Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2016

Η άνοδος και η πτώση της ακτοπλοΐας την περίοδο 2008 - 2014

Σημαντική υποχώρηση κατέγραψε την περίοδο 2008 – 14 η αγορά της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, όπως προκύπτει από τη σχετική κλαδική μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, όπου εξετάζονται οι γραμμές της ακτοπλοΐας του εσωτερικού, η γραμμή σύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας, καθώς επίσης και οι πορθμειακές γραμμές.
Όπως σημειώνεται στη μελέτη, την τελευταία επταετία το μέγεθος της αγοράς μειώθηκε κατά 32%, καθώς την περίοδο 2008-2014 το μεταφορικό έργο του κλάδου κατέγραψε απώλειες 7,8 εκατ. επιβατών και 2,9 εκατ. οχημάτων.
Στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας, σύμφωνα με τη μελέτη, κυριαρχούν μεγάλες επιχειρήσεις υψηλής κεφαλαιοποίησης, οι οποίες και ανήκουν σε ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους. Από πλευράς ιδιοκτησιακού καθεστώτος, οι εταιρίες του κλάδου διακρίνονται στις μεγάλες επιχειρήσεις, στις εταιρίες πολυμετοχικής βάσης και στις ολιγομετοχικές εταιρίες.

Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας, εκτιμάται ότι ο συνολικός εν ενεργεία στόλος της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας ανέρχεται σήμερα σε περίπου 230 πλοία διαφόρων τύπων και χωρητικότητας.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, Seniοr Consultant της ICAP Group, ο οποίος είχε την επιμέλεια της εν λόγω μελέτης, περισσότεροι από 35 εκατ. επιβάτες και 10 εκατ. οχήματα διακινήθηκαν το 2014, με όλα τα πλοία της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας σε εσωτερικό και εξωτερικό, καθώς επίσης και σε πορθμειακές γραμμές.
Ωστόσο, τα μεγέθη της κίνησης έχουν συρρικνωθεί την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Ειδικότερα, το 2014 σε σχέση με το 2007, η επιβατική κίνηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού εμφανίζει μείωση 22,5%, στη γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας μείωση σχεδόν 34% και στις πορθμειακές γραμμές μείωση της τάξης του 15%.
Η κ. Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Μελετών, επισημαίνει σχετικά με τις εξελίξεις της συγκεκριμένης αγοράς: «Το συνολικό μέγεθος αγοράς (σε αξία) της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας μειώθηκε κατά 32% το 2015 σε σχέση με το 2008.
Ειδικότερα, το 2015 σε σχέση με το 2014, ελαφρά αύξηση της τάξης του 1% εκτιμάται ότι παρουσίασε η αγορά των πορθμειακών γραμμών, ενώ λίγο μεγαλύτερη ήταν η αύξηση της αγοράς των γραμμών εσωτερικού (περίπου 2%). Αντίθετα, μείωση κατά 5% περίπου εκτιμάται ότι εμφάνισε η αγορά των γραμμών Ελλάδας - Ιταλίας την ίδια περίοδο.
Σχετικά με το μερίδιο της ακτοπλοΐας εσωτερικού στο σύνολο της αξίας της αγοράς, αυτό διαμορφώθηκε σε 59,4% το 2015, ενώ το μερίδιο των γραμμών της Αδριατικής σε 27,7%. Το υπόλοιπο 12,9% αντιστοιχεί στην αγορά των πορθμειακών γραμμών».

