Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015

Η ναυτιλία να συμβάλει στη διαμόρφωση «Εθνικού Αναπτυξιακού Προτύπου»

Ο Πειραιάς αποτέλεσε για τρεις ημέρες Ναυτική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, φιλοξενώντας την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας.
Την ώρα που η θέση της χώρας μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια αμφισβητείται όσο ποτέ, διοργανώσεις τέτοιου επιπέδου αποτελούν, πάνω από όλα, σημαντική ευκαιρία για να αναδείξουμε τις ποιοτικές υπηρεσίες που παρέχει η χώρα μας στη ναυτιλία, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Δυστυχώς, όμως, η απουσία του πρωθυπουργού από την εκδήλωση, καθώς και η μειωμένη προβολή της αποτέλεσαν την έκφανση της, μέχρι τώρα πρόδηλης, κυβερνητικής αδιαφορίας απέναντι στον κλάδο εκείνον, από τον οποίο η Ελλάδα αντλεί δύναμη και κύρος.
Το εθνικό κεφάλαιο Ναυτιλία αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας. Η ναυτιλία συμμετέχει στην ελληνική οικονομία με έσοδα 7,6 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7% του ΑΕΠ.
Την ίδια ώρα ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος υπολογίζεται ότι απασχολεί περισσότερα από 165.000 άτομα, δηλαδή το 3,5% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα. Επομένως, μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι η ναυτιλία αποτελεί μία από τις κύριες πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας.
Η ναυτιλία είναι από τους λίγους τομείς οικονομικής δραστηριότητας που συνεχίζουν να αναπτύσσονται, να καινοτομούν και να δημιουργούν κέρδος, ανεξάρτητα από τις εκάστοτε πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στη χώρα.
Λειτουργώντας με μια εγγενή εξωστρέφεια, δημιουργεί κέρδος, χωρίς το κράτος να επενδύει ούτε ένα ευρώ! Στόχος της πολιτικής μας, λοιπόν, θα πρέπει να είναι να διευρύνουμε τα οφέλη από τη φιλοξενία ναυτιλιακών επιχειρήσεων και την προσέλκυση ακόμα περισσότερων ναυτιλιακών κεφαλαίων, μέσα από τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης με τους επενδυτές και τον διεθνή εφοπλισμό.
Με αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφία λειτουργήσαμε τα προηγούμενα δύο χρόνια στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, πετυχαίνοντας πολλά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Το κάναμε στην ποντοπόρο ναυτιλία, δίνοντας κίνητρα για να επενδυθούν ακόμα περισσότερα ναυτιλιακά κεφάλαια στη χώρα.

Ετσι, παρά το διεθνές περιβάλλον των φορολογικών παραδείσων, αυξήσαμε κατά 2 δισ. ευρώ το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα, ενώ ενισχύσαμε σημαντικά τον αριθμό των πλοίων, στα οποία σήμερα κυματίζει η ελληνική σημαία.
Το κάναμε στον θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα, καταργώντας περιορισμούς και αναχρονιστικές ρυθμίσεις. Ετσι αυξήσαμε, από τον πρώτο κιόλας χρόνο, κατά 35% τα σκάφη και κατά 13% τα κρουαζιερόπλοια, που έφεραν τουρίστες στη χώρα μας.
Το κάναμε στα λιμάνια μας, οραματιζόμενοι την εξέλιξή τους σε διαμετακομιστικά κέντρα που θα εξυπηρετούν το διεθνές εμπόριο, αξιοποιώντας, για πρώτη φορά, τη γεωστρατηγική θέση της χώρας μας.
Ετσι δρομολογήσαμε την αποκρατικοποίηση των μεγάλων λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, υλοποιώντας στον ΟΛΠ μια επένδυση 230 εκατομμυρίων ευρώ, συνάπτοντας, παράλληλα, στρατηγικές συμφωνίες με μεγάλα επενδυτικά σχήματα.
Σήμερα, ο ελληνόκτητος στόλος εκπροσωπεί το 42,72% της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Προτεραιότητα της πολιτικής μας, επομένως, αποτέλεσε η διασφάλιση των κατακτήσεων της ελληνικής ναυτιλίας και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το πετύχαμε, πέρυσι, με την ομόφωνη υιοθέτηση της «Διακήρυξης των Αθηνών».
Με αυτόν τον τρόπο δημιουργήσαμε τον οδικό χάρτη με τον οποίο η Ευρώπη αναγνωρίζει τον σημαντικό ρόλο της ναυτιλίας στην ανάπτυξη της οικονομίας, αποφεύγοντας τις περιφερειακές πολιτικές που έπλητταν έως τότε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η δική μου άποψη είναι ότι η ναυτιλία μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην προώθηση της «Γαλάζιας Ανάπτυξης» και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Τόσο ο Πειραιάς, όσο και η Θεσσαλονίκη μπορούν να μετατραπούν σε κέντρα του σύγχρονου ναυτιλιακού πλέγματος (cluster) και να αναδειχθούν, μέσω της ανάπτυξης ναυτιλιακών επιχειρήσεων κάθε βεληνεκούς, σε ανταγωνιστικούς πόλους έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία. Οπως ακριβώς αρμόζει, δηλαδή, σε μια χώρα που είναι η πρώτη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία.
Η ναυτιλία, επομένως, έχει την απαραίτητη δυναμική να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός νέου «Εθνικού Αναπτυξιακού Προτύπου» της χώρας. Μας δείχνει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Εμείς πρέπει να μάθουμε από τη Ναυτιλία.
Nα υιοθετήσουμε και εδώ στην Ελλάδα τις συνθήκες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Γιατί σε συνθήκες ανταγωνισμού, οι Ελληνες δεν φοβούνται αλλά διακρίνονται.
Δυστυχώς, βλέπω την κυβέρνηση να παρακάμπτει αυτόν τον δρόμο. Εγκλωβισμένη στις ιδεοληψίες της επανέρχεται στα αποτυχημένα κρατικοδίαιτα μονοπάτια. Αναπόφευκτο είναι, έτσι, να μεταστρέφεται και το ουσιαστικό διακύβευμα:
Αντί να συζητάμε για τους μοχλούς ανάπτυξης μέσα από τους οποίους θα δούμε την οικονομία μας να εξελίσσεται, εμείς συνεχίζουμε να συζητάμε για το πώς θα επιβάλουμε νέους φόρους, προκειμένου να τη συρρικνώσουμε και άλλο.
Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης
(βουλευτής Β’ Αθηνών της ΝΔ και πρώην υπουργός Ναυτιλίας)

