕΝ και τη δημόσια ασφάλεια. Παρα­δείγματα κινδύνων; Απειρα: Παρα­κώλυση συγκοινωνιών, βύθιση πλοί­ου, μόλυνση περιβάλλοντος, κίνδυνος απώλειας ανθρώπινης ζωής στη θά­λασσα και άλλα πολλά.
Κωλυσιεργία και ερωτήματα
Για όλους αυτούς τους λόγους εδώ και μια διετία διδάσκοντες στο ΚΕΣΕΝ έχουν καταγγείλει αντισυμβατική συ­μπεριφορά του εν λόγω διδάσκοντος, παραθέτοντας πλήθος δημόσιων και εύκολα προσβάσιμων στοιχείων, βάσει των οποίων ο καταγγελλόμενος όχι μόνο δεν παραδίδει τα προβλεπόμενα κανονικά και ειδικά μαθήματα - εκθέ­τοντας σχολή, σπουδαστές και δημό­σια ασφάλεια σε κινδύνους - αλλά επι­πλέον, καταθέτοντας ψευδείς βεβαιώ­σεις, εισπράττει κανονικά τόσο τον μισθό του όσο και υπερωρίες!
Ωστόσο, περιέργως, η διερεύνηση των καταγγελιών έχει σκαλώσει σε πολλά επίπεδα, αφού αυτοί που έχουν καθήκον να προστατεύσουν την εγκυ­ρότητα της σχολής, τη δημόσια ασφά­λεια και το δημόσιο συμφέρον συστη­ματικά - από πρόθεση ή όχι - κωλυσι­εργούν παρατείνοντας μια εκκρεμό­τητα επικίνδυνη για όλους.
1 Οι Εσωτερικές Υποθέσεις του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλί­ας, στις οποίες παρέπεμψε το θέμα ο διοικητής της σχολής και πειθαρχικώς προϊστάμενος, παρά τη σοβαρότητα των καταγγελιών, έκαναν 18 μήνες να παραδώσουν τα στοιχεία στον εισαγ­γελέα.
2 Ενώ οι καταγγελίες εκκρεμού- σαν επί πολλούς μήνες, χωρίς ακό­μη το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλί­ας να έχει επιληφθεί της υπόθεσης, κάποια από τις υπηρεσίες του θεώρη­σε σκόπιμο να αποστείλει στο ΚΕΣΕΝ έγγραφο με το οποίο βεβαιώνει (!) ότι είναι νόμιμο να εργάζεται κάποιος μό­νιμος υπάλληλος σε δύο ή τρεις θέσεις του Δημοσίου ταυτόχρονα (!), την ώρα που αυτό απαγορεύεται σαφώς από τον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων (άρ­θρο 35). Προφανώς κάποιοι έσπευ- σαν ανεπιτυχώς να... προλάβουν τον υπουργό Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος
ελάχιστο καιρό μετά το έγγραφο αυ­τό - διέταξε Ένορκη Διοικητική Εξέ­ταση για το θέμα.
3 Η αρ μόδ ια υπηρεσία του υπουρ­γείου Παιδείας δεν έχει ελέγξει (από αμέλεια, άγνοια ή πρόθεση;) αν ο καταγγελλόμενος εργάζεται ταυ- τοχρόνως σε πολλές υπηρεσίες της αρμοδιότητάς του και αμείβεται από όλες αυτές. (Σημειωτέον ότι, για να κα­ταθέσεις τα χαρτιά σου για ωρομίσθι­ος καθηγητής, δηλώνεις με υπεύθυ­νη δήλωση ότι δεν είσαι μόνιμος δη­μόσιος υπάλληλος ή, αν είσαι, χρειά­ζεσαι ειδική άδεια από τον φορέα στον οποίο απασχολείσαι).
4 Παρότι έχει διαταχθεί ΕΔΕ από το γραφείο του Δρίτσα εδώ και δύο μήνες, στο διάστημα αυτό μόνο δύο - τρεις μάρτυρες έχουν κληθεί. Με αυτόν τον ρυθμό, η ΕΔΕ θα χρεια­στεί καμιά διετία για να ολοκληρωθεί.
Το κωμικοτραγικό όλης αυτής της ιστορίας είναι ότι τα στοιχεία των κα­ταγγελιών είναι είτε δημόσια (αναρ­τημένα στις ιστοσελίδες των Ι ΕΚ και στους πίνακες ανακοινώσεων στους διαδρόμους των σχολών) είτε υπηρε­σιακά έγγραφα που χρησιμεύουν για τις πληρωμές. Κι όμως, η ελεγκτική δι­αδικασία μένει σχεδόν στάσιμη εδώ και δύο χρόνια επειδή οι εκάστοτε αρ­μόδιοι... αναζητούν αυτά τα δημόσια και υπηρεσιακά στοιχεία!
Αν και είναι επείγουσα ανάγκη να τε­λειώσει τάχιστα ο έλεγχος, ώστε να αποδειχθεί το βάσιμο ή αβάσιμο των καταγγελιών και να προστατευθούν το διεθνές κύρος και τα συμφέροντα του ελληνικού κράτους και η δημόσια ασφάλεια, φαίνεται ότι κάποιες από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες του κράτους επιτρέπουν τη διαιώνιση μι­ας κατάστασης εν δυνάμει επικίνδυ­νης για τη ναυτική εκπαίδευση. Και μάλιστα παρά το έμπρακτο ενδιαφέ­ρον της πολιτικής ηγεσίας του υπουρ­γείου...

Πηγή: http://www.topontiki.gr/article/173336/ta-paradoxa-tis-naytikis-ekpaideysis#.V15PL9lEXUw.facebook

Συνολικές προβολές σελίδας