Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016

Ως τα τέλη της εβδομάδας η ψήφιση της σύμβασης της πώλησης του ΟΛΠ στην Cosco. Τι περιλαμβάνει το σχ/ν

Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την κύρωση της συμφωνίας πώλησης του 67% του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco, καθώς και άλλες διατάξεις για τον Οργανισμό, όπως η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης της λιμενικής ζώνης με το δημόσιο. 
Μιλώντας, στην Ολομέλεια, ο πρόεδρος του ελληνικού κοινοβουλίου, Νίκος Βούτσης δήλωσε ότι η συμφωνία θα έχει ψηφιστεί ως την προσεχή Παρασκευή, γεγονός που υποδηλώνει ότι θα έρθει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.

Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
Η αναθεωρημένη σύμβαση προβλέπει τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ΟΛΠ, με δικαίωμα μετάταξής τους με την ίδια σχέση εργασίας σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, υποχρεωτικές επενδύσεις από τον παραχωρησιούχο, αλλά και αύξηση του ετήσιου ανταλλάγματος παραχώρησης από το 2% που είναι σήμερα στο 3,5%.
Στο άρθρο 7 και στα οικεία παραρτήματα της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων σε όλους τους τομείς δραστηριότητας του λιμανιού, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη πενταετή επενδυτική περίοδο και 50 εκατ. στη δεύτερη πενταετή επενδυτική περίοδο.
Στη σύμβαση, επίσης, ορίζονται οι όροι χρήσης και εκμετάλλευσης της γης των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, αλλά και το ποσοσό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος.
Αρχικά θα μεταταβιβαστεί το 51% των μετοχών του ΟΛΠ και στη συνέχεια εφόσον πληρωθούν οι αναβλητικές αιρέσεις το υπόλοιπο 16%.
Επίσης, εξαιρούνται από τη σύμβαση παραχώρησης η ζώνη των λιπασμάτων στη Δραπετσώνα, ενώ προστατεύονται πολλές περιοχές και αρχαιολογικοί χώροι της χερσονήσου της Κυνοσούρας. Εξάλλου διασφαλίζονται κρίσιμες εγκαταστάσεις του λιμενικού σώματος.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο άρθρο 10Α, σύμφωνα με το οποίο διατηρείται σε ισχύ ο υφιστάμενος κανονισμός προσωπικού των εργαζομένων της ΟΛΠ ΑΕ, ενώ η αντικατάστασή του από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού γίνεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέκκλιση.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ο σεβασμός στο δικαίωμα των συνδικαλιστικών ενώσεων να συμμετέχουν σε διαδικασία αντικατάστασης του εν λόγω κανονισμού και να αποφευχθούν μονομερείς αποφάσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας κύρωσης της σύμβασης δεν επιτρέπεται με κανέναν τρόπο η αιφνίδια και μονομερής ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και ο πραχωρησιούχος δεν δικαιούται μονομερώς να μετατρέψει συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας σε συμβάσεις έργου ή να μειώσει μισθούς και να απολύσει εργαζόμενους χωρίς να τηρήσει την προβλεπόμενη από τον υφιστάμενο γενικό κανονισμό προσωπικού διαδικασία.
Ο συντελεστής υπολογισμού του ανταλλάγματος παραχώρησης, επίσης, αυξάνεται από τον ισχύοντα σήμερα 2% σε 3,5%.
Αναφορικά με τις μετατάξεις του προσωπικού σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, σύμφωνα με το άρθρο 11, επιτρέπεται στους εργαζόμενους να υποβάλουν αίτηση εντός προθεσμίας, που για το προσωπικό του ΟΛΠ λήγει στις 30 Ιουνίου του 2017 και για το προσωπικό του ΟΛΘ στις 30 Ιουνίου 2018.
Επίσης, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας μπορεί να ορίζεται ανώτατος αριθμός προσωπικού της κάθε εταιρείας που επιτρέπεται να μεταταγεί κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.
Υπενθυμίζεται ότι η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη στις 24 Ιουνίου 2016 από τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και τον ΟΛΠ, ενώ στις 10 Ιουνίου εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού.

Έρχονται τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα

Την αναλυτική εγκύκλιο που προβλέπει την καταβολή μειωμένων τελών κυκλοφορίας για φέτος ανάλογα με τους μήνες που θέλει να θέσει σε κυκλοφορία το όχημά του κάθε φορολογούμενος εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών.
Αναλυτικά, η εγκύκλιος αναφέρει τα εξής:
"Με την παρ. 4 του άρθρου 117 του ν. 4387/2016, δίνεται η δυνατότητα σε ενδιαφερόμενους κατόχους ΙΧ οχημάτων, αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών, οι οποίοι τα έχουν θέσει σε ακινησία, και εξαιρετικά για το έτος 2016 να άρουν την ακινησία για τα εν λόγω οχήματα καταβάλλοντας, πριν την άρση, τα τέλη κυκλοφορίας για το έτος αυτό, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις περιπτώσεις α) έως γ) της προαναφερθείσας διάταξης και συγκεκριμένα:
-για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 1 μηνός, καταβάλλονται τα 2/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας-για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών, καταβάλλονται τα 4/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας
-για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους και μέχρι το τέλος αυτού (31.12.2016), καταβάλλονται τα δωδέκατα του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας που απομένουν από την ημερομηνία της άρσης μέχρι και το τέλος του έτους συν 2/12 των αναλογούντων ετήσιων τελών.
Οι ανωτέρω επιλογές είναι, κατά περίπτωση, δεσμευτικές και δεν παρέχεται η δυνατότητα επιλογής άλλου χρονικού διαστήματος πέραν όσων ρητά αναφέρονται στη διάταξη.
Επισημαίνεται ότι η άρση της ακινησίας γίνεται κατόπιν εγγράφου αιτήματος του κατόχου του οχήματος.
Προκειμένου για τον υπολογισμό του ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας που γίνεται η άρση της ακινησίας, λογίζεται ως ολόκληρος μήνας, ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή της άρσης αυτής.
Παράδειγμα 1: Για επιβατικό ΙΧ 1000 κ.εκ., τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας είναι 120€. Έστω ότι φορολογούμενος αιτείται (εγγράφως) άρσης ακινησίας στις 20 Ιουνίου 2016:
- για 1 μήνα, τότε τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται ως εξής: 120€x(2/12)=20€.
- για 3μήνες, τότε τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας για το ίδιο όχημα είναι 120€x(4/12)=40€.
- για το υπόλοιπο του έτους μέχρι 31-12-2016, θα καταβληθούν τέλη κυκλοφορίας για 7 μήνες συν 2/12 ως εξής: 120€x(7/12)+120€x(2/12)=70€+20€=90€.
Παράδειγμα 2:
Για επιβατικό ΙΧ με εκπομπές 100γρ CO2/χλμ , τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας είναι : 100x 0,90=90 €. Έστω ότι φορολογούμενος αιτείται (εγγράφως) άρσης ακινησίας στις 20 Ιουνίου 2016:
- για 1 μήνα τότε τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται ως εξής: 90€ x (2/12)=15€- για 3μήνες τότε τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας για το ίδιο όχημα είναι 90€x (4/12)=30€
- για το υπόλοιπο του έτους μέχρι 31-12-2016, θα καταβληθούν τέλη κυκλοφορίας για 7 μήνες συν 2/12 ως εξής:90€x [(7/12) + (2/12)]=90€x(9/12)=€.67,5Η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., από τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο, γίνεται την τελευταία εργάσιμη ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας του οχήματος για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις, στην περίπτωση εκπρόθεσμης επιστροφής των στοιχείων ή μη επιστροφής αυτών στη Δ.Ο.Υ., επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των αναλογούντων ετησίων τελών κυκλοφορίας, δηλ. εάν ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος του παραδείγματος 1 έχει καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας για διάρκεια άρσης τριών μηνών (40€) και δεν επιστρέψει τα στοιχεία (άδεια και πινακίδες ) του οχήματος εμπρόθεσμα (τελευταία εργάσιμη του τριμήνου), τότε επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 120€ x2=240€.
