Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

Συνεχίζεται η ελεύθερη πτώση στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Ιστορικό χαμηλό

«Ακάθεκτη» συνεχίζεται η πτωτική πορεία του βασικού δείκτη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου του Baltic Dry Index (BDI), με αποτέλεσμα χθες να «πιάσει» νέο ιστορικό χαμηλό από την ίδρυσή του πριν από 30 χρόνια, τις 504 μονάδες. Το προηγούμενο το σημείωσε επίσης φέτος στις 9 Φεβρουαρίου και ήταν οι 509 μονάδες, σύμφωνα με την "Ναυτεμπορική". 
Η πτώση του δείκτη που αντιπροσωπεύει την καθίζηση των ναύλων έχει φέρει τους πλοιοκτήτες ξηρού φορτίου στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, κυρίως όσους δεν έχουν τα κεφαλαιακά αποθέματα να τρέξουν ναύλους πολύ χαμηλότερους από το όριο των ημερήσιων λειτουργικών εξόδων των πλοίων.
Ο μέσος ημερήσιος ναύλος για πλοία τύπου capes έχει πέσει το τελευταίο διάστημα στα 5.590 δολάρια την ημέρα, όταν τα έξοδά του κυμαίνονται πάνω από τα 6.500-7.000 δολάρια.
Για άλλη µία φορά επαληθεύεται, ίσως όσο ποτέ άλλοτε, η μεγάλη αναγκαιότητα των εταιρειών για κεφαλαιακά αποθέματα, όχι για «επενδύσεις» και επέκταση του στόλου, αλλά για τη «συντήρηση» του ήδη υπάρχοντος στόλου µια εταιρείας, καθώς τα ημερήσια έξοδα των πλοίων σε αρκετές περιπτώσεις είναι χαμηλότερα από τα ημερήσια έσοδά τους.

Χαρακτηριστική επίσης είναι η πρόσφατη δήλωση του Γιώργου Αχνιώτη, CFO της Navios Maritime Holdings, ότι κανείς δεν ξέρει πότε η αγορά θα ανακάμψει και συνεπώς η νούμερο ένα προτεραιότητα στην παρούσα φάση είναι η διατήρηση κεφαλαίων και ρευστότητας, εννοώντας δηλαδή την ανάγκη για κεφαλαιακές ενέσεις µε στόχο τη διατήρηση του στόλου.
Σύμφωνα µε τη Fitch, μετά τις πρόσφατες πτωχεύσεις διαφόρων εταιρειών, όπως της νοτιοκορεάτικης Daeboo International, της ιαπωνικής Daiichi Chuo Kisen, της λιθουανικής κρατικής εταιρείας Lithuanian Shipping Company (LSC) και της κυπριακής Global Maritime Investment Cyprus Ltd, σίγουρα θα ακολουθήσουν και άλλες, ιδιαίτερα από μικρότερες εταιρείες, καθώς ο δανεισμός από τις τράπεζες έχει μειωθεί σημαντικά και μόνο ελάχιστες εταιρείες συνεχίζουν να έχουν πρόσβαση σε αυτό.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επισημαίνει ότι η παγκόσμια ανάπτυξη δεν είναι ικανή να αντισταθμίσει την προσφορά χωρητικότητας. Επικαλούμενος ο ναυλομεσιτικός οίκος τα στοιχεία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αναφέρει ότι η παγκόσμια ανάπτυξη το 2015 αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,1% ή περίπου 0,3% χαμηλότερα από ότι το 2014 και 0,2% χαμηλότερα από τις προβλέψεις του προηγούμενου Ιουλίου.

Σε ό,τι αφορά το 2016 η ανάπτυξη αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα του 3,6%. Η προσφορά χωρητικότητας από την άλλη πλευρά εξακολουθεί να κινείται αυξητικά, αν και με μειωμένους ρυθμούς.
Το 2014 η καθαρή ανάπτυξη του στόλου ήταν της τάξης του 5%, για το 2015 τα πράγματα φαίνεται να είναι λίγο καλύτερα, αναφέρει σε μία ανάλυσή του ο κ. Θεόδωρος Νταλάκος από την Intermodal, καθώς ο ρυθμός αύξησης του στόλου είναι μικρότερος από ό,τι πέρυσι.
Ειδικότερα, όπως εξηγεί, τον Ιανουάριου του 2015 ο στόλος των Bulk Carriers αριθμούσε 9.396 πλοία, τον Νοέμβριο αυξήθηκε στα 9.623 πλοία, σημείωσε δηλαδή μία αύξηση κατά 2,5%. Περίπου 560 νεότευκτα παραδόθηκαν στους εφοπλιστές από τα ναυπηγεία το εξεταζόμενο διάστημα, ενώ 331 bulk carriers αποσύρθηκαν για διάλυση. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η αύξηση του στόλου ήταν η μισή από ό,τι ένα χρόνο πριν, η υστέρηση αυτή δεν ήταν ικανή να αντισταθμίσει την κατάσταση από την πλευρά της προσφοράς.
Επίσης για το 2016 η κυρίαρχη άποψη για την πορεία της ναυλαγοράς είναι αρνητική, τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο, καθώς το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης θα «διαταραχθεί» περισσότερο λόγω της αύξησης του τονάζ από νέες παραγγελίες που θα πέσουν στο νερό, συγκριτικά µε το 2015, ενώ η ζήτηση θα συνεχίσει να παραμένει σε μέτρια επίπεδα.
Αναφορικά, λοιπόν, µε την προσφορά, ο κ. Γιώργος Λογοθέτης, του ναυλομεσιτικού οίκου «G. Moundreas», επισημαίνει ότι μέχρι και σήμερα στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου το βιβλίο παραγγελιών (Orderbook) βρίσκεται στους 130,2 εκατ. dwt (1.598 πλοία), δηλαδή ποσοστό 16,8% επί του υπάρχοντος στόλου, ο οποίος συνολικά αριθμεί 775,7 εκατ. dwt.
Σύμφωνα µε τις εκτιμήσεις, από τους 130,2 εκ. dwt του βιβλίου παραγγελιών, το 2015 αναμένεται να πέσει στο νερό το 28,3%, το 73,6% το 2016 και το 2017 το 28,3%, γεγονός που αποδεικνύει ότι το 2016 θα είναι επιβαρυμένο από θέμα προσφοράς συγκριτικά µε φέτος, αλλά και σε σχέση µε το 2017.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας