Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013

Ιόνια Οδός: Τέσσερις οι σταθμοί διοδίων από Αντίρριο έως Ιωάννινα

Στην Ιόνια Οδό, προβλέπεται να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν εννέα σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών
 Πλήρης εικόνα για τα έργα στους αυτοκινητοδρόμους Ιόνια Οδός και άξονα Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, δόθηκε από τον διευθυντή ΕΥΔΕ Μελετών-Κατασκευών Έργων Παραχώρησης Αττικής και Ιονίας Οδού του υπουργείου Υποδομών Ζήσιμο Καρβούνη. Ο κ. Καρβούνης ήταν σαφής, ότι τα έργα θα ολοκληρωθούν στις 31 Δεκεμβρίου του 2015, ενώ πρόσθεσε ότι εάν επιλεγεί τελικά η κατασκευή σήραγγας μετά το Αντίρριο, για τον ορεινό όγκο την Κλόκοβα, τότε έχει γίνει πρόβλεψη, για παράταση οκτώ μηνών και αύξηση του κόστους κατά 100 εκατ. ευρώ, ποσό για το οποίο υπάρχει πρόβλεψη στην αναθεωρημένη σύμβαση. Επιπλέον, υπογράμμισε ότι, τα προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις και με την αρχαιολογία, έχουν ξεπεραστεί σχεδόν στο σύνολό τους και εκτιμάται ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί.

Στη διάρκεια της ημερίδας έγινε γνωστό ότι, εγκρίθηκε από το υπουργείο Υποδομών η τροποποίηση της χάραξης της Ιόνιας Οδού, στο 19ο χιλιόμετρο στην παλιά εθνική οδό Ιωαννίνων – Αρτας και προχωρά η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Στην Ιόνια Οδό θα λειτουργήσουν τέσσερις μετωπικοί σταθμοί διοδίων. Το κόστος θα υπολογίζεται με ηλεκτρονικά μέσα και θα είναι πλήρως ανταποδοτικό της απόστασης που κάποιος διήνυσε.Παράλληλα, θα λειτουργήσουν πλευρικοί σταθμοί διοδίων, σε πέντε ανισόπεδους κόμβους. Πρόκειται, για τους κόμβους στη Γαυρολίμνη, το Μεσολόγγι, στον Κουβαρά, την Αρτα και τον Γοργόμυλο.

Στην Ιόνια Οδό, προβλέπεται να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν εννέα σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, όπως έχει γράψει το thebest.gr.

Ο άξονας Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, θα κατασκευαστεί χωρίς το βόρειο και το νότιο τμήμα του. Για το βόρειο τμήμα του άξονα, που σύμφωνα με την υπάρχουσα μελέτη, συνδέει τα Τρίκαλα με την Παναγιά στην Εγνατία Οδό, δεν θεωρείται οριστική η χάραξη, διότι θα γίνει νέα μελέτη, για σύνδεση Τρικάλων με τα Γρεβενά και στη συνέχεια, θα εκτιμηθεί ποια πρόταση είναι η καλύτερη. Για το νότιο τμήμα του που θα συνδέει την Ξινιάδα με την Λαμία, θα υπάρξει πρόβλεψη στην επόμενη προγραμματική περίοδο.

Πηγή: http://ypodomes.com/index.php/autokinitodromoi/uperastikoi/ionia-odos/item/23058-%CE%B9%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%82-%CF%84%CE%AD%CF%83%CF%83%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%82-%CE%BF%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%B8%CE%BC%CE%BF%CE%AF-%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%B4%CE%AF%CF%89%CE%BD-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CF%81%CF%81%CE%B9%CE%BF-%CE%AD%CF%89%CF%82-%CE%B9%CF%89%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B9%CE%BD%CE%B1

Προς νέα προκήρυξη για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο

Σε νέα προκήρυξη του εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο προχωρά η ΓΑΙΑΟΣΕ. Παρά τις συνεχείς άγονες προσπάθειες, η ΓΑΙΑΟΣΕ πρόκειται να προκηρύξει, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2014, νέο διαγωνισμό για την κατασκευή και εκμετάλλευση του Θριασίου για περίοδο 30 ετών. Το κόστος των συνολικών επενδύσεων εκτιμάται στα 150 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι, μετά τη μη επιτυχή κατάληξη του προτελευταίου διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ, λόγω της αιφνίδιας απόσυρσης της προσφοράς του αναδόχου τον Ιούνιο το 2009 (με αποτέλεσμα την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής), τον Ιούνιο του 2010, η ΓΑΙΑΟΣΕ ξεκίνησε νέα διαγωνιστική διαδικασία.
Παρά το αρχικώς έντονο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από μεγάλες ελληνικές και αλλοδαπές εταιρείες του χώρου των κατασκευών και μεταφορών, η οικονομική συγκυρία της περιόδου, με την έλλειψη πόρων χρηματοδότησης και την κλιμακούμενη αβεβαιότητά, δεν κατέστησε δυνατή την επιτυχία του νέου διαγωνισμού, καθώς και της διαδικασίας διαπραγμάτευσης που ακολούθησε.
«Με τις νέες διαμορφωμένες συνθήκες, η επιχειρηματική ελκυστικότητα του έργου είναι σαφώς βελτιωμένη και πλέον κρίνεται ότι το έργο μπορεί να υλοποιηθεί», αναφέρουν στελέχη της ΓΑΙΑΟΣΕ.  
Η δημιουργία του θα αυξήσει το ποσοστό των σιδηροδρομικών μεταφορών
Το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου πρόκειται να κατασκευαστεί σε ακίνητο έκτασης περίπου 588 στρεμμάτων, αποτελώντας μέρος ενός ευρύτερου συμπλέγματος εγκαταστάσεων σιδηροδρομικής υποδομής (σταθμών διαλογής. μεταφόρτωσης φορτίων κλπ.), συνολικής έκτασης 2.200 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χωρών.
Υποτυπωδώς, όταν λειτουργήσει, αναμένεται ότι θα αυξήσει το μερίδιο των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών από  1% - 2%, που βρίσκεται σήμερα, στο 7%. Ωστόσο, φαίνεται ότι ο συγκερασμός διάφορων αρνητικών παραγόντων (λάθος προδιαγραφές, ξαφνική φυγή αναδόχου, λόγω οικονομικής κρίσης, ενστάσεις από τον ΟΣΕ) είχαν ως αποτέλεσμα τη μη κατασκευή του.
Πάντως, η έλλειψη του Θριασίου φανερώνει ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει ένα οργανωμένο δίκτυο εμπορευματικών κέντρων. Ορισμένες ζώνες επιτελούν στοιχειώδεις λειτουργίες logistics, όπως ορισμένοι τερματικοί σταθμοί σε λιμένες (π.χ. Ικόνιο, λιμένας Θεσσαλονίκης). Όμως, αυτές οι εγκαταστάσεις περιορίζονται σε ορισμένες θεμελιώδεις «φυσικές» λειτουργίες, όπως η φόρτωση/εκφόρτωση ή εναπόθεση φορτίων. 
Επίσης, ορισμένες άλλες γεωγραφικές ζώνες συγκεντρώνουν άτυπα σημαντικό αριθμό εγκαταστάσεων, με δραστηριότητες συναφείς με μεταφορές, όπως στην περιοχή Ασπροπύργου Αττικής και του Βοτανικού. Κι αυτές οι συγκεντρώσεις προέκυψαν, χωρίς συντονισμένο σχέδιο χωροθέτησης και επίσημη οριοθέτηση, υπό την πίεση των αναγκών της αγοράς.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς των logistics «αποτελεί αρνητικό γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει εκμεταλλευτεί τη γεωγραφική της θέση. Γιατί να επιτελεί αυτό το ρόλο, π.χ. η Ολλανδία;», καυτηριάζοντας το γεγονός ότι «όταν έχουν περάσει 20 χρόνια και δεν έχεις κατασκευάσει το κύριο σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη, 12 χρόνια και δεν έχεις κατασκευάσει ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο και παλεύεις, πέρα από μια 5ετία, για 17 χιλιόμετρα (Ικόνιο – Θριάσιο), τότε είσαι άξιος της μοίρας σου».

Συστήνεται fund για τα ακίνητα στο χώρο των logistics. Οι ευκαιρίες που εντοπίζονται

Τη δημιουργία επενδυτικής εταιρείας ακινήτων ή άλλου οχήματος (fund) που θα ασχολείται αποκλειστικά με το χώρο των logistics προωθεί ομάδα Ελλήνων και ξένων επενδυτών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και στελέχη με πολυετή παρουσία στο real estate, σύμφωνα με σχετικό άρθρο του euro2day.gr.
Πρώτος στόχος του fund θα είναι η τεράστια ακίνητη περιουσία που άφησαν πίσω τους πολλές μεγάλες εταιρείες μεταφορών ή / και logistics που, είτε χρεοκόπησαν τα τελευταία χρόνια, είτε βρίσκονται σε δεινή θέση και εξετάζουν την πώληση ιδιόκτητων ακινήτων.
Δεύτερος στόχος είναι να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες που δημιουργεί η ταχεία ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά στην ευρύτερη αγορά των μεταφορών. Οι εμπνευστές του fund επικαλούνται στοιχεία διεθνών οργανισμών, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα και ο ΟΟΣΑ για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα ως κόμβος μεταφορών και θεωρούν πως η ευκαιρία είναι μεγάλη για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας.
Θεωρούν πως οι αυξημένες εμπορευματικές ροές στα λιμάνια μπορούν να αποτελέσουν εφαλτήριο για την ανάπτυξη υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας και στον ελληνικό χώρο.
H ανάπτυξη των λιμανιών δημιουργεί προσδοκίες
Στη τελευταία μελέτη του ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία επισημαίνεται πως αν οι δραστηριότητες στα ελληνικά λιμάνια είχαν καλύτερη διαχείριση, το ΑΕΠ θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 2,5% μέχρι το 2018, με βάση και σχετική έρευνα της Εθνικής Τράπεζας. Οι αναλυτές του διεθνούς οργανισμού θεωρούν πως τα περιθώρια ανάπτυξης δραστηριοτήτων στα ελληνικά λιμάνια είναι «πολύ σημαντικά».

Τονίζουν πως εξαιτίας της απουσίας υποδομών (σύνδεση με σιδηροδρομικό δίκτυο, προβληματικό οδικό δίκτυο, κλπ), το λιμάνι του Πειραιά έχει επικεντρωθεί στη μεταφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων (containers) από μεγάλα σε μικρότερα πλοία (τα οποία στη συνέχεια τα μεταφέρουν σε μεσογειακά λιμάνια), με οικονομικά οφέλη που είναι 4 – 5 φορές μικρότερα σε σχέση με υπηρεσίες προστιθεμένης αξίας στα logistics (από την αποθήκευση μέχρι τη συναρμολόγηση και τη μεταφορά προς άλλες χώρες της Ευρώπης με τρένο ή φορτηγά).
Εξαιτίας του ντόμινο χρεωκοπιών στο χώρο των μεταφορών λόγω της πολυετούς κρίσης, τεράστια ακίνητη περιουσία που βρίσκονταν στα χέρια των συγκεκριμένων επιχειρήσεων είναι σήμερα αναξιοποίητη, όπως επισημαίνουν στελέχη που παρακολουθούν την αγορά.
Εισηγμένες εταιρείες, όπως η Imperio και ιστορικές επιχειρήσεις, όπως η «Ψυγεία Ψηλορείτης» στραβοπάτησαν τα τελευταία χρόνια, ενώ την ίδια τύχη είχε μια ντουζίνα άλλων ισχυρών εταιρειών και δεκάδες μικρότερες.
Μάλιστα, η ύπαρξη σοβαρής αξίας ακινήτων όπως είναι οι αποθηκευτικοί χώρου και τα κέντρα logistics αποτελεί συχνά το βαρίδι που οδηγεί στον πάτο τις επιχειρήσεις, αφού οι πιστωτές μπορεί να επιλέξουν την ρευστοποίηση, αδιαφορώντας για την συνέχεια της επιχείρησης, αλλά και τις επιπτώσεις της κατάρρευσής της σε εφαπτόμενους κλάδους. Τώρα, οι πιστωτές (τράπεζες, κλπ) πρέπει κάτι να κάνουν με τα ακίνητα που απέκτησαν και εκεί ακριβώς εντοπίζουν την ευκαιρία οι εμπνευστές του fund.

Επιστροφή με νέα διόδια-φωτιά θέλουν οι εργολάβοι.Μειώσεις στους συχνούς χρήστες

Οι εργολαβικές κοινοπραξίες των αυτοκινητοδρόμων, ενώ δεν προλαβαίνουν αυτές τις μέρες με το ένα χέρι να εισπράττουν από το δημόσιο ταμείο ζεστό χρήμα, άνω του μισού δισ. ευρώ, για την επανεκκίνηση των έργων, απλώνουν και ...το άλλο χέρι, για να μαζέψουν επιπλέον ευρώ και από τους οδηγούς, δείχνοντας υπερβάλλοντα ζήλο να εφαρμοστούν οι νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων -ώς 60%- από το πρώτο λεπτό του νέου χρόνου!
Του Αργύρη Δεμερτζή από την «Ελευθεροτυπία»
Στην εισπρακτική τους... φόρα οι εργολαβικές κοινοπραξίες, με το βλέμμα στραμμένο στα αυξημένα έσοδα από τη μεγάλη κίνηση της εορταστικής περιόδου, δεν δίστασαν να παρακάμψουν τις δεσμεύσεις ότι οι νέες αυξήσεις διοδίων δεν θα ισχύσουν προτού αντιμετωπιστούν αδικίες στις χρεώσεις για τους συχνούς χρήστες και εξασφαλιστούν εναλλακτικές διαδρομές από το παράπλευρο δίκτυο, δεσμεύσεις που ανέλαβε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και γι' αυτό προκάλεσαν την αντίδρασή του.
Τον κύκλο των νέων αυξήσεων των διοδίων άνοιξε η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που κατασκευάζει τον οδικό άξονα Μαλιακός - Κλειδί Ημαθίας, η οποία έσπευσε να εκδώσει δελτίο Τύπου για την εφαρμογή τους από την Πρωτοχρονιά.
Σε λίγη ώρα έγινε διορθωτική κίνηση, με τη δικαιολογία ότι το δελτίο Τύπου στάλθηκε κατά λάθος, χωρίς βεβαίως να αποσυρθεί ή να διαψευστεί το περιεχόμενό του για τις νέες αυξήσεις. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μεσολάβησε αντίδραση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών για τον επικοινωνιακό αιφνιδιασμό που εξαπέλυσαν οι εργολάβοι.
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Οι νέες αυξήσεις, που ανακοινώθηκαν για τον οδικό άξονα Μαλιακός - Κλειδί Ημαθίας, εν συνεχεία «πάγωσαν», αλλά είναι βέβαιο ότι θα εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου 2014, ενώ συνοδεύτηκαν και με ανακοίνωση για τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων.
Συγκεκριμένα, στα διόδια Πελασγίας και Μοσχοχωρίου οι αυξήσεις που αφορούν τους οδηγούς που πληρώνουν μετρητά ανέρχονται σε 0,040 ευρώ/ χλμ. και αναλυτικά διαμορφώνονται ως εξής: στο σταθμό Πελασγίας από 2,10 σε 2,40 ευρώ για τις μοτοσικλέτες (αύξηση 14,2%). Από 3,10 σε 3,50 ευρώ για Ι.Χ. (αύξηση 12,9%). Από 6,60 σε 8,70 ευρώ για μικρά φορτηγά (αύξηση 31,8% αντίστοιχα) και σε 12,20 ευρώ για νταλίκες κ.ο.κ. Και στο Μοσχοχώρι από 2,10 σε 2,80 ευρώ για μοτοσικλέτες (αύξηση 23,3%). Από 3,10 σε 4 ευρώ για Ι.Χ. (αύξηση 29.03%). Από 7,60 σε 10,10 ευρώ για φορτηγά (αύξηση 32,8%), στα 14,10 ευρώ για νταλίκες κ.ο.κ.

Στους υπόλοιπους σταθμούς, γίνονται αναπροσαρμογές. Στις κατηγορίες 1 και 2 (μοτοσικλέτες και Ι.Χ.) επέρχεται μείωση που δεν είναι ορατή, λόγω της πολύ μικρής διαφοράς και της στρογγυλοποίησης, ενώ στις κατηγορίες 3 και 4 (μικρά φορτηγά και νταλίκες), η αναπροσαρμογή επιφέρει μειώσεις, και αυτό οφείλεται στον αρνητικό δείκτη τιμών καταναλωτή.
Για τους ηλεκτρονικούς χρήστες (όλων των κατηγοριών οχημάτων) που διαθέτουν πομποδέκτη, είτε της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου είτε των συνεργαζόμενων διαλειτουργικών αυτοκινητοδρόμων, οι τιμές διοδίων στην Πελασγία και στο Μοσχοχώρι παραμένουν ίδιες με σήμερα.
Επίσης, ανακοινώθηκε ότι μέσα στο 2014 προβλέπεται να τεθούν σε λειτουργία πλευρικά διόδια στον κόμβο της Γλύφας με την τιμή να είναι ίδια με εκείνη των διοδίων της Πελασγίας. Εντός του 2014 αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή και να τεθούν σε λειτουργία και τα πλευρικά διόδια του Ευαγγελισμού, που βρίσκεται στο Νομό Λαρίσης, λίγο πριν από το Μακρυχώρι, ενώ ώς τα τέλη του 2015 θα λειτουργήσει και ο πλευρικός σταθμός διοδίων στον Πλαταμώνα.
Οι νέες αυξήσεις
Οι αυξήσεις διοδίων, που έρχονται από το νέο χρόνο, προβλέπονται στις αρχικές συμβάσεις των οδικών έργων. Εφαρμόζονται τώρα, παρά το τριετές «πάγωμα» των έργων, με τιμή βάσης υπολογισμού των διοδίων τα σαράντα σεντς ανά χιλιόμετρο, ως ανώτατο όριο χρέωσης ώς την ολοκλήρωση των έργων.
Η τιμή αυτή βεβαίως υπόκειται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, οδηγώντας σε νέες αυξήσεις διοδίων στο μέλλον. Στο μεταξύ, με βάση την ενιαία χρέωση 0,040 ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, οι χρεώσεις διοδίων, που είναι σήμερα στη «Νέα Οδό» (Αθήνα-Μαλιακός και Σχηματάρι-Χαλκίδα) 0,025 ευρώ ανά χλμ., στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (Ράχες Μαλιακού-Κλειδί-Ημαθίας) 0,030 ευρώ ανά χλμ. και στην «Ολυμπία οδός» (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα) 0,032 ευρώ ανά χιλιόμετρο από τις αρχές του 2014 αυξάνονται αντίστοιχα κατά 60%, 30% και 20%.
Δεν αυξάνονται τα διόδια στην κοινοπραξία Μορέας και στον κεντρικό άξονα Ε-65, καθώς έχουν επιβληθεί ήδη αυξήσεις με βάση τη χιλιομετρική αποζημίωση των 40 σεντς ανά διανυόμενο χιλιόμετρο.
Σε επί μέρους διαδρομές προβλέπονται αυξομειώσεις τιμών, καθώς θα «φυτευτούν» και νέοι πλευρικοί και μετωπικοί σταθμοί διοδίων, ενώ για να αμβλυνθεί η εφαρμογή των νέων υψηλών τιμών διοδίων θα ισχύσουν εκπτώσεις από 10% ώς 80% για τους συχνούς χρήστες των δρόμων και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές χρέωσης (κατόχους «fast pass»). 

Συνολικές προβολές σελίδας