Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

Μισθώσεις και πωλήσεις πλοίων αντίδοτο, στην ύφεση, για τις ακτοπλοϊκές

Σε νέες πωλήσεις πλοίων αναμένεται να προχωρήσουν, το επόμενο διάστημα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, στο πλαίσιο εξορθολογισμού του στόλου και του τραπεζικού δανεισμού τους.

Τα τελευταία χρόνια, που η κρίση πλήττει την ελληνική ακτοπλοΐα, οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica, Hellenic Seaways, Minoan Lines, NEL) πούλησαν συνολικά 16 πλοία και ο στόλος τους μειώθηκε, από τα 81 πλοία το 2008, στα 65 πλοία στο τέλος του 2013, σύμφωνα με μελέτη της XRTC.

Οι προσπάθειες για πώληση πλοίων συνεχίζονται και το τρέχον έτος. Αυτές τις ημέρες, ολοκληρώθηκε η πώληση του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Blue Star Ithaki» της Attica Group και ειδικότερα της θυγατρικής Blue Star Ferries, στο καναδικό δημόσιο, έναντι 31,2 εκατ., με τα καθαρά κέρδη για την εταιρεία να φτάνουν τα 4 εκατ. 

Επισημαίνεται ότι, το εν λόγω πλοίο, ναυπηγήθηκε στην Κορέα το 2000 και ήταν το πρώτο μιας σειράς νεότευκτων επιβατηγών πλοίων, που δρομολογήθηκαν στο Αιγαίο. Η Atticα Group, τα τελευταία τρία χρόνια, πρόσθεσε δυο νεότευκτα στο στόλο της, το Blue Star Delos (2011) και το Blue Star Patmos (2012), προχωρώντας παράλληλα και σε πωλήσεις πλοίων. Ειδικότερα, το 2013 πούλησε το Superfast VI, έναντι τιμήματος 54 εκατ. ευρώ, με τη συναλλαγή να ολοκληρώνεται στις αρχές Απριλίου.

Επίσης, η ΑΝΕΚ πρόσφατα ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πώλησης δυο πλοίων, των «Σοφοκλής Β.» και «Λευκά Ορη». Το συνολικό τίμημα της πώλησης ανήλθε σε 21 εκατ., με το οποίο θα μειωθεί ισόποσα ο μακροπρόθεσμος δανεισμός της εταιρείας.

Σε πωλήσεις πλοίων προχωρεί και η Hellenic Seaways. Στη διάρκεια της χρήσης του 2013 πούλησε τα οχηματαγωγά πλοία «Hellenic Master» και «Hellenic Trader», ενώ τον περασμένο Ιούλιο προχώρησε στην πώληση του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Εξπρές Σαντορίνη».

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/9304-misthoseis-kai-poliseis-ploion-antidoto-stin-yfesi-gia-tis-aktoploikes.html

Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για τις ιδιωτικές σχολές ναυτικής εκπαίδευσης

Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση , επί των προσχεδίων κανονιστικών πράξεων , ιδιωτικών σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) Ειδικών Τμημάτων Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στόχος της διαβούλευσης - που ξεκίνησε στις 22 Οκτωβρίου - είναι η συγκέντρωση και αξιολόγηση απόψεων και προτάσεων, με γνώμονα τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών ναυτικής εκπαίδευσης που παρέχονται στη χώρα μας.

Επίσης, σημειώνεται ότι, παράλληλα, προετοιμάζεται σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με το υπουργείο Οικονομικών για την αναπροσαρμογή του παραβόλου του άρθρου 3 του Ν. 3153/2003 ως προς την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας των Ειδικών Τμημάτων Ναυτικής Εκπαίδευσης, προσδιοριζόμενο σε 3.000 ευρώ ανά άδεια λειτουργίας, πλέον των παραβόλων των προβλεπόμενων για την απόκτηση άδειας ίδρυσης από τον ΕΟΠΠΕΠ.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/9299-oloklirothike-i-diavoylefsi-gia-tis-idiotikes-sxoles-naftikis-ekpaidefsis.html

Καταγγελίες για σκόπιμη απαξίωση των δημόσιων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης

Διαχρονικά, πολιτικές ηγεσίες και διάφοροι περιφερόμενοι εντός και εκτός του ΥΝΑ, υπηρεσιακοί, και όχι μόνο, «παράγοντες» της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης και κατά τα άλλα ημέτεροι, είχαν φροντίσει και εξακολουθούν να φροντίζουν, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης:

α) για την δημιουργία ενός ασφυκτικού και υπό κατάρρευση πλαισίου λειτουργίας για την Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση και για όλες τις Σχολές της και

β) παράλληλα για την δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για την σταδιακή και εν συνεχεία πλήρη ιδιωτικοποίησή της διαμέσου των ΝΕΚΕ.

Η μέθοδος είναι απλή. Φροντίζουν ώστε να δημιουργούνται βασικές ελλείψεις σε Εκπαιδευτικό, Διοικητικό και Βοηθητικό Προσωπικό καθώς επίσης και στις υλικοτεχνικές υποδομές σε όλες τις Δημόσιες Σχολές Εμπορικού Ναυτικού (ΕΝ).





Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν:

1)Το ΠΔ 103/2014 (Οργανισμός ΥΝΑ) όπου με την υπογραφή των συναρμόδιων υπουργών (Αναπληρωτή Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ναυτιλίας και Αιγαίου) περικόπηκαν (δηλαδή κοινώς κουρεύτηκαν) κατά ποσοστό 66% (και πλέον σε ορισμένες Σχολές) οι οργανικές θέσεις του Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΠ), Μόνιμου και ΙΔΑΧ όλων των Σχολών της ΔΝΕ. Όλες οι Δημόσιες Σχολές ΕΝ, δηλαδή οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), τα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ), οι Σχολές Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων (ΣΣΠΜ) και η Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού/Μετεκπαίδευση Θαλαμηπόλων (ΔΣΕΝ/ΜΕΤ/ΘΑΛ/ΛΩΝ) αδυνατούν να λειτουργήσουν χωρίς την έγκαιρη πρόσληψη Ωρομίσθιου ΕΠ πριν την έναρξη του κάθε Εκπαιδευτικού Έτους.

2)Η ακύρωση διαγωνισμών προμήθειας και ανανέωσης εργαστηριακού εξοπλισμού των Σχολών.

Σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης ζήτησης για το ναυτικό επάγγελμα, όταν εντέχνως δεν υποστηρίζεται και άρα απαξιώνεται η Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση, αυτή μοιραία οδηγείται εν είδει δώρου στα ιδιωτικά συμφέροντα και με έτοιμο το πελατολόγιο.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, και σε συνέχεια των πρόσφατων δηλώσεων του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου «για την κατάρτιση από τις υπηρεσίες του υπουργείου των απαραίτητων κανονιστικών πράξεων για τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, που έχουν σκοπό τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών ναυτικής εκπαίδευσης που παρέχονται στη χώρα», κινείται:

1)Το ΠΔ 141/2014 «Προϋποθέσεις απόκτησης αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας και δικαιώματα υπηρεσίας στα πλοία και άλλες διατάξεις – Αντικατάσταση Προεδρικού Διατάγματος 243/1998». Όπου μεταξύ των άλλων και δια μαγείας με την παρεμβολή ενός «ή» διαζευκτικού στα σχετικά εδάφια του εν λόγω ΠΔ εξισώνονται διαμέσου της έννοιας των «ειδικών προσόντων» πτυχία Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης (πενταετούς ή και τεταρτοετούς φοιτήσεως) με τα πτυχία που θα χορηγούν οι ιδιωτικές σχολές ΝΕΚΕ! (βλέπε ενδεικτικά: «ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΗΧΑΝΗΣ, Ειδικά προσόντα απόκτησης αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας και δικαιώματα υπηρεσίας, ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄, Αξιωματικοί μηχανής, Άρθρο 11, Δίπλωμα μηχανικού Α΄ τάξης Ε.Ν. (ΙΙΙ/2), 1. Ειδικά προσόντα. α) Θαλάσσια υπηρεσία 36 μηνών μετά την απόκτηση διπλώματος Μηχανικού Β΄ τάξης Ε.Ν., με ειδικότητα πρώτου ή δεύτερου μηχανικού σε πλοία που κινούνται με μηχανές ισχύος πάνω από 750 KW και β)Κάτοχοι πτυχίου ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης (Πανεπιστημιακού ή Τεχνολογικού τομέα), ή πτυχίου Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Μηχανικών ή αντίστοιχων ισότιμων Σχολών εσωτερικού/εξωτερικού ή Ν.Ε.Κ.Ε., γ) Επιτυχής αποφοίτηση από τους οικείους κύκλους σπουδών του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. ή Ν.Ε.Κ.Ε., 2. Δικαιώματα υπηρεσίας, Διεύθυνση μηχανοστασίου πλοίων που κινούνται με μηχανές οποιασδήποτε ισχύος.»).

2)Και η πρόσφατη ανακοίνωση (22-10-2014) της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ναυτικών (ΔΕΚΝ)/ΥΝΑ«Περί Δημόσιας διαβούλευσης επί προσχεδίων κανονιστικών πράξεων ιδιωτικών σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) Ειδικών Τμημάτων Ναυτικής Εκπαίδευσης»προκειμένου κατά τα άλλα «να εκσυγχρονιστεί το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, με την πιλοτική αναγνώριση εκπαιδεύσεων σύντομης διάρκειας που παρέχονται από ιδιωτικές σχολές». Όμως αναρωτιέται κανείς για τον μικρό χρόνο διάρκειας της διαβούλευσης,
πέντε ημέρες; Ημερολογιακές ή εργάσιμες; Προς τι η βιασύνη; Τελειώνει ο χρόνος;

Σήμερα και λίγο πριν την πιλοτική αναγνώριση εκπαιδεύσεων σύντομης διάρκειας (ολίγων ημερών) και που παρέχονται από ιδιωτικές σχολές, σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα στον ημερήσιο τύπο, η ταρίφα ανέρχεται σε 1500 €/εκπαιδευόμενο, ενώ η φοίτηση στα Ειδικά Τμήματα Ναυτικής Εκπαίδευσης των Δημόσιων Σχολών ΕΝ παρέχεται δωρεάν. Μπορούμε να φανταστούμε το ύψος των διδάκτρων όταν θα λειτουργήσουν ΝΕΚΕ ισότιμες των ΑΕΝ και ΝΕΚΕ ισότιμες των ΚΕΣΕΝ, δηλαδή όταν θα αναγνωριστούν εκπαιδεύσεις μακράς διάρκειας στις ιδιωτικές σχολές.

Συμπέρασμα: εάν η μέθοδος απαξίωσης της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης πιλοτικά αποδώσει τα αναμενόμενα, έπεται η συνέχεια της πλήρους ιδιωτικοποίησής της.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/9300-kataggelies-gia-skopimi-apaksiosi-ton-dimosion-sxolon-naftikis-ekpaidefsis.html

Άνοδος 25% στο ΣΕ.ΜΠΟ. αναμένεται, το 2014, για το λιμάνι του Πειραιά

Αξιοσημείωτη προβλέπεται η εφετινή αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμένα του Πειραιά. Σύμφωνα με έρευνα της Business Monitor International, κατά το τρέχον έτος, προβλέπεται να διακινηθούν 3,954 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και από τις τρεις προβλήτες του λιμανιού, δηλαδή από την Προβλήτα I του ΟΛΠ και τις Προβλήτες II και III που διαχειρίζεται η Cosco, μέσω της ΣΕΠ Α.Ε.

Εφόσον επιβεβαιωθεί το μέγεθος αυτό, θα συνιστά άνοδο της τάξεως του 25%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Mάλιστα, η ΒΜΙ εκτιμά ότι είναι εφικτή η διψήφια ετήσια άνοδος της διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων και τα επόμενα χρόνια, υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθούν πρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές. Το 2013, ΟΛΠ και Cosco διακίνησαν 3,16 εκατ. TEUS και το 2012 2,74 εκατ. TEUS.