Αυτονόητο είναι ότι δεν απαιτείται η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας στη Δ.Ο.Υ. όταν η άρση περιλαμβάνει και τον τελευταίο μήνα του έτους 2016 (Δεκέμβριο), εφόσον καταβληθούν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας του 2017.
Με τις διατάξεις του άρθρου 122, του ίδιου νόμου, η έναρξη ισχύος των ρυθμίσεων αρχίζει από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από 12/5/2016.
Εξυπακούεται ότι, στις περιπτώσεις μεταβίβασης οχήματος εντός του 2016, δεν τυγχάνουν εφαρμογής τα ανωτέρω, αλλά οι διατάξεις της υποπαρ. Ε7 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (222 Α'), σύμφωνα με τις οποίες δεν επέρχεται μεταβίβαση της κυριότητας αυτοκινήτου οχήματος, εάν δεν καταβληθούν προηγουμένως τα τέλη κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου λαμβάνει χώρα η μεταβίβαση, αφαιρουμένου του ποσού των τελών κυκλοφορίας που ενδεχομένως έχουν καταβληθεί, καθώς και τα τέλη κυκλοφορίας προηγουμένων ετών, τα οποία τυχόν οφείλονται για το χρόνο που το όχημα βρισκόταν στην κατοχή του μεταβιβάζοντος, συμπεριλαμβανομένων των προβλεπομένων από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις προστίμων. Το ίδιο συμβαίνει, εφόσον έχει προηγηθεί άρση ακινησίας, σύμφωνα με την εν λόγω ρύθμιση στην περίπτωση διαγραφής οχήματος λόγω εξαγωγής του, όπου απαιτείται ο έλεγχος καταβολής των ετήσιων τελών κυκλοφορίας τρέχοντος και παρελθόντων ετών.
Επίσης στην περίπτωση που έχει γίνει άπαξ χρήση ενός εκ των τριών ανωτέρω χρονικών περιόδων άρσης της ακινησίας και ο κάτοχος αιτείται εκ νέου άρση ακινησίας, τότε θα καταβάλλονται τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας (αφαιρουμένου του ποσού των τελών κυκλοφορίας που έχει καταβληθεί) σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 2367/1953, όπως ισχύει.
Τέλος επισημαίνεται ότι η περ. γ' της παρ. 4 του άρθρου 117 εφαρμόζεται για άρση ακινησίας για χρονικά διαστήματα που δεν ρυθμίζονται από τις περ. α' και β', δηλαδή για χρονικά διαστήματα διαφορετικά από τον 1 μήνα ή τους 3 μήνες αντίστοιχα.
Παραδείγματα
Έστω ότι ο κάτοχος του οχήματος του παραδείγματος 2 (ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 90€), αιτηθεί για τρείς μήνες άρση της ακινησίας και καταβάλει τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας ύψους 30€. Στη συνέχεια, μετά την παρέλευση των τριών μηνών ζητάει εκ νέου άρση της ακινησίας για το όχημά του, τότε ο εν λόγω κάτοχος πρέπει να καταβάλλει τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας έτους 2016 αφαιρουμένου το ποσού των 30€ που έχει ήδη καταβάλλει, ήτοι καταβάλλει 60€.
Εάν, ο ως άνω κάτοχος του οχήματος του παραδείγματος 2 (ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 90€), αιτηθεί για τρείς μήνες άρση της ακινησίας και καταβάλει τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας ύψους 30€ και ενδιάμεσα αποφασίζει να το μεταβιβάσει/διαγράψει λόγω εξαγωγής, τότε επίσης πρέπει να καταβάλλει τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας έτους 2016 αφαιρουμένου του ποσού των 30€ που έχει ήδη καταβάλλει, ήτοι καταβάλλει 60€.

Συνολικές προβολές σελίδας