Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

Κέρδη για τη ναυτιλία από την πτώση του «μαύρου χρυσού»

Η πτώση των τιμών του πετρελαίου δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για τη ναυτιλία, καθώς χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την ευνοϊκή συγκυρία και να ενισχύσουν τα αποθέματά τους σε «μαύρο» χρυσό, ναυλώνοντας μεγάλο αριθμό δεξαμενόπλοιων.
Όπως σημειώνει ο αρθρογράφος της International New York Times, Stanley Reed, σύμφωνα με την εφημερίδα "Καθημερινή", επειδή τα δεξαμενόπλοια καταλήγουν σε χώρες της Ασίας, οι αποστάσεις που καλύπτονται μέσω θαλάσσης είναι, κατά συνέπεια, πολύ μεγαλύτερες με μεγαλύτερα κέρδη από τα συνηθισμένα δρομολόγια μεταξύ Γκαμπόν ή Νιγηρίας προς τις ΗΠΑ.
Οι ΗΠΑ δεν είναι τόσο εξαρτημένες πια από τις εισαγωγές στο πετρέλαιο. Πολλές φορές δε τα δρομολόγια ξεκινούν από τη Βενεζουέλα και τη Βραζιλία με προορισμό χώρες της Ασίας.
Αυτό που συμβαίνει σήμερα με τις τιμές του πετρελαίου και τις εταιρείες ναύλωσης δεξαμενόπλοιων είναι ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του πετρελαϊκού κλάδου. Οι τιμές του πετρελαίου στην αγορά της Νέας Υόρκης και το Χρηματιστήριο του Λονδίνο, όπως οι τιμές στα περισσότερα προϊόντα, προσδιορίζονται από την προσφορά και την ζήτηση.
Ο ρόλος των ΗΠΑ
Σήμερα, η μεγάλη πτώση των τιμών στις αγορές και των δύο πλευρών του Ατλαντικού δεν είναι το αποτέλεσμα μιας υποχώρησης της ζήτησης, αλλά μιας αύξησης της προσφοράς.
Η αύξηση της προσφοράς σε "μαύρο" χρυσό πηγάζει από την ανάδυση των ΗΠΑ ως μια ισχυρή πετρελαιοπαραγωγό χώρα από την ανακάλυψη τεράστιων αποθεμάτων σε σχιστολιθικό πετρέλαιο σε συνδυασμό με την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να προστατεύσει το μερίδιο της στις διεθνείς αγορές αντί να στηρίξει τις τιμές με τη μείωση της ημερήσιας παραγωγής. Συνήθως, η Σαουδική Αραβία και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ μειώνουν την ημερήσια παραγωγή τους όταν υποχωρούν οι τιμές του πετρελαίου, αλλά αυτή τη φορά δεν έχουν την επιλογή διότι οι ΗΠΑ θα καλύψουν το όποιο κενό στην παγκόσμια προσφορά.
Έτσι, με το πετρελαϊκό κόστος να έχει υποχωρήσει κατά 50% από τον περασμένο Ιούνιο, οι ασιατικές χώρες αξιοποιούν τη συγκυρία για να τονώσουν τα αποθέματα τους.
Όπως τονίζει ο Τζόναθαν Λι, της εταιρείας ναυλώσεων Tankers International στο Λονδίνο, τα μεγάλα δρομολόγια αναλαμβάνουν τα υπερδεξαμενόπλοια (VLCC), μήκους πάνω από 300 μέτρα, με δυνατότητα μεταφοράς έως και δύο εκατομμύρια βαρέλια, όσο είναι η ημερήσια παραγωγή μιας μεσαίας πετρελαϊκής εταιρείας στη Νορβηγία.
Με τις τρέχουσες τιμές στον ναυτιλιακό κλάδο, η αξία αυτών των δεξαμενόπλοιων φθάνει τα 120 εκατ. δολάρια ή 109 εκατ. ευρώ.
Προβλέψεις
Ο Ράτρικ Ρότζερς, διευθύνων σύμβουλος στην Euronav, μιας εταιρείας διαχείρισης εμπορικών στόλων με ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της Tankers International, προβλέπει αυξημένο ενδιαφέρον για τη χρήση των υπερδεξαμενοπλοίων όχι μόνον στη μεταφορά αλλά και την αποθήκευση πετρελαίου. Σε συνολική βάση υπάρχουν 600 υπερδεξαμενόπλοια σε όλον τον κόσμο. Η αύξηση της ζήτησης για τα δεξαμενόπλοια αντανακλάται, επίσης, από την άνοδο των ναύλων.
Σύμφωνα με την Eve ore ISI, εταιρεία παροχής επενδυτικών υπηρεσιών με έδρα τη Νέα Υόρκη, οι τιμές spot στα ναύλα έχουν αυξηθεί αρκετά στο διάστημα των τελευταίων μηνών. Τον Ιανουάριο, τα ναύλα είχαν φθάσει ακόμη και τα 69.000 δολάρια σε ημερήσια βάση. Πρόσφατα υποχώρησαν στα 40.000 δολάρια που, και πάλι, είναι αρκετά υψηλότερα από τα 22.000 δολάρια έναν χρόνο πριν και τα 12.000 δολάρια προ διετίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνολικές προβολές σελίδας