Αντίστοιχα, άνοδος προβλέπεται και σε ό,τι αφορά το γενικό φορτίο, μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Κατά την ΒΜΙ, το 2014 αναμένεται να καταγραφεί ετήσια άνοδος της τάξεως του 7,8%, σε 16,685 εκατ. τόνους. Η εταιρεία εκτιμά ότι, μεσοπρόθεσμα, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της συγκεκριμένης δραστηριότητας θα διαμορφωθεί σε 6,2%, κατά μέσον όρο.

Υπενθυμίζεται ότι με την επίτευξη του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ – Cosco, για την επέκταση των Κινέζων στο δυτικό τομέα της προβλήτας ΙΙΙ (εφόσον εγκριθεί οριστικά), η δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco θα φτάσει τα 6,2 εκατ. TEUS ετησίως, ενώ μαζί με τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ θα φτάσει τα 7,2 εκατ. TEUS.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/9305-anodos-25-sto-se-mpo-anamenetai-to-2014-gia-to-limani-tou-peiraia.html

Η ναυλαγορά υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων. Οι επιδόσεις ανά τομέα

Οι τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου ενισχύουν της ανησυχίες για την ανάρρωση της παγκόσμιας οικονομίας, δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμα έντονοι κίνδυνοι, τόσο από την πλευρά της Ασίας, όσο και από την ευρωζώνη, σύμφωνα με ανάλυση της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department, που δημοσιεύτηκε στο naftikachronika.gr.

Στην ευρωζώνη, η οικονομική ανάκαμψη αιωρείται ακόμα και δε μπορεί να θεωρηθεί από τους οικονομικούς αναλυτές εξασφαλισμένη η σταθερότητά της, καθώς οι τρεις μεγάλες οικονομίες, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία δείχνουν επίπεδα στασιμότητας.

Η επιβράδυνση των αναδυόμενων οικονομιών και κυρίως της Κίνας και οι έντονες γεωπολιτικές διαφορές Ουκρανίας – Ρωσίας αποτελούν σοβαρούς εξωτερικούς κινδύνους. Ωστόσο, θετικά εμφανίζονται τα στοιχεία από Markit Economics για την οικονομία της ευρωζώνης με το συνολικό δείκτη Purchasing Managers Index-PMI να εμφανίζει αύξηση στης 54,3 μονάδες από 54,1 τον προηγούμενο μήνα και τη Γερμανία να δείχνει ελπίδες για ανάκτηση της δυναμικής στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου της χρονιάς.

Στην πλευρά της Ασίας, η Κινέζικη οικονομία εμφανίζει το χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων πέντε ετών υπό το βάρος των πιέσεων στην αγορά των ακινήτων, στην εγχώρια ζήτηση και στη βιομηχανική παραγωγή.

Σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία, ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ για τη δεύτερη παγκόσμια οικονομική δύναμη διαμορφώθηκε στο 7.3% για τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου της χρονιάς από 7.5% το προηγούμενο τρίμηνο, ενώ οι οικονομικοί αναλυτές ανέμεναν ανάπτυξη 7.2%.

Οι ανησυχίες εντείνονται μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού της Κίνας που τονίζει ότι οι κυβερνητικές αρχές μπορούν να ανεχθούν ανάπτυξη ελαφρά μειωμένη από το επίσημο στόχο-7.5%, καθώς επιδιώκουν αναμόρφωση της οικονομίας για να καθοδηγείται περισσότερο από την εγχώρια κατανάλωση και λιγότερο από τις εξαγωγές και επενδύσεις.

Πηγή: http://www.metaforespress.gr/naftilia/item/9309-i-navlagora-ypo-ti-skia-ton-oikonomikon-ekselikseon-oi-epidoseis-ana-tomea.html

Συνολικές προβολές σελίδας