Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015

Οι περίοδοι κρίσης στη ναυλογορά έχουν και τα «θετικά» τους σημεία

Για τέταρτη – πέμπτη φορά, ο BDI, από τις 31 Μαρτίου, έσπασε τις 600 μονάδες, αφού σε καμία από τις προηγούμενες περιπτώσεις δεν κατάφερε να παραμείνει πάνω από αυτό το όριο και αναμένουμε να δούμε, αν το μοτίβο αυτό, θα επαναληφθεί για άλλη μία φορά, καθώς η αντίσταση του δείκτη σε αυτά τα επίπεδα δείχνει να είναι ιδιαίτερα ισχυρή, σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas.
Όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν, οι περίοδοι κρίσης έχουν και τα «θετικά» τους σημεία, όπως για παράδειγμα «επενδυτικές» ευκαιρίες, κυρίως σε αγορές μοντέρνων μεταχειρισμένων πλοίων, σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές, οι οποίες απευθύνονται σε υγιείς εταιρείες, τόσο από πλευράς διοίκησης, όσο και κεφαλαιακής επάρκειας, όπως επίσης και την ανάγκη για εσωτερική οργάνωση των εταιρειών με στόχο την βελτίωση της αποτελεσματικότητας και τη μείωση των εξόδων λειτουργίας των πλοίων.
Αναφερόμενοι στο στοιχείο της εσωτερικής οργάνωσης, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία των εταιρειών, που κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα της, εισηγμένης στο Nasdaq εταιρείας, της Paragon Shipping.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και CEO της εταιρείας, Μιχάλη Μποντούρογλου, με την ευκαιρία της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του 1ου τριμήνου του 2015, η υπέρ-προσφορά πλοίων, σε συνδυασμό με την πτώση της ζήτησης, είναι ο κύριος λόγος που τα έσοδα της εταιρείας το 1ο τρίμηνο του έτους, σε ετήσια βάση, έχουν κινηθεί πτωτικά, κάνοντας πιο επιτακτική την ανάγκη για εξασφάλιση πρόσθετης ρευστότητας, η οποία μεταξύ άλλων μπορεί να προέλθει από την σωστή διαχείριση των λειτουργικών εξόδων των πλοίων.
Υπό αυτό το πρίσμα, η Paragon Shipping, σε μία προσπάθεια καλύτερης διαχείρισης των OPEX των πλοίων της, κατάφερε και μείωσε τα συνολικά έξοδα των πλοίων το 1ου τρίμηνο σε $ 8,5 εκ., από $ 9,7 εκ. την ίδια περίοδο του 2014.
Ανάγοντας την μείωση αυτή σε ημερήσια βάση, ο μέσος όρος των OPEX των πλοίων μειώθηκε κατά 23,5%, δηλαδή από $ 7,717 την ημέρα το 1ο τρίμηνο του 2014 στα $ 5,907 την ημέρα το 1ο τρίμηνο φέτος.
Να σημειώσουμε πως, σύμφωνα με την εταιρεία, στα έξοδα συμπεριλαμβάνονται τα, Vessel Operating Expenses, Management Fees, General & Administrative Expenses και Drydocking Costs αλλά όχι το Share - Based Compensation.
Κλείνοντας την επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, ο Πρόεδρος της Paragon Shipping, αναφέρει ότι η μείωση των ημερησίων εξόδων είναι αποτέλεσμα πιο ορθολογικής και αποτελεσματικής διαχείρισης, αλλά και οικονομιών κλίμακος, λόγω της αύξησης του στόλου, όπως επίσης και από την θετική επήρεια από την νομισματική ισοτιμία μεταξύ Ευρώ - δολαρίου.
Σχετικά δε με την πορεία της ναυλαγοράς επισήμανε ότι έχουν αρχίσει και διαφαίνονται κάποια θετικά σημάδια από την πλευρά της προσφοράς, καθώς σημαντικός αριθμός πλοίων οδηγείται προς διάλυση, τη στιγμή που έχει μειωθεί σημαντικά ο ρυθμός των νέων παραγγελιών, ενώ παράλληλα μετακυλίονται οι παραδόσεις πλοίων, που ήδη έχουν παραγγελθεί, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το άμεσα επόμενο διάστημα οι δυσκολίες δεν θα παραμείνουν.

