Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Ξεκολλάει ο Μορέας;

Να απεμπλέκεται φαίνεται, αργά αλλά σταθερά, σε νομοτεχνικό επίπεδο, ο οδικός άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και ο κλάδος Λεύκτρο-Σπαρτη (Μορέας), ένα από τα μεγάλα έργα, του οποίου η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης βρίσκεται προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ύστερα από ένα συνεχές “πηγαινέλα” από το Ελεγκτικό Συνέδριο προς  τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, η σύμβαση του έργου έχει καταλήξει στο ανώτατο δικαστήριο για την τελική εξέτασή της. Ενημερωμένες πηγές κάνουν λόγο για αστοχίες και παραλείψεις της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτό η σύμβαση παραχώρησης να κατατεθεί στη Βουλή ως “πακέτο” με τις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις το χειμώνα του 2013.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας επιθυμεί την επίσπευση της διαδικασίας προκειμένου η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του άξονα να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό 95% και υπολείπεται η κατασκευή τμήματος 5% του άξονα Λεύκτρο - Σπάρτη και η ολοκλήρωση του περιφερειακού Καλαμάτας. Η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης θα καλύψει χρηματοδοτικό κενό της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ που προκλήθηκε λόγω της μείωσης του κυκλοφοριακού όγκου το 2012 οπότε η οικονομική κρίση βρισκόταν στο peak.

“Reset”
Όπως επισημαίνεται σε έγγραφο (Οκτώβριος 2014) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το δεύτερο τρίμηνο του 2011, ο οδικός άξονας βρέθηκε αντιμέτωπος με μία σημαντική υποχώρηση του κυκλοφοριακού φόρτου ως συνέχεια της σημαντική μείωση του ΑΕΠ από το 2008 και της υψηλής ανεργίας. Ενδεικτικά, η κίνηση οχημάτων υποχώρησε 11,7% το 2011 συγκριτικά με το 2010, 9,2% το 2012 έναντι του 2011 και 2,4% το 2013 έναντι του 2012.

Με στόχο την αντιμετώπιση της υποχώρησης των εσόδων, η κοινοπραξία παραχώρησης (Άκτωρ, J&P Άβαξ, Intrakat) πραγματοποίησε “ένεση” ρευστότητας 7 εκατ. ευρώ, εξορθολογίζοντας, ταυτόχρονα, το λειτουργικό κόστος. Ωστόσο, οι κινήσεις αυτές δεν ήταν επαρκείς για την διατήρηση στη “ζωή” του έργου και ως αποτέλεσμα οι τράπεζες έπαψαν να χρηματοδοτούν το έργο.

Στο πλαίσιο του “reset” του έργου, που έχει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Δημόσιο θα ενισχύσει το έργο με κεφάλαια έως 330 εκατ. ευρώ, ποσό που θα καταβάλλεται σταδιακά βάσει της περιόδου αποπληρωμής των δανείων.

Η ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί κρίσιμη την αποπεράτωση του έργου, καθώς θα επιτρέψει τη διασύνδεση της Τρίπολης, της Καλαμάτας και της Σπάρτης με έναν αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών όπως και την καλύτερη πρόσβαση στα λιμάνια της Αθήνας και της Πάτρας και στο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Πηγή: Δημήτρης Δελεβέγκος - capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας