Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2016

«Φουρτουνιασμένοι» οι ακτοπλόοι με το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια

«Φουρτουνιασμένοι» οι ακτοπλόοι με το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια. Μπορεί οι ακτοπλόοι (ΣΕΕΝ) να χαρακτηρίζουν θετική την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων, ωστόσο καταγγέλλουν διακριτική μεταχείριση, υπέρ του νέου συγκοινωνιακού μέσου.
Ειδικότερα, υποστηρίζουν ότι οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις λειτουργίας, π.χ. κτιριακές εγκαταστάσεις και διαθέσιμος χώρος 1,2 τ.μ. ανά επιβάτη δεν ισχύουν στην ακτοπλοΐα, οι επιβάτες της οποίας στοιβάζονται στους προβλήτες, χωρίς προστασία από ήλιο και βροχή, χειμώνα και καλοκαίρι.
Μάλιστα, αναφέρουν ότι η διαφοροποίηση αυτή, ανάμεσα στην πλειοψηφία των επιβατών της ακτοπλοΐας και εκείνων των λίγων που θα διακινούνται με υδροπλάνα, οδηγεί σε επιβάτες «δεύτερης κατηγορίας».
Το σχόλιο του ΣΕΕΝ   
Θεωρούμε κατ’ αρχήν θετικό το ενδιαφέρον για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών για τη λειτουργία των υδροπλάνων, η οποία θα είναι μία καλή εξέλιξη για τα νησιά μας. Μάλιστα εντυπωσιαζόμαστε από τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις λειτουργίας, πχ κτιριακές εγκαταστάσεις και διαθέσιμος χώρος 1,2 τμ ανά επιβάτη.
Αναγκαζόμαστε όμως να υπογραμμίσουμε τη δραματική αντίθεση αυτών των προβλεπομένων με τα όσα ισχύουν στην Ακτοπλοΐα, η οποία διακινεί τη συντριπτική πλειοψηφία των μεταφερόμενων προς και από τα ελληνικά νησιά, οι επιβάτες της οποίας στοιβάζονται στους προβλήτες χωρίς προστασία από ήλιο και βροχή, χειμώνα και καλοκαίρι.
Προς αποφυγή παρανοήσεως, σημειώνουμε ότι μας χαροποιεί το γεγονός ότι δίνεται η πρέπουσα σημασία για την ανάπτυξη αξιοπρεπών υποδομών για τα υδροπλάνα. Μας θλίβει όμως η συνεχιζόμενη αδιαφορία για την ύπαρξη των κακών υποδομών για την ελληνική Ακτοπλοΐα, στην οποία στηρίζεται η οικονομική και εδαφική συνοχή της Χώρας μας.
Διερωτώμεθα επομένως, μήπως η διαφοροποίηση αυτή ανάμεσα στην πλειοψηφία των επιβατών της Ακτοπλοΐας και εκείνων των λίγων που θα διακινούνται με υδροπλάνα, οδηγεί σε επιβάτες «δεύτερης κατηγορίας» με ότι αυτό συνεπάγεται και για τα μεταφορικά μέσα που τους διακινούν.
Είναι αδύνατον να κατανοήσουμε τη διαχρονική αδιαφορία της Πολιτείας και κυρίως των τοπικών αρχών για τη δημιουργία στοιχειωδών υποδομών για την εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών πλοίων και των επιβατών.
Και βέβαια πλην των ανεπαρκών και συχνά λανθασμένων υποδομών, δεν εκτελούνται και έργα συντήρησης στις έστω ελλειμματικές υφιστάμενες, με επιπλέον αποτέλεσμα τα λιμενικά τέλη που επιβαρύνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με 5% να μην επενδύονται προς όφελος των επιβατών και των πλοίων.
Τέλος, δεν κατανοούμε τους λόγους για τους οποίους οι Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες θεωρούνται δεδομένες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενδιαφέρον για τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για την καλή λειτουργία των πλοίων μας.
Επειδή οι λιμενικές μας υποδομές είναι ανύπαρκτες, δεν πρέπει να υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση στη λειτουργία των λιμανιών από τη λειτουργία και ύπαρξη υδατοδρομίων και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παρουσιαστούν φαινόμενα καθυστερήσεων στις αφιξοαναχωρήσεις πλοίων που μεταφέρουν 2000 επιβάτες και 500 οχήματα λόγω της προσθαλάσσωσης ενός υδροπλάνου που μεταφέρει 15 επιβάτες και μάλιστα μόνο το καλοκαίρι.
Για τους παραπάνω πολύ σοβαρούς λόγους και λαμβανομένης υπόψη της σημασίας των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών για την ανάπτυξη των νησιών μας, θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου του ΣΕΕΝ στη λήψη αποφάσεων για τη χάραξη των υδατοδρομίων και του χώρου της δημιουργίας χερσαίων υποδομών. Επίσης θεωρούμε απαραίτητη τη γνωμοδότηση της Ένωσης Πλοιάρχων σε ότι αφορά στην ενδεχόμενη παρακώλυση των Ακτοπλοϊκών δρομολογίων.