Η Ελλάδα θα στηρίξει τον υποψήφιο της Κύπρου για Γ.Γ. του IMO

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Θοδωρής Δρίτσας συναντήθηκε στις 9.6.2015 στον Πειραιά με τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Μάριο Δημητριάδη, παρουσία υπηρεσιακών στελεχών και από τις δύο πλευρές και εκπροσώπου της Κυπριακής Πρεσβείας στην Αθήνα.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε εξαιρετικά εποικοδομητικό κλίμα ως απόρροια των μακροχρόνιων και φίλιων δεσμών των δύο χωρών στο ναυτιλιακό τομέα. Οι δύο Υπουργοί επιβεβαίωσαν τη σημασία της ναυτιλίας για τις οικονομίες των δύο χωρών και την κοινή προσέγγισή τους στα σημαντικότερα ναυτιλιακά ζητήματα, που αποτελούν μία σταθερή βάση για την περαιτέρω ενίσχυση της αποτελεσματικής διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας τους.
Στο πλαίσιο της συνάντησης, επιβεβαιώθηκε η αμοιβαία υποστήριξη της άτυπης τριμερούς συνάντησης Ελλάδας-Κύπρου-Μάλτας επί ναυτιλιακών θεμάτων, η επόμενη συνάντηση της οποίας συμφωνήθηκε να πραγματοποιηθεί σύντομα στον Πειραιά.
Παράλληλα, συζητήθηκαν επίκαιρα θέματα ναυτιλιακού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο της Ε.Ε. και του ΙΜΟ, με έμφαση στην υποψηφιότητα του υποψηφίου της Κύπρου για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ, στις εκλογές που θα πραγματοποιηθούν κατά την επερχόμενη 114η Σύνοδο του Συμβουλίου του Οργανισμού (Λονδίνο, 29/6-3/7).

Λιμάνι Πατρών και ΠΑ.ΠΕΙ. δημιουργούν παρατηρητήριο εμπορευματικών ροών

Παρατηρητήριο εμπορευματικών ροών μεταξύ μιας σειράς εμπορευματικών λιμένων της Μεσογείου, αλλά και τα κατάλληλα “εργαλεία” ανάλυσης και μοντελοποίησης των ροών αυτών, έχουν δημιουργήσει ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών και το Πανεπιστήμιο Πειραιά, οι δύο Έλληνες εταίροι του ευρωπαϊκού έργου MED.I.T.A, που ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2015.
Το δίκτυο MEDITA δημιουργήθηκε σαν αποτέλεσμα του ερευνητικού έργου MOS4MOS, που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία TEN-T.
Το έργο αποτελείται από 8 εταίρους από την Μεσόγειο (Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα και Μαυροβούνιo) και στοχεύει να μην αποτελέσει απλά και μόνο ένα δίκτυο επιχειρηματικών παικτών αλλά πολύ περισσότερο να δημιουργήσει ένα τεχνολογικό, διαδικαστικό και επιχειρησιακό δίκτυο, ικανό να βελτιώσει την διασύνδεση των λιμένων υποστηρίζοντας έτσι τους Θαλάσσιους Διαδρόμους (Motorways of the Sea) και υπερνικώντας τα όποια εδαφικά συνοριακά προβλήματα.
Με την πιλοτική εφαρμογή της δημιουργίας παρατηρητηρίου εμπορευματικών ροών, που ‘τρέχουν’ οι Έλληνες εταίροι, θα είναι δυνατόν να μελετηθεί η προέλευση και ο προορισμός των αγαθών, η τυπολογία και οι μεταφερόμενες ποσότητες, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο σημαντική πληροφόρηση, τόσο σε επιχειρησιακό, όσο και σε στρατηγικό επίπεδο.
Όπως αναφέρει ο καθηγητής Συστημάτων Μεταφορών του Παν. Πειραιώς κ. Στρ. Παπαδημητρίου, «οφέλη από ένα σύστημα σαν το MEDITA δεν περιορίζονται μόνο στην προώθηση των νέων τεχνολογιών ή στην βελτίωση της συνδεσιμότητας των λιμένων.
Επεκτείνονται επιπλέον, υποστηρίζοντας αρτιότερα την βελτιστοποίηση των λιμενικών πόρων, ενισχύοντας τα συστήματα διαχείρισης και βοηθώντας σημαντικά τους χρήστες στην καθημερινή επικοινωνία για τις λιμενικές υπηρεσίες που λαμβάνουν.
Από την πλευρά του, ο κ. Σταύρος Αντύπας, Διευθυντής Ανάπτυξης και Εκμετάλλευσης ΟΛΠα, συμπληρώνει ότι το MEDITA, αποτελεί υποσύνολο από μια ευρύτερη οικογένεια πληροφοριακών συστημάτων,- που αποσκοπούν στην δημιουργία ενός συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης του Λιμένα [Port Community System –P.C.S.] που έχει αναλάβει ο Οργανισμός, τα οποία με τη σειρά τους αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά την επιχειρησιακή διόραση και την λειτουργική διευκόλυνση.
Η Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε. αναπτύσσει μοντέρνα και δυναμικά συστήματα, τα οποία θα επιτρέψουν στους χρήστες του να μειώσουν το κόστος, διευκολύνοντας παράλληλα τις μεταφορικές ροές και το εμπόριο εν γένει, καθιστώντας το από τα πρωτοπόρα λιμάνια στην ευρύτερη περιοχή.»
Περιβαλλοντικά «υπεύθυνη» λύση
Επιπλέον, θα πρέπει να τονιστούν και τα οφέλη του MEDITA αναφορικά με τη μείωση της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Η μείωση του χρόνου αναμονής στα σημεία εισόδου στους λιμένες ωφελεί τόσο τα φορτηγά όσο και τα αυτοκίνητα.
Είναι γνωστό ότι οι ουρές αναμονής οχημάτων στην είσοδο των λιμένων έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον, στο οδικό σύστημα, δημιουργώντας συμφόρηση και αυξάνοντας το χρόνο ταξιδίου.
Επιπλέον, η λειτουργία των μηχανών των οχημάτων σε στάση (idling) επιβαρύνει με ρύπους μέσα από τις εκπομπές καυσαερίων. Για το λόγο αυτό το συγκεκριμένο μοντέλο που υλοποιείται από το έργο MEDITA αναμένεται να έχει ιδιαίτερα θετική συμβολή στην μείωση των ρύπων, κάτι που είναι επιθυμητό όπου ο λιμένας γειτνιάζει ή είναι εντός αστικού ιστού.
Το έργο MED.I.T.A προωθεί μέσω των δράσεών του τις συνδυασμένες μεταφορές (intermodality), καθώς ένας από τους βασικούς στόχους είναι η μείωση στο μηδέν του χρόνου αναμονής εισόδου στους λιμένες, η οποία είναι γενικά μεταξύ 3 λεπτών σε ώρες χαμηλής κίνησης και 30 λεπτών σε ώρες αιχμής (ανάλογα με το λιμάνι).
Παράλληλα, η ηλεκτρονική πλατφόρμα που λειτουργεί πιλοτικά σε όλα τα εμπλεκόμενα λιμάνια του Project, επιτρέπει στους μεταφορείς να προκαθορίσουν την πρόσβαση ενός φορτηγού, επιβεβαιώνοντας τον αριθμό πινακίδας και το χρόνο άφιξης/αναχώρησης, βελτιώνοντας κατά πολύ το σύνολο των Logistics διαδικασιών και υπηρεσιών εντός και εκτός των ορίων των λιμένων.

Συνολικές προβολές σελίδας