Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

Μ. Χρυσοχοΐδης: Τo επίπεδo οδικής ασφάλειας στην ΕΕ βελτιώνεται συνεχώς

Πραγματοποιήθηκε το Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών , στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, με αντικείμενο την οδική ασφάλεια.
Η συνεδρίαση, όπως ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, επικεντρώθηκε στα ακόλουθα σημεία:
  • -Είναι γεγονός, πως τα τελευταία χρόνια τα επίπεδα οδικής ασφάλειας στην Ε.Ε. βελτιώνονται συνεχώς, ως αποτέλεσμα στοχευμένων πολιτικών, στρατηγικών και ενεργειών, που αφορούν στο τρίπτυχο «υποδομή – όχημα – οδηγός». Ωστόσο, πολλά είναι αυτά που μπορούν και πρέπει να γίνουν, καθώς η σωτηρία έστω και μιας ανθρώπινης ζωής επιβάλει εγρήγορση όλων μας
  • -Κατέστη σαφές, πως η βελτίωση της οδικής ασφάλεια είναι στοχευμένη δράση πολλών φορέων, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και διαφόρων επίπεδων διακυβέρνησης. Παράλληλα, είναι υπόθεση, που απαιτεί συνισταμένη δράση πολιτικών – επιστημόνων και τεχνοκρατών – πολιτών.
  • -Ακολουθώντας και την πορεία της σημερινής μας συζήτησης, είναι κοινός τόπος, πως οι οδικές μας υποδομές θα πρέπει να κατασκευάζονται, συντηρούνται και διαχειρίζονται με βάση τα υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας και λαμβάνοντας υπόψη όλους τους χρήστες της οδού.
  • -ΕΕ και κράτη μέλη καλούνται να συνεργαστούν στενά στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και εφαρμογής κοινών σχεδιαστικών προτύπων οδικών δικτύων και επιμέρους στοιχείων αυτών, ιδιαίτερα όσον αφορά νέες τεχνολογίες. Η διαλειτουργικότητα αποτελεί προϋπόθεση στον αγώνα μας 
  • -Η υποδομή σαφώς και κατέχει σημαντικό ρόλο στο αίτημα για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας. Ο κατάλληλος σχεδιασμός των δικτύων μπορεί να αποτρέψει ατυχήματα, να μειώσει την επίδραση της παραμέτρου «οδηγός» και να «προσπεράσει» το ανθρώπινο λάθος. Η τεχνοκρατικά αποκαλούμενη «συγχωρητική» υποδομή συνεισφέρει ουσιαστικά στο όραμα των μηδενικών θανάτων από τροχαία στην ΕΕ

  • -Σ’ αυτόν ακριβώς το στόχο, αλλά και στην έννοια της συγχωρετικής υποδομής, είναι καταλυτικός ο ρόλος των νέων τεχνολογιών, των ευφυών συστήματα μεταφορών (ITS), αλλά και των συνεργατικών συστημάτων υποδομής – οχήματος και οδηγού.
  • -Βέβαια, υπάρχει και ένα βασικό κεφάλαιο: Βελτίωση οδηγικής συμπεριφοράς και γενικότερα βελτίωση συμπεριφοράς του χρήστη της οδού. Με έμφαση στην οδηγική συμπεριφορά αναδείχτηκε, πως είναι σημαντικό να στοχεύσουμε στον κύκλο εκπαίδευση – εξέταση – αξιολόγηση, τόσο του υποψηφίου οδηγού, όσο και του εκπαιδευτή, αλλά και να μεθοδεύσουμε αφύπνιση και ευαισθητοποίηση των ενεργών πολιτών μέσω των κατάλληλων εκστρατειών
  • -Πάντα όμως, χρειάζεται να δείχνουμε ιδιαίτερη προσοχή και στα ζητήματα αστυνόμευσης και επιβολής των κανόνων για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων. Καθώς οι κυκλοφοριακές παραβάσεις αποτελούν απειλή για την οδική ασφάλεια, είναι σημαντική η διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών γι’ αυτά τα ζητήματα και η δημιουργία πανευρωπαϊκής βάσης δεδομένων, ώστε να διασφαλιστεί ισότιμη μεταχείριση των οδηγών σε ζητήματα παραβατικότητας, και να ενισχυθούν οι πολιτικές στον τομέα
  • -Στην ίδια λογική, θα πρέπει να δημιουργηθεί και το κατάλληλο πλαίσιο και να ενισχυθούν οι τεχνικοί έλεγχοι των οχημάτων, ώστε να πλησιάσουμε ακόμη πιο κοντά στο όραμα των μηδενικών θανάτων στους δρόμους της ΕΕ
  • -Εστιάζοντας στη συνιστώσα «όχημα», η έρευνα καλείται να ασχοληθεί περαιτέρω με την ανάπτυξη οχημάτων, που θα ενισχύουν περισσότερο την παθητική και ενεργητική ασφάλεια οδηγού και επιβαινόντων
  • -Παράλληλα, η τεχνολογία και η έρευνα επιστρατεύονται και καλούνται να συνεχίσουν το σημαντικό έργο τους, ώστε να δημιουργηθούν και προωθηθούν εκτός από καινοτόμες τεχνολογίες, και αποτελεσματικές στρατηγικές και προγράμματα δράσης στον τομέα
  • -Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές, ότι τα μέτρα για να υλοποιηθούν χρειάζονται και τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους. Στην κατεύθυνση αυτή, απαιτείται κάθε φορά που προγραμματίζουμε επενδύσεις για τα οδικά δίκτυα, να προσέχουμε την παράμετρο επενδύσεις για την οδική ασφάλεια
  • -Στην κατεύθυνση αυτή, η ΕΕ μέσω του χρηματοδοτικού μηχανισμού CEF, αλλά και των διαρθρωτικών ταμείων δίνουν προτεραιότητα σε παρεμβάσεις, που σχετίζονται με ασφάλεια, σύγχρονα δίκτυα και ευφυή συστήματα μεταφορών.
  • -Παράλληλα, και ο Ορίζοντας 2020 χρηματοδοτεί πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση καινοτόμων συστημάτων διαχείρισης της κυκλοφορίας, οχημάτων, νέων υλικών, συντήρησης της υποδομής κ.λ.π.
  • -Ωστόσο, υπάρχει ακόμη πεδίο δράσης και σε ζητήματα προτυποποίησης, νομοθεσίας και έδαφος για στενή συνεργασία Επιτροπής και Κ-Μ στη βάση της επικουρικότητας και αναλογικότητας, καθώς το θέμα είναι σφαιρικό και μας αφορά όλους. Το κατάλληλο μίγμα νομοθεσίας, αφύπνισης πολιτών και συνειδήσεων, επιβολής, επιστήμης, συνεργασίας και ανταλλαγής γνώσης μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας