Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Εμ. Γκριμάλντι: «Οι μικρές ακτοπλοϊκές θα εξαφανιστούν»

Ελέγχοντας πλέον άνω του 42% της Hellenic Seaways (HSW), μέσω της Minoan Lines, ο Εμανουέλε Γκριμάλντι δηλώνει αισιόδοξος για την ελληνική ακτοπλοΐα, βλέπει επενδυτικές ευκαιρίες, ενδιαφέρεται για τον υπό παραχώρηση σταθμό αυτοκινήτων του ΟΛΠ και προβλέπει πως σύντομα θα είναι δύο μόνον οι πρωταγωνιστές στον κλάδο: από τη μία ο όμιλος της Attica Group και η ΑΝΕΚ και από την άλλη η Grimaldi, η Minoan και η HSW.

«Οι μικρότερες εταιρείες που εκμεταλλεύονται σκάφη χαμηλών προδιαγραφών ή βρίσκονται σε κακή οικονομική κατάσταση αναπόφευκτα θα εξαφανιστούν», σημειώνει, μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Minoan, διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι και επικεφαλής της Confitarma, της Ενωσης Ιταλών Εφοπλιστών. 
– Με δεδομένη την προσφορά σας για την απόκτηση του ελέγχου της HSW, μπορεί να υποθέσει κανείς ότι είστε ιδιαίτερα αισιόδοξος για τις προοπτικές της;
– Η ακτοπλοΐα είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία και την κοινωνική συνοχή σε μία χώρα με περισσότερα από 100 μεγάλα και μικρά κατοικημένα νησιά. Ο τουρισμός είναι ένας από τους πυλώνες της οικονομίας και τα νησιά από τους κυριότερους προορισμούς.
Ο τομέας έχει παρουσιάσει σημαντική ανάπτυξη τα δύο τελευταία χρόνια και οι προοπτικές είναι θετικές, ειδικά εν όψει της συνεχιζόμενης αστάθειας σε γειτονικές ανταγωνιστικές χώρες. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι η ακτοπλοΐα μπορεί να σημειώσει περαιτέρω ανάπτυξη. Αλλά αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν η επιβατική κίνηση εξυπηρετείται από έναν σύγχρονο στόλο με οικονομικά υγιή διαχειριστή. 
– Αυτή τη στιγμή είστε από τους λίγους ξένους επενδυτές που επιδιώκουν να επεκτείνουν την έκθεσή τους στην Ελλάδα. Δεν σας ανησυχούν η οικονομία, το προσφυγικό;
– Δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα πάνω από 40 χρόνια και έχουμε ζήσει όλα τα πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα στην πρόσφατη ιστορία της. Συνεπώς δεν μας ανησυχεί η κατάσταση της οικονομίας.
Αναπόφευκτα, έχουμε πληγεί από την κρίση αλλά χάρη στη συνετή διαχείριση, τις έξυπνες επενδύσεις και τους πιστούς πελάτες μας, έχουμε γίνει ισχυρότεροι.
Ως Grimaldi Lines έχουμε λανσάρει νέες υπηρεσίες μεταφοράς οχημάτων και επιβατών στην Αδριατική, συμβάλλοντας στην προσφορά ανταγωνιστικότερων υπηρεσιών. Η Minoan Lines επίσης καταγράφει καλές επιδόσεις, παρουσιάζοντας το τελευταίο έτος θετικά αποτελέσματα ακόμη και τους χειμερινούς μήνες.
Οσον αφορά το προσφυγικό, ελπίζουμε ότι δεν θα διαρκέσει πολύ, αν και μαθαίνω ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου έχουν αυξήσει τα έσοδά τους μέσω της μεταφοράς προσφύγων.

– Αν υποθέσουμε ότι η Minoan αποκτά τον έλεγχο της HSW, υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω συγκέντρωση;

– Η συγκέντρωση χαρακτηρίζει πια όλους τους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, όχι μόνο την ακτοπλοΐα. Στην Ελλάδα ήδη τρέχει και λογικά θα οδηγήσει στην ανάδειξη δύο μεγάλων πρωταγωνιστών: από τη μία ο όμιλος της Attica Group και η ΑΝΕΚ και από την άλλη η Grimaldi, η Minoan και η HSW.