Σύμφωνα με τη μελέτη, το γεγονός ότι στον κλάδο δραστηριοποιούνται ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι σε συνδυασμό με τη σημαντική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών τα τελευταία κυρίως χρόνια, αποτελούν δυνατά σημεία για τον κλάδο, σε αντίθεση με την έντονη εποχικότητα στην επιβατική κίνηση αλλά και τις ελλείψεις στις λιμενικές υποδομές, τα οποία συνιστούν αδύνατα σημεία.
Η μείωση του κόστους των καυσίμων, η αύξηση των κρατικών επιδοτήσεων αλλά και η επέκταση σε αγορές του εξωτερικού, αποτελούν ευκαιρίες για τον κλάδο, ενώ ως απειλές μπορούν να εκληφθούν η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση, η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά αλλά και η ανάπτυξη των αερομεταφορών.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των ισολογισμών 20 ακτοπλοϊκών εταιριών βάσει 18 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος εταιρειών.
Με βάση τον ομαδοποιημένο ισολογισμό 16 ακτοπλοϊκών εταιριών, προκύπτει μείωση για το σύνολο του ενεργητικού τους κατά 2,4% το 2014/13, ενώ μείωση προκύπτει και για τα συνολικά ίδια κεφάλαια την ίδια περίοδο (5,7%).
Οι συνολικές πωλήσεις των εταιριών διευρύνθηκαν κατά 2,7%, ενώ πολύ εντονότερη ήταν η αύξηση για τα μικτά κέρδη (30%). Όσον αφορά το τελικό καθαρό αποτέλεσμα, αυτό παρέμεινε μεν ζημιογόνο, ωστόσο οι ζημίες συρρικνώθηκαν (κατά 66,1%) το 2014.
Τα κέρδη EBITDA ανέκτησαν το θετικό πρόσημο το ίδιο έτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις τέσσερις (4) από τις 16 εταιρίες ήταν κερδοφόρες το 2014.

Εγκαινιάστηκε το νέο, σύγχρονο κέντρο διαλογής της DHL στα Σπάτα. Δηλώσεις Λ. Σαμαρά, J. Pearson, Γ. Σταθάκη

Με στόχο να εκμεταλλευτεί την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών εξαγωγών και συνάμα, τις αυξημένες ροές εισαγωγών, η DHL Express προχώρησε στην ανακαίνιση και αναβάθμιση του κέντρου διαλογής της στο «Ελ. Βενιζέλος».
Του Φώτη Φωτεινού
Ειδικότερα, ένα από τα πιο σύγχρονα κέντρα διαλογής εταιρείας ταχυμεταφορών, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά πιθανότητα στην ευρύτερη περιοχή, εγκαινίασε η DHL Express στο «Ελ. Βενιζέλος», παρουσία του υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Γιώργου Σταθάκη και του CEO της DHL Express Europe, John Pearson.
Επενδύοντας 15,6 εκατ., η εταιρεία προχώρησε στην ανακαίνιση και αναβάθμιση του κέντρου διαλογής στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», στο πλαίσιο ενός συνολικού προγράμματος επενδύσεων στην Ελλάδα, ύψους 20 εκατ.
Τα πλεονεκτήματα της ανακαινισμένης εγκατάστασης, μεταξύ άλλων, έχουν να κάνουν με τη βελτίωση και ταχύτητα στην εξυπηρέτηση πελατών (εξοικονόμηση 30 - 50 λεπτών), τον διπλασιασμό της ημερήσιας διαχείρισης αποστολών (άνω των 20.000), την αυτόματη επαναζύγιση και ογκομέτρηση και τη λειτουργία ράμπας απευθείας φόρτωσης στα βαν.
Επιπλέον, η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών καθιστά ευκολότερη την καθημερινή δραστηριότητα των εργαζομένων στη διαχείριση και προώθηση των αποστολών, ενώ ταυτόχρονα οι κύριες διαδικασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης των οχημάτων δεν επηρεάζονται από τις καιρικές συνθήκες.
Γενικότερα, η ανανέωση των εγκαταστάσεων της DHL Express στον Αερολιμένα Αθηνών περιλαμβάνει την αυτοματοποιημένη λειτουργία του διαμετακομιστικού κέντρου, με τη χρήση κυλιόμενων διαδρόμων μεγάλου μήκους και ευέλικτη αναγνώριση των σημάνσεων των αποστολών και διαδικασιών χειρισμού από τους εργαζομένους, που καθιστούν ταχύτερες τις διαδικασίες εισαγωγής στην αποθήκη και οργάνωσης των αποστολών.
«Η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου επενδυτικού μας πλάνου στην Ελλάδα επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας στην ελληνική αγορά και τις προοπτικές της», ανέφερε, στην τελετή των εγκαινίων, ο διευθύνων σύμβουλος της DHL Express Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Λευτέρης Σαμαράς.  
Από την πλευρά του, o John Pearson, CEO της DHL Express Europe, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την σταδιακή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, με έμφαση στις εξαγωγές.
«Οι νέες εγκαταστάσεις στα Σπάτα μπορούν να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες της ελληνικής θυγατρικής για τα επόμενα 4 – 6 χρόνια, με δυνατότητα περαιτέρω επενδύσεων», σημείωσε ο κ. Pearson, υπερθεματίζοντας την ποικιλομορφία των εισαγωγικών και εξαγωγικών αγαθών της Ελλάδας.
Τέλος, ο υπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης εκτίμησε ότι, το 2016, η Ελλάδα θα επιστρέψει σε ρυθμούς ανάπτυξης, σημειώνοντας ότι «η έξοδος από την κρίση θα γίνει με ιδιωτικές επενδύσεις και με επιχειρήσεις που έχουν εξωστρέφεια». Παράλληλα, ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, με στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.  
Υπενθυμίζεται ότι, το 2015, η DHL Express Ελλάδος είχε έσοδα 45,3 εκατ. ευρώ, 3.500 πελάτες, επτά φορτηγά και 123 βαν, διακινώντας 2,1 εκατ. αποστολές, με εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 55%.

