Η είσοδος των επενδυτικών funds στις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες είναι δυναμική, σύμφωνα με το newmoney.gr. Το
2013, ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες άντλησαν 1,034 δισεκατομμύρια
δολάρια, μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, όπου συμμετείχαν επενδυτικά
funds, τα οποία, το 2014 μπήκαν δυναμικά μέχρι που ανακόπηκε ο
επενδυτικός τους οίστρος.
Όμως
αν και τα ποσά που τοποθέτησαν δεν είναι μεγάλα, σε αναλογία με το
μέγεθος των επενδυτών αυτών, έδωσαν ώθηση σε επενδυτικές κινήσεις των
Ελλήνων εφοπλιστών που τώρα βλέπουν να κινδυνεύουν, λόγω της έλλειψης ρευστότητας και περαιτέρω στήριξης.
Δημόσιες
εγγραφές (Follow on offerings) έκαναν οι εταιρείες συμφερόντων,
Αγγελικής Φράγκου, Γιώργου Οικονόμου, Πήτερ Λιβανού, Χάρη Βαφειά,
Μιχάλη Μποδούρογλου, Πέτρου Παππά και Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου. Η
μεγαλύτερη από αυτές είναι της Gaslog του Π.Λιβανού που άντλησε 172
εκατ. δολάρια. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 2014. άντλησε άλλα 199
εκατομμύρια δολάρια.
Η Costamare
συμφερόντων Κωνσταντίνου Β.Κωνσταντακόπουλου, στις 21 Ιανουαρίου 2014,
άντλησε 100 εκατ. δολάρια από τη διάθεση προνομιούχων μετοχών. Τα
κεφάλαια χρησιμοποιούνται για την απόκτηση πλοίων, μέσω του joint
venture με το fund York Capital με το οποίο έχουν συμφωνήσει σε ένα
επενδυτικό πρόγραμμα αξίας 1 δισ. δολ. για την κατασκευή εννέα πλοίων
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεταφορική ικανότητα μεταξύ 9.000 και
14.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Μία
από της κορυφαίες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, η ΕLETSON Holdings
Inc. συμφερόντων των εφοπλιστικών οικογενειών Χατζηελευθεριάδη,
Καρασταμάτη και Κέρτσικοφ, προχώρησε στη δημιουργία κοινοπραξίας με
την αμερικανική επενδυτική τράπεζα Blackstone και πιο συγκεκριμένα με το
fund της, Blackstone Tactical Opportunities για την ίδρυση της ELETSON
GAS, ναυτιλιακής εταιρείας που έχει στόλο από πλοία μεταφοράς
υγραερίου, τα λεγόμενα LPG.
Το
fund ελέγχει το 40% της νέας εταιρείας ενώ το μάνατζμεντ και την
τεχνική διαχείριση της ELETSON GAS θα έχει η μητρική εταιρεία ELETSON
Holdings Inc. Τα συνολικά κεφάλαια που συγκεντρώθηκαν φθάνουν τα 700
εκατομμύρια δολάρια.
Μέσα
στο 2014 ένας από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες του κόσμου, ο
49χρονος δισεκατομμυριούχος «κομπιουτεράς» Michael Dell, ιδρυτής,
πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του τεχνολογικού κολοσσού που φέρει το
όνομά του, της Dell, απέκτησε, έναντι 33 εκατομμυρίων δολαρίων, το
9,9% της εισηγμένης στο Nasdaq, ναυτιλιακής εταιρείας StealthGas
συμφερόντων Χάρη Ν.Βαφειά, η οποία είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα
των πλοίων LPG (Liquified Petroluem Gas – υγροποιημένο αέριο
πετρελαίου).
Επίσης,
στην Capital Maritime and Trading συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη έχει
τοποθετήσει κεφάλαια η Monarch Alternative Capital για την αγορά και
ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στην
ιδιωτική εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου , την Cardiff, έχει τοποθετηθεί
το fund MatlinPatterson Global Αdvisors για επενδύσεις στα πλοία
μεταφοράς φυσικού αερίου.
Στην
Euroseas, του Αριστείδη Πίττα, έχει βάλει κεφαλαία ο επενδυτικός οίκος
Eton Park/Rhopme Capital και έχουν δημιουργήσει την κοινοπραξία
Euromar με τομέα δραστηριότητας τα containerships.
Στην
Dalex, του Γιώργου Δαλακούρα, έχει επενδύσει η Carlyle για αύξηση της
δραστηριότητάς της στον τομέα των φορτηγών πλοίων. Η Franco Compania
Naviera του Νίκου Φραγκίστα έκανε κοινοπραξία με την Castlelake η
οποία ονομάζεται Bulker Solutions και δραστηριοποιείται στην φορτηγό
ναυτιλία
Η Technomar Shipping του Γιώργου Γιουρούκου σύστησε την κοινοπραξία Poseidon Conatiners Holdings με την Kelso & Co.
Προβληματισμός
Όμως η διόρθωση του δείκτη της ναυλαγοράς έχει προκαλέσει τον έντονο προβληματισμό στα Private Equity Funds, τα οποία τα δύο τελευταία χρόνια στήριζαν την παγκόσμια ναυτιλία.
Το αποτέλεσμα είναι από την περασμένη άνοιξη να μην επενδύουν στις εισηγμένες εταιρείες, ενώ κάποια μειώνουν ακόμη και τις υπάρχουσες θέσεις τους, σε αντίθεση με την προτροπή των αναλυτών της Wall Street, που εκτιμούν ότι δεν δικαιολογείται το εύρος της πτώσης των μετοχών και συνεχίζουν να συστήνουν αγορές, εκτιμώντας πως τους επόμενους μήνες η αγορά θα ανακάμψει.
Η Technomar Shipping του Γιώργου Γιουρούκου σύστησε την κοινοπραξία Poseidon Conatiners Holdings με την Kelso & Co.
Προβληματισμός
Όμως η διόρθωση του δείκτη της ναυλαγοράς έχει προκαλέσει τον έντονο προβληματισμό στα Private Equity Funds, τα οποία τα δύο τελευταία χρόνια στήριζαν την παγκόσμια ναυτιλία.
Το αποτέλεσμα είναι από την περασμένη άνοιξη να μην επενδύουν στις εισηγμένες εταιρείες, ενώ κάποια μειώνουν ακόμη και τις υπάρχουσες θέσεις τους, σε αντίθεση με την προτροπή των αναλυτών της Wall Street, που εκτιμούν ότι δεν δικαιολογείται το εύρος της πτώσης των μετοχών και συνεχίζουν να συστήνουν αγορές, εκτιμώντας πως τους επόμενους μήνες η αγορά θα ανακάμψει.