Κρήτη: Τα εργολαβικά μαχαιρώματα κόλλησαν τα 2 μεγάλα νέα οδικά έργα

Δύο μεγάλα οδικά έργα στην Κρήτη μένουν εγκλωβισμένα λόγω εργολαβικών μαχαιρωμάτων. Πρόκειται για τη μεγάλη εργολαβία του ΒΟΑΚ Πάνορμος-Εξάντης μήκους περίπου 9χλμ με κόστος 65εκ.ευρώ στο Νομό Ρεθύμνου και την εργολαβία-σκούπα στον άξονα Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά κόστους 43εκ.ευρώ στο Νομό Ηρακλείου.

Όπως μαθαίνει το ypodomes.com τα δύο έργα έχουν δημοπρατηθεί το ένα την Άνοιξη του 2014 και το άλλο στα τέλη του 2014, έχουν αναδόχους, έχουν ολοκληρώσει την προσυμβατική περίοδο, έχει εγκριθεί οι συμβάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά κυριολεκτικά στο παρά πέντε υπηρξαν οι γνωστές κόντρες μεταξύ των εργοληπτών και τα έργα κινδυνεύουν το πρώτο με απένταξη από το ΕΣΠΑ και το άλλο με μεγάλη καθυστέρηση.

Συγκεκριμένα στην εργολαβία Πάνορμος-Εξάντης διαπιστώθηκε ύστερα από καταγγελία συμμμετέχοντος ότι το πτυψία ενός από τους 2 εργολάβους της κοινοπραξία δεν ήταν σε ισχύ καθώς δεν είχε ολοκληρωθεί η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για να διαθέτει 6ης τάξεως πτυχίο.

Στην εργολαβία Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά διαπιστώθηκε επίσης από καταγγελία ότι την ημέρα της δημοπράτησης το πτυχίο του εργολάβου δεν ισχύε...

ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΑ 2 ΕΡΓΑ
Ο σοβαρότερος κίνδυνος και για 2 έργα όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι να χαθεί η χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ και να απενταχθούν ενώ η χρονική καθυστέρηση είναι σημαντική και προσθέτει οικονομικό κόστος στο έργο, κόστος που θα καλεστεί το δημόσιο να πληρώσει όταν έρθει ο λογαριασμός.

Επιπλέον η χρονική καθυστέρηση στέλνει την ολοκλήρωση των έργων (εφόσον τελικά υπογραφούν και αρχίσει η κατασκευαστική περίοδος) προς το τέλος της δεκαετίας γράφοντας σημαντική χρονική υστέρηση σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη για την λειτουργία τους.