Cosco: Σύσταση εταιρείας Car Carrier, ενεργειακή συμφωνία στο Καζακστάν, βάση στο Άμπου Ντάμπι

Σε όλα τα μέτωπα χτυπά ταυτόχρονα ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco, προκειμένου να κυριαρχήσει στο power game που διεξάγεται αυτή την περίοδο, κάτω από την πίεση της τεράστιας κρίσης που μαστίζει τον ναυτιλιακό κλάδο, όπως μετέδωσε η «Ναυτεμπορική».
Οι Κινέζοι βρίσκονται στα φώτα της δημοσιότητας στην Ελλάδα, λόγω της απόκτησης της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, αλλά η επεκτατική τους πολιτική δεν σταματά εδώ. Λαμβάνει σάρκα και οστά σε όλο το κόσμο.
Τελευταία κίνηση ήταν η σύσταση ναυτιλιακής εταιρείας Car Carrier με την επωνυμία «Cosco Shipping Specialized Carriers». Αυτή την περίοδο η εταιρεία θα διαχειρίζεται έναν στόλο από τέσσερα πλοία χωρητικότητας από 3.000 έως 5.300 αυτοκινήτων.
Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι η Cosco στον Πειραιά αρνήθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», να παραχωρήσει το Car Terminal του ΟΛΠ, στο οποίο σκοπεύει να μεγαλώσει περαιτέρω, ενώ θα κατασκευάσει και δύο πενταώροφα πάρκινγκ προκειμένου να μεγιστοποιήσει τη χωρητικότητά του.
Σχεδόν ταυτόχρονα ανακοινώθηκε και η υπογραφή συμφωνίας με την εταιρεία φυσικού αερίου και πετρελαίου στο Καζακστάν προκειμένου να μεταφέρει στην περιοχή όλα τα εξαρτήματα που χρειάζονται για τα project που είναι σε εξέλιξη. Αλλά και στον λιμενικό τομέα, εκτός του ΟΛΠ, απέκτησε βάση και στη Μέση Ανατολή και πιο συγκεκριμένα στο Άμπου Ντάμπι. H Cosco θα επενδύσει 400 εκατ. δολάρια προκειμένου να αναπτύξει δικό της Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στην περιοχή.
Μέχρι σήμερα τα πλοία της Cosco πιάνουν στο λιμάνι που διαθέτει το Ντουμπάι, αλλά το Άμπου Ντάμπι φιλοδοξεί να αποσπάσει μερίδιο από την πίτα, καθώς έχει επενδύσει δισ. δολάρια για υποδομές, κτήρια, αλλά και στον τουρισμό, προκειμένου να αλλάξει τη δομή της οικονομίας του, που στηρίζεται στο πετρέλαιο.
Για τον σκοπό αυτό, οι αρχές του εμιράτου υπέγραψαν συμφωνία παραχώρησης με την Cosco διάρκειας 35 ετών, ενώ το σύνολο της αξίας της συμφωνίας θα φτάσει τα 738 εκατ. δολάρια. Σημειώνεται ότι μέσα στον χρόνο η Cosco εξαγόρασε και ένα εμπορικό λιμάνι στη Τουρκία.
Όσον αφορά τον τομέα των containerships, προκειμένου να αντιμετωπίσει την πίεση από τη συμμαχία των δύο μεγαλύτερων εταιρειών του κόσμου, της Maersk και της MSC, δημιουργεί τη δική της mega συμμαχία με την CMA CGM και την Evergreen.

Συνολικές προβολές σελίδας