Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015

Β. Χαλκιάς, Hellastron: Ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, στην Ελλάδα, για την ηλεκτρονική συλλογή διοδίων

Στην Ελλάδα υπάρχει ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, αναφορικά με την εξέλιξη της ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων, που καθιστά απαγορευτική την εφαρμογή νεώτερων τεχνολογιών (για παράδειγμα συστήματα αναλογικής χρέωσης και ελεύθερης ροής).
Επίσης, το πλαίσιο διακίνησης πομποδεκτών, σύμφωνα με τους φορολογικούς κώδικες (ΚΒΣ), δεν διευκολύνει την διακίνηση πομποδεκτών, αποτρέποντας την μαζική διείσδυση των ηλεκτρονικών χρηστών.
Τα ανωτέρω ανέφερε ο Βασίλης Χαλκιάς, διευθύνων σύμβουλος των Αττικών Διαδρομών και πρόεδρος της HELLASTRON, στην εσπερίδα του ΣΕΣ ««Προηγμένες τεχνολογίες, υπηρεσίες και συστήματα μεταφορών: Εξελίξεις στην Ελλάδα και προοπτικές».

Ο κ. Χαλκιάς αναφέρθηκε στις παθογένειες, όχι μόνο σε εγχώριο επίπεδο, αλλά σε πανευρωπαϊκό, σχετικά με την υιοθέτηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2004/52/ΕΚ, η οποία καθορίζει τους αναγκαίους όρους για να εξασφαλισθεί η διαλειτουργικότητα των συστημάτων οδικών τηλεδιοδίων στην ΕΕ.
Σύμφωνα με την οδηγία αυτή, ορίστηκε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Τηλεδιοδίων (ΕΥΤ), με σκοπό τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας, στο σύνολο της Κοινότητας, για τον χρήστη των συστημάτων τηλεδιοδίων, που είναι ήδη εγκατεστημένα στα κράτη - μέλη, καθώς και εκείνων που πρόκειται να εγκατασταθούν στο μέλλον.
Τα κράτη μέλη όφειλαν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την αύξηση της χρήσης συστημάτων τηλεδιοδίων και να καταβάλλουν προσπάθεια, ώστε να διασφαλίσουν ότι τουλάχιστον το 50% της ροής της κυκλοφορίας, σε κάθε σταθμό διοδίων, μπορεί να χρησιμοποιήσει συστήματα τηλεδιοδίων.
Η ΕΕ προχώρησε σε αξιολόγηση του νομοθετικού πλαισίου, λόγω της αποτυχίας επίτευξης των στόχων, ήτοι ΕΥΤ για όλες τις χώρες της ΕΕ τον Οκτώβριο 2012 για τα βαρέα οχήματα και τον Οκτώβριο 2014 για τα άλλα οχήματα.
Αναγνωρίστηκαν τα παρακάτω βασικά προβλήματα:
-Λανθασμένη εφαρμογή της νομοθεσίας από Κράτη-Μέλη.
-Σημαντικές διαφορές σε επίπεδο τεχνικό και διαδικαστικό λόγω έλλειψης αναφοράς κοινών προδιαγραφών στο νομοθετικό πλαίσιο.
-Ελλιπές κανονιστικό πλαίσιο με προστασία των Παρόχων χρέωσης διοδίων έναντι των Παρόχων ΕΥΤ.
-Εξαιρετικά ευρύ πλαίσιο εφαρμογής (όλα τα οχήματα και όλη η ΕΕ) με αποτέλεσμα μία μόνο εταιρία να έχει δηλώσει ως Πάροχος ΕΥΤ.
Η ΕΕ εξετάζει την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας το 2016
Πρόκειται για την καθιέρωση συμβατικού πλαισίου που να δεσμεύει τα εμπλεκόμενα μέρη στη παροχή υπηρεσιών τηλεδιοδίων στο χρήστη, μέσω μιας τυποποιημένης συμπεριφοράς, η οποία ουσιαστικά συνίσταται σε τρόπο συλλογής και κατανομής των δικαιούμενων ποσών, μεταξύ των παρεχόντων υπηρεσίες τηλεδιοδίων (εταιρίες λειτουργίας αυτοκινητοδρόμων).  
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, υπάρχει ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, αναφορικά με την εξέλιξη της ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων που καθιστά απαγορευτική την εφαρμογή νεώτερων τεχνολογιών (για παράδειγμα συστήματα αναλογικής χρέωσης και ελεύθερης ροής).
Επίσης, το πλαίσιο διακίνησης πομποδεκτών σύμφωνα με τους φορολογικούς κώδικες (ΚΒΣ) δεν διευκολύνει την διακίνηση πομποδεκτών, αποτρέποντας την μαζική διείσδυση των ηλεκτρονικών χρηστών.
«Στην Ελλάδα, η επαναφόρτωση πομποδεκτών δεν μπορεί να επιτευχθεί παρά μόνο στο έργο που αντιστοιχεί η έκδοση του πομποδέκτη.
Ακόμη, οι εκπτώσεις για τα διάφορα συνδρομητικά πακέτα αφορούν μόνο το έργο που αντιστοιχεί η έκδοση του πομποδέκτη», αναφέρει ο πρόεδρος της Hellastron.
«Η ηλεκτρονική συλλογή διοδίων εξελίσσεται συνεχώς τεχνολογικά, αλλά θα μείνει κενό γράμμα, εάν δεν επιτευχθεί μαζική διείσδυση των ηλεκτρονικών χρηστών.
Για το λόγο αυτό απαιτείται η αντιμετώπιση όλων των εμποδίων, κύρια συμβατικών και νομοθετικών, που αποτρέπουν την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα που μπορούν να οδηγήσουν και σε δικαιότερα συστήματα χρέωσης (π.χ. υβριδικά και αναλογικά συστήματα χρέωσης διοδίων) και σε χαμηλότερο λειτουργικό κόστος», καταλήγει ο κ. Χαλκιάς. 

Συνολικές προβολές σελίδας