Οι μικρότερες εταιρείες που εκμεταλλεύονται σκάφη χαμηλών προδιαγραφών ή βρίσκονται σε κακή οικονομική κατάσταση αναπόφευκτα θα εξαφανιστούν. Η συγκέντρωση θα αποφέρει οικονομίες κλίμακας και επενδύσεις που είναι απολύτως αναγκαίες για να είναι ανταγωνιστικός ο τομέας. Ολα αυτά θα φέρουν χαμηλότερες τιμές για επιβάτες και εμπορεύματα και καλύτερες υπηρεσίες.

– Πώς βλέπετε την εξαγορά του ΟΛΠ από την Cosco; Θα ενδιαφερόσασταν για τον υπό παραχώρηση car terminal;

– Ο όμιλός μας εξυπηρετεί τον Πειραιά εδώ και δεκαετίες μέσω των υπηρεσιών μεταφοράς οχημάτων και έχει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο δίκτυό μας στην Ανατολική Μεσόγειο. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις σχετικά με την ιδιωτικοποίηση και προφανώς μας ενδιαφέρει, σε συνεργασία με εγχώριους εταίρους, να αναλάβουμε τον σταθμό αυτοκινήτων.
Διαθέτουμε μακρά εμπειρία, με τη διαχείριση περίπου 20 λιμενικών σταθμών στη Δυτική Μεσόγειο, τη Βόρειο Ευρώπη και τη Δυτική Αφρική. Μένει να δούμε τις προθέσεις των νέων ιδιοκτητών.

– Βλέπετε άλλες επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα;

– Αν και η Ελλάδα βρίσκεται σε ύφεση, μπορεί να προσφέρει πολλές επενδυτικές ευκαιρίες. Χάρη στη στρατηγική της θέση μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντικό περιφερειακό παράγοντα στο πεδίο των μεταφορών και των logistics. Επίσης διαθέτει καλά εκπαιδευμένο πληθυσμό, ένα μεγάλο πλεονέκτημα.

Ο όμιλός μας έχει 110 πλοία και αλλά 15 υπό ναυπήγηση, δίκτυο 20 λιμενικών σταθμών και εταιρείες logistics που εξυπηρετούν τον τομέα αυτοκινήτων. Θα παραμείνουμε σε αυτόν τομέα, στον οποίο και αναζητούμε ευκαιρίες είτε στην Ελλάδα είτε σε οιαδήποτε άλλη χώρα. 
- Πώς σχολιάζετε τις ανησυχίες για «αφελληνισμό» της HSW;
- Ακούσαμε σχόλια περί αφελληνισμού και πριν χρόνια, όταν αναλάβαμε τη Minoan. Αυτά είναι ανοησίες και προέρχονται κυρίως από τους ανταγωνιστές μας. Η απόδειξη είναι ότι οι μετοχές της HSW αγοράζονται τώρα από τη Minoan, η οποία έχει παραμείνει ελληνική εταιρεία με τα κεντρικά της γραφεία στο Ηράκλειο και όλο το προσωπικό Ελληνες.
Η εξαγορά της HSW θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός ισχυρού ελληνικού ομίλου που θα αναπτύξει συνέργειες με την υποστήριξη μιας υγιούς μητρικής, από τις κορυφαίες παγκοσμίως.
Η HSW βαρύνεται με μεγάλα χρέη, πρέπει να απαλλαγεί από παλαιωμένα πλοία και να επενδύσει σε νέα για να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές κανονιστικές απαιτήσεις.
Πιο κρίσιμο είναι το ερώτημα αν ο λιμένας του Πειραιά, σημαντικό στρατηγικό στοιχείο για τη χώρα, πρέπει να πωληθεί σε ξένα συμφέροντα.

Interlock: Παρουσιάστηκε στην Ελλάδα το πρωτοποριακό σύστημα ελέγχου αλκοόλ σε οδηγό

Στο πλαίσιο της Πανελλαδικής Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας (21-27/3) παρουσιάστηκε, στο υπουργείο Μεταφορών, το σύστημα Interlock.  
Το Ιnterlock αποτελεί σύστημα ελέγχου αλκοόλ σε οδηγό, μέσω ανάλυσης εκπνεόμενου αέρα.
H εν λόγω εφαρμογή, η οποία σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τον επίσημο φορέα διεξαγωγής ελέγχων στους αυτοκινητοδρόμους (Αστυνομία), έχει τεθεί σε εφαρμογή σε αρκετές χώρες, όπως στη Γαλλία (σχολικά λεωφορεία).  




Θ. Αρβανίτης, DB Schenker: Εξετάζουμε όλες τις εναλλακτικές στον τομέα της ιδιωτικής έλξης στην Ελλάδα

Το ενδεχόμενο να «κατεβάσει» μηχανές έλξης, λαμβάνοντας σιδηροδρομική άδεια, εξετάζει η ελληνική θυγατρική της DB Schenker.
Αυτό αποκαλύπτει, σε συνέντευξη στο metaforespress.gr, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Θωμάς Αρβανίτης σημειώνοντας ότι «εξετάζουμε τις εναλλακτικές δυνατότητες στον τομέα της ιδιωτικής έλξης και των συνεργασιών επ’ αυτής για την επόμενη διετία».
Ο κ. Αρβανίτης υπογραμμίζει ότι η DB Schenker δεν ενδιαφέρεται για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αντίθετα διερευνά την συμμετοχή της στο διαγωνισμό για το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο.
Παράλληλα, αναφέρεται με θετικά σχόλια στην υπάρχουσα συνεργασία με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μόνον τον Φεβρουάριο εκτελέσθηκαν 30 πλήρη τρένα, επίδοση – ρεκόρ), τονίζοντας ότι διεξάγονται ενέργειες και για τρένα επιστροφής.

Αναφορικά με τις επιδόσεις της Schenker A.E., σημειώνει ότι, τη διετία 2014-15, η σωρευτική αύξηση των εσόδων έφτασε στο 35% και ότι στα άμεσα πλάνα εντάσσεται η μετεγκατάσταση στην περιοχή του Ασπροπύργου.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Πως κύλησε η περσινή χρονιά για την Schenker A.E., μέλος του ομίλου Schenker Logistics;
-Η DB SchenkerA.E. σημείωσε, πέρυσι, κύκλο εργασιών που υπολογίζουμε ότι θα ξεπεράσει τα 33 εκατ., με αποτέλεσμα, τη διετία 2014-15, η σωρευτική αύξηση των εσόδων να φτάσει στο 35%.  
Το 2015 δεν ήταν μια ισορροπημένη χρονιά, εξαιτίας των πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων, του δημοψηφίσματος και φυσικά της επιβολής των capital controls. Το β’ εξάμηνο η κατάσταση ήταν επιβαρυντική, ωστόσο καταφέραμε να εξυπηρετήσουμε αδιάλειπτα τους πελάτες μας.
Μάλιστα, διευρύναμε και το έργο μας, παρά τις δυσκολίες, λόγω του κλεισίματος των συνόρων στην Ειδομένη για περίπου 1 μήνα.
Η στρατηγική της εταιρείας βασίζεται στα «μεγάλα συστήματα έργου», είτε στο κομμάτι του multimodal solutions, είτε στο κομμάτι των συστημικών οδικών μεταφορών, είτε στο κομμάτι των θαλασσίων εξαγωγών.

H DB Schenker εξελίσσεται σε ένα κορυφαίο ολοκληρωμένο πάροχο λύσεων στον τομέα διεθνών μεταφορών και logistics.
Σε εγχώριο επίπεδο, στα άμεσα πλάνα εντάσσεται η μετεγκατάσταση στην περιοχή του Ασπροπύργου, κάτι το οποίο θα προσδώσει μια διαφορετική τροχιά ανάπτυξης και στόχευσης έργου και πελατών.
Θα συγκεντρωθούν τα τμήματα του Αυλώνα και της Καλλιθέας στον Ασπρόπυργο, επιτυγχάνοντας λειτουργική και επιχειρησιακή ενοποίηση.
-Οι εκτιμήσεις για το 2016;
-Για το τρέχον έτος δεν μπορούμε να προβoύμε σε εκτιμήσεις, καθώς πολλές εταιρείες βρίσκονται υπό καθεστώς δυσκολίας, αναφορικά με την ρευστότητα τους.
Η ρευστότητα δεν επηρεάζει μονάχα τις εισαγωγικές εταιρείες, αλλά και τις εξαγωγικές, διότι ότι αγοράζουν, το χρηματοδοτούν άμεσα, είτε από ιδία κεφάλαια, είτε από δανεισμό.
Ως γνωστόν, την παρούσα περίοδο, οι γραμμές πίστωσης είναι στενές και δυστυχώς, το τελευταίο διάστημα έχουν «πέσει οι στροφές» της πραγματικής οικονομίας.
Γενικότερα, η αγορά δεν δημιουργεί άμεσες προοπτικές διεύρυνσης, όσο δεν ολοκληρώνεται η αξιολόγηση από τους θεσμούς και η αξιοπιστία της χώρας παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Επιπρόσθετα, δεν υπάρχει λύση με τα κόκκινα δάνεια και τα capital controls λειτουργούν ως το «φρένο του αυτοκινήτου». 
Τέλος, κορυφαίο θέμα παραμένει η ανεπάρκεια νέων επενδυτικών κεφαλαίων και η επικίνδυνη μείωση των υφιστάμενων.
-Πως πηγαίνει η συνεργασία με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
-Το μνημόνιο στρατηγικής συνεργασίας με την Cosco είναι πολύ σημαντικό, εξαιτίας και του ειδικού νομικού καθεστώτος (απαλλαγής πληρωμής ΦΠΑ & Δασμών) για διερχόμενα φορτία TRANSIT μεγάλων διεθνών πελατών που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια.
Η Cosco έφερε πελάτες «πολύ υψηλών εμπορικών αξιών και απαιτήσεων» και επομένως, διερευνά και επιδιώκει την εύρεση εξειδικευμένων και αξιόπιστων συνεργατών, στην εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων που διακινεί προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.
H DB Schenker Logistics έχει εμπειρία, τόσο στις σιδηροδρομικές μεταφορές, όσο και στις συνδυασμένες, αλλά και σημαντική δικτυακή διαχείριση - υποστήριξη στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Αποτέλεσμα αυτού είναι η αξιοπιστία σταθερού χρόνου μεταφοράς η ασφάλεια και η ανταγωνιστική παροχή υπηρεσιών / λύσεων.

Επίσης, η DB Schenker Logistics, στις 14 χώρες της ΝΑ Ευρώπης, έχει κοινή κουλτούρα διαχείρισης του μεταφορικού έργου και ικανότητα στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων μέσω του δικού της δικτύου.
Η συνεργασία με την Cosco ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο του 2014. Ο πρώτος συρμός δρομολογήθηκε τον Απρίλιο του 2014 και μόνον το 2015 δρομολογήθηκαν πάνω από 200 πλήρη τραίνα. Φέτος μόνον τον Φεβρουάριο εκτελέσθηκαν 30 πλήρη τραίνα. Πρόκειται για επίδοση ρεκόρ!
Ωστόσο, πρέπει να δρομολογούνται και τρένα επιστροφής. Μαζί με την Cosco επιδιώκουμε να γίνει αυτό πραγματικότητα στο αμέσως επόμενο διάσημα.
Γενικότερα, η συνεργασία με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι αγαστή. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε αυτή τη διετία, έχει επιδείξει υψηλό επαγγελματισμό και ανταπόκριση στις προκλήσεις του έργου.
-Δημιουργήθηκαν προβλήματα από το κλείσιμο των συνόρων στην Ειδομένη;
-Τα εμπορεύματα διακινούνταν μέσω Βουλγαρίας, κάτι το οποίο σήμαινε πρόσθετη χρηματική και χρονική επιβάρυνση. Η χρονική επιβάρυνση ήταν 1-2 ημέρες, διότι η Βουλγαρία δεν έχει επιπλέον μεταφορικούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.
Όπως ήταν φυσικό, ακυρώθηκαν παραγγελίες. Υπήρξε έργο που «γύρισε» σε θαλάσσιο διάδρομο, μέσω του λιμένα Κόπερ της Σλοβενίας.
-Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε τροχιά αποκρατικοποίησης. Ενδιαφέρεστε;
-Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν υπάρχει ενδιαφέρον, η μητρική εταιρεία δεν έχει εκδηλώσει την εν λόγω πρόθεση.
Αντίθετα, διερευνούμε την συμμετοχή μας στο Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο.  
-Υπάρχει το ενδεχόμενο να «κατεβάσετε» μηχανές έλξης; Να λάβετε σιδηροδρομική άδεια στην Ελλάδα;
-Εξετάζουμε κάθε δυνατό τρόπο για να ενισχύσουμε την παρουσία μας. Είναι μέσα στην εταιρική / ευρωπαϊκή ατζέντα μας.
Συνοπτικά, εξετάζουμε τις εναλλακτικές δυνατότητες στον τομέα της ιδιωτικής έλξης και των συνεργασιών επ’ αυτής για την επόμενη διετία.
-Πιστεύετε ότι θα ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
-Πιθανόν να ιδιωτικοποιηθεί. Εάν ιδιωτικοποιηθεί, σε συνδυασμό και με την δυνητική ύπαρξη κι άλλων ιδιωτικών παρόχων, θα υπάρξει ουσιαστικός ανταγωνισμός, με την προϋπόθεση ότι το βασικό δίκτυο υποδομών θα ολοκληρωθεί το 2018.
Βεβαίως και μία κρατική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα λειτουργεί σε πλαίσια ανταγωνισμού από κοινού με ιδιωτικούς πάροχους έλξης, θα επέφερε ουσιαστικές αλλαγές στην εν λόγω αγορά.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επί του παρόντος, δεν μπορεί να λειτουργήσει σε ευρύτερα ανταγωνιστικά πλαίσια, λόγω μη τιμολογιακής διαφοροποίησης, βάσει συγκεκριμένων θεσμικών προδιαγραφών.
-Η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ θα συμβάλει στην ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών;
-Μένει να διαπιστωθεί. Πάντως, εάν πάρουμε για παράδειγμα τι έγινε στην PCT, με την σημαντική άνοδο του όγκου εμπορευματοκιβωτίων, τότε βεβαίως και θα υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη.
Ο ΟΛΠ μπορεί να αναπτυχθεί σε ποικίλους τομείς, όπως το car terminal και η κρουαζιέρα. Οι δυνατότητες και προοπτικές του Πειραιά είναι μεγάλες, όπως εκτιμάται και από το τίμημα που προσέφερε η Coscoγια την απόκτηση του 67%.
-Γενικότερα, ποιο είναι το όραμα και η κεντρική στρατηγική σας για το μέλλον;
-Να γίνουμε “PRIMUS”. “PRIMUS” είναι το όραμα μας να είμαστε πρώτοι στον κλάδο μας.
Οι καλύτεροι, αναφορικά με την αποδοτικότητα, οι πρώτοι όταν πρόκειται για παροχή υπηρεσιών και ποιότητας, τοποθετημένη σε μία κερδοφόρα ηγετική θέση στην αγορά, και έχοντας τη νοοτροπία του νικητή.
Πρέπει να πιστέψουμε στις αλλαγές και την επιτυχία που βρίσκεται μπροστά μας. Πρόκειται για ένα ταξίδι ριζικής μεταμόρφωσης του τρόπου με τον οποίο δραστηριοποιούμαστε και εργαζόμαστε. Σύμφωνα με την στρατηγική του “PRIMUS” υπάρχουν τρεις πυλώνες που βασίζονται σε:
Α. Αποδοτικότητα – Μειώνοντας δομικά στοιχεία κόστους,
Β. Ανάπτυξη – Αύξηση του έργου μας,
Γ. Εταιρική κουλτούρα – Ανάπτυξη της νοοτροπίας του νικητή. 

Στο πακέτο Γιούνκερ φιλοδοξεί να εντάξει τον ΒΟΑΚ το υπουργείο Μεταφορών

Την ολοκλήρωση των έργων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) υποσχέθηκε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΡΑ Κρήτης.
Ο κ. Σπίρτζης είπε χαρακτηριστικά ότι «ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο και ότι συγκαταλέγεται στις προτάσεις που έχουν σταλεί για ένταξη και χρηματοδότηση στο πακέτο Γιουνκέρ».
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για το σύνολο των έργων της Κρήτης, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι: «Είμαστε αποφασισμένοι να υλοποιήσουμε τις δεσμεύσεις που έχουμε δώσει στον ελληνικό λαό και τους Κρητικούς.
Η Κρήτη είναι μία περιοχή που είναι ριγμένη στις υποδομές της, για αυτά που έχει προσφέρει στη χώρα. Κι αυτά δεν είναι υποσχέσεις. Το δείχνουμε με συγκεκριμένα έργα».

Συνολικές προβολές σελίδας