Παράγοντες της ναυτιλίας σχολιάζουν τις δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ

«Προϋπόθεση για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας είναι η συμφωνία νέων ρεαλιστικών όρων, οι οποίοι να λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή αγορά εργασίας». Αυτό επισήμανε στη χθεσινή γραπτή δήλωσή του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, με αφορμή δημοσιεύματα μερίδας του Τύπου, στα οποία μεταξύ άλλων γίνονται αναφορές σε δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα για το θέμα της ναυτικής εργασίας.
Η απάντηση του κ. Βενιάμη αφορούσε, μεταξύ άλλων, το σχόλιο του ΥΝΑ ο οποίος είχε δηλώσει στον ραδιοφωνικό σταθμό «Κόκκινο» ότι «Σήμερα ο Πειραιάς ως κέντρο της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας ναυτιλίας, μπορεί να δίνει δουλειά σε 200.000 ανθρώπους, καθώς δεν μιλάμε μόνο για τα πλοία αλλά και μία σειρά από συναφείς κλάδους, από τις πρακτορεύσεις και τις ασφάλειες ως την τροφοδοσία».
«Εκείνο που θέτουμε και προωθούμε εμείς ως κυβέρνηση είναι το κοινωνικό μέρισμα του ναυτιλιακού κλάδου, που επιδιώκουμε να αυξηθεί δραστικά, ειδικά με την ενίσχυση της απασχόλησης».
«Δεν είναι δυνατόν σήμερα να υπάρχουν μόνο 14.000 Έλληνες ναυτικοί, όταν κάποτε ήταν πολλαπλάσιοι. Είναι ένα θέμα που έχει τεθεί, είτε με συναινετικές κινήσεις είτε με διεκδικητικές, καθώς δεν είναι μόνο μία ‘πράξη δικαιοσύνης’ αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να διατηρήσει την παγκόσμια πρωτιά της». Επιπρόσθετα ο υπουργός τόνισε ότι «Είναι αδιανόητο να μην έχουμε 100.000 Έλληνες ναυτικούς, τόσο αξιωματικούς όσο και πληρώματα, με συλλογικές συμβάσεις εργασίας».
Πως αντιδρά, όμως, η αγορά στις δηλώσεις τόσο του υπουργού Ναυτιλίας όσο και του προέδρου της ΕΕΕ;
Συζητώντας με έμπειρους αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού οι οποίοι σήμερα κατέχουν υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις σε εταιρείες ποντοπόρου ναυτιλίας τόνισαν ότι σαφώς η χθεσινή δήλωση του κ. Βενιάμη αφορά τα κατώτερα πληρώματα και την αντιμετωπίζουν ως θετική εξέλιξη. «Αντί να προσλαμβάνουμε αλλοδαπά κατώτερα πληρώματα μπορεί η ελληνική ναυτιλία να προσφέρει εργασία σε Έλληνες χωρίς κανένα επιπλέον κόστος. Εάν το πλοίο καλύπτει την οργανική σύνθεση που του επιβάλλει η σημαία, η απασχόληση επιπλέον Ελλήνων δεν του προσθέτει καμία οικονομική επιβάρυνση προς το ΝΑΤ. Την τρέχουσα περίοδο που η ναυλαγορά «υποφέρει» η λήψη αυτής της απόφασης μπορεί να σηματοδοτήσει αύξηση της απασχόλησης και κατά συνέπεια μείωση της ανεργίας» επισήμαναν και οι δύο.
«Η αγορά θέλει τις ατομικές συμβάσεις» μας δήλωσε ο καπετάνιος και σημερινό υψηλόβαθμο στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας. «Οι ατομικές συμβάσεις, κατά την άποψή μου, πρέπει να γίνουν πραγματικότητα» υπογράμμισε και συμπλήρωσε λέγοντας ότι «Είναι γεγονός πως το κόστος του πλοίου έχοντας Έλληνες με τα σημερινά μισθολόγια είναι σαφώς υψηλότερο από ό,τι συμβαίνει με τα αλλοδαπά κατώτερα πληρώματα. Εάν θα υπήρχε μια εκλογίκευση μεταξύ των δύο μερών θα μπορούσε να βρει εργασία ένας μεγάλος αριθμός κατωτέρων πληρωμάτων».
Στη συνέχεια ο καπετάνιος έθεσε μια ενδιαφέρουσα παράμετρο που σας την παραθέτουμε: «Βέβαια αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν κατώτερα πληρώματα. Υπάρχει κάποιος αριθμός αλλά αυτός προέρχεται κυρίως από την ακτοπλοΐα μετά από τις συγχωνεύσεις των εταιρειών και τη μείωση – πώληση των πλοίων. Άρα πρέπει –αφού θέλουμε να στραφούμε σε ελληνικά πληρώματα – να τα εκπαιδεύσουμε προκειμένου να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις διαφοροποιήσεις και απαιτήσεις του ποντοπόρου πλοίου. Εκπαίδευση δε νοείται να υπάρχει μόνον για τους αξιωματικούς».
Κλείνοντας το σχόλιό του ο συνομιλητής μας προχωρά και στο δια ταύτα «Αλλά για ποια εκπαίδευση μιλάμε όταν όλοι γνωρίζουμε ότι έτσι κι αλλιώς αυτή υπολειτουργεί στη χώρα μας»;
Υπουργείο Ναυτιλίας και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έθεσαν τις απόψεις τους. Αλλά η απάντηση καταλύτης αναμένεται να δοθεί από τα ναυτεργατικά σωματεία, τα οποία όπως διαφαίνεται μελετούν τόσο τις προθέσεις του εφοπλισμού όσο και της κυβέρνησης.

Πηγή: http://www.naftikachronika.gr/2016/09/08/paragontes-tis-naftilias-scholiazoun-tis-diloseis-tou-proedrou-tis-eee/

Συνολικές προβολές σελίδας