Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2016

Έρχεται «χαράτσι» στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, λόγω… περιβάλλοντος

Για το ενδεχόμενο αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στο μέλλον, λόγω κατασκευαστικών αλλαγών για τα ropax (σ.σ. είδος πλοίου που μεταφέρει ταυτόχρονα αυτοκίνητα και επιβάτες), ενόψει των νέων κανονισμών που συζητούνται για την προστασία του περιβάλλοντος στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας «IMO», έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, κ. Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας χθες σε ειδική ημερίδα, στα Χανιά, για την ακτοπλοΐα, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
Τόνισε, ότι «από τα νέα μέτρα που συζητούνται στον διεθνή οργανισμό, η αναμενόμενη δαπάνη ανά επιβάτη θα είναι 5,4 ευρώ (από 2,2 ευρώ που είναι σήμερα), ενώ η αύξηση του μέσου ναύλου ακτοπλοΐας 27%».
Ο κ. Σακέλλης επεσήμανε ότι «στα τέλη Οκτωβρίου και Νοεμβρίου θα συζητηθούν στον ΙΜΟ, στην Επιτροπή για την προστασία του περιβάλλοντος πολύ σοβαρά θέματα, που θα επηρεάσουν τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ενώ τόνισε ότι οι διάσπαρτοι και συχνά αντικρουόμενοι κανονισμοί που επίκεινται, αναφορικά με τα επιβατηγά πλοία, είναι πιθανό να επιφέρουν αδικαιολόγητο / υπέρμετρο οικονομικό κόστος στις εταιρίες, με αποτέλεσμα την συνεπαγόμενη αύξηση των εισιτήριων και την προώθηση επιβατικής και μεταφορικής κίνηση προς άλλα μέσα μεταφοράς που έχουν υψηλότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο».
Πρόσθεσε επίσης ότι οι προσπάθειες που γίνονται από τον κλάδο της ακτοπλοΐας και τα μέτρα που παίρνονται για την προστασία του περιβάλλοντος είναι πολύ σημαντικά, όπως είναι σημαντικές και οι περιβαλλοντολογικές δαπάνες που ήδη υλοποιούνται.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ τόνισε ότι, κατ’ εκτίμηση, κάθε πλοίο επιβαρύνεται με 150.000 ευρώ κάθε χρόνο με διάφορα έξοδα, όπως επιθεωρήσεις, εκπαιδεύσεις, υλικά, διάθεση υγρών και στερεών αποβλήτων.
Επίσης, τα καύσιμα επιβαρύνονται με 35 ευρώ τον τόνο. Τόνισε ότι η συνολική επιβάρυνση του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας για την προστασία του περιβάλλοντος υπολογίζεται σε 15.000.000 ευρώ το χρόνο, ενώ άλλα 19.000.000 ευρώ είναι η επιβάρυνση των καυσίμων.
Τι ζητά ο ΙΜΟ
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας - ΙΜΟ αναμένεται να συνεδριάσει στα τέλη Οκτωβρίου, όπου εκεί θα συζητηθούν διάφορες διατάξεις από τους εκπροσώπους των χωρών, αναφορικά με τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος, αλλά και αυτό της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σύμφωνα με στελέχη νηογνωμόνων, που μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, όλα ανεξαιρέτως τα πλοία θα πρέπει από τις 8 Σεπτεμβρίου 2017 να εγκαταστήσουν ένα σύστημα διαχείρισης θαλάσσιου νερού- έρματος (Ballast Water Management-BWMS) (σ.σ. η χρησιμοποίηση θαλάσσιου νερού για την πλήρωση ειδικών δεξαμενών για την επίτευξη επαρκούς ευστάθειας) θα πρέπει να είναι ικανό να επεξεργαστεί μεγάλες ποσότητες νερού σε μικρούς χρόνους παραμονής, ώστε ανεπιθύμητοι επικίνδυνοι μικροοργανισμοί να μην απορρίπτονται στο θαλάσσιο περιβάλλον από λιμάνι σε λιμάνι.
Πρόκειται για τη Διεθνή Σύμβαση για τον Έλεγχο και τη Διαχείριση του έρματος και ιζημάτων του πλοίου (International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments (BWM Convention) του ΙΜΟ.
Το κόστος τέτοιου συστήματος, που έχουν κατασκευάσει και ελληνικές εταιρείες, θεωρείται μεγάλο, ενώ υπάρχει αβεβαιότητα ακόμα για την έγκρισή τους από τις αρχές των ΗΠΑ, καθώς οι κανονισμοί των αμερικανικών αρχών απαιτούν από όλα τα πλοία που απορρίπτουν θαλάσσιο έρμα στα νερά των αμερικανικών πολιτειών να χρησιμοποιούν μόνο το σύστημα που έχει εγκρίνει η αμερικανική ακτοφυλακή (USCG).
Ένα άλλο θέμα που θα συζητηθεί είναι αυτό της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η χρήση καυσίμου στα πλοία με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.
Σύμφωνα με στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς, ο ΙMO, για το θέμα αυτό, έχει αφήσει ένα παράθυρο που λέει ότι θα πρέπει να εξεταστεί αν είναι πρακτικά εύκολο να επιτευχθεί αυτό και αν θα υπάρχει καύσιμο διαθέσιμο για τα πλοία χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, δίνοντας ένα περιθώριο έως το 2025.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει προθεσμία έως 2020 να εφαρμοστεί η νομοθεσία που θα ορίζει ότι στα 200 ναυτικά μίλια εντός των χωρικών της υδάτων, οι πλοιοκτήτες θα είναι υποχρεωμένοι να καίνε 0,5% θείου στο καύσιμο του πλοίου.
Ο κανονισμός της ΕΕ για την Παρακολούθηση, την Υποβολή Εκθέσεων και την Επαλήθευση Εκπομπών (Monitoring, Reporting and Verification - MRV), είναι σε ισχύ από την 1/7/2015 και είναι υποχρεωτικός για όλα τα πλοία που καταπλέουν σε ευρωπαϊκούς λιμένες από την 1/1/2018. Απαιτεί από όλα τα πλοία άνω των 5.000 gt να τηρούν ένα εγκεκριμένο σχέδιο παρακολούθησης εκπομπών.

Στα 18,2 έτη ο μέσος όρος των φορτηγών που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Έλλειψη πολιτικής για αντικατάσταση

«Ο καλός μεταφορέας ΔΧ εμποδίζεται να προμηθευτεί ένα νεώτερο όχημα», ανέφερε, στο 1ο συνέδριο Μεταφορών του ΠΣΧΕΜ, ο Δημήτρης Πάτσιος, γενικός δ/ντης του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), αποτυπώνοντας εύγλωττα τη σημερινή κατάσταση του κλάδου των βαρέων οχημάτων.  
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Σύμφωνα με τον κ. Πάτσιο, είναι εμφανής η έλλειψη πολιτικής για το στόλο των επαγγελματικών οχημάτων, με αποτέλεσμα μόλις το 8,1% των συνολικών εισαγωγών φορτηγών, άνω των 3,5 τόνων, να είναι καινούργια.
Ειδικότερα, τα χαρακτηριστικά της αγοράς βαρέων φορτηγών στην Ελλάδα είναι:
-Διατήρηση της αγοράς σε επίπεδα -89,3% (μεσαία φορτηγά) και -81,8% (βαρέα φορτηγά) ως προς το μέσο όρο προ κρίσης (δεκαετία 2000-2009).
-Συνέχιση της αθρόας εισαγωγής παλαιών μεταχειρισμένων φορτηγών που έχουν αποσβέσει την αξία τους στις μεταφορικές επιχειρήσεις της κεντρικής Ευρώπης, ηλικίας άνω των 10 ετών.
-Μόλις 8,1% των συνολικών εισαγωγών φορτηγών >3,5 τόνων είναι καινούργια.
-Μέση ηλικία κυκλοφορούντων φορτηγών 18,2 έτη (56% άνω των 15 ετών), με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να έχει εισαχθεί μεταχειρισμένα.
-Ανεπαρκής χρηματοδότηση.
-Ανεξέλεγκτη κυκλοφορία (αναποτελεσματικοί έλεγχοι ΚΤΕΟ, πλήρης απουσία ελέγχων στο δρόμο κλπ).
-Απουσία οποιουδήποτε κίνητρου για την αγορά των καινούργιων οχημάτων και την απόσυρση των παλαιότερων.
-Αντίθετα, φορολογικά κλπ «κίνητρα» αποχώρησης από τη χώρα για τις υγιείς μεταφορικές επιχειρήσεις. 
Σύμφωνα με τον κ. Πάτσιο, ο κλάδος των επαγγελματιών μεταφορέων αντιμετωπίζεται «συλλήβδην» ως υψηλού κινδύνου από τα πιστωτικά ιδρύματα, περιορίζοντας τη δυνατότητα leasing, όταν παράλληλα η πολιτεία αρνείται τη δυνατότητα ενοικίασης ανάριθμων φορτηγών στις εταιρείες ΔΧ.
Παράλληλα, η πολιτεία δεν εμποδίζει, αντίθετα έμμεσα ενθαρρύνει τη λαθραία μεταφορά, τόσο από επαγγελματίες όμορων χωρών, όσο και από τύποις εξωχώριες μεταφορικές εταιρείες (κατάχρηση της άρσης του καμποτάζ).
Επίσης, απολύτως αναντίστοιχη, από την υπόλοιπη ΕΕ, είναι στην Ελλάδα η αναλογία ενεργών ΔΧ-ΙΧ (20%-80%), όταν η κατανομή θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον ισοβαρής.
«Οι καλοί μεταφορείς ανταγωνίζονται ιδιωτικούς στόλους ΙΧ, συχνά υπέργηρους, ασυντήρητους, που εξυπηρετούν διάφορες ανάγκες.
Οι φορολογικές αποσβέσεις του ΚΦΕ για το μεταφορικό εξοπλισμό είναι μακρόχρονες, όταν είναι γνωστό ότι τα φορτηγά θα πρέπει να αντικαθίστανται στους  στόλους ΔΧ μετά τα 6 έτη», συμπλήρωσε ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ.
Άμεσα μέτρα για την ενίσχυση του κλάδου
Η πολιτεία, σύμφωνα με τον κ. Πάτσιο, πρέπει να επιβάλλει νέους κανόνες στα κυκλοφορούντα φορτηγά, επιβραβεύοντας αυτούς που θα αγοράσουν νεώτερο όχημα:
-Άμεση ενεργοποίηση των ελέγχων «στο δρόμο» (μικτά κλιμάκια).
-Έλεγχος των ΚΤΕΟ, τα οποία παραμένουν ανεξέλεγκτα από την ίδρυση τους, για το σωστό έλεγχο των κυκλοφορούντων υπέργηρων και ασυντήρητων φορτηγών.
-Θέσπιση δυνατότητας ενοικίασης ανάριθμων φορτηγών από εμπορικές επιχειρήσεις οχημάτων στους μεταφορείς ΔΧ.
-Πρόγραμμα επιδότησης απόσυρσης παλαιών φορτηγών ΔΧ, με την παράλληλη εισαγωγή νέων οχημάτων (=απόδοση τετραπλάσιων εσόδων ΦΠΑ και ΤΤ).
-Εκπτώσεις στα διόδια και στα τέλη κυκλοφορίας για τα νεώτερα φορτηγά, με περεταίρω ενισχύσεις για τους επαγγελματίες μεταφορείς.
-Ελεύθερες προσβάσεις για τα νεώτερα οχήματα στις πόλεις ή σε συγκεκριμένα δίκτυα.

Συνολικές προβολές σελίδας