Όπως ανέφερε στο ypodomes.com ο βουλευτής Ηρακλείου και Τομεάρχης ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης, "είναι άμεση η ανάγκη το Υπουργείο να επιληφθεί το συντομότερο στο ζήτημα των 2 έργων καθώς ο χρόνος περνά σε βάρος των Κρητικών που έργα ακούν και έργα δεν βλέπουν".

Νίκος Καραγιάννης - ypodomes.com

Kαύσιμα και άγονες γραμμές καθορίζουν τις επιδόσεις της Hellenic Seaways

Οι τιμές των καυσίμων, οι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές και οι διαπραγματεύσεις για την αναδιάρθρωση των δανείων αποτελούν τις μεγαλύτερες προκλήσεις της Hellenic Seaways.
Της Βάσως Βεγιάζη
Το 2014, η Hellenic Seaways δραστηριοποιήθηκε στις γραµµές των Κυκλάδων, του ΒΑ Αιγαίου, των Σποράδων και του Σαρωνικού µε 16 πλοία.
Παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιήθηκε µε τρία πλοία λιγότερα, σε σχέση µε την προηγούµενη χρήση, ο κύκλος εργασιών διαµορφώθηκε στα 104,3 εκατ., σηµειώνοντας αύξηση κατά 1,3%, σε σχέση µε το 2013.
Αυτό οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση της µεταφορικής κίνησης, λόγω της επιµήκυνσης της δροµολογιακής περιόδου και της εισόδου της εταιρείας σε νέες άγονες γραµµές, κατά το δ’ τρίµηνο του έτους.
Αντίστοιχα, τα καθαρά, µετά από φόρους, αποτελέσµατα παρουσίασαν σηµαντική βελτίωση, σε σχέση µε το 2013, παρέµειναν όµως ζηµιογόνα κατά 17,4 εκατ., έναντι ζηµιών 52,8 εκατ. το 2013.
Τα σημαντικότερα γεγονότα του 2014, οι προκλήσεις του 2015
Το Μάρτιο του 2014 υπεγράφη σύµβαση µακροχρόνιας χρονοναύλωσης του πλοίου Νήσος Χίος στην εταιρεία «Baleria», ενώ τον Απρίλιο η εταιρεία προχώρησε στη σύναψη βραχυπρόθεσµου δανείου µε την Τράπεζα Πειραιώς, ύψους 3 εκατ.
Κατά το δίµηνο Ιούλιος – Αύγουστος του 2014, η εταιρεία προέβη στην πώληση των «Εξπρές Σαντορίνη» και «Ocean Life», τα οποία δεν εντάσσονταν πλέον στον επιχειρησιακό σχεδιασµό της. Τα έσοδα της πώλησης συνέβαλαν στην εκπλήρωση δανειακών υποχρεώσεων προς τις πιστώτριες τράπεζες.
Επίσης, το τελευταίο τρίµηνο του έτους, η HSW ξεκίνησε να δραστηριοποιείται σε δύο νέες επιδοτούµενες γραµµές (από Καβάλα προς Λήµνο, Χίο, Μυτιλήνη και Σάµο, καθώς και από Λαύριο προς ∆υτικές Κυκλάδες), µετά από απευθείας ανάθεση από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Σύμφωνα με στελέχη της HSW, "η εξέλιξη του ακτοπλοϊκού κλάδου και της HSW, για το 2015, θα εξαρτηθεί κυρίως από την οικονοµική κατάσταση της ελληνικής οικονοµίας, καθώς και από την πορεία των διεθνών τιµών καυσίµων, όπου κατά το πρώτο 5µηνο του έτους παρουσιάζουν µείωση της τάξεως του 30%".
Βάσει των δεδοµένων της µεταφορικής κίνησης των πρώτων µηνών της χρήσης, αλλά και του προγραµµατισµού των δροµολογίων που έχει γίνει για το 2015, η εταιρεία θεωρεί πως, εάν δεν υπάρξουν σηµαντικές αλλαγές στο ελληνικό οικονοµικό περιβάλλον, θα παρουσιάσει αύξηση του κύκλου εργασιών και βελτίωση λειτουργικής κερδοφορίας.
Επιπρόσθετα, η επικείµενη αναδιάρθρωση του συνόλου των δανειακών υποχρεώσεων, θα αυξήσει τη ρευστότητά της και θα δηµιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Υπενθυμίζεται ότι η HSW ανήκει κατά 33,4% στον όμιλο Grimaldi, μέσω των Μινωικών Γραμμών και στην Τράπεζα Πειραιώς με 23,4%.

Ιδρύθηκε ο μεγαλύτερος συνεταιρισμός Green Shipping στα Βαλκάνια

Ολοκληρώθηκε η γενική συνέλευση της ΝΑΥΣΟΛΠ ΑΕ. με την έγκριση του απολογισμού και των αποτελεσμάτων χρήσης 2014. Μεταξύ των κυρίων γεγονότων που αναφέρθηκαν ήταν:
α) Η δημιουργία του Ecomasyn Hellenic Eco Marine Synergy Coop. Ltd) κατόπιν πρωτοβουλίας της ΝΑΥΣΟΛΠ, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος Συνεταιρισμός Green Shipping στα Βαλκάνια και ένα από τα μεγαλύτερα αντίστοιχα εγχειρήματα στην Ευρώπη.
Στο Συνεταιρισμό συμμετέχουν 20 Ελληνικές Εταιρείες σχετιζόμενες με τη Ναυπηγοεπισκευή και το Green Shipping, με παγκόσμια αναγνώριση, ενώ το εγχείρημα στηρίζουν τέσσερις νηογνώμονες ως Συνδεδεμένα Μέλη.
Η δημιουργία του Ecomasyn αποτελεί την πιo ουσιαστική κοινή προσπάθεια στον χώρο των Νέων Τεχνολογιών και Περιβαλλοντικών Κανονισμών στο χώρο της Ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα και
β) Η εκπαίδευση και πιστοποίηση περί των 2.500 τεχνιτών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης του Περάματος και της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά σε χώρους του ΟΛΠ ΑΕ.


Τροποποίηση της διαδικασίας έκδοσης νέων άδειων ταξί θέλει η ΠΟΕΙΑΤΑ

Η τροποποίηση της διαδικασίας έκδοσης νέων άδειων ταξί και η κατάργηση του bonus που δίνει ο νόμος στον Περιφερειάρχη ήταν μεταξύ των κύριων αιτημάτων που κατέθεσε, στον αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί.
Αναλυτικά, τα αιτήματα της ΠΟΕΙΑΤΑ ήταν τα εξής:
Τροποποιήσεις του άρθρου 85 του Ν.4070
1. τροποποίηση της διαδικασίας έκδοσης νέων άδειων (πρώτα να βγαίνει η απόφαση για τυχόν νέες άδειες μέσω μαθηματικού τύπου και μετά να γίνεται η πρόσκληση ενδιαφέροντος),
2. να καταργηθεί το bonus (0,5%) που δίνει ο νόμος στον περιφερειάρχη στην έκδοση νέων αδειών,
3. να αλλάξει ο χρόνος αδειοδότησης, αφού ο βασικός συντελεστής για τον μαθηματικό τύπο είναι η απογραφή πληθυσμού η οποία γίνεται ανά 10 χρόνια,
4. να μειωθούν τα ποσοστά ιδιοκτησίας στο σύνολο του στόλου από 5% στην Αθήνα και 3% στην επαρχία σε 2% και 1% αντίστοιχα.
Κανονισμός λειτουργίας - ειδική άδεια- οχήματα ειδικής μίσθωσης
1. Έκδοση νέου κανονισμού λειτουργίας,
2. μείωση ορίου ηλικίας για την έκδοση της ειδικής άδειας αφού καταργήθηκε η έκδοση επαγγελματικού διπλώματος στα 21,
3. να εκδοθεί υπουργική απόφαση σχετικά με το τιμολόγιο και να καταργηθεί στην παράγραφο 4α του άρθρου 105 η φράση ‘’με το δημόσιο η με ν.π δ.δ.’’,
4. να εκδοθεί υπουργική απόφαση για τα διακριτικά των ΕΙΧ οχημάτων,
5. να εκδοθεί εγκύκλιος που θα προσδιορίζει με σαφήνεια τα εξωτερικά γνωρίσματα των ειδικής μίσθωσης τα οποία δεν πρέπει να φέρουν τη λέξη ταξί,
6. να εκδοθεί υπουργική απόφαση για την ακινησία εδχ,
7. να επανέλθει η 12ωρη σύμβαση,
8. να καταργηθεί η δυνατότητα των τουριστικών καταλυμάτων να μεταφέρουν τους πελάτες τους, με οχήματα που προήλθαν από χρηματοδοτική μίσθωση. Να επιτρέπεται μόνο με ιδιόκτητα οχήματα.
Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι του κλάδου τόνισαν ότι: ‘’Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί θα προσπαθήσει να είναι αρωγός σε κάθε πρωτοβουλία του υπουργείου και θα συνδράμει στο βαθμό που μπορεί στην ανάδειξη και στη λύση κάθε προβλήματος που αφορά τον κλάδο . Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για ένα γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο’’.


Συνολικές προβολές